NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●

Snyggt. SjÀlv lÄg jag med nÀrmare 40° feber i sÀngs och missade min lucka med att fota Leonard.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

Fantastiska bilder som postas i denna trĂ„den. Är sjĂ€lv vĂ€ldigt intresserad av astronomi men har inget teleskop, kanske i framtiden.

En annan fantastisk sak som börjar nÀrma sig nu Àr uppskjutningen av 'James Webb Space Telescope' som nu sker kl 13:20 pÄ sjÀlvaste julafton, den mest spÀnnande julafton pÄ lÀnge med andra ord (sÄ man har vÀntat).

Förutom den information och de frÄgor som jwst kanske kommer kunna leverera svar pÄ sÄ Àr det svÄrt att inte imponeras av ingenjörskonsten i detta bygge.
Bara det att man, förhoppningsvis, med hjÀlp av noga kalibrerade och extremt tunna sköldar tillsammans med annan avledning lyckas skydda teleskopet mot de ca 150 000 watt solenergi som annars hade brÀnt sönder teleskopet Àr imponerande, detta utan att det finns nÄgot medium att kyla med.
FÄr ens datorbygge att framstÄ som ett stenverktyg frÄn tidig stenÄlder.

Jag ville med detta inlÀgg egentligen inte sÀga nÄgot sÀrskilt, mer Àn att pÄminna intresserade om att Kalle anka & co. snÀllt fÄr stÄ Ät sidan denna jul.

Det finns vÀldigt mycket mer info att ta del av om detta teleskop pÄ bla. nasa's hemsida eller youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=aICaAEXDJQQ

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av smkr:

[...] skydda teleskopet mot de ca 150 000 watt solenergi som annars hade brÀnt sönder teleskopet[...]

Eh, va? Nu har du nog fÄtt nÄgot om bakfoten hÀr. Skölden finns dÀr för att skydda mot solljus, ja, men det Àr för att hÄlla temperaturen under 50 K - en förutsÀttning för att kunna ta bilder med sÄ lÄga brusnivÄer som möjligt sÄpass lÄng ner i den infraröda delen av spektrumet som Àr tÀnkt.

Hade det varit för att skydda teleskopet för att "brÀnnas sönder" hade det redan varit dömt att misslyckas sÄ den kommer att deployas först nÀr den Àr pÄ plats i L2-omloppsbana.

SjÀlv hÄsar jag inte upp mig över JWT förrÀn det vÀl Àr pÄ plats och allting visat sig fungera. Det finns för mycket som kan gÄ fel innan dess, och uppskjutningen Àr en av de mindre dramatiska i sammanhanget. Ariane V Àr en tillförlitlig raket (men visst, en raket i all Àra, sÄ om nÄgot gÄr knas sÄ blir det ju spektakulÀrt i vart fall ), sÄ ja ... inte det mest spÀnnande just julafton har att bjuda pÄ för min del i vart fall.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Ja, klarar Parker Solar Probe att flyga in i solens yttre atmosfÀr sÄ kan nog JWST tÄla solens energi pÄ vÀg ut till L2.

Givetvis hamnar uppskjutningen pÄ julafton nÀr man kommer vara som mest upptagen och ha svÄrt att följa hÀndelserna. FÄr vÀl försöka smygkolla lite ÀndÄ

Fortfarande inte fÄtt nÄgra smalbandsfilter. Astro-Art trodde de skulle komma denna vecka, fÄr hoppas. Inte blivit mycket fotande heller, varit ganska blÄsigt nÀr jag sett klart vÀder och nu Àr det sÄklart fullmÄne..

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Givetvis hamnar uppskjutningen pÄ julafton nÀr man kommer vara som mest upptagen och ha svÄrt att följa hÀndelserna. FÄr vÀl försöka smygkolla lite ÀndÄ

Fast, det Àr ju JWST vi snackar om. Inte blir det nÄt pÄ julafton. De hittar nÄn mus som gnagt av en kabel eller 15 Är gammalt lim som slÀppt pÄ nÄn panel, och sÄ blir det ett nytt datum nÄn gÄng 2025.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Ja, klarar Parker Solar Probe att flyga in i solens yttre atmosfÀr sÄ kan nog JWST tÄla solens energi pÄ vÀg ut till L2.

