Fläktarna blev tokiga efter Windows 10 Uppdatering

Permalänk

Fläktarna blev tokiga efter Windows 10 Uppdatering

Halloj.

Fick mig en liten funderare, Windows uppdaterades som vanligt men när jag skulle logga in och vid uppstart så går fläktarna rätt hårt och även när jag kommit in i Windows.

Innan uppdateringen hörde jag knappt chassifläktarna men det finns absolut ingen anledning till att de skulle bete sig såhär, jag har inte ändrat något sedan förra uppstarten (då de faktiskt fungerade).

Har varit i BIOS och kolla fläktkurvorna men de ser ut som de ska och som de gjorde innan, bara det att de verkar helt enkelt bry sig om vad dom ska göra.

Någon som har en ide?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nån mjukvara som styr dem som kan ha påverkats eller är det bara kontroll via bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du nån mjukvara som styr dem som kan ha påverkats eller är det bara kontroll via bios ?

Nix, ingen mjukvara, endast BIOS.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fieskmask:

Nix, ingen mjukvara, endast BIOS.

Har tempen påverkats så att det motiverar nån ändring för att nån mjukvarufunktion i win belastar mer på nått sätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har tempen påverkats så att det motiverar nån ändring för att nån mjukvarufunktion i win belastar mer på nått sätt ?

Temperaturerna är låga precis som innan, jag ser ingen förändring förutom att dom utan anledning rampar upp så fort datorn är påslagen.

Har justerat kurvorna i BIOS men det verkar definitivt inte hjälpa det minsta.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fieskmask:

Temperaturerna är låga precis som innan, jag ser ingen förändring förutom att dom utan anledning rampar upp så fort datorn är påslagen.

Har justerat kurvorna i BIOS men det verkar definitivt inte hjälpa det minsta.

Men reagerar inte fläktarna om du ändrar i bios eller styrs de i normalt bios men inte sedan win startar ?
Är fläktarna kopplade direkt till moderkortet eller nån styrning eller lådan ?
Vad har du för moderkort och har du kollat uppdateringar för det ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men reagerar inte fläktarna om du ändrar i bios eller styrs de i normalt bios men inte sedan win startar ?
Är fläktarna kopplade direkt till moderkortet eller nån styrning eller lådan ?
Vad har du för moderkort och har du kollat uppdateringar för det ?

De är kopplade till moderkortet direkt och inte till någon hub eller liknande.
Kör med ett Tomahawk X570 och jag har senaste BIOS versionen.

Fläktarna rampar upp direkt vid uppstart och brukar bli tysta men nu bibehåller dom hastigheten och tystnar en aning efter några minuter efter jag loggat in. Men så fort jag öppnar ett program eller Chrome så lägger dom sig på runt 14-1500 rpm utan någon direkt anledning. CPU, GPU, SSD, Nätverk och alla andra komponenter är runt 0-1% i användning, dvs ingenting så det finns ju ingen anledning för dom att ligga så högt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hände mig också efter en uppdatering av Windows 10.
Varje gång vid uppstart blåste fläktarna på för fullt i någon minut, sedan gick de då och då på fullt även om jag inte gjorde något med den.
Det verkar som energiinställningarna ändras.
Hur högt ställda är dig för dig?
Har de här värdena på min bärbara.
Kommer inte ihåg om jag ändrade kylningsprincipen från passiv till aktiv, men du får väl testa dig fram om det ger någon effekt för dig.
Drog ner maximalt processortillstånd från 100% till värdena i bilden och datorn återgick till ett mera normalt beteende.
Nu är det här en bärbar dator så det kan såklart vara annorlunda för dig hur din dator påverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Hände mig också efter en uppdatering av Windows 10.
Varje gång vid uppstart blåste fläktarna på för fullt i någon minut, sedan gick de då och då på fullt även om jag inte gjorde något med den.
Det verkar som energiinställningarna ändras.
Hur högt ställda är dig för dig?
Har de här värdena på min bärbara.
Kommer inte ihåg om jag ändrade kylningsprincipen från passiv till aktiv, men du får väl testa dig fram om det ger någon effekt för dig.
Drog ner maximalt processortillstånd från 100% till värdena i bilden och datorn återgick till ett mera normalt beteende.
Nu är det här en bärbar dator så det kan såklart vara annorlunda för dig hur din dator påverkas.
https://i.imgur.com/lIotHGR.png

Skulle avråda från detta med en stationär prestandadator. Drar du ner max processortillstånd så inaktiveras boost-funktionen på de flesta CPU:er, så de kör bara i base clock. Med dagens processorer som drar effekt långt över TDP vid boost blir prestandatappet mycket stort, mycket mer än de 5% som det ser ut att vara i energisparinställningarna.

Om man sitter med en överhettande laptop som du så kan det vara ett alternativ, men man ska veta vad trade-offen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Skulle avråda från detta med en stationär prestandadator. Drar du ner max processortillstånd så inaktiveras boost-funktionen på de flesta CPU:er, så de kör bara i base clock. Med dagens processorer som drar effekt långt över TDP vid boost blir prestandatappet mycket stort, mycket mer än de 5% som det ser ut att vara i energisparinställningarna.

Om man sitter med en överhettande laptop som du så kan det vara ett alternativ, men man ska veta vad trade-offen är.

Tack för bra information.