Intels bästa referenskylare för "Alder Lake" blir med aluminium

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WIRN:

inte helt olik gamle klassikern Zalman cnps80g

Ja, hade någon zalman runt 20 år sen som hade lite samma stuk. Lite plattare bara med finare fenor.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

har aldrig haft bra erfarenhet med intels stock cpu kylare, köpt någon prebuilt osv där den följt med och då har cpu legat på 80+ sen köper man någon billig tower luftkylare typ coolermaster 212 för 300kr och det går ner till 60 vid medium load

Permalänk
Medlem

Vid alla byggen med intel processorer har eventuellt medföljande referenskylare utan undantag gått direkt till återvinning.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Noga precision men ändå helt otroligt värdelöst.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Så länge priset är under 1000kr, blir det garanterat köp av kylaren. I fall den säljs löst!

Hittar du en sådan där under tusenlappen är det garanterat en piratkopia. Mina källor säger rekommenderat pris kring $399. $499 för varianten med plast.

Edit: Tror att det är stor risk att scalpers kommer att roffa åt sig de här. Glad om jag får en innan nästa processorgeneration.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Men varför är den monterad på PCIe platserna, borde fungera bättre om den är monterad på processorn. 😋

Jag tror att de tänkte visa att du får med en fläkt som duger till att kyla en tom PCI-E plats och att du bör kyla CPUn med något annat, som de på bilden också gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

"... blir med aluminium." ?

Inte helt ovanligt uttryck konstruerat efter "bli med barn" som mall.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Inte helt ovanligt uttryck konstruerat efter "bli med barn" som mall.

Inte ens i närheten av samma sak, eftersom barnet inte på samma sätt är en del av den havande. Om du ska använda människokroppen som exempel är det snarare "blir med muskler".

Nej, det låter bara slarvigt. Kylaren kommer vara gjort av aluminium, varken mer eller mindre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Inte ens i närheten av samma sak, eftersom barnet inte på samma sätt är en del av den havande. Om du ska använda människokroppen som exempel är det snarare "blir med muskler".

Nej, det låter bara slarvigt. Kylaren kommer vara gjort av aluminium, varken mer eller mindre.

Tja. Aluminiumet är ju en del av kylaren, så..

Till skillnad från den tidigare visade varianten, med kosmetiska(!) kylflänsar i plast.

Men det är i varje fall var uttrycket kommer ifrån.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Hittar du en sådan där under tusenlappen är det garanterat en piratkopia. Mina källor säger rekommenderat pris kring $399. $499 för varianten med plast.

Edit: Tror att det är stor risk att scalpers kommer att roffa åt sig de här. Glad om jag får en innan nästa processorgeneration.

Du har nog tyvärr rätt

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Rätt patetiskt att intel "inte kan(inte vill?)" göra en cpu kylare som åtminstone matchar kylare för 200-300kr, skamligt 🙄

Det beror väl på vilka parametrar som ska matchas:
Ska-krav:
* Låg tillverkningskostnad.
* Låg profil. (För att få plats i SFF chassi.)
* Tålig för tillfälliga G-krafter utan att skada moderkortet.
* Förhindra överhettning av CPU vid specificerad värmeutveckling och måttligt luftflöde förbi kylaren.
* Ljudnivå <55 dB(A).
Bör-krav:
* Lägre ljudnivå än ska-krav.
* Effektivare kylprestanda än ska-krav.

Enda (möjligen) matchande tredjepartskonkurrent jag hittar på Prisjakt är Akasa AK-CCE-7106HP som säljs av ett fåtal återförsäljare. Jag vet inte hur denna presterar gällande kylning och ljudnivå.