Fakturaköp hos Amazon kunde genomföras utan legitimering

Permalänk
Medlem

Hur kan Amazon fuckat up sin lansering I sverige så grovt? Man tror det är praktitanter som driver deras etablering här. De maxar automatiska översättningar av produkter och dess beskrivningar också. Såg parfymmärket "Old Spice" heta "Gammal Krydda". Lol.

Permalänk
Medlem

”Det är inte klarlagt hur många som drabbats av bedrägerierna, men sedan början av 2021 har Amazon åtgärdat det allvarliga problemet.”

Jaha, inte så intressant längre då?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Med andra återförsäljare kan din vara ligga 2-3 månader hos de när du reklamerar. Amazon tar oftast kundens sida.
Deras returhantering är suverän. Känner ingen sympati för företag som konkar för att de inte ser ett värde hos kunden.

Jag hade tidigare i år en reklamation till Inet.
Det var RAM minne till en laptop som jag trodde skulle fungera till den datorn men tydligen fungerade det inget bra.
Inte Inets fel.
Men när jag kontaktade dem så löste dem det snabbt och smidigt.
Fick pengarna tillbaka och kunde beställa annat minne som fungerade utmärkt.

Amazon är inte det enda företag som kan ge service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Vad spelar det för roll att de gör en kreditupplysning vid köp?

Låter suspicious att någon varnar för att företag gör det.

Du behöver ibte vara misstäänksam, det var bara en varning.
Jag har massa köp via klarna över 100, fått 1 kreditupplysning.
Har kanske 10 från amazon och fått 2 eller 3 kreditupplysning. Dom senaste köpen har jag gjort med kort pga det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

De kan fortfarande inte få ens adress rätt. Allt ser bra ut när jag beställer - men klickar jag aktivt på knappen "leverera till xxxx post", så ersätts MITT namn med Post-utlämningens. Så när man hämtar paketet så är namnfältet blankt.

Funkar om man inte klickar på något utan bara rullar igenom beställningen.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag hade tidigare i år en reklamation till Inet.
Det var RAM minne till en laptop som jag trodde skulle fungera till den datorn men tydligen fungerade det inget bra.
Inte Inets fel.
Men när jag kontaktade dem så löste dem det snabbt och smidigt.
Fick pengarna tillbaka och kunde beställa annat minne som fungerade utmärkt.

Amazon är inte det enda företag som kan ge service.

Inet summerar tyvärr inte alla återförsäljare.
När vi snackar öppet köp är de i samma liga som webhallen, de tål inte att produkterna öppnas, vilket man kan tycka är en självklarhet att man ska kunna göra. Ibland är jag osäker på kvalitetskontrollen på vissa produkter som exempelvis Razer.

Jag fick bsod på min razer book som jag köpte från amazon, fick en ny med en gång. En svensk återförsäljare hade förmodligen krävt att få undersöka produkten och då ska jag respektera att de har julledighet med mer, trots att de jag som lagt ut pengarna och reklamerat produkten redan efter en dag.

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom som drabbades av detta för ett år sedan, någon handlade på faktura med mitt personnummer.
Upptäckte det genom ett meddelande att någon tagit kreditupplysningen på mig och efter lite grävande kom jag fram till att det var via Amazon.se
Ringde direkt till Amazons kundtjänst som nästan lät lite förvånade att detta skett, när jag lyckades krama fram att dom inte krävde någon ID vid fakturaköp kan man väl lugnt säga att jag idiotförklara hela företaget och att jag kommer kräva ersättning av dom ifall jag blir drabbad på något sätt.
Iaf när vi kommit fram till att alla uppgifter på köpet (namn och adress) stämde med mina men att mail och tel nr var felaktiga så skulle dom skicka det vidare till sin avdelning som handlägger dessa sakerna och jag skulle bli kontaktad inom ett par dagar.
Det är nu ca 1 år sedan det hände och dom har fortfarande inte kontaktat mig, men jag inte heller fått någon faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det känns som att folk pratar om det här varje vecka på SweC. Aldrig sett bevis för någon där det faktiskt spelat roll.

