Hur ser ni på Xbox Game Pass?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Fast alla spel som släpps på skiva idag är fullt spelbara. Det betyder varken buggfria eller optimerade, men skulle Xbox Live gå i graven imorgon eller om 20 år kommer ändå spelen fungera. Jämför det med en situation där spel kan och verkligen försvinner månad till månad.

Jag använder Game Pass och gillar det. Det finns vissa titlar som jag spelar regelbundet och andrar som jag roterat. Har också skaffat ett antal år till rabatterat pris. Till fullpris hade jag inte skaffat det.

Även om det fortfarande finns titlar där hela spelet ligger på skivan så börjar vi mer och mer gå ifrån det. Jag har ett antal spel i mina hylla som inte längre går att spela av olika anledningar, främst på grund av att de innehåller någon onlinekomponent. Men det blir ju också vanligare och vanligare med 0-day patch. Dvs versionen av spelet som ligger på skivan är typ en beta. Spelbar, men med massor med buggar. För 20 år sedan kom det sällan patcher till spelen, nu är det mer regel än undantag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_vg:

Ett år senare nu.
Känner ni likadant?

Jag spelar mest single-player (RPG odyl) och dessutom lite äldre spel som jag köper beggat, men i takt med att barnen blir äldre tror jag att de kommer att fråga mer om online-spel med kompisarna.

Är fortfarande nöjd. I år hade jag annars köpt FH5 och Halo Infinite + haft Xbox guld vilket kostat mig mer än Game Pass Ultimate. Och nu betalar jag inte ens fullpris för game pass.

Enda "problemet" är att sonen väldigt gärna också vill kunna spela på mobilen, xcloud, och pröva ett antal spel på PC som AoE 4 mfl. 🤔

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Följde instruktionerna här för att få nästan 3 år av gamepass för 1150kr (Köpte från Kinguin):
#18700948
Då blir det helt klart en superdeal. Om jag kommer fortsätta efter dessa tre år för 139kr/mån beror på hur spelbiblioteket har utvecklats samt hur van jag har blivit att ha tillgång till ett sådant spelbibliotek. Men med nuvarande utbud hade jag inte betalat 139kr/mån, tror inte jag använder det tillräckligt för det.

Kanske svarar lite snabbt utan att ha läst utförligare, men funkar detta upplägg än idag?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Kanske svarar lite snabbt utan att ha läst utförligare, men funkar detta upplägg än idag?

Enligt denna tråd på Reddit,då man sorterar på senaste svaren så verkar det fortfarande fungera.

- https://www.reddit.com/r/XboxGamePass/comments/j6afou/guide_t...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Tack för svar alla, så långt!
En grej jag hakat upp mig på är att spelen som ingår i Gamepass försvinner efter en tid.
Enl Xbox-supportsidorna kan man köpa spelen separat om man inte spelat klart eller vill ha kvar det/dem av andra skäl.

Har någon av er faktiskt köpt spel/en innan de tagits bort från Gamepass?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adrian_vg:

Tack för svar alla, så långt!
En grej jag hakat upp mig på är att spelen som ingår i Gamepass försvinner efter en tid.
Enl Xbox-supportsidorna kan man köpa spelen separat om man inte spelat klart eller vill ha kvar det/dem av andra skäl.

Har någon av er faktiskt köpt spel/en innan de tagits bort från Gamepass?

Jag har inte gjort det, men det beror på att jag tröttnat på dem.
Men jag ser det lite som en av anledningarna till att köra Game Pass. Det är väldigt få spel som jag fortsätter spela år efter år, och de kan jag gärna köpa. När jag då väl köper dem så vet jag att jag gillar dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Att få Microsofts spel direkt gör att man slipper vänta på att priserna sjunker, de försvinner ju inte heller så man kan väga köp av spelen mot gamepass.

Indiespel eller storydrivna spel går ju bra att beta av när de är på gamepass.

Mer långdragna stora eller beroende framkallande spel hinner man oftast inte spela klart, men då lär man ha hunnit plöja ner tillräckligt med tid för att ett inköp knappast kan kallas för spontant.

