Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FL85:

Politik och val är ända sättet idag att ställan någon tillsvars för dåliga beslut och upphandlingar i det offentliga, jag önska att tjänstemannaansvar fanns kvar men det finns det inte. Att därmed minska politikers inblanding i upphandlingar är att göra det svårare att ställan någon tillsvars. Om någon aldrig ställs till svars för beslut och upphandlingar, kommer vi få dåliga upphandlingar eftersom det inte får några konsekveser för den som upphandlar. Ordningen idag är att politiker tillsätter myndighetscheferna, därmed är dom som i slutänden ska ställas till svars, men länken där i mellan är för dålig och behöver blir starkare.

Givetviss behöver inte folket hålla koll på varje upphandling, precis som man inte behöver hålla kolla på varje beslut politikerna tar. Utan här handlar det mera om att se trender. Ser man att med parti X blir upphandingar mera korrupta/sämre så röstar man på något annan.

Är lite osäker på hur mycket transparens som idag råder kring upphandlingar. Men om transparens kunde utökas med att tex släktskap, politik tillhörighet etc också redovisades vid upphandling. Tex Socialdemokraterna upphandlar banktjänster ifrån Swedbank där Göran Persson är ordförande, så ska det i upphandlingen redovisas att Sossarna sitter på båda sidor av bordet.

Nej det är inte enda sättet, vi har inte kvar tjänstemannaansvar men man kan fortfarande bli dömd för mutbrott, oriktig myndighetsutövning samt brott mot tystnadsplikt. Du verkar tro att man är helt fri i ryggen bara för att man är statligt anställd. Jag ska ge dig en newsflash - så är det inte. Att en upphandling inte alltid blir som den är tänkt kan ha så mycket mer orsaker än upphandlarens fel (som dessutom inte är en enskild person). Praktexempel på det är förbifart Stockholm där Trafikverket hamnat i en dyr rättsprocess eftersom ett italienskt bolag grovt misskött sig. Är det upphandlarens fel?

Det är sällan solklara fall och jag tycker din logik blir lite att man vill peka ut en ansvarig och sätta allt dåligt som uppstått på den. Men det är inte så lätt i verkligheten. Att tjänstemannaansvar skulle leda till någon som helst förändring är otroligt naivt tänkande. Lagarna vi har räcker.

Nej, länken mellan politiker och myndigheter ska absolut inte stärkas. Det skulle innebära ministerstyre och är som uppgjort för mer korruption. I Sverige har vi en stolt tradition av förbud mot detta av just den anledningen.

Registrera politisk tillhörighet? Myndigheter får inte syssla med åsiktsregistrering i Sverige. Det är oetiskt och fel. Du som är emot korruptionen borde värna om det också. Hur skulle det ens fungera när det kommer till utländska företag dessutom?

Det är inte så mycket att vara osäker på när det kommer till transparensen, vilka som är anställda på myndigheter är allmän handling. Den offentliga upphandlingen är allmän handling. Vilka som sitter i styrelsen i bolag, är allmän handling. Allt det du söker finns redan tillgängligt. Du vill helt enkelt bara att myndigheterna själva ska göra medias jobb och sammanställa allt? Nej, det tycker jag faktiskt inte är en kostnad myndigheter ska bära.

Och Socialdemokraterna får upphandla vad de vill.. De faller inte under upphandlingslag eftersom de inte är en myndighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tjänstepersonerna är för det mesta ganska hårt styrda av politikerna så ska man ha tjänstemannaansvar måste det kopplas till politikerna på nått sätt. Det händer inte så sällan att tjänstepersoner gör saker som är mot deras och förvaltningens önskan för att politikerna vill ha det på nått visst sätt, det händer också att politikerna tar beslut de inte tänkt ta men som tjänstepersonerna måste följa så både politikerna, tjänstepersonerna och medborgarna ogillar hur nått genomförs men politikerna har ofta svårt att backa även om de tagit beslut som inte alls innebär vad de avsåg.

Tjänstepersonsannsvar är svårt att få till på ett bra sätt om det inte är väldigt uppenbara fel, många klagar faktisk på tjänstepersonerna i stället för de de som borde stå till svars, politikerna.

