Billig 32-40" TV till släkting som får huvudvärk av kraftiga kontraster och färger

Permalänk
Medlem

Billig 32-40" TV till släkting som får huvudvärk av kraftiga kontraster och färger

Hej,

Jag har en släkting som fram till häromdagen haft en gammal 32" tjock-TV som fungerat fint men den dog och hon är nu därför i behov av en ny TV. Problemet är att hon har problem med att i princip alla TV-apparater har för starka färger, kontraster etc vilket orsakar huvudvärk, ansträngda ögon samt illamående. Jag har en gammal AOC I2490PXQU/BT datorskärm (IPS-panel) som fungerar bra på lägsta ljusstyrkan men en sak som jag la märke till var att färgerna såg dassiga ut på den jämfört med mina nuvarande skärmar som också har IPS-panel som hon inte klarar av.

Jag undrar nu därför om någon här känner till någon bra (eller sämre i detta fall) TV som skulle fungera för någon med dessa problem? Vi har försökt kolla i butik men då alla kör full ljusstyrka etc så hinner hon få huvudvärk innan hon ens hittat någon som eventuellt skulle fungera och kan därför inte säga om den funkar eller inte eftersom hon redan fått problem av den innan. Hon har ingen fast budget men vill ha billigast möjliga alternativ som faktiskt fungerar med problemen hon har

Jag kan även nämna att hon varit hos optiker för just detta utan framgång.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid skruva ner kontrast och ljusinställningarna. Gå till en butik och testa olika TV, kolla med säljarna om du får prova olika inställningar.

Men det låter som ni vill ha en så dålig tv som möjligt, så nåt billigt och sen skruva ner inställningarna är väl er enda chans.

Permalänk
Samsung Sverige

Skulle nog göra som föregående säger. Åk till en handlare och testa dig fram med inställningarna innan du/ni köper något. Då vet ni ifall det finns något bra alternativ

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Vi planerar att åka till flera butiker och kolla senare i veckan men tänkte kolla här först om någon känner till något av egen erfarenhet etc

Permalänk
Medlem

Finns en del som tydligen är väldigt känsliga..

Bl a var det en arbetsplats (kontrollrum) där de var en massa olika som arbetade, men en enda (kvinna) som upplevde liknande p g a skärmarna.
Vi ställde bl a ner ljusstyrka, kontrast och aktiverade läget för blåljusminskning, blev tydligen lite bättre.

Nu för det aktuella fallet kan det kanske vara värt att gå upp lite i både storlek och nivå för att få något bra. Billigast möjligt är sällan vettigt, vänta i så fall hellre lite så att det hinner sparas ihop mer. Kan ju även vara ev eftersläpning och/eller mindre skarp bild som påverkar, då kan man behöva gå upp några steg.

Butikerna bör kunna hjälpa till med att prova olika ljusstyrkor osv. Prova då gärna även olika klasser av tv:n, dvs inte bara billigaste.

Skulle sen också kunna kombineras med speciella glasögon som ska minska det blåa ljuset.

Permalänk
Bildexpert 📺

Sådär generellt köper man inte en TV med låg kontrast och hoppas på en lugnare bild. Snarare så att den tekniskt undermåliga TV:n försöker hantera sina tillkortakommanden med att överdriva allting. Då får man kämpa ännu mer med att få en behaglig bild.

Så nyckeln är att lära känna en TV och hur man ställer in den på nivåer som är rimliga. Utöver de medicinska förklaringarna till ögonproblem finns det mycket man kan göra för att få en TV att bli behagligare, likt att tänka på belysningen i miljön runt TV:n så att TV:n står i en miljö som är upplyst och inte är en lysande tavla i ett rum i dunkel. Ett bias-light kan vara en klar fördel.

Annars är det svårt att ge något generellt råd utan att känna till exakt vad som orsakar problemen. Blått ljus är i alla fall inte rimligt eftersom då skulle ögonen explodera på den drabbade så fort de klev utomhus dagtid.

Generellt, undvik dessa:
Samsung – tenderar att reglera ljusstyrkan genom PWM och när du sänker mycket blir det en flimmerfest och flimmer är ett dolt problem
Philips – tenderar att driva på just hög ljusstyrka och få det svårt att dämpa nivåerna
Random-märken – finns nästan aldrig information om hur man ställer in dem och de reglage som finns fungerar sällan som tänkt

Störst möjlighet att påverka bilden inom en förutsägbar riktning har du med Sony och Panasonic, samt i något mindre utsträckning LG. Dock generellt svårt idag att finna kvalitetsprodukter i storlekar mindre än 48 tum.

Permalänk
Medlem

Det finns ju fyra olika tekniker på tv.
Plasma/LCD/OLED och sen CRT=tjocktv och LED är samma sak som LCD.
En del personer kan ha problem med en teknik men en annan kan funka.
Så när ni testar se till att ni provar o titta på en OLED tv, plasma o crt är ju bara beg som gäller idag.

Sen nåt ni bör fråga om är om tv´n är flimmer fri/flicker free.
https://www.bestmonitor.io/what-is-flicker-free-technology/
Dvs att den INTE är PWM styrd för detta tänder o släcker belysningen hela tiden för att på så sätt justera ljusnivån.
Och detta leder till trötta/grusiga ögon/tungt huvud för ganska många personer och jag gissar på att illamående/osv kan komma upp för riktigt känsliga personer.
Får själv trötta ögon/tungt huvud med en PWM skärm om jag sitter i ett par timmar men med en flimmer fri kan jag sitta i 20+timmar (hänt nån gång) och får visserligen lite trötta ögon/tungt huvud men beror nog mer på sömnbrist än skärmen.

Tyvärr så verkar det finnas väldigt dåligt med TV som är flimmerfri.
Enda jag hittat är 2st 2-3 år gamla sony och sen att LG OLED verkar vara flimmerfria men dom kostar ju mer också
https://www.avforums.com/threads/tv-without-pwm-flickering.23...
https://www.lg.com/se/oled-tv/2021/sustainability

Och den monitorn https://eu.aoc.com/se/products/monitors/i2490pxqu-bt är flimmer fri ser du om du scrollar nedåt i en halvtimme.
Så kanske en större monitor kan vara en idé?
Kanske med en soundbar för bättre ljud då monitor oftas har dåligt ljud?
Heller måste det vara en smarttv med massa appar?
Kanske går att köpa en smart tv box istället https://www.monederosmart.com/sv-se/tv-box-bast-i-test/

Och som laxpudding sa bias-light kan vara en bra idé det med!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Ska ha allt detta i åtanke när vi åker och kollar efter något. Rummet som tv:n används i är relativt bra upplyst men ska ta upp diskussionen med bias-light med henne. Och att skaffa en större skärm med smart tv-box eller Chromecast är också ett alternativ jag haft i åtanke i detta fall. Planen är även att skaffa en soundbar om tv:n eller skärmen inte har ovanligt bra ljud.