Nackdelen är att man lätt glömmer det man betalat och istället köper något Ubisoft spel så totalbudgeten för spel har nog stigit....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adrian_vg:

Tack för svar alla, så långt!
En grej jag hakat upp mig på är att spelen som ingår i Gamepass försvinner efter en tid.
Enl Xbox-supportsidorna kan man köpa spelen separat om man inte spelat klart eller vill ha kvar det/dem av andra skäl.

Har någon av er faktiskt köpt spel/en innan de tagits bort från Gamepass?

Det har hänt, men motsatsen är nog vanligare tyvärr. Alltså att jag köpt ett spel som jag varit sugen på ett tag, när det är på rea, och typ en vecka efteråt så kommer det till Gamepass. Exempelvis hände det med Shadow of the Tomb Raider och GTA V (jag hade båda tidigare på PC men ville gärna ha de på konsol). Å andra sidan brukar ju den typen av spel, alltså stora spel som säljer bra från utvecklare som inte ägs av MS, inte stanna så länge på Gamepass. Detta är väl mitt fel förstås, jag håller inte så bra koll på vilka spel som är på gång till tjänsten utan browsar runt i konsolbutikens reor och köper saker när de är tillräckligt billiga.

Men i allmänhet är jag oftast ganska klar med spelen när de börjar närma sig borttagande så köpsuget är inte riktigt där liksom. Sen finns det ju spel man gärna vill spela i all evighet och de är väl bäst att köpa, om de inte är från MS som typ Forza eller liknande för då lär de ju finnas i Gamepass tills de slutar sälja dem.

Permalänk

Så här i efterhand, efter lite tänk, är det väldigt få spel jag faktiskt vill spara och spela om.
Två sticker ut; Star Wars Dark Forces på Win98 för sisådär 25 år sen och Dragon Age: Origins, som jag spelade om, om och om igen på X360an.

Efter mer tänk, spelen jag vanligen spelar är långa RPGer eller "äventyrsaction", som jag oftast inte vill spela om för att de är så långa.
Några exempel, Elder Scrolls: Oblivion började jag spela för ca tjugo år sen på PC, pausade sen nåt år och fortsatte spela på Xbox. Effektivt spelande totalt några månader eller så.
Fallout-spelen brukar jag hålla på med längre, upp till ett halvår eller däromkring; Fallout 4 GOTY har jag ca 500-600 timmar i, innan jag gav upp och började med FarCry Primal ist. Barnen verkade fastna för Primal också och tittade på med närmast hänryckt intresse under mitt spelande... De gillade elefant- och tigerridningen speciellt!
Witcher 3 som jag spelar nu verkar inte ta slut heller inom överskådlig tid. Började i november nångång och alla sidoäventyr bara trillar in...
Mass Effect-trilogin skulle jag vilja spela om, men har den bara till X360. :-/
Den nya Legendary edition är fortfarande för dyr i mitt tycke dock, för Xbox One-konsolen.
Star Wars Fallen Order var grymt bra och spelade klart på några veckor bara. Irriterande, men hoppas en tvåa kommer!
Dragon Age: Inquisition har jag fastnat på ett ställe och tappade lite intresset för efter att ha fått baken sparkad lite för mycket.
Dito Star Wars The Force Unleashed som jag också har till PC. Jedin på skrotplaneten är för jobbig...

Ett Gamepass känns utifrån det inte speciellt aktuellt för mig, spontant, just nu iaf.
Tack alla för era synpunkter och tankar kring Gamepass!

Permalänk
Medlem

https://www.msn.com/sv-se/noje/spel/microsoft-har-lagt-till-x...

Tycker GamePass Ultimate är supernajs så här efter ett år med det och XsX.
Som tidigare nämnts i tråden är det så ofta som ofärdiga spel släpps på skiva så det skulle reta ihjäl mig om produkten man köper
för att lägga till samlingen är full av buggar och skit som ändå måste patchas bort. Ofta med riktigt stora pachar känns det som.
Och fantastiskt prisvärt är det ju också, se länken.
Att streama spelet några minuter först är klockrent. Kan man se om det är något intressant utan att ens lägga tid på nedladdning.