Nu var det inte Amazon utan en annan stor kedja som använde Qliro, de tog en full ny på mig vid tre köp inom en månad där ena var ett nyköp efter retur pga leverans strul.
Min risk bedömning steg vid varje kontroll, visst nu är det tal om från under en procent till totalt just över en procent men det är en markant ökning, inget annat hade ändrats.
Risken byggs på och det kan påverka lån etc ringde och pratade med Qliro, de skyllde på företaget som köpt tjänsten så.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Det känns som att folk pratar om det här varje vecka på SweC. Aldrig sett bevis för någon där det faktiskt spelat roll.

precis, jag har nog uppemot 30st de senaste 5åren från alla gånger jag bla tagit få varan först betala sedan. På Kivra hade jag 11st 2021 såg jag häromdan, och inte har jag några problem att låna 500k om jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag har kanske sagt det förut men det finns noll, NOLL (0) anledning att handla från Amazon. Virdrigt företag som förstör marknad, miljö och människor.

Håller med till hundra procent. Förhoppningsvis får detta stor spridning och avskräcker folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag blev nekad ett lån pga för många kreditupplysningar. Så det är absolut en grej som kan hända. De ligger ju bara kvar i ett år dock så det var bara att vackert vänta ut det.

varför?

vad är det som är så farligt med kreditupplysningar och varför skulle det påverka lån?

jag har hört det här så många gånger och i vissa fall t.om hört att man ska undvika faktura betalning pga kreditupplysning, jag har inte googlat det heller dumt nog men du som har förstahands information kan väl säga varför banken tycker att du inte skulle få låna på ett år pga kreditupplysningar?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceKey:

Förklara då hur jag har 0.10 % hos UC och handlar mer eller mindre bara på faktura, minst 2 till 3 gånger i månaden. Bara i år har jag 6 st hos Credisafe, 2 från Bisnode och ett antal andra via Klarna. Inga problem what so ever. Är tom en från Sergel när jag förlängde våra mobilavtal.

Skulle det vara så att vi skulle behöva låna mer pengar från banken för tex renoveringsarbete så gör även dem en koll, pratade med våran bankman när vi satte våra lån och då sa denne att det ska vara väldigt illa att man inte kommer igenom en kreditprövning.
Antingen har du får låg inkomst, eller betalningsanmärkningar.

Kreditupplysningar är en parameter av flera. Har man stabil ekonomi i övrigt är det inga problem. Ligger man däremot på gränsen så kan det bli ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

varför?

vad är det som är så farligt med kreditupplysningar och varför skulle det påverka lån?

jag har hört det här så många gånger och i vissa fall t.om hört att man ska undvika faktura betalning pga kreditupplysning, jag har inte googlat det heller dumt nog men du som har förstahands information kan väl säga varför banken tycker att du inte skulle få låna på ett år pga kreditupplysningar?

Implikationen om det redan finns många andra kreditupplysningar är ju att du redan lånat pengar (regelrätt lån, köp på kredit, ...) från många håll i relativ närtid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

"Postnord reagerade på onormalt många försändelser till en adress och upptäckte på den vägen bedrägerierna. De försökte nå Amazon och identifiera bedragarna, men utan framgång. Postnord gick därefter vidare till polisen, som under en tidsperiod om sex veckor mottog 900 anmälningar om ID-kapningar. Inte heller de kom fram till Amazon eller bedragarna." - Detta är ju drömmen för alla företag: skattelättnader samtidigt som snuten inte kan ta dig när du gör fel!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

varför?

vad är det som är så farligt med kreditupplysningar och varför skulle det påverka lån?

jag har hört det här så många gånger och i vissa fall t.om hört att man ska undvika faktura betalning pga kreditupplysning, jag har inte googlat det heller dumt nog men du som har förstahands information kan väl säga varför banken tycker att du inte skulle få låna på ett år pga kreditupplysningar?

Möjligtvis köp ny bil för ett par hundra papp, tv på avbetalning osv osv. Men det ska ändå inte göra ngt OM man har stabil inkomst och inga betalningsanmärkningar.

"Din kreditvärdighet är en sammanställning av de förhållande som avgör hur troligt det är att du kan betala tillbaka ett lån. Kreditvärdigheten baseras grovt på din inkomst, dina utgifter och tidigare lån. Din kredithistorik är en mycket viktig faktor i kreditvärdigheten, om du har lånat mycket pengar och inte betalat tillbaka så blir det svårt att få ett stort lån beviljat."

Med andra ord, alla som tex valt amorteringsfritt nu under pandemin kan ha problem, eller dom som inte ens amorterar alls.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Möjligtvis köp ny bil för ett par hundra papp, tv på avbetalning osv osv. Men det ska ändå inte göra ngt OM man har stabil inkomst och inga betalningsanmärkningar.

"Din kreditvärdighet är en sammanställning av de förhållande som avgör hur troligt det är att du kan betala tillbaka ett lån. Kreditvärdigheten baseras grovt på din inkomst, dina utgifter och tidigare lån. Din kredithistorik är en mycket viktig faktor i kreditvärdigheten, om du har lånat mycket pengar och inte betalat tillbaka så blir det svårt att få ett stort lån beviljat."

Med andra ord, alla som tex valt amorteringsfritt nu under pandemin kan ha problem, eller dom som inte ens amorterar alls.

Nja? Det är ju inte alls det som avses i texten?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nja? Det är ju inte alls det som avses i texten?

Det är en tolkningsfråga. Vad är mycket pengar och vad är ett stort lån? Knipa en TV för 30 000 under jul-rean är det många som klarar av, men inte ta ett privatlån på 30 000 för "ngt annat" ?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Inet summerar tyvärr inte alla återförsäljare.
När vi snackar öppet köp är de i samma liga som webhallen, de tål inte att produkterna öppnas, vilket man kan tycka är en självklarhet att man ska kunna göra. Ibland är jag osäker på kvalitetskontrollen på vissa produkter som exempelvis Razer.

Jag fick bsod på min razer book som jag köpte från amazon, fick en ny med en gång. En svensk återförsäljare hade förmodligen krävt att få undersöka produkten och då ska jag respektera att de har julledighet med mer, trots att de jag som lagt ut pengarna och reklamerat produkten redan efter en dag.

Menar du att Inet inte accepterar öppet köp om man öppnat förpackningen? Jag använde en telefon i några dagar och skickade sedan tillbaka den till Inet utan några som helst problem. Fick tillbaka hela summan på telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag har kanske sagt det förut men det finns noll, NOLL (0) anledning att handla från Amazon. Virdrigt företag som förstör marknad, miljö och människor.

Jag tycker att det finns flera anledningar att handla från Amazon: låga priser, stort utbud, snabba leveranser, bra kundsupport.

Philips Fidelio X2HR till exempel – just nu 1120,95 kr, det är svårslaget. Svarta fredagveckan tog Amazon blott 676 kronor för dem, det var nästan kriminellt billigt. "Som att stjäla godis från ett barn."

Här är ett annat exempel, vet inte exakt vilken taklampa det gäller, men 1400 istället för 6700 kr! #19263137 Det finns ju ingen anledning att skänka mellanskillnaden, mer än 5000 kr, till en svensk butik i onödan för en taklampa.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kethsi:

varför?

vad är det som är så farligt med kreditupplysningar och varför skulle det påverka lån?

jag har hört det här så många gånger och i vissa fall t.om hört att man ska undvika faktura betalning pga kreditupplysning, jag har inte googlat det heller dumt nog men du som har förstahands information kan väl säga varför banken tycker att du inte skulle få låna på ett år pga kreditupplysningar?

Som jag förstått det är det helt enkelt ett tecken på att man är otillräknelig om man varit och tagit massa kreditupplysningar.
Det kan tolkas som man försökt ta många lån helt enkelt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Vad spelar det för roll att de gör en kreditupplysning vid köp?

Låter suspicious att någon varnar för att företag gör det.

Gör det en är det inga problem. Problem uppstår om kreditupplysningar görs i tid och otid.. vilket kan få effekt på t.ex. hur banker ser på en när de skall bevilja lån.

Skrivet av Lagerlöf:

Det känns som att folk pratar om det här varje vecka på SweC. Aldrig sett bevis för någon där det faktiskt spelat roll.

Farsan fick nedslag på ett lån när han skulle renovera köket pga. "för många kreditupplysningar" från både Swedbank och Handelsbanken.