Givetvis hamnar uppskjutningen pÄ julafton nÀr man kommer vara som mest upptagen och ha svÄrt att följa hÀndelserna. FÄr vÀl försöka smygkolla lite ÀndÄ

Fortfarande inte fÄtt nÄgra smalbandsfilter. Astro-Art trodde de skulle komma denna vecka, fÄr hoppas. Inte blivit mycket fotande heller, varit ganska blÄsigt nÀr jag sett klart vÀder och nu Àr det sÄklart fullmÄne..

Asch, trÄkigt! FÄr hoppas att de trillar in de nÀrmaste dagarna och att helgens prognos hÄller i sig (eller bÀttrar pÄ sig för all del, och att din julhelg inte Àr fullsmetad ...).
Det har inte blivit nÄgot för min del heller tyvÀrr. Vinden har sabbat alla möjligheter för min del, och sÄ opererades tanten i torsdags, sÄ har varit sÄ illa tvungen att prioritera henne i helgen.

Skrivet av cyklonen:

Fast, det Àr ju JWST vi snackar om. Inte blir det nÄt pÄ julafton. De hittar nÄn mus som gnagt av en kabel eller 15 Är gammalt lim som slÀppt pÄ nÄn panel, och sÄ blir det ett nytt datum nÄn gÄng 2025.

SÄ jÀkla sant.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Fast, det Àr ju JWST vi snackar om. Inte blir det nÄt pÄ julafton. De hittar nÄn mus som gnagt av en kabel eller 15 Är gammalt lim som slÀppt pÄ nÄn panel, och sÄ blir det ett nytt datum nÄn gÄng 2025.

SjÀlv hoppas jag att vÀdret stÀller till det sÄ det bara skjuts nÄgon dag. Annars förespÄr vÀl XKCD att det blir 2026.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Eh, va? Nu har du nog fÄtt nÄgot om bakfoten hÀr. Skölden finns dÀr för att skydda mot solljus, ja, men det Àr för att hÄlla temperaturen under 50 K - en förutsÀttning för att kunna ta bilder med sÄ lÄga brusnivÄer som möjligt sÄpass lÄng ner i den infraröda delen av spektrumet som Àr tÀnkt.

Hade det varit för att skydda teleskopet för att "brÀnnas sönder" hade det redan varit dömt att misslyckas sÄ den kommer att deployas först nÀr den Àr pÄ plats i L2-omloppsbana.

Japp, du har helt rÀtt. Inte överhettning som Àr problemet.

Var för snabb nÀr jag lÀste, "The telescope uses the sunshield to stop itself from being warmed by infrared radiation from the Sun and other nearby planetary objects, which would otherwise inhibit normal operations of onboard instruments."

Grymt taggad i alla fall att det verkar bli av ganska snart, har ju varit fördröjt i nÀstan 15Är!

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

PermalÀnk
Medlem
●

Om man vill följa uppskjutningen av Webb teleskopet kan man göra det via Nasas youtubekanal,
https://www.youtube.com/watch?v=21X5lGlDOfg
kl 13:20 svensk tid Àr den planerad till.

PermalÀnk
Medlem ★
●

IC 410 - Tadpole Nebula @ Astrobin

Ett inte helt lyckat försök pÄ Tadpole Nebula pÄ julafton. DÄlig seeing under första halvan av kvÀllen (OIII) och halvtaskig seeing resten av kvÀllen. Som lök pÄ laxen sÄ har det blivit nÄgot knas med flatsen - vilket jag förbrilt försöker fÄ rÀtsida pÄ - sÄ de överkompenserar rÀtt sÄ rejÀlt. Bilden ovan Àr sÄledes utan flats.

Edit: Hittade precis felet. Kameran dyker upp tvÄ gÄnger i NINA, dels som ZWO ASI1600mm Pro, och dels som ASI Camera (1) ASCOM. Jag kör alltid pÄ den första, som dÄ hugger NINAs customvÀrden för offset, gain, etc., (och i detta fall Àr det offset som Àr relevant). Den andra dÀremot hugger ASCOM-vÀrdena, vilka hade en annan offset Àn den första. Allt det Àr givetvis inte ett problem, sÄ lÀnge alla frames Àr tagna med samma, inklusive dark-frames.