Permalänk
Medlem

Tycker utbudet är dåligt, väldigt få titlar som jag är intresserad av eller inte redan har spelat. Har tagit någon månad då och då när något intressant har dykt upp, men en konstant prenumeration är pengar i sjön för egen del.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Hade jag haft game pass för 15 år sen hade jag varit världens lyckligaste barn. Just nu uppskattar man inte stort utbud på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Hatar Game Pass. Hatar att man nervärderar spel till abonnemangsutfyllnad.
Men jag är allmänt emot prenumerationer och har flera hyllor fyllda med spel så det är inte så konstigt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Tycker utbudet är dåligt, väldigt få titlar som jag är intresserad av eller inte redan har spelat. Har tagit någon månad då och då när något intressant har dykt upp, men en konstant prenumeration är pengar i sjön för egen del.

Jag tycker nog att det här är det bästa sättet att använda Game Pass - i alla fall om man, liksom jag, bara är intresserad av enspelartitlar. Brukar aktivera mitt konto några gånger per år, köra igenom två, tre spel och sen säga upp prenumerationen inom fyra veckor. Är ett kanonbra sätt att dra igenom lite mindre indietitlar eller 6 timmars-actionrökare som man helst inte lägger 300-400 spänn på att äga.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag älskar game pass. Har upptäckt så många nya spel och genres som jag aldrig någonsin köpt eller fått prova annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tycker nog att det här är det bästa sättet att använda Game Pass - i alla fall om man, liksom jag, bara är intresserad av enspelartitlar. Brukar aktivera mitt konto några gånger per år, köra igenom två, tre spel och sen säga upp prenumerationen inom fyra veckor. Är ett kanonbra sätt att dra igenom lite mindre indietitlar eller 6 timmars-actionrökare som man helst inte lägger 300-400 spänn på att äga.

Precis. Har gjort likadant med andra liknande tjänster, senast var väl Ubisoft+ för att köra Far Cry 6 som jag antog att jag aldrig kommer vilja spela om.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Skrivet av Cruentuz:

https://www.msn.com/sv-se/noje/spel/microsoft-har-lagt-till-x...

Tycker GamePass Ultimate är supernajs så här efter ett år med det och XsX.
Som tidigare nämnts i tråden är det så ofta som ofärdiga spel släpps på skiva så det skulle reta ihjäl mig om produkten man köper
för att lägga till samlingen är full av buggar och skit som ändå måste patchas bort. Ofta med riktigt stora pachar känns det som.
Och fantastiskt prisvärt är det ju också, se länken.
Att streama spelet några minuter först är klockrent. Kan man se om det är något intressant utan att ens lägga tid på nedladdning.

Har fått två eller tre 35GB-monsterpatchar för Halo Masterchief Collection sen jag köpte och installerade spelet i slutet av sommaren.
Tar ju ett tag att ladda ner dem med vår 100Mbps-lina...

Permalänk

Tycker gamepass är fantastiskt bra då det fått mig att spela en massa grymma spel istället för samma gamla vanliga…

Nu har ju Mass Effect 1-3 Legendary Ed. släppts på Game Pass och Hitman 1-3 landar den 20:e jan.

Sjukt kul tycker iaf jag!

Permalänk
Medlem

Jag gillar det inte alls. Det är redan för mycket prenumerationer tycker jag. Det känns även som att fokuset skiftas från att göra kvalitativa spel till att bara ”knyta fast” konsumenter till den ena eller andra tjänsten.
För mycket kapitalism och för lite konst och kreativitet i många av dagens spel tycker jag det känns som och saker såsom gamepass spär bara på det ytterligare.

Sen kan det säkert vara kul för vissa att ha tillgång till AAA spel i tre år för någon hundring, eller vilket klipp det nu var man kunde göra med gamepass ett tag?
Det känns inte som att det leder någonstans bra i längden såvitt jag kan bedöma nu.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Runqen:

Jag gillar det inte alls. Det är redan för mycket prenumerationer tycker jag. Det känns även som att fokuset skiftas från att göra kvalitativa spel till att bara ”knyta fast” konsumenter till den ena eller andra tjänsten.
För mycket kapitalism och för lite konst och kreativitet i många av dagens spel tycker jag det känns som och saker såsom gamepass spär bara på det ytterligare.

Sen kan det säkert vara kul för vissa att ha tillgång till AAA spel i tre år för någon hundring, eller vilket klipp det nu var man kunde göra med gamepass ett tag?
Det känns inte som att det leder någonstans bra i längden såvitt jag kan bedöma nu.

Jag gillar tjänsten i sig då den har en hel del indietitlar som tilltalar mig men som du säger så är man ju orolig för hur framtiden ska se ut för mindre studior med mer själ än finansiella muskler.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hade nog uppskattat game pass mycket mer som 10 åriga jag. Nu har jag ett medlemskap på 2 år och endast nyttjat den 3 timmar på 2 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hade nog uppskattat game pass mycket mer som 10 åriga jag. Nu har jag ett medlemskap på 2 år och endast nyttjat den 3 timmar på 2 månader.

Vad spelar du istället? Eller har du helt enkelt inte haft tid för spel alls?

Permalänk
Medlem

Game Pass är riktigt bra. Ibland för bra för att vara sant. Riktigt nöjd med tjänsten. Skulle vilja påstå att det är lite av en myt att det bara finns shovelware/skräp där. Möjligtvis var det så i GPs linda, men tjänsten har ju växt mer och mer. Finns något för alla. Gamla och nya spel, för att inte tala om MS alla förstapartsspel.

Har svårt att se hur man kan hata GP och samtidigt kalla sig gamer. Visst, man behöver inte älska det, men just nu finns det ingen bättre deal inom gaming. Har man inte redan en Xbox är det ju snudd på olagligt att inte införskaffa en Series S med tillhörande GP. Blir det mer prisvärt?

Tänk att vara barn och ha tillgång till GP. Rena drömmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_vg:

Mass Effect-trilogin skulle jag vilja spela om, men har den bara till X360. :-/
Den nya Legendary edition är fortfarande för dyr i mitt tycke dock, för Xbox One-konsolen.

Legendary edition finns att låna på bibloteket till xbox one i min stad. Så kan vara ett tips att kolla ifall ditt bibliotek lånar ut xbox spel också. Det är ju kanske lite kort låntid. Tror att det är en vecka eller två men det går ju att förlänga med omlån om ingen annan reserverar spelet.

Permalänk
Medlem

Hur bra som helst. Är ett fruktansvärt bra utbud av spel, förstapartsspel släpps dag ett på tjänsten och deras cloud gaming fungerar långt över förväntan (vilket gör tjänsten än bättre så man kan testa spel innan man sätter en nedladdning på 50gb). Sen får man också EA spel med 10 timmar trials på nya spel och en bra bunt äldre spel.

Det enda jag skulle önska egentligen är att det står hur länge ett spel finns på tjänsten. Vet att det generellt är ett år för tredje part men detta verkar inte gälla för allt (RDR2 är jag rätt säker på fanns i typ 6 månader eller så).

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Legendary edition finns att låna på bibloteket till xbox one i min stad. Så kan vara ett tips att kolla ifall ditt bibliotek lånar ut xbox spel också. Det är ju kanske lite kort låntid. Tror att det är en vecka eller två men det går ju att förlänga med omlån om ingen annan reserverar spelet.

Kan man? Visste öht inte att man kunde låna spel också på stadsbiblioteken.
Tack för info!

Men lär bli många omlån, då sätte jag spelar på är långa perioder, speciellt RPGer. Dessa kan jag hålla på med månadsvis i vissa fall.
Vet inte om jag skrev det innan, men la runt 500 h (eller om det var mer) på Fallout 4 för att ta ett exempel.