Helt enig att politkerna är dom som ska ställas till svars, och är också fult medveten om att politiker gärna pekar ut tjänstemän när beslut inte faller opinionen i smaken. Där av skulle det vara bra om dessa kopplas hårdare till politiken, så det blir mer tydligt vem som bär ansvaret.

Att förvaltningen får göra saker mot deras önskar är helt i linje med demokrati, skulle det inte var så skulle vi haft teknokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej det är inte enda sättet, vi har inte kvar tjänstemannaansvar men man kan fortfarande bli dömd för mutbrott, oriktig myndighetsutövning samt brott mot tystnadsplikt. Du verkar tro att man är helt fri i ryggen bara för att man är statligt anställd. Jag ska ge dig en newsflash - så är det inte. Att en upphandling inte alltid blir som den är tänkt kan ha så mycket mer orsaker än upphandlarens fel (som dessutom inte är en enskild person). Praktexempel på det är förbifart Stockholm där Trafikverket hamnat i en dyr rättsprocess eftersom ett italienskt bolag grovt misskött sig. Är det upphandlarens fel?

Det är sällan solklara fall och jag tycker din logik blir lite att man vill peka ut en ansvarig och sätta allt dåligt som uppstått på den. Men det är inte så lätt i verkligheten. Att tjänstemannaansvar skulle leda till någon som helst förändring är otroligt naivt tänkande. Lagarna vi har räcker.

Nej, länken mellan politiker och myndigheter ska absolut inte stärkas. Det skulle innebära ministerstyre och är som uppgjort för mer korruption. I Sverige har vi en stolt tradition av förbud mot detta av just den anledningen.

Registrera politisk tillhörighet? Myndigheter får inte syssla med åsiktsregistrering i Sverige. Det är oetiskt och fel. Du som är emot korruptionen borde värna om det också. Hur skulle det ens fungera när det kommer till utländska företag dessutom?

Det är inte så mycket att vara osäker på när det kommer till transparensen, vilka som är anställda på myndigheter är allmän handling. Den offentliga upphandlingen är allmän handling. Vilka som sitter i styrelsen i bolag, är allmän handling. Allt det du söker finns redan tillgängligt. Du vill helt enkelt bara att myndigheterna själva ska göra medias jobb och sammanställa allt? Nej, det tycker jag faktiskt inte är en kostnad myndigheter ska bära.

Och Socialdemokraterna får upphandla vad de vill.. De faller inte under upphandlingslag eftersom de inte är en myndighet.

Att offentlig upphandling fungera dåligt beror i grund och botten på att det finns en försvag länk mellan result och ansvars utkrävnade. Om man i ett privat bolag tar ett dåligt beslut, får man sparken, eller sänker sina chanser till karriär i bolaget. Äger man bolaget och gör en dålig upphandling får ett sämre result som i värsta fall kan leda till att bolaget går i konkurs. Min poäng, det blir konsekveser för den som gör dåliga upphandlingar i det privata. Och nu pratar jag inte om mut brott etc, utan rakt av en dålig upphandling typ skolplattformen. I offentlig verksamhet finns inte samma mekansimer, tex kommunen går inte i konkurs och någon får se sitt livsverk gå i spillor för en dålig upphandling.

Förbifart STHLM som dom nämner är inte ett resultat av upphandlarnas fel utan ett resultat av offentlig upphandling, och det är det som är min poäng, det blir svårt att ställan någon till svars med offentlig upphandling! Även om det leder till mindre korruption, så kanske det är bättre att kunna ställa någon till svars, samt få kortare ledtider och mindre adminstration? Man kan dessutom ställa politiker till svars för den korruption som uppstår!

Fördelen med att stärka länken mellan myndingheter och politer skulle vara att det skulle bli tydligare var man ska utkräva ansvar, nackdel är givetviss att korrupta politiker skulle använda myndigheter för att göra livet surt för opposition / medborgare godtyckligt. Länken mellan polikter och myndighetet är inte helt skapar idag heller, Tex S tillsätter Socialdemokraten Dan Elliasson till MSB. Vilket i minna ögon är bra eftersom det blir tydligt, det är nästa värre om det är en färga myndighetschef som ger sken av att vara ofärgad.

Kanske var otydlig, mena att styranade Socialdemokraterna i kommun X köper tjänster av Swedbank ....
Åsiktregistering, givetviss inte, min tanke var att koppligar ska redovisa tydligar, typ som i fallet med Swedbank.

Tycker även att vi kan lägga formuleringar som "ge dig en newsflash" åt sidan, jag är inte här för att "vinna" eller förlöjliga någon i en debatt, utan här för att diskutera ett för mig intresant ämne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FL85:

Att offentlig upphandling fungera dåligt beror i grund och botten på att det finns en försvag länk mellan result och ansvars utkrävnade. Om man i ett privat bolag tar ett dåligt beslut, får man sparken, eller sänker sina chanser till karriär i bolaget. Äger man bolaget och gör en dålig upphandling får ett sämre result som i värsta fall kan leda till att bolaget går i konkurs. Min poäng, det blir konsekveser för den som gör dåliga upphandlingar i det privata. Och nu pratar jag inte om mut brott etc, utan rakt av en dålig upphandling typ skolplattformen. I offentlig verksamhet finns inte samma mekansimer, tex kommunen går inte i konkurs och någon får se sitt livsverk gå i spillor för en dålig upphandling.

Och du menar att det inte även gäller statligt anställda att man sänker sina chanser till karriär om man gör dåliga upphandlingar? Om man regelrätt inte skött sitt jobb kan man såklart få sparken i det offentliga också. Det blir konsekvenser för organisationen om en upphandling inte görs korrekt, t ex upphandlingsskadeavgift. Det är omöjligt att få bort dåliga upphandlingar helt, det är bara ett önsketänkande. Det gäller både privat och offentlig sektor.

Och sen så är vi där igen lite, fungerar verkligen offentlig upphandling så dåligt då? 18000 upphandlingar 2020 - hur många är dåliga? Inte särskilt många verkar det som. Då hade hela Sverige varit i kaos.

Skrivet av FL85:

Förbifart STHLM som dom nämner är inte ett resultat av upphandlarnas fel utan ett resultat av offentlig upphandling, och det är det som är min poäng, det blir svårt att ställan någon till svars med offentlig upphandling! Även om det leder till mindre korruption, så kanske det är bättre att kunna ställa någon till svars, samt få kortare ledtider och mindre adminstration? Man kan dessutom ställa politiker till svars för den korruption som uppstår!

Men nu motsäger du dig själv, det är just därför tjänstemannaansvar är helt poänglöst. Det blir inte lättare att ställa någon till svars vid en offentlig upphandling bara för att det finns. Exakt hur skulle det leda till kortare ledtider och mindre administration? Jag ser verkligen inte hur du får ihop det.

Skrivet av FL85:

Fördelen med att stärka länken mellan myndingheter och politer skulle vara att det skulle bli tydligare var man ska utkräva ansvar, nackdel är givetviss att korrupta politiker skulle använda myndigheter för att göra livet surt för opposition / medborgare godtyckligt. Länken mellan polikter och myndighetet är inte helt skapar idag heller, Tex S tillsätter Socialdemokraten Dan Elliasson till MSB. Vilket i minna ögon är bra eftersom det blir tydligt, det är nästa värre om det är en färga myndighetschef som ger sken av att vara ofärgad.

Det låter jättefint att man ansvarsbelägga politiker med allt du säger, verkligen. Men dina förslag gör det omöjligt för alla politiker att någonsin ha en karriär inom det offentliga om man tidigare varit politiker. Varför skulle man ens vilja bli politiker då? Tjäna ett otacksamt folk livet ut? Ja, det är en nackdel att korruption skulle förenklas. Därför är det en dålig sak att göra i grunden. Politiken har inflytande så det räcker.

Skrivet av FL85:

Kanske var otydlig, mena att styranade Socialdemokraterna i kommun X köper tjänster av Swedbank ....
Åsiktregistering, givetviss inte, min tanke var att koppligar ska redovisa tydligar, typ som i fallet med Swedbank.

Tycker även att vi kan lägga formuleringar som "ge dig en newsflash" åt sidan, jag är inte här för att "vinna" eller förlöjliga någon i en debatt, utan här för att diskutera ett för mig intresant ämne.

Det är fortfarande medias uppgift att granska dessa uppgifter, som finns offentligt. Varför ska myndigheterna göra det? Det blir bara större risk för korruption i så fall. Det är ju just den kritiken polismyndigheten fått när de utreder sina egna anställda. Tillsynsmyndigheter kan redan kontrollera andra myndigheter redan så att lagar och regler om upphandling följs, det räcker. Ja, det är ett intressant ämne men det blir lite löjligt när folk på riktigt sitter och så gott som påstår att offentligt anställda kan göra vad de vill utan konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Och du menar att det inte även gäller statligt anställda att man sänker sina chanser till karriär om man gör dåliga upphandlingar? Om man regelrätt inte skött sitt jobb kan man såklart få sparken i det offentliga också. Det blir konsekvenser för organisationen om en upphandling inte görs korrekt, t ex upphandlingsskadeavgift. Det är omöjligt att få bort dåliga upphandlingar helt, det är bara ett önsketänkande. Det gäller både privat och offentlig sektor.

Rätt tydlig med att jag menar att länken är svagare, inte att den inte finns. Ta Nya Karolinska tex vad är konsekvense av all dessa dåliga upphandlingar budget som sprängs etc? Dom kör på som om inget hänt, ingen har fått sparken politikerna i olika läger skyller på varandra. Ingen har mig veterligen ställts tills svars.

Skrivet av anon134512:

Och sen så är vi där igen lite, fungerar verkligen offentlig upphandling så dåligt då? 18000 upphandlingar 2020 - hur många är dåliga? Inte särskilt många verkar det som. Då hade hela Sverige varit i kaos.

Men nu motsäger du dig själv, det är just därför tjänstemannaansvar är helt poänglöst. Det blir inte lättare att ställa någon till svars vid en offentlig upphandling bara för att det finns. Exakt hur skulle det leda till kortare ledtider och mindre administration? Jag ser verkligen inte hur du får ihop det.

Saker kan alltid bli bättre, hur vet vi att all dessa upphandlingar är bra bara för att det inte rapporeras om dessa? Offentlig upphandling, medför en massa adminstration och långa ledtider, bara anbuds processen där vad som ska köpas in måste preciseras i detalj medför admin och ledtid. Ledtid förlängs sedan genom både tidsfristen för att komma in med anbud och tidsfristen för att överklaga anbud. Jämfört med privat där man inte behöver en anbud process eller tidsfrist för överklaggan.

Skrivet av anon134512:

Det låter jättefint att man ansvarsbelägga politiker med allt du säger, verkligen. Men dina förslag gör det omöjligt för alla politiker att någonsin ha en karriär inom det offentliga om man tidigare varit politiker. Varför skulle man ens vilja bli politiker då? Tjäna ett otacksamt folk livet ut? Ja, det är en nackdel att korruption skulle förenklas. Därför är det en dålig sak att göra i grunden. Politiken har inflytande så det räcker.

Nej du missuppfatta mig, jag trycker det är bra att politker blir myndighetschefer, för att det blir tydligare på vilka grunder dom har fått uppdraget samt var deras lojalitet ligger. Kopplingen blir tydligare mellan politik och myndighet, ansvars utkrävning blir tydligre, gör myndighetchefen ett dåligt jobb slår det tillbaka hårdare på styrande parti.

Skrivet av anon134512:

Det är fortfarande medias uppgift att granska dessa uppgifter, som finns offentligt. Varför ska myndigheterna göra det? Det blir bara större risk för korruption i så fall. Det är ju just den kritiken polismyndigheten fått när de utreder sina egna anställda. Tillsynsmyndigheter kan redan kontrollera andra myndigheter redan så att lagar och regler om upphandling följs, det räcker. Ja, det är ett intressant ämne men det blir lite löjligt när folk på riktigt sitter och så gott som påstår att offentligt anställda kan göra vad de vill utan konsekvenser.

Nja, se det mera som att jag vill ha mera transparens, dvs går det att utöka offentlighetsprincipen så att man också får med diverse persoliga och politiska relation mellan inblandade parter? Kanske något i still med att för att delta i upphandlingen så måste man redovisa vilka orgensitioner man är med i. Så att det finns med i upphandlings handlingarna och är offentligt. Det handlar inte om en granskning utan bara utökade krav på dokumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Nja, se det mera som att jag vill ha mera transparens, dvs går det att utöka offentlighetsprincipen så att man också får med diverse persoliga och politiska relation mellan inblandade parter? Kanske något i still med att för att delta i upphandlingen så måste man redovisa vilka orgensitioner man är med i. Så att det finns med i upphandlings handlingarna och är offentligt. Det handlar inte om en granskning utan bara utökade krav på dokumentation.

Är det inte detta som är åsiktsregistrering? Något som inte får förekomma?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Rätt tydlig med att jag menar att länken är svagare, inte att den inte finns. Ta Nya Karolinska tex vad är konsekvense av all dessa dåliga upphandlingar budget som sprängs etc? Dom kör på som om inget hänt, ingen har fått sparken politikerna i olika läger skyller på varandra. Ingen har mig veterligen ställts tills svars.

Saker kan alltid bli bättre, hur vet vi att all dessa upphandlingar är bra bara för att det inte rapporeras om dessa? Offentlig upphandling, medför en massa adminstration och långa ledtider, bara anbuds processen där vad som ska köpas in måste preciseras i detalj medför admin och ledtid. Ledtid förlängs sedan genom både tidsfristen för att komma in med anbud och tidsfristen för att överklaga anbud. Jämfört med privat där man inte behöver en anbud process eller tidsfrist för överklaggan.

Nej du missuppfatta mig, jag trycker det är bra att politker blir myndighetschefer, för att det blir tydligare på vilka grunder dom har fått uppdraget samt var deras lojalitet ligger. Kopplingen blir tydligare mellan politik och myndighet, ansvars utkrävning blir tydligre, gör myndighetchefen ett dåligt jobb slår det tillbaka hårdare på styrande parti.

Nja, se det mera som att jag vill ha mera transparens, dvs går det att utöka offentlighetsprincipen så att man också får med diverse persoliga och politiska relation mellan inblandade parter? Kanske något i still med att för att delta i upphandlingen så måste man redovisa vilka orgensitioner man är med i. Så att det finns med i upphandlings handlingarna och är offentligt. Det handlar inte om en granskning utan bara utökade krav på dokumentation.

Om vi tar nya Karolinska som exempel. Först och främst måste vi börja med att se vad som ens är fel. Det är ett enormt projekt och som har krävt tusentals timmar av arbete.
Är sjukhuset ett dåligt sjukhus idag? Det hade antagligen inte hjälpts med någon upphandling och vem ska stå tills svara för att det blev fel?
Är sjukhuset ett bra sjukhus men dåliga avtal mot leverantörer? Eller kan det vara en kombination?

Oavsett att peka mot en person och säga att det är ditt fel låter mer som att vilja hitta en syndabock än att faktiskt ta tag i ett komplext problem.

Tror snarare att problem med stora projekt oavsett om det är offentliga sektorn eller privat är att du måste jobba på ett sätt som du inte van vid och inte vet hur du ska göra. Det finns inte tydliga roller eller mandat, du är rädd för att göra fel så istället säger du att det är inte mitt ansvar och så skickas det vidare.

Blir det bättre med din modell om att ställa fler folk till ansvar? Ska de jobba 24/7 i ett projekt med tusentals personer för annars riskerar de att de får sparken eller blir uthängda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FL85:

Rätt tydlig med att jag menar att länken är svagare, inte att den inte finns. Ta Nya Karolinska tex vad är konsekvense av all dessa dåliga upphandlingar budget som sprängs etc? Dom kör på som om inget hänt, ingen har fått sparken politikerna i olika läger skyller på varandra. Ingen har mig veterligen ställts tills svars.

Ja, Nya Karolinska gick det ju sådär med. Men tjänstemannaansvar hade inte hjälpt ändå. Det hade inte varit lättare att få huvuden att rulla bara för det. Man ansåg i grunden att det var för dyrt att renovera därför byggde man nytt. Inget tankefel. Om budget sprängs finns redan laglig möjlighet att avbryta en upphandling men vem skulle ta över?

Det kom nämligen bara in ett anbud.

Upphandlingen är problematisk på många sätt, varav inga hade blivit hjälpt av tjänstemannaansvar. Här är det politikerna som tog beslut - så då kan de bara röstas bort enligt sitt förslag? Nej, det är ju inte riktigt så simpelt i en komplicerad upphandling.

Skrivet av FL85:

Saker kan alltid bli bättre, hur vet vi att all dessa upphandlingar är bra bara för att det inte rapporeras om dessa? Offentlig upphandling, medför en massa adminstration och långa ledtider, bara anbuds processen där vad som ska köpas in måste preciseras i detalj medför admin och ledtid. Ledtid förlängs sedan genom både tidsfristen för att komma in med anbud och tidsfristen för att överklaga anbud. Jämfört med privat där man inte behöver en anbud process eller tidsfrist för överklaggan.

Fast ledtider och framförallt administration finns av en anledning. Processen ser ut som den gör just för att lagar och regler måste följas. För att förhindra fel och göra upphandlingen så rättvis i den mån som går. Proccessen ser ut som den gör just för att förhindra sådant du beskriver och oftast går det bra. Ska inte offentliga upphandlingar kunna överklagas menar du? Det låter ju rätt sjukt och inte särskilt rättssäkert och är om något uppgjort för korruption.

Skrivet av FL85:

Nja, se det mera som att jag vill ha mera transparens, dvs går det att utöka offentlighetsprincipen så att man också får med diverse persoliga och politiska relation mellan inblandade parter? Kanske något i still med att för att delta i upphandlingen så måste man redovisa vilka orgensitioner man är med i. Så att det finns med i upphandlings handlingarna och är offentligt. Det handlar inte om en granskning utan bara utökade krav på dokumentation.

Men offentlighetsprincipen är redan så offentlig det går. Men varför ska man göra ändringar som inte behövs? Det är ett litet och så gott som ej existerande problem med personliga relationer i offentliga upphandlingar. Vi har redan den nationella anti-korruptionsgruppen för det. Då är det bättre att utöka den så att korruption kan lagföras. Uppgifterna som finns tillgängliga är tillräckligt för att det ska kunna ske. Jag tror inte förslagen du ger hade hjälpt, vill man undersöka det finns redan möjligheten för polisen att göra det vid misstanke om brott. Att uppge allt man sysslar med utanför arbetet till myndigheter så det kan registreras är lite slippery slope.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Är det inte detta som är åsiktsregistrering? Något som inte får förekomma?

Åsiktsregistrering, skulle vara att stat/offentlig aktör registerar åsikter utan anledning (IB affären), ser nödvändigtvis inte att det skulle vara samma sak att man skulle behöva deklarera vilka vilka organisation man är medlem i för att få delta i offentligupphandling.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FX9:

Är det inte detta som är åsiktsregistrering? Något som inte får förekomma?

Du är mer inne på jäv än åsiktsregistrering. Är man vaken när nått ärende dyker upp så anmäler man sig jävig och låter andra hantera det så det sköts på rätt sätt.
Jäv i offentlig tjänst
https://internt.slu.se/globalassets/mw/stod-serv/juridik/jav-...

Osund konkurrens i offentlig upphandling. Om lagöverträdelser som konkurrensmedel
https://www.konkurrensverket.se/globalassets/dokument/informa...

Men det händer att det går fel så att beslut kan ifrågasättas pga jäv men svaret från politikerna var ju väntat
Michael Plogell, kommunstyrelsens ordförande (Folkets röst) i Bollebygd, var jävig i den omstridda upphandlingen av en konsult. Det slår förvaltningsrätten fast i sin dom och det var BT först med att rapportera.
"Det här kommer jag överklaga", säger Michael Plogell.

https://sverigesradio.se/artikel/kommunalrad-javig-i-upphandl...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om vi tar nya Karolinska som exempel. Först och främst måste vi börja med att se vad som ens är fel. Det är ett enormt projekt och som har krävt tusentals timmar av arbete.
Är sjukhuset ett dåligt sjukhus idag? Det hade antagligen inte hjälpts med någon upphandling och vem ska stå tills svara för att det blev fel?
Är sjukhuset ett bra sjukhus men dåliga avtal mot leverantörer? Eller kan det vara en kombination?

Oavsett att peka mot en person och säga att det är ditt fel låter mer som att vilja hitta en syndabock än att faktiskt ta tag i ett komplext problem.

Tror snarare att problem med stora projekt oavsett om det är offentliga sektorn eller privat är att du måste jobba på ett sätt som du inte van vid och inte vet hur du ska göra. Det finns inte tydliga roller eller mandat, du är rädd för att göra fel så istället säger du att det är inte mitt ansvar och så skickas det vidare.

Blir det bättre med din modell om att ställa fler folk till ansvar? Ska de jobba 24/7 i ett projekt med tusentals personer för annars riskerar de att de får sparken eller blir uthängda.

Håller med om att problemet ligger i att det inte finns tydliga roller eller mandat. Andra sidan av myntet är att just tydliga roller och mandat kräver tydligt ansvars utkrävning. Det är fördel om det bara finns en som är yttersansvarig annars blir det väldigt lätt man man börja skylla på varandra. Givetviss kan den som är yttersansvarig delegera ansvar/mandat men till syven och sist bör det bara finnas en är ytterstansvarig.

För dom pengar som lagts ner hade nog dom flesta förväntat sig att få betydligt mycket mera för pengarna. Man hade i princip kunna fått två sjukhus för samma pengar.

Skrivet av anon134512:

Ja, Nya Karolinska gick det ju sådär med. Men tjänstemannaansvar hade inte hjälpt ändå. Det hade inte varit lättare att få huvuden att rulla bara för det. Man ansåg i grunden att det var för dyrt att renovera därför byggde man nytt. Inget tankefel. Om budget sprängs finns redan laglig möjlighet att avbryta en upphandling men vem skulle ta över?

Det kom nämligen bara in ett anbud.

Jag kan släppa tjänstemannaansvar, det jag efterstävar är tydligar ansvars utkrävning, tror att det nycklen till det mesta och att få till en bättre offentlig sektor. Seden hur det utformas kan diskuteras.

Skrivet av anon134512:

Upphandlingen är problematisk på många sätt, varav inga hade blivit hjälpt av tjänstemannaansvar. Här är det politikerna som tog beslut - så då kan de bara röstas bort enligt sitt förslag? Nej, det är ju inte riktigt så simpelt i en komplicerad upphandling.

Just detta som är problemet är något för komplex gör det simplare, simplare leder kanske till andra problem, men frågan är om vi har rätt balans idag? Vad är för/nackdelar? Man kanske inte ska tillåta stora upphandlingar där det blir svårt att överblicka ansvars fördelningen? kanske bättre att dela upp en upphandling i mindre bitar där var bit har en riktigt tydlig ansvars beskrivning. Eller skippa offentligupphandling och lägga ansvar direkt på politker se kommentar nedan.

Skrivet av anon134512:

Fast ledtider och framförallt administration finns av en anledning. Processen ser ut som den gör just för att lagar och regler måste följas. För att förhindra fel och göra upphandlingen så rättvis i den mån som går. Proccessen ser ut som den gör just för att förhindra sådant du beskriver och oftast går det bra. Ska inte offentliga upphandlingar kunna överklagas menar du? Det låter ju rätt sjukt och inte särskilt rättssäkert och är om något uppgjort för korruption.

Min tes från först början var att inte ha offentlig upphandling, och instället lägg ansvaret direkt på politikerna. Dom fördelar man skulle få var att man kunde upphandla på liknade vis som privata sektorn dvs mera kvickfotat och med störe flexibilitet. Givetviss finns det baksidor, korruption en av dessa, men om man kunde få till ett system där korruption redovisades på ett sätt som slog tillbaka på politikerna skulle kontrol mekanismen heta demokrati stället för offentliggupphandling. Ideen är att ge polikter mer makt men också större/tydligare ansvar.

Skrivet av anon134512:

Men offentlighetsprincipen är redan så offentlig det går. Men varför ska man göra ändringar som inte behövs? Det är ett litet och så gott som ej existerande problem med personliga relationer i offentliga upphandlingar. Vi har redan den nationella anti-korruptionsgruppen för det. Då är det bättre att utöka den så att korruption kan lagföras. Uppgifterna som finns tillgängliga är tillräckligt för att det ska kunna ske. Jag tror inte förslagen du ger hade hjälpt, vill man undersöka det finns redan möjligheten för polisen att göra det vid misstanke om brott. Att uppge allt man sysslar med utanför arbetet till myndigheter så det kan registreras är lite slippery slope.

I linje med min tes ovan skulle det behövas något utökad redovisning/kontrol. Kanske utökad anslag anti-korruptiongruppen om nu offentlighetsprincipen redan är så offentlig det går.

Permalänk
Medlem

Ibland räcker det att titta på vad som funnits tidigare för att finna svaret på vad man borde göra istället. Ett grundläggande problem med LoU är att det omfattar alldeles för många typer av produkter och tjänster som måste upphandlas över alldeles för låga gränsbelopp. I en majoritet av fallen hade forna tiders sub- och ramavtal varit att föredra. Eller en förenklad direktupphandling till väsentligt lägre administrativ kostnad.

Skillnaden i praktiken med ramavtal är att beställaren ställer samma krav både på leverantörer och det som köps in, men istället för exklusivitetsavtal antas alla kvalificerade anbud som möter dessa krav. Sedan står det fritt för beställaren att göra avrop från valfri leverantör inom avtalet.

Detta förfarande tillämpas i mindre utsträckning fortfarande men kan definitivt utnyttjas bättre. I vissa fall är det inte praktiskt genomförbart, typexemplet är när en IT-tjänst skall utvecklas för en myndighet eller när ett större infrastuktursprojekt skall sjösättas.

Men trots att Nya Karolinska är världshistoriens dyraste byggnad någonsin rinner de flesta av våra skattekronor ut i dåligt uppstyrda inköpsavtal med varor och tjänster där det redan finns etablerad och sund konkurrens på marknaden som endast fallerar inom offentlig förvaltning där gängse marknadsprinciper helt åsidosätts.

”Mest ekonomiskt fördelaktiga alternativ” vinner och redan där tillåter man faktiskt upphandlarna vikta kvalitet och specifika krav högre än anbudspris. Men kvalitet åsidosätts många gånger helt eftersom:

1) upphandlandande myndighet saknar spetskompetens att avgöra och jämföra kvalitet och orkar inte tillfråga lämplig remissinstans.
2) kravspecifikationer och allmäna villkor kopieras i 100% av fallen från en helt annan upphandling istället för att utformas rätt från grunden.
3) kvalitet är öht inte intressant för upphandlaren, vars måluppföljning gentemot sina överordnade (i sista ledet politiker) endast handlar om att sänka kostnaderna. Vilket ingen i den delen av ledet kan tolka som annat än lägsta anbudspris multiplicerat med förväntat antal avrop under avtalsperioden.

Det är påfallande ofta man läser ett tilldelningsbeslut där upphandlarna skryter i breda ordalag om hur mycket pengar de sparat jämfört med föregående upphandling. Problemet: there is no free lunch. Till slut tvingas leverantörer lämna in sämre produkter/tjänster för att kunna vinna anbuden och fortsätta leverera utan förlust. Alternativt hitta kryphål där man kompenserar för allt som förloras på gungorna men en riktigt fet och i det finstilta dold karusell.

De flesta med god insyn i LoU är överens om att tanken var god men utfallet blev ett helt annat än vad man hade hoppats på. Det ligger i sakens natur att upphandlingsenheter till större delen bemannas av ekonomer och strebers. Huruvida den målgruppen är bäst lämpad att vara navet som skall länka samman produktspecialister, beställare, slutanvändare och leverantörer låter jag vara osagt.