Den hÀr sessionen verkar jag dock ha connectat till den senare, vilket dÄ jag kör med darks tagna vid en tidigare tidpunkt (med annan offset) stÀllt till det.

Testade precis att stacka ihop igen utan darks, och vips sÄ stÀmde kalibreringen finfint.

SÄ, nu blir det till att ta en ny stack darks som matchar just denna session, och sedan ska det stÀllas in sÄ att instÀllningarna för bÄda blir identiska, utifall att jag missar att dubbelkolla "vilken kamera" jag ansluter till.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

https://live.staticflickr.com/65535/51775279265_950ebee931_o.jpgIC 410 - Tadpole Nebula @ Astrobin

Ett inte helt lyckat försök pÄ Tadpole Nebula pÄ julafton. DÄlig seeing under första halvan av kvÀllen (OIII) och halvtaskig seeing resten av kvÀllen. Som lök pÄ laxen sÄ har det blivit nÄgot knas med flatsen - vilket jag förbrilt försöker fÄ rÀtsida pÄ - sÄ de överkompenserar rÀtt sÄ rejÀlt. Bilden ovan Àr sÄledes utan flats.

Edit: Hittade precis felet. Kameran dyker upp tvÄ gÄnger i NINA, dels som ZWO ASI1600mm Pro, och dels som ASI Camera (1) ASCOM. Jag kör alltid pÄ den första, som dÄ hugger NINAs customvÀrden för offset, gain, etc., (och i detta fall Àr det offset som Àr relevant). Den andra dÀremot hugger ASCOM-vÀrdena, vilka hade en annan offset Àn den första. Allt det Àr givetvis inte ett problem, sÄ lÀnge alla frames Àr tagna med samma, inklusive dark-frames.

Den hÀr sessionen verkar jag dock ha connectat till den senare, vilket dÄ jag kör med darks tagna vid en tidigare tidpunkt (med annan offset) stÀllt till det.

Testade precis att stacka ihop igen utan darks, och vips sÄ stÀmde kalibreringen finfint.

SÄ, nu blir det till att ta en ny stack darks som matchar just denna session, och sedan ska det stÀllas in sÄ att instÀllningarna för bÄda blir identiska, utifall att jag missar att dubbelkolla "vilken kamera" jag ansluter till.

Snyggt, tycker alltid du fÄr till riktigt bra stjÀrnor. Skönt att du hittade problemet

Idag kom Àntligen mina smalbandsfilter, Optolong 6.5/7 nm. Monteras vÀl i filterhjulet under kvÀllen och sen fixa in det i mjukvaran. Velar fortfarande kring en newton. Lite sugen nu pÄ en 150/600 (f/4) igen, ska bara övertyga mig om att kollimeringen inte kommer bli för besvÀrlig.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Snyggt, tycker alltid du fÄr till riktigt bra stjÀrnor. Skönt att du hittade problemet

Idag kom Àntligen mina smalbandsfilter, Optolong 6.5/7 nm. Monteras vÀl i filterhjulet under kvÀllen och sen fixa in det i mjukvaran. Velar fortfarande kring en newton. Lite sugen nu pÄ en 150/600 (f/4) igen, ska bara övertyga mig om att kollimeringen inte kommer bli för besvÀrlig.

Tack, kul att du tycker det, trots att de saknar spikar! Nej, skÀmt Äsido, kan bara hÄlla med om att jag börjar fÄ bra klÀm pÄ stjÀrnformer (under förutsÀttning att indatan Àr vettig ) och delvis fÀrger, men ja ... det finns mycket annat att jobba pÄ fortfarande.

HÄller tummarna för att det blir lite kvÀllar att varmköra filtren framöver dÄ! Jag skulle nog tro att kollimeringen inte kommer att vara ett jÀttebesvÀr nÀr man vÀl gjort det nÄgra gÄnger och fÄr lite fingerkÀnsla för det; lite som polinstÀllning: de första gÄngerna lÀr det ta sin lilla tid, men nÀr man vÀl har gjort det ett antal gÄnger sÄ Àr det knappt nÄgot man tÀnker pÄ.

Uppdaterad version med adekvata kalibreringsframes dÀr jag Àven valde att gÄ mer Ät en rödare ton och lite mildare stjÀrnnyanser.

IC410 @ Astrobin

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem
●

HallÄ alla! Jag har ganska lÀnge funderat pÄ att köpa ett teleskop men Àr helt ny vad gÀller astronomi sÄ jag hoppas pÄ lite vÀgledning frÄn er som Àr kunniga. Har tittat pÄ lite videos riktade mot nybörjare om de olika typerna av teleskop men tycker fortfarande det kÀnns svÄrt att vÀlja ut ett. Det jag vill lÀgga ut till en början Àr max 3500 kr.

Söker ett teleskop som Àr nybörjarvÀnligt, relativt enkelt att transportera/bÀra och som jag kan se sÄ mycket som möjligt med utan att behöva offra mina andra önskemÄl. Att kunna fotografera Àr inte ett krav men det Àr en bonus ifall jag kommer vilja ge mig in pÄ det i framtiden.

Det jag har tittat pĂ„ hittills Ă€r Skywatcher Skyhawk 1145P med motor vilket skulle gĂ„ pĂ„ ungefĂ€r 3000kr. Är detta nĂ„got ni skulle rekommendera mig baserat pĂ„ mina önskemĂ„l? Har ni tips pĂ„ andra teleskop jag hellre bör titta pĂ„ eller jĂ€mföra med sĂ„ fĂ„r ni mer Ă€n gĂ€rna sĂ€ga till.

Oavsett hur det blir i slutÀndan sÄ Àr jag supertaggad pÄ att komma igÄng med detta, har bestÀllt hem en stjÀrnkarta idag och vÀntar pÄ klart vÀder sÄ ska jag testa en gammal kikare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av jeppe3:

HallÄ alla! Jag har ganska lÀnge funderat pÄ att köpa ett teleskop men Àr helt ny vad gÀller astronomi sÄ jag hoppas pÄ lite vÀgledning frÄn er som Àr kunniga. Har tittat pÄ lite videos riktade mot nybörjare om de olika typerna av teleskop men tycker fortfarande det kÀnns svÄrt att vÀlja ut ett. Det jag vill lÀgga ut till en början Àr max 3500 kr.

Söker ett teleskop som Àr nybörjarvÀnligt, relativt enkelt att transportera/bÀra och som jag kan se sÄ mycket som möjligt med utan att behöva offra mina andra önskemÄl. Att kunna fotografera Àr inte ett krav men det Àr en bonus ifall jag kommer vilja ge mig in pÄ det i framtiden.

Det jag har tittat pĂ„ hittills Ă€r Skywatcher Skyhawk 1145P med motor vilket skulle gĂ„ pĂ„ ungefĂ€r 3000kr. Är detta nĂ„got ni skulle rekommendera mig baserat pĂ„ mina önskemĂ„l? Har ni tips pĂ„ andra teleskop jag hellre bör titta pĂ„ eller jĂ€mföra med sĂ„ fĂ„r ni mer Ă€n gĂ€rna sĂ€ga till.

Oavsett hur det blir i slutÀndan sÄ Àr jag supertaggad pÄ att komma igÄng med detta, har bestÀllt hem en stjÀrnkarta idag och vÀntar pÄ klart vÀder sÄ ska jag testa en gammal kikare.

Kul!
Jag skulle inte rekommendera den riggen som en förstarigg (eller n:te rigg för den delen), sÄvida du inte Àr ute efter utsmyckning i boendet som kan imponera pÄ oinvigda.
Ekvatoriell montering Àr bara till nytta för foto, annars Àr det obekvÀmt och onödigt komplext, och den monteringen duger inte till mer Àn enkelexponering pÄ mÄnen.
Teleskopet kommer frÄn vad jag kan urskönja med inbyggd barlow, vilket minskar ljusstyrkan och minskar synfÀltet, vilket Àr nÄgot man vill Ät ibland, men inte ha inbyggt.
Spegeln Àr sfÀrisk vilket ger ett Àn mindre synfÀlt utan optiska fel.

Jag skulle rekommendera ett begagnat dobson, utan motor, 6-8". Alternativt, om du Àr ute efter portabilitet, en 3-4" bordsdobson, men dÄ Àr du typ pÄ kikarnivÄ ÀndÄ...

Val av teleskop Àr svÄrt, om man inte Àr villig att ta smÀllen i att köpa i blindo och lÀra sig utifrÄn riggens brister och ta det i beaktning till nÀsta rigg. Det Àr alltid svÄrt att veta vad det Àr man inte vet. Börja med att grÀva lite i den hÀr trÄden sÄ hittar du mÄnga tips och exempel pÄ vilka misstag vi gjort pÄ vÀgen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

@jeppe3

Nu Àr jag nybörjare sjÀlv men skulle rekommendera en dob för nybörjare, EQ-mount Àr lite för bökigt att stÀlla in om du bara vill titta och inte fotografera.
SjÀlv köpte jag en Sky-Watcher Explorer-130, detta Ängrar jag i efterhand efter att ha lÀst pÄ mer dÄ en dob bÄde Àr billigare och enklare att anvÀnda. SjÀlv har jag siktat in mig pÄ en Skyliner-250PX FlexTube 10 tum i framtiden.

Ett exempel Àr Sky-Watcher Heritage-150P (sÄg ett pris pÄ 3295 kr), detta Àr hopfÀllbart ocksÄ sÄ tar mindre plats bÄde hemma och eventuellt i bilen.

Som sagt, jag sjÀlv Àr nybörjare och detta Àr min uppfattning.
Du fÄr sÀkert bÀttre svar av andra hÀr pÄ forumet, eller sÄ kan du hoppa in pÄ exempelvis Astrobiscuit-discorden och höra efter dÀr.

Edit*
Ser att Crazy Ferret hann svara innan mig

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Kul!
Jag skulle inte rekommendera den riggen som en förstarigg (eller n:te rigg för den delen), sÄvida du inte Àr ute efter utsmyckning i boendet som kan imponera pÄ oinvigda.
Ekvatoriell montering Àr bara till nytta för foto, annars Àr det obekvÀmt och onödigt komplext, och den monteringen duger inte till mer Àn enkelexponering pÄ mÄnen.
Teleskopet kommer frÄn vad jag kan urskönja med inbyggd barlow, vilket minskar ljusstyrkan och minskar synfÀltet, vilket Àr nÄgot man vill Ät ibland, men inte ha inbyggt.
Spegeln Àr sfÀrisk vilket ger ett Àn mindre synfÀlt utan optiska fel.

Jag skulle rekommendera ett begagnat dobson, utan motor, 6-8". Alternativt, om du Àr ute efter portabilitet, en 3-4" bordsdobson, men dÄ Àr du typ pÄ kikarnivÄ ÀndÄ...

Val av teleskop Àr svÄrt, om man inte Àr villig att ta smÀllen i att köpa i blindo och lÀra sig utifrÄn riggens brister och ta det i beaktning till nÀsta rigg. Det Àr alltid svÄrt att veta vad det Àr man inte vet. Börja med att grÀva lite i den hÀr trÄden sÄ hittar du mÄnga tips och exempel pÄ vilka misstag vi gjort pÄ vÀgen.

Är glad att jag skrev hĂ€r innan jag slog till pĂ„ nĂ„got efter att ha lĂ€st ditt svar. Det Ă€r klurigt men Ă€ven roligt att fĂ„ lĂ€ra sig, jag hade inte koll eller tĂ€nkt pĂ„ nĂ„got av det du pĂ„pekade men det lĂ„ter vĂ€ldigt rimligt nu nĂ€r jag lĂ€ser det. SĂ„ det tackar jag för!
Jag ska titta efter en 6-8" dobson pÄ begagnatmarknaden, Àr det nÄgon tillverkare jag bör undvika eller egenskap jag ska se till att teleskopet har? PÄ astroart-store.com hittade jag till exempel BRESSER Messier 6" Dobson för 319 euro, Àr det nÄgot i den stilen jag bör sikta pÄ? Eller skulle Sky-Watcher Heritage-150P som @StenmanJones nÀmnde vara att föredra i ditt tycke?

Brukar kunna Ängra mig och vela fram och tillbaka inför nya köp i takt med att jag lÀr mig mer, men det Àr vÀl en del av processen.

Skrivet av StenmanJones:

@jeppe3

Nu Àr jag nybörjare sjÀlv men skulle rekommendera en dob för nybörjare, EQ-mount Àr lite för bökigt att stÀlla in om du bara vill titta och inte fotografera.
SjÀlv köpte jag en Sky-Watcher Explorer-130, detta Ängrar jag i efterhand efter att ha lÀst pÄ mer dÄ en dob bÄde Àr billigare och enklare att anvÀnda. SjÀlv har jag siktat in mig pÄ en Skyliner-250PX FlexTube 10 tum i framtiden.

Ett exempel Àr Sky-Watcher Heritage-150P (sÄg ett pris pÄ 3295 kr), detta Àr hopfÀllbart ocksÄ sÄ tar mindre plats bÄde hemma och eventuellt i bilen.

Som sagt, jag sjÀlv Àr nybörjare och detta Àr min uppfattning.
Du fÄr sÀkert bÀttre svar av andra hÀr pÄ forumet, eller sÄ kan du hoppa in pÄ exempelvis Astrobiscuit-discorden och höra efter dÀr.

Edit*
Ser att Crazy Ferret hann svara innan mig

Tack för ditt svar! DÄ ska jag undvika det och leta efter en dobson som du och Crazy Ferret tipsar om. Den du nÀmner ska jag titta pÄ med, den ligger ju bra till i pris dessutom.

EDIT*
Sitter och tittar pÄ en recension om Heritage 150P av "Ed Ting" pÄ Youtube och den verkar vÀldigt smidig! Om det inte dyker upp nÄgot bÀttre t ex begagnat sÄ finns det nÄgon orsak till varför jag inte borde köpa den över nÄgot annat i samma prisklass?

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Teleskop Àr ingen sjÀlvklarhet utan det gÀller mycket att veta vad man vill ha det till och sen vilka krav man har pÄ prestanda.

Jag var rÀtt inne pÄ TS Optics f/4 newton tills nÄgon pÄpekade att sekundÀrspegeln Àr placerade nÀstan halvvÀgs in i tuben och det krÀvs en halvmeter förlÀngning för att hamna i fokus. Det finns en kolfiberversion ocksÄ som ser lite vettigare ut men det verkar inte finnas mÄnga newtons som fungerar vÀl direkt ur lÄdan.

En annan plan Àr att sÀlja nuvarande refraktor för att ha bÀttre budget till en större.

PermalÀnk
Medlem
●

@Crazy Ferret @StenmanJones
TÀnkte uppdatera att efter jag har lÀst en del i trÄden och sökt mig runt pÄ internet sÄ tÀnker jag helt enkelt börja med en handhÄllen kikare. Det kÀnns som ett bra och enkelt första steg för att komma igÄng och bli Ànnu mer intresserad av astronomi. Som bonus ger det mig dessutom tid att spara pengar till ett teleskop i högre prisklass nÀr jag (förhoppningsvis) har mer insikt och kunskap

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av jeppe3:

@Crazy Ferret @StenmanJones
TÀnkte uppdatera att efter jag har lÀst en del i trÄden och sökt mig runt pÄ internet sÄ tÀnker jag helt enkelt börja med en handhÄllen kikare. Det kÀnns som ett bra och enkelt första steg för att komma igÄng och bli Ànnu mer intresserad av astronomi. Som bonus ger det mig dessutom tid att spara pengar till ett teleskop i högre prisklass nÀr jag (förhoppningsvis) har mer insikt och kunskap

Vettigt drag! Visst, det Àr "tufft" med ett teleskop, och man ska inte underskatta nöjet att leka runt Àven med ett billigt, men om man vill nyttja pengarna sÄ bra som möjligt sÄ Àr kikare och - om möjligt - att pröva andras utrustning den bÀsta starten.
Man ska Àven komma ihÄg att merparten av astrosÀsongen hÀr i landet Àr kall, och innan man plöjer ner större pengar bör man vara vÀl medveten om hur kallt Àven ensiffriga plusgrader Àr nÀr man stÄr hyfsat still ett par timmar. SÄ har man inte ordentliga klÀder bör man Àven ta med det i budgeten.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Börjar nog sikta in mig lite pÄ en tub nu. En TS Optics UNC 6" f/4:

En kolfibertub pÄ 150 mm och lagom snabb pÄ f/4, inklusive korrektor hamnar det runt 15k. SÄ ganska mycket mer Àn jag tÀnkt mig men det kÀnns ocksÄ som vÀldigt mycket teleskop för pengarna. Vet nog inte ens hur man rÀknar pÄ det men det bör vara mÄnga gÄnger mer ljusupptagning jÀmfört med nuvarande, för att inte tala om upplösningen. Sen Àr den bara ca 1 kg tyngre Àn min refraktor, 2.8 kg mot 4kg.

Sen Àr nackdelen dÄ sÄklart kollimering men det verkar som det grövsta kan göras hemma och sen kan det rÀcka med nÄgon finjustering i fÀlt. Diffraktionsspikar gör mig inget emot. Eventuellt kan det blir lite struligt med balansen, det fÄr vi se.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Börjar nog sikta in mig lite pÄ en tub nu. En TS Optics UNC 6" f/4:
https://www.teleskop-express.de/shop/Bilder/shop/ts-ontc-unc-newton/ts-unc1506-carbon-newton-1000.jpg

En kolfibertub pÄ 150 mm och lagom snabb pÄ f/4, inklusive korrektor hamnar det runt 15k. SÄ ganska mycket mer Àn jag tÀnkt mig men det kÀnns ocksÄ som vÀldigt mycket teleskop för pengarna. Vet nog inte ens hur man rÀknar pÄ det men det bör vara mÄnga gÄnger mer ljusupptagning jÀmfört med nuvarande, för att inte tala om upplösningen. Sen Àr den bara ca 1 kg tyngre Àn min refraktor, 2.8 kg mot 4kg.

Sen Àr nackdelen dÄ sÄklart kollimering men det verkar som det grövsta kan göras hemma och sen kan det rÀcka med nÄgon finjustering i fÀlt. Diffraktionsspikar gör mig inget emot. Eventuellt kan det blir lite struligt med balansen, det fÄr vi se.

Jag skulle nog tipsa dig om att skaffa Skywatchers Aplanatiska CC för det dÀr teleskopet. Verkar vara populÀrt om man vill ha korrekta stjÀrnor Àven ut i kanterna och hörn pÄ bilden.

Newsflash; det Àr jag som skriver med dig pÄ Astronet

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
●

Är det nĂ„gon hĂ€r som kĂ€nner till om det finns nĂ„gon frĂ€sig adapter mellan Nikon-objektiv med F-fattning och ZWO kamera och som Ă€ven klarar av att antingen köra eventuell inbyggd fokusmotor i objektiven eller har egen motor som kan driva fokuseringen? Sprang förbi en dylik för Canon-objektiv men har inte sett nĂ„got liknade för Nikon.
Eller Àr det bÀst att bara ordna med stegmotor och lÀmplig kontroller för att snickra ihop nÄgon egen lösning?

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Miska:

Jag skulle nog tipsa dig om att skaffa Skywatchers Aplanatiska CC för det dÀr teleskopet. Verkar vara populÀrt om man vill ha korrekta stjÀrnor Àven ut i kanterna och hörn pÄ bilden.

Newsflash; det Àr jag som skriver med dig pÄ Astronet

Komakorrektor Àr sÄnt omrÄde dÀr det Àr sÄ himla svÄrt at bedöma vilka som Àr bra. Alla verkar sÀga att den ena och den andra Àr exakt den man ska ha. Det ska vara GPU eller det ena eller andra och det Àr bara ryktesvÀgen som man fÄr förstÄ vad som Àr vettigt. Det finns inte riktigt nÄgra parametrar man kan kolla pÄ.

NÀmen hej Skönt att kunna lufta alla astroart-tankar i den trÄden. Det kÀnns sÄ tjatigt att dra ivÀg mail till astroart om varenda lilla önskemÄl man har

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Komakorrektor Àr sÄnt omrÄde dÀr det Àr sÄ himla svÄrt at bedöma vilka som Àr bra. Alla verkar sÀga att den ena och den andra Àr exakt den man ska ha. Det ska vara GPU eller det ena eller andra och det Àr bara ryktesvÀgen som man fÄr förstÄ vad som Àr vettigt. Det finns inte riktigt nÄgra parametrar man kan kolla pÄ.

NÀmen hej Skönt att kunna lufta alla astroart-tankar i den trÄden. Det kÀnns sÄ tjatigt att dra ivÀg mail till astroart om varenda lilla önskemÄl man har

Just det dÀr med komakorrektorer sÄ finns det en anvÀndare i samma trÄd pÄ Astronet som visat hur olika beter sig.
SjÀlv fick jag alltid höra att Baaders MPCC Àr bÀst, men nÀr jag vÀl sett bevis (Àven frÄn andra hÄll) att Skywatchers Aplanatiska CC Àr bÀttre sÄ Àr det den jag rekommenderar i dagslÀget.

Ja, du kan skriva antingen dÀr eller via PM hÀr pÄ SweC. PM-systemet funkar inte pÄ Astronet pga dÄlig databas, likasÄ kan man lugnt sÀga om hela forumet dÄ den dör lite emellanÄt.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Miska:

Just det dÀr med komakorrektorer sÄ finns det en anvÀndare i samma trÄd pÄ Astronet som visat hur olika beter sig.
SjÀlv fick jag alltid höra att Baaders MPCC Àr bÀst, men nÀr jag vÀl sett bevis (Àven frÄn andra hÄll) att Skywatchers Aplanatiska CC Àr bÀttre sÄ Àr det den jag rekommenderar i dagslÀget.

Ja, du kan skriva antingen dÀr eller via PM hÀr pÄ SweC. PM-systemet funkar inte pÄ Astronet pga dÄlig databas, likasÄ kan man lugnt sÀga om hela forumet dÄ den dör lite emellanÄt.

SĂ„g den bilden nu, tyckte det var lite lustigt att SW-korrektorn hade mindre brus. Önskar TS GPU varit med, frĂ„n vad jag hittar ska den vara lika bra som SW-korrektorn och det kĂ€nns lockande dĂ„ eftersom den Ă€r nĂ„gra hundra billigare.

Astronet skulle verkligen behöva en uppgradering men vet inte om Robert har sÄ mycket hjÀlp.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

SĂ„g den bilden nu, tyckte det var lite lustigt att SW-korrektorn hade mindre brus. Önskar TS GPU varit med, frĂ„n vad jag hittar ska den vara lika bra som SW-korrektorn och det kĂ€nns lockande dĂ„ eftersom den Ă€r nĂ„gra hundra billigare.

Astronet skulle verkligen behöva en uppgradering men vet inte om Robert har sÄ mycket hjÀlp.

Du kan alltid frÄga Rudibir att göra ett test med TS GPU vs SW Aplanatisk CC sÄ fÄr man se om det skiljer sig sÄ mycket mellan dem, trots prisskillnaden.

Robert verkar ha gett upp med Astronet. Den skulle ha överförts till SAAFs servrar för 5-8 Är sen, men inget har hÀnt.
Sitter med ordföranden för SAAF och försöker diskutera fram en genvÀg om att skapa ett helt nytt forum hos dem och stÀnga av Astronet sÄ fort möjligheten kommer.
Detta hade vi iofs kunnat ta via PM annars, kom jag pÄ nu....

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Äsch, mĂ„ste öva pĂ„ meteorologin. Äntligen trodde jag det fanns en chans för en klar kvĂ€ll men hinner inte mer Ă€n stĂ€lla upp riggen innan jag ser himlen tĂ€ckt av moln. Satt och testade om min guidning bllev bĂ€ttre efter jag minskat backlash pĂ„ dec-axeln men det Ă€r svĂ„rt att ta till sig resultaten nĂ€r molnen flyger förbi.

SÀkerhetsvakten som alltid snurrar dÀr ute kom förbi och undrade vad det var för konstig stÀllning man hade. Men det kan inte vara samma snubbe varje gÄng, han pÄstod att han aldrig sett nÄgot sÄnt tidigare.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Varit ute ikvÀll och testade smalbandsfiltren. SII och OIII var inte sÄ spÀnnande pