Hur löda hörlurskabel som inte går isolationsskala

Permalänk

Hur löda hörlurskabel som inte går isolationsskala

Hej,

Helt ny på elektronik, lödning och lagning men tänkte utvidga min värld genom att försöka laga min dotters trasiga 3,5 mm stereo-kontakt på hennes hörlurar genom att byta till ny. Kul att få löda ihop kontakter som jag inte gjort på 25 år minst. Skalade av plasten på hörlurskabeln och som väntat innehöll den 3 st ledare. I min värld, men jag blir ofta förvånad, skulle dessa tre ledare var för sig vara isolerade med ett plasthölje runt en kopparledare som jag skulle kunna skala av med en liten sax. Så visar sig dock inte vara fallet, se bild! De tre färgade ledarna tycks bestå av tvinnad metall med något slags vitt ludd. På vilket sätt de är isolerade från varandra förstår jag inte. Hur ska jag kunna "skala av" och löda dessa? Det ser närmast ut som att varje ledare består av ett tvinnat knippe färgade metalltrådar där bara "färgen" isolerar dom. Jag har tyvärr bara en trettio år gammal multimeter och enligt den tycks de färgade trådarna inte vara ledande på utsidan. Är det bara att tvinna in dessa i hålen på kontakten, löda på lite tenn och hoppas att det blir kontakt?

Permalänk
Medlem

De är nog lackade, prova att löda direkt, med lite tur bränner du bort lacken.

Annars får du skrapa rent lite med en kniv först.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hade samma bekymmer häromåret. Men jag tänkte, vad är det värsta som kan hända, sen körde jag. Funkade kanon, dock ej vackert. tror med det är någon typ av lack på dem. men lite lödtenn och värme funkade för mig. annars får du klipp aan en cm till och försöka något annat

Berätta hur det gick om du testar!

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Är original kontakten helt försvunnen? Se till att polariteten blir rätt så att ljudet inte kommer i fel öra. Jag brukar skala upp kabeln lite och mäta vilka ledare som går till vilken pol på kontakten innan jag klipper bort den.

Udda med lackade ledare. Har bytt kontakt på runt 5 hörlurar och kanske 10 USB-enheter och alla hade vanliga isolerade kablar.

Permalänk
Rekordmedlem

Vita luddet är nog Mylarfiber för att öka dragstyrkan och ledarna är lackisolerade, fibern klipper du bort och har du tur går det att lösa upp lacken med Aceton annars får du slipa eller försöka bränna bort lacken utan att förstöra nått men funkar inte det så behöver man byta kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Är original kontakten helt försvunnen? Se till att polariteten blir rätt så att ljudet inte kommer i fel öra. Jag brukar skala upp kabeln lite och mäta vilka ledare som går till vilken pol på kontakten innan jag klipper bort den.

Udda med lackade ledare. Har bytt kontakt på runt 5 hörlurar och kanske 10 USB-enheter och alla hade vanliga isolerade kablar.

Har stött på det i mängder av prylar, billig skit är vad det är!

Men det fungerar ofta att löda rakt igenom.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tack allihopa! Jag försökte göra som ni sa, och tog lite aceton för att ta bort lacken, men det var pilligt för man vill ju inte att acetonen ska sugas upp av det vita luddet (som också var pilligt att få bort helt och hållet) så att lacken försvinner högre upp där ledarna går ihop. Sen brände jag lite grann med en tändare och så lödde jag med lite högre värme för att lacken kanske skulle försvinna. Det verkar i alla fall ha funkat för jag har testat lurarna nu och allt verkar bra såvitt jag kan bedöma. Jag hade ju kvar den gamla kontakten och kunde kolla på den vilken färg som gick till vilken del av stereokontakten.