Skrivet av Kethsi:

varför?

vad är det som är så farligt med kreditupplysningar och varför skulle det påverka lån?

jag har hört det här så många gånger och i vissa fall t.om hört att man ska undvika faktura betalning pga kreditupplysning, jag har inte googlat det heller dumt nog men du som har förstahands information kan väl säga varför banken tycker att du inte skulle få låna på ett år pga kreditupplysningar?

Vissa banker ser det som "En upplysning = försök till lån". Det handlar om att banker är för lata att gå djupare utan ger avslag på ytligheter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Menar du att Inet inte accepterar öppet köp om man öppnat förpackningen? Jag använde en telefon i några dagar och skickade sedan tillbaka den till Inet utan några som helst problem. Fick tillbaka hela summan på telefonen

På papper gör de inte de. Då ska den vara obroten. Är det ett distansköp så kan man eventuellt behöva stå för värdeminskningen. Beror mycket på vem som hanterar ens ärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Hur kan Amazon fuckat up sin lansering I sverige så grovt? Man tror det är praktitanter som driver deras etablering här. De maxar automatiska översättningar av produkter och dess beskrivningar också. Såg parfymmärket "Old Spice" heta "Gammal Krydda". Lol.

Översättningarna är helt absurda. De översätter automatiskt sökningar, vilket händer nästan konstant och göra att man inte hittar de produkter man söker, även när man skriver det exakta namnet på dem.

T.ex. har de tusentals tillbehör för Quest 2 men översätter sökningen till "uppdrag 2".

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

På papper gör de inte de. Då ska den vara obroten. Är det ett distansköp så kan man eventuellt behöva stå för värdeminskningen. Beror mycket på vem som hanterar ens ärende.

Vart står det på deras hemsida? På https://www.inet.se/info/711/varfor-inet står det bara "Som kund på Inet har du alltid 30 dagars öppet köp, oavsett om du köpt produkten i butik eller på inet.se." Och under https://www.inet.se/info/318/faq-fragor-svar står det "Observera att produkten ska vara komplett i kartong och i ett så kallat oförändrat skick för att inget avdrag ska göras." Se det jag fetmarkerade. Står inget om att den ska vara obruten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Precis, handlat hos Amazon sedan starten i Sverige, inga problem och 1 upplysning. 20 ordrar nu från Amazon. Myten om att desto fler kreditupplysningar, gör att man får mindre kreditvärdighet är ren och skär BS.

Det är inte BS. Amazon gör precis som Klarna en mjuk kreditupplysning dvs det lägger sig inte i UC och därmed påverkar inte kreditvärdigheten.
Varje hård kreditupplysning påverkar kreditvärdigheten med ca 0.2 poäng vilket är ganska mycket. Det stannar sedan kvar på ens upplysning i ett år.
Jag vet att Qliro gjorde hårda upplysningar för några år sedan. Banklån, kreditkort från banken och andra krediter lägger sig alla på UC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag tycker att det finns flera anledningar att handla från Amazon: låga priser, stort utbud, snabba leveranser, bra kundsupport.

Jag håller med. Jag köper mycket verktyg, och det är stora skillnader jämfört med annan random nätbutik. Köpte även Airpods Max till fästmön i julklapp, 2000 kr billigare jämfört med Apple Store, inget svårt val.

Tror många på forumet mestadels shoppar RTX3070 och surar över att det inte är jättebäst på Amazon.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Tyyyyypiskt Kramfors

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ZamSha:

Hur kan Amazon fuckat up sin lansering I sverige så grovt? Man tror det är praktitanter som driver deras etablering här. De maxar automatiska översättningar av produkter och dess beskrivningar också. Såg parfymmärket "Old Spice" heta "Gammal Krydda". Lol.

Dom har råd att inte bry sig och leva på namnet känner jag, går något fel betalar dom sig ur det istället, bara att köra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Vad spelar det för roll att de gör en kreditupplysning vid köp?

Låter suspicious att någon varnar för att företag gör det.

banker kollar på hur många gånger som det har begärts ut kreditupplysning på dig inom en viss tid typ senaste 2 åren och beroende på hur många kreditupplysningar som har tatts kan man bli helt nekad från att kunna få några lån alls.

Permalänk
Medlem

Medans butiker ofta triggar BankID på kortköp så kan man till och med köpa utan den tresiffriga säkerhetskoden på amazon. Varför stoppar inte bankerna detta?