Fakturaköp hos Amazon kunde genomföras utan legitimering

Permalänk
Melding Plague

Fakturaköp hos Amazon kunde genomföras utan legitimering

Amazons sverigedebut kantades av problem. Nu framkommer att de första månaderna var rena julafton för bedragare, som kunde beställa paket och låta en främling betala.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En annan varning, handla inte på faktura från amazon, dom tar kreditupplysning i tid och otid.
Inte som civiliserade bolag att det räcker första gången.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

En annan varning, handla inte på faktura från amazon, dom tar kreditupplysning i tid och otid.
Inte som civiliserade bolag att det räcker första gången.

Klarna, Qliro m.m. gör väl också en kreditupplysning lite då och då? Det är väl ändå inget unikt för Amazon?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det gick att handla på nån annans namn via Klarna många år med. Nu kan man själv välja och kräva legitimering via sitt konto, en person ska dock inte behöva ladda ner Klarnas app för de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Klarna, Qliro m.m. gör väl också en kreditupplysning lite då och då? Det är väl ändå inget unikt för Amazon?

Finns ju vad jag vet minst 2 typer av kreditupplysning.
En som påverkar "kredit score" eller vad det heter ich en som inte gör det.
Klarna osv gör den mer genomgående en gång, dvs första gången man aktiverar kreditköp.
Sen har då jag aldrig fått några kollar på mig.
Amazon gjorde också första gången, heöt ok.
Men sen kansle 3e köpet, en vara 150kr så gör dom igen!.
Nej jag vill inte påstå det är normalt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

En annan varning, handla inte på faktura från amazon, dom tar kreditupplysning i tid och otid.
Inte som civiliserade bolag att det räcker första gången.

Vad spelar det för roll att de gör en kreditupplysning vid köp?

Låter suspicious att någon varnar för att företag gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Klarna, Qliro m.m. gör väl också en kreditupplysning lite då och då? Det är väl ändå inget unikt för Amazon?

Precis, handlat hos Amazon sedan starten i Sverige, inga problem och 1 upplysning. 20 ordrar nu från Amazon. Myten om att desto fler kreditupplysningar, gör att man får mindre kreditvärdighet är ren och skär BS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miindz:

Vad spelar det för roll att de gör en kreditupplysning vid köp?

Låter suspicious att någon varnar för att företag gör det.

Vissa kredituplysningar ligger registrerade på dig i 12 månader. Har du många kreditupplysningar registrerade försämras din kreditvärdighet och du kan få svårt att exempelvis ta lån. En klar nackdel om du t ex vill skaffa bostadslån.

https://advisa.se/blancolan/kreditupplysningar-saker-du-maste...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Miindz:

Vad spelar det för roll att de gör en kreditupplysning vid köp?

Låter suspicious att någon varnar för att företag gör det.

Det beror på vilken sorts kreditupplysning de gör. En enkel gör ingenting, dem får de göra så ofta de vill utan att något händer. Men den fullständiga varianten är en del av ditt kreditbetyg, en sådan fullständig variant gör t.ex. banker när du ska ta lån. Så ha du många fullständiga kreditupplysningar på dig så sänker det dit betyg eftersom det ser ut som att du försökt låna pengar väldigt många gånger.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Dom återstartade Prime helt random utan att säga till. Märktes genom dragningar på kontot. Tog flera månader att få tillbaka pengarna. Skojföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Vissa kredituplysningar ligger registrerade på dig i 12 månader. Har du många kreditupplysningar registrerade försämras din kreditvärdighet och du kan få svårt att exempelvis ta lån. En klar nackdel om du t ex vill skaffa bostadslån.

https://advisa.se/blancolan/kreditupplysningar-saker-du-maste...

Advisa?

Inga problem att få bostadslån (2014) trots många upplysningar genom tiderna. Hög kreditvärdighet och inga betalningsanmärkningar gör sitt med.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Precis, handlat hos Amazon sedan starten i Sverige, inga problem och 1 upplysning. 20 ordrar nu från Amazon. Myten om att desto fler kreditupplysningar, gör att man får mindre kreditvärdighet är ren och skär BS.

Det är faktiskt inget BS, det finns som någon sa två olika typer. Jag har för mig att den första är gilltig i 2-3 månader. Så om du handlar 1 gång i halvåret gör dom en ny på dig som påverkar din kreditvärdighet. Handlar du däremot ofta på faktura så används den andra typen, typ som att dom kollar kvittot från första upplysningen. Den påverkar inte din kreditvärdighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag har kanske sagt det förut men det finns noll, NOLL (0) anledning att handla från Amazon. Virdrigt företag som förstör marknad, miljö och människor.

Permalänk
Medlem

Varken Postnord eller Polisen når Amazon, men däremot stora skattelättnader når Amazon utan problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawik:

Vissa kredituplysningar ligger registrerade på dig i 12 månader. Har du många kreditupplysningar registrerade försämras din kreditvärdighet och du kan få svårt att exempelvis ta lån. En klar nackdel om du t ex vill skaffa bostadslån.

https://advisa.se/blancolan/kreditupplysningar-saker-du-maste...

Det känns som att folk pratar om det här varje vecka på SweC. Aldrig sett bevis för någon där det faktiskt spelat roll.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceKey:

Advisa?

Inga problem att få bostadslån (2014) trots många upplysningar genom tiderna. Hög kreditvärdighet och inga betalningsanmärkningar gör sitt med.

Sitter på mobilen och tog första bästa länken som beskrev saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det känns som att folk pratar om det här varje vecka på SweC. Aldrig sett bevis för någon där det faktiskt spelat roll.

