LG avtäcker skärm med bildförhållandet 16:18

Permalänk
Medlem

(◦ o⊙)

Permalänk
Medlem

Ser ut att man får grymt mycket bättre workflow med detta. Bättre överblick med många fönster

Permalänk
Medlem

16:18 borde den inte heta 8:9?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Skulle vara bra att köra InDesign på. Pris på denna?

Permalänk
Medlem

Xiaomi radio på LGs reklambild.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

Old is boring and new is old.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

16:9 är det bredaste jag har användning för. 16:10 är dock favoritration. 16:18 känns perfekt för kodande, videoredigering och för chat o dylikt vid streamande. Kan bli en sådan framöver.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Pzyber:

16:9 är det bredaste jag har användning för. 16:10 är dock favoritration. 16:18 känns perfekt för kodande, videoredigering och för chat o dylikt vid streamande. Kan bli en sådan framöver.

Alla dom tre är ju lika breda, då det är den vertikala pixelmängden som oftast får stryka på foten vid ändrade förhållanden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

16:18 borde den inte heta 8:9?

Äh. Allt under 32:36 är bara skit ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Personligen saknar jag 16:10. En sådan i storlek 32" vore fint.

16:18 kan jag se nyttan av som arbetsskärm.

16:10 skärm som man tiltar 90 grader är rätt Nice att läsa surfa på webben med

Permalänk
Medlem

Kanske börjar bli dags att återinföra 4:3?
Jag tyckte det var lagom bildförhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

16:18 borde den inte heta 8:9?

Jo det borde det.
Min mattelärare i gymnasiet hade blivit skogstokig om vi skrev såhär.

Enkla orsaken, högre nummer säljer bättre.

Du ser samma sak med 32:10 skärmar som finns, borde heta 16:5 och jag och några satt och diskuterade det häromdagen och skämtet blev typ "Snart kommer 64:20, 2X bättre än 32:10!"

En gång i tiden drevs teknikföretag av ingenjörer, nu är det marketing people alltså idioter.

Så ja att ange aspect ratio har blivit ett skämt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jo det borde det.
Min mattelärare i gymnasiet hade blivit skogstokig om vi skrev såhär.

Enkla orsaken, högre nummer säljer bättre.

Du ser samma sak med 32:10 skärmar som finns, borde heta 16:5 och jag och några satt och diskuterade det häromdagen och skämtet blev typ "Snart kommer 64:20, 2X bättre än 32:10!"

En gång i tiden drevs teknikföretag av ingenjörer, nu är det marketing people alltså idioter.

Så ja att ange aspect ratio har blivit ett skämt tyvärr.

Tur att din mattelärare inte arbetar inom sälj och det kanske finns en annan orsak också. Siffran 32:10 är lättare att jämföra med 16:10 än 16:5 för allmoge.

Men egentligen borde ju skalan för 16:10 vara 8:5 isf, men det är ju klurigt att jämföra med 16:9.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det gyllene snittet, alltså ca 1,618:1, har länge ansetts vara estetiskt tilltalande proportioner och har använts flitigt i såväl konst som arkitektur. Då 16:10 ligger väldigt nära detta så är det självklart det optimala förhållandet mellan bredd och höjd på en bildskärm. Case closed!

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det gyllene snittet, alltså ca 1,618:1, har länge ansetts vara estetiskt tilltalande proportioner och har använts flitigt i såväl konst som arkitektur. Då 16:10 ligger väldigt nära detta så är det självklart det optimala förhållandet mellan bredd och höjd på en bildskärm. Case closed!

Må så vara men nu är ju den här produkten inte tänkt att användas för att vara estetiskt tilltalande i sig, utan snarare för att skapa saker som är det. Dvs att förbättra produktiviteten för människor som jobbar med vissa typer av kreativa och tekniska arbeten.

Jag har själv t.ex hållt på mycket med musikproduktion, och då är ju ljudspåren indelade vertikalt och tid är horisontellt, samma sak med filmproduktion. En widescreen-skärm är alltså bra för att se "längre i tid" men du ser färre spår samtidigt. Självklart är vad som är mest fördelaktigt beroende på kontext och vilket steg man är i skapandet. Men jag har ofta känt att mitt workflow blivit begränsat av att jag ser så lite vertikalt. Sen är det såklart så att man bara reagerar på begränsningarna, man sitter ju inte o tänker på det när man drar fördel av wide screen-formatet. Så kan ej säga att det vore bättre med en mer jämn ratio för produktiviteten, men det vore väldigt intressant att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Tur att din mattelärare inte arbetar inom sälj och det kanske finns en annan orsak också. Siffran 32:10 är lättare att jämföra med 16:10 än 16:5 för allmoge.

Men egentligen borde ju skalan för 16:10 vara 8:5 isf, men det är ju klurigt att jämföra med 16:9.

Fast egentligen, varför är det lättare att jämföra 32 mot 16 än att jämföra 10 mot 5?

Permalänk
Medlem

16:9 är ett ofog! Hoppas verkligen 16:10 gör en återkomst. Nya Thinkpad X1 kommer med 16:10 skärm så hoppet lever. Använder fortfarande två U2412m men hade gärna sett något nytt i 27tum och 16:10.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Altså sjukt bra upplösning för redigering! Hade lätt kunnat tänka mig en sådan för Photoshop / Lightroom!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sombrer0:

Fast egentligen, varför är det lättare att jämföra 32 mot 16 än att jämföra 10 mot 5?

16:9-formatet är normen och alla – även dem som inte tänker frivilligt matematiska termer – har en ungefärlig uppfattning om vad detta innebär. Ankrar man jämförelsen vid den befintliga normen går det snabbare – för de flesta i alla fall – att få en ungefärlig uppfattning om proportionerna. Det blir enklast möjliga huvudräkning för att skapa sig en inre bild.

32:9 gör det tydligt att bilden är dubbelt så bred mot 16:9-skärmen man har. Alltså:
16:18: tydligt att skärmen är dubbelt så hög
16:10: att skärmen är något högre

8:9 och 8:5 kräver att man tänker extra mycket, räknar i huvudet och att mottagaren har den spatiala förmågan att omsätta detta till en inre mental bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

16:9-formatet är normen och alla – även dem som inte tänker frivilligt matematiska termer – har en ungefärlig uppfattning om vad detta innebär. Ankrar man jämförelsen vid den befintliga normen går det snabbare – för de flesta i alla fall – att få en ungefärlig uppfattning om proportionerna. Det blir enklast möjliga huvudräkning för att skapa sig en inre bild.

32:9 gör det tydligt att bilden är dubbelt så bred mot 16:9-skärmen man har. Alltså:
16:18: tydligt att skärmen är dubbelt så hög
16:10: att skärmen är något högre

8:9 och 8:5 kräver att man tänker extra mycket, räknar i huvudet och att mottagaren har den spatiala förmågan att omsätta detta till en inre mental bild.

Fast nu ifrågasatte jag
"Siffran 32:10 är lättare att jämföra med 16:10 än 16:5 för allmoge."
Jag menar att det inte är lättare att jämföra 32:10/16:10 än 16:10/16:5.
Är formatet dubbelt så bred eller hälften så hög?

Edit:
Samma sak gäller 8:9 som du själv tar upp. Det är väl inte svårare att se sambandet mellan 32:9/21:9/16:9/8:9 jämfört med 32:9/21:9/16:18/16:9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det gyllene snittet, alltså ca 1,618:1, har länge ansetts vara estetiskt tilltalande proportioner och har använts flitigt i såväl konst som arkitektur. Då 16:10 ligger väldigt nära detta så är det självklart det optimala förhållandet mellan bredd och höjd på en bildskärm. Case closed!

Roten ur 2 ≈ 1.4142 är samma format som papper (A4 till exempel) och skulle också kunna vara en rimlig kandidat, med ännu lite mera höjd

Det motsvarar alltså ~16:11 eller 7:5 eller 14:10 vad man nu föredrar

Permalänk
Medlem

16:10 är rätt OK som format, 16:9 är allt för kompakt, men håller man på med programmering så kan även 16:10 vara litet för mycket "brevlåda".

4:3 är inte så dumt som format.

Att det är 16:9 som är det vanligaste formatet har helt att göra med HDTV.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Jo det borde det.
Min mattelärare i gymnasiet hade blivit skogstokig om vi skrev såhär.

Enkla orsaken, högre nummer säljer bättre.

Du ser samma sak med 32:10 skärmar som finns, borde heta 16:5 och jag och några satt och diskuterade det häromdagen och skämtet blev typ "Snart kommer 64:20, 2X bättre än 32:10!"

En gång i tiden drevs teknikföretag av ingenjörer, nu är det marketing people alltså idioter.

Så ja att ange aspect ratio har blivit ett skämt tyvärr.

Även 16:10 går att krympa. Och 21:9 😁.

Jag kände väl så mer tidigare.
Är syftet matematiskt så är det rätt tänkt.

I det här sammanahnget är uppfattningen tänker jag mig att förståelsen är av relevans också. I det sammanhanget kan det matematiakt korrekta försvåra föe vår förståelse.

16:10 kan vi lättare relatera till eftersom många känner till 16:9. Siffran 16 återanvänds och blir däremed lite enklare att jämföra än det mer abstrakta 8:5.
Samma sak gäller 21:9 där nian är gemensam med 16:9. Lättar än att jämföra 16:9 med 7:3.

Så jag tänker att båda vägarna kan vara ok. 18:9 för mobilerna är väl det enda som fortfarande sticker i ögonen hehe. 1:2 för tusan 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tycker det roligaste är bilden på killen som sitter vid skärmen, såg ut som han har en anknäbb vid första anblicken och nu kan jag inte sluta se det.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Även 16:10 går att krympa. Och 21:9 😁.

Jag kände väl så mer tidigare.
Är syftet matematiskt så är det rätt tänkt.

I det här sammanahnget är uppfattningen tänker jag mig att förståelsen är av relevans också. I det sammanhanget kan det matematiakt korrekta försvåra föe vår förståelse.

16:10 kan vi lättare relatera till eftersom många känner till 16:9. Siffran 16 återanvänds och blir däremed lite enklare att jämföra än det mer abstrakta 8:5.
Samma sak gäller 21:9 där nian är gemensam med 16:9. Lättar än att jämföra 16:9 med 7:3.

Så jag tänker att båda vägarna kan vara ok. 18:9 för mobilerna är väl det enda som fortfarande sticker i ögonen hehe. 1:2 för tusan 😁

Ännu värre med 18:9 på mobiler är ju att porträtt är standard-läget (inte landskap). Alltså borde de i så fall kallas 16:32 för att förklara formatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sombrer0:

Fast nu ifrågasatte jag
"Siffran 32:10 är lättare att jämföra med 16:10 än 16:5 för allmoge."
Jag menar att det inte är lättare att jämföra 32:10/16:10 än 16:10/16:5.
Är formatet dubbelt så bred eller hälften så hög?

Edit:
Samma sak gäller 8:9 som du själv tar upp. Det är väl inte svårare att se sambandet mellan 32:9/21:9/16:9/8:9 jämfört med 32:9/21:9/16:18/16:9?

Ja, formatet i sig säger inte mycket, vore ju spännande att få hem en långsmal apparat. 😂

Vore så mycket lättare att skriva de faktiska måtten på höjden och bredden, folk bildar sig mycket snabbare en uppfattning om hur stort objektet är.
För oss inbitna nördar så kan ju vi omvandla det till det vi vill ha, vare sig det är tum, fot, aln, famn eller vad det nu är man går igång på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja, formatet i sig säger inte mycket, vore ju spännande att få hem en långsmal apparat. 😂

Vore så mycket lättare att skriva de faktiska måtten på höjden och bredden, folk bildar sig mycket snabbare en uppfattning om hur stort objektet är.
För oss inbitna nördar så kan ju vi omvandla det till det vi vill ha, vare sig det är tum, fot, aln, famn eller vad det nu är man går igång på.

Ja absolut! Många misstar ju att ’storlek’ som i bildyta skulle betyda något speciellt bara genom att titta på diagonalmåttet.

49” betyder ju något helt annat vid 4:3 än vid 32:9, och 2x27” ≠ 54” alls.

Håller med att måtten skulle hjälpa många mer, men det blir ju då två siffror som behövs snarare än en ensam

Permalänk
Medlem

Kan vara riktigt bra för musikproduktion tror jag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli