Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

As the gods will - Japansk film där skolelever tvingas spela dödliga spel för att överleva. Allt perpetrerat av någon okänd kraft som man inte får veta vad det är då filmen tar slut mitt i och någon tvåa har inte producerats på sju år. Konstigt och framförallt dumt. Annars är den väl ok men att det inte finns en tvåa är ju lite surt. 6/10

Prospect - Superbra sci-fi som jag brukar kolla på lite då och då. Den handlar om Cee , en ung tjej som följer med sin pappa till en måne för att gräva efter speciella juveler som nåt djur skapar där. Filmen handlar mest om hur det skulle kunna vara på en ny "frontier" ute i rymden där folk försöker skapa sig en bättre tillvaro. Det som är så bra med den är att miljöerna är så speciella. Rymdskeppet är inte supermodernt utan ser ut som nåt nån byggt i garaget typ och folk har olika typer av rymddräkter för att inte få i sig giftiga sporer från månens vegetation. Även alla verktyg som används känns riktiga och en massa saker existerar som inte förklaras särskilt väl men som ändå ger vikt till världen man byggt upp. Och framförallt så beter sig folk som riktiga människor och inte som några superhjältar. Jag rekommenderar att se filmen med undertexter då det är lätt att missa lite undermeningar i den utan detta. Man MÅSTE dock inte göra det. Pedro Pascal är med i denna. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Matrix Resurrections
0.5/10

Håll er borta, jag önskar jag kunde få denna film osedd.
Den får reloaded och revolutions att se ut som mästerverk.

Jag fattar inte Hollywood, förstör franchise efter franchise...

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Avstängd

BAC Nord Från 2020. Bra film om poliser som är maktlösa mot "utsatta områden" där kriminella gör vad dom vill, filmen är om Frankrike, men samma problem är även aktuella i Sverige som blir värre och bara tomma löften från politiker som styr om förbättring.

Permalänk
Medlem

Matrix Resurrections
4/10

Den bygger helt och hållet på nostalgi, därav betyget. Känns nästan lite mer som en "vi blickar tillbaka på det som varit" grej med skådespelare som gjort ett par nya scener. Storymässigt... Nej, denna borde inte ha släppts.

The Last Duel
3/10

Riktigt dålig och tillhör Ridley Scotts sämre "jobb". Skådespelarinsatserna är även de under all kritik, det är vad man får när amerikanska "reaction" skådisar försöker sig på den "äldre/klassiska skolan av drama". De blandar friskt mellan att försöka sig på "hamlet/mcbeth" för att plötsligt övergå till "boston worker attityd". Faller totalt platt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Hm. Prospect kanske man bör se.

På julaftonen, efter barnen var lagda, varvade vi vuxna ner med romantisk komedi.

A Castle for Christmas fick det bli, första filmen jag sett på Netflix på länge.
Småtrevlig bagatell som följer mallen väl. Inte en överraskning i sikte, och gott så. För säkerhets skull utspelar det sig inte i en by i England, här är det Skottland. Rollbesättningen är modern och filmen utspelas ju i nutid så det passar bra.
Brooke Shields och Cary Elwes levererar det man kan vänta utan stora överdrifter. Plus för att det handlar om rutinerade skådisar, jag tycker så ofta att paren i romantiska komedier är så unga numera...

Kan rekommenderas om man vill ha en oförarglig film som inte lämnar spår av något slag

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Matrix Resurrections

Dra mig baklänges vilken värdelös film. Håll er borta för guds skull om ni värderar era ögon. Det som är sett kan inte bli osett.

1/10

Permalänk
Medlem

Matrix Resurrections. Inget vidare tyvärr.

The Last Duel. Bättre än väntat men borde ha förkortats.

Venom 2. Helt OK popcorn film.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED

Permalänk
Medlem

Don't Look Up. 8/10. Klockren

Permalänk
Medlem

BAC Nord - Meh. Inget intressant här. 5/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Anxious People (Folk med ångest) 8/10. Jag gillar svensk film/serie ^^

Permalänk
Medlem

Encanto.

https://www.imdb.com/title/tt2953050/

Barnen, ja, vi vuxna också, såg reklamen för filmen i SVTs Julaftonkalleprogram. Verkade rätt intressant. Började bra, men man undrade när den "skulle komma" någonstans. Och sedan var den slut. Typ. Alltså, den var inte dålig, men inte direkt värd att se igen. Men jag kanske gör det ändå, tycker om Disneyfilmer och kanske ser den på engelska nästa gång.

Kan rekommenderas, men pynta inte biopengar för den. Ingen ny Frost. Finns på SF Anytime om man är intresserad, kanske på andra ställen också.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Incendies(Nawals hemlighet) - Av Denis Villeneuve. Den handlar om ett tvillingpar som får i uppdrag av sin döda mor(från hennes testamente) att hitta sin okända far och bror. Saker är dock mer komplicerade än de tror. Man får tillbakablickar från ett krig som verkar utspelas i Jordanien, även om det aldrig förklaras, och filmen är rätt eländig där. Bra drama med en lite annorlunda upplösning. 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Don't look up på Netflix.
Hysterisk satir på världen idag. Många stora skådisar som gör ett bra jobb. Gillade den skarpt! (gissar att den inte gick hem i USA)
4/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Resident Evil: Welcome to Raccoon City. Absolut inget speciellt men om man går in med mindsetet att det är en popcorn film så gick det att se på.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED

Permalänk

Såg också Don't Look Up. Den var riktigt bra, men man måste tycka om satiren i den. Min fru gav upp efter en tredjedel av filmen.
Det var inga gapflabb, men jag satt och smålog hela filmen. 8/10.

Permalänk
Medlem

Såg den nya Spiderman precis på bio.

Väldigt bra film, även för mig som inte följer marvel alls.

Permalänk
Medlem

MEGABOA
2/10

"obs; betyg är satt enligt standarden att det är menat att vara en b-film"

Antar att det är en spirituell uppföljare till "Titanboa", men detta är ingen "b-film". Den faller långt utanför och hamnar istället mer under "home-made" skräpet. Ogillar denna trend med att "homde-made" marknadsförs och utger sig för att vara b-filmer, främst då jag faktiskt uppskattar rätt mycket under dess klassificering. Än värre blir det när namn som Eric Roberts medverkar. Så en varning till alla b-films entusiaster.

FORTRESS
6/10

"obs; betyg är satt enligt standarden att det är menat att vara en b-film"

Här har vi en "riktig" b-film. Enorma plotholes, tveksamma skådespelarinsatser och kasst manus blandas friskt med ett par riktigt bra insatser där grundtanken mycket väl hade kunnat bli nästa blockbuster om man slängt ett par miljoner över den. Det tråkiga är att Bruce Willis har börjat spotta ur sig dessa filmer, tror jag läste om att han var med i 11 (!) stycken till som är i pre-production. Chat Michel Murray borde även han vara milslångt ifrån dessa vid det här laget, men tycks fortsätta spåret tillsammans med Bruce Willis där båda även medverkade i "Survive The Game". Sedan tycks även Fortress 2 och 3 ligga i pre-production Man börjar nästan undra om både Chat och Bruce har förlorat något vad och är i extremt behov av pengar och försöker hitta nästa "Die Hard series". "Hey, slänger vi ut 100 st kanske EN fastnar" tycks vara grundtanken
Tyvärr faller väl denna på att den faktiskt försöker vara något annat än en b-film, där orkar den som max med betyget 2/10.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Nya Spiderman. Helt OK popcorn film som är både tramsig och allvarlig lite här och där. Bättre än Marvel snittet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Escape from Pretoria
Långsam och förhållandevis ointressant rymma-från-fängelse film. Det händer liksom inte speciellt mycket. De har en endimensionell plan på hur de ska lyckas rymma; de utför planen; The End. Baserad på en verklig händelse.
5/10

Papillion
Ännu en rymma-från-fängelse film, men denna gång i snabbt tempo. Kan summeras som "Snygga killar utan djup hamnar i snygga sydamerikanska fängelser och rymmer från dess fångvaktare (som även dem saknar djup)".
3/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Escape from Pretoria
Långsam och förhållandevis ointressant rymma-från-fängelse film. Det händer liksom inte speciellt mycket. De har en endimensionell plan på hur de ska lyckas rymma; de utför planen; The End. Baserad på en verklig händelse.
5/10

Papillion
Ännu en rymma-från-fängelse film, men denna gång i snabbt tempo. Kan summeras som "Snygga killar utan djup hamnar i snygga sydamerikanska fängelser och rymmer från dess fångvaktare (som även dem saknar djup)".
3/10

Sett originalet Papillon? Grymt jäkla bra... därför jag inte vill se den nya...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Sett originalet Papillon? Grymt jäkla bra... därför jag inte vill se den nya...

Det har jag inte. Visste inte ens att det var en remake jag såg. Får kolla upp originalet, tack för tipset

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det har jag inte. Visste inte ens att det var en remake jag såg. Får kolla upp originalet, tack för tipset

https://www.imdb.com/title/tt0070511/?ref_=nv_sr_srsg_4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Här var det tvärtom: jag visste inte att de hade gjort en remake

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Free guy Disney plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Free guy Disney plus.

ok

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awsmkiid:

Free guy Disney plus.

Poängen är att betygsätta, rekommendera eller skriva en rad eller två om filmen. Annars är det ganska poänglös tråd.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Rättfärdighetens ryttare

Gillade den, våldsam med inslag av humor. Tycker den är sevärd!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7600 Speedster QICK 308 Black | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 980 Pro 250GB | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Don't look up, Netflix. Samhällssatir. Såg bara två tredjedelar sen fick jag annat att göra, så inget betyg. Oklart om jag kommer att se klart den. Den var väl inte dålig i sig, den hade sina poänger. Men de hade gjort en klassisk "ljug-trailer" där de klippt ihop stycken i filmen för att få det att se ut som de hänger ihop och verka roligare än de var. Filmen var inte för idag helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Escape from Pretoria
5/10

Papillion
3/10

Papillion 3/10!?
Hoppas du menar re-maken och inte originalet som jag ger 5/5...
https://www.imdb.com/title/tt0070511/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Papillion 3/10!?
Hoppas du menar re-maken och inte originalet som jag ger 5/5...
https://www.imdb.com/title/tt0070511/

Det har redan framgått i tråden att det handlar om remaken.

Visa signatur

---