Ja visst är det märkligt, eller hur?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det känns som att folk pratar om det här varje vecka på SweC. Aldrig sett bevis för någon där det faktiskt spelat roll.

Vill minnas att det bara gäller upplysningar från UC. Övriga, såsom Creditsafe som många använder, ”räknas” inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Det känns som att folk pratar om det här varje vecka på SweC. Aldrig sett bevis för någon där det faktiskt spelat roll.

Det är nog ganska ovanligt att hamna i en sådan situation. Men det betyder inte att det inte kan hända. Därför är det bra att vara medveten om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceKey:

Advisa?

Inga problem att få bostadslån (2014) trots många upplysningar genom tiderna. Hög kreditvärdighet och inga betalningsanmärkningar gör sitt med.

"Många genom tiderna" spelar ingen roll. Däremot många inom ett år.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt, vadå polisen inte når Amazon? Kan de bara skita i att prata med polisen när det gäller sånt här eller? xD

Obstruktion av rättvisa?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

När man hör om sånt här.
Hur mycket dåliga översättningar det var i början.
mm.

Då framstår Amazon som amatörer.
Om man inte kände till hur stora Amazon är så skulle man nästan kunna tro att de är ett litet källarföretag.

Så om man blir tillräckligt stor så behöver man inte bry sig om kvalitet och kan bete sig som amatör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Vissa kredituplysningar ligger registrerade på dig i 12 månader. Har du många kreditupplysningar registrerade försämras din kreditvärdighet och du kan få svårt att exempelvis ta lån. En klar nackdel om du t ex vill skaffa bostadslån.

https://advisa.se/blancolan/kreditupplysningar-saker-du-maste...

Fast nu ingår det ju i Advisas marknadsföring och är ett direkt säljargument för deras tjänst.

Vet inte riktigt om jag litar på det med tanke på att de tjänar pengar på alla som tror på just det. Lite som när Microsoft försöker säga varför Edge är den bästa webbläsaren eller om Google skulle försöka säga att Chromebook är bättre för att Windows spionerar på dig.

Permalänk
Medlem

Jag var en av offren, någon hade beställt saker för 17.000 kr på Amazon med mitt personnummer. Tur att jag har Kivra för jag fick veta att någon hade gjort en kreditupplysning på mig direkt. Så det var bara att ringa till Amazon och stoppa paketen, sedan fick jag polis anmäla id kapningen och sedan så spärrade jag mitt personnummer.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lagerlöf:

Det känns som att folk pratar om det här varje vecka på SweC. Aldrig sett bevis för någon där det faktiskt spelat roll.

Jag blev nekad ett lån pga för många kreditupplysningar. Så det är absolut en grej som kan hända. De ligger ju bara kvar i ett år dock så det var bara att vackert vänta ut det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag har kanske sagt det förut men det finns noll, NOLL (0) anledning att handla från Amazon. Virdrigt företag som förstör marknad, miljö och människor.

Jag har vid vissa tillfällen köpt saker genom Amazon där jag antingen inte hittat saken/sakerna någon annanstans eller inte hittat något annat ställe som skickar till Sverige.
Så i vissa fall kan det finnas anledning om du köper av företag som inte har stora globala leverantörsnätverk.

Men det är väldigt sällan jag handlar från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

"Många genom tiderna" spelar ingen roll. Däremot många inom ett år.

Förklara då hur jag har 0.10 % hos UC och handlar mer eller mindre bara på faktura, minst 2 till 3 gånger i månaden. Bara i år har jag 6 st hos Credisafe, 2 från Bisnode och ett antal andra via Klarna. Inga problem what so ever. Är tom en från Sergel när jag förlängde våra mobilavtal.

Skulle det vara så att vi skulle behöva låna mer pengar från banken för tex renoveringsarbete så gör även dem en koll, pratade med våran bankman när vi satte våra lån och då sa denne att det ska vara väldigt illa att man inte kommer igenom en kreditprövning.
Antingen har du får låg inkomst, eller betalningsanmärkningar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag har kanske sagt det förut men det finns noll, NOLL (0) anledning att handla från Amazon. Virdrigt företag som förstör marknad, miljö och människor.

Med andra återförsäljare kan din vara ligga 2-3 månader hos de när du reklamerar. Amazon tar oftast kundens sida.
Deras returhantering är suverän. Känner ingen sympati för företag som konkar för att de inte ser ett värde hos kunden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Jag blev nekad ett lån pga för många kreditupplysningar. Så det är absolut en grej som kan hända. De ligger ju bara kvar i ett år dock så det var bara att vackert vänta ut det.

Vad var det för lån?

Jag frågade min bank om detta för något år sedan och fick svaret att de inte brydde sig om antalet. Det enda de tittar på är den totala belåningen. Nu pratade jag med dem om bolån samt att jag är kund hos dem sedan 10+ år, så detta kan kanske spela in.

Det är intressant att de enda som hävdar denna brist i vårt kreditsystem är de bolag som har en tjänst där det bara tas en upplysning även om man sedan får offerter från flera långivare. Det känns som allt för mycket av ett sammanträffande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad var det för lån?

Jag frågade min bank om detta för något år sedan och fick svaret att de inte brydde sig om antalet. Det enda de tittar på är den totala belåningen. Nu pratade jag med dem om bolån samt att jag är kund hos dem sedan 10+ år, så detta kan kanske spela in.

Det är intressant att de enda som hävdar denna brist i vårt kreditsystem är de bolag som har en tjänst där det bara tas en upplysning även om man sedan får offerter från flera långivare. Det känns som allt för mycket av ett sammanträffande.

Så var det för oss med, dom brydde sig inte hur många, bara totala belåningen.

Hur mkt får jag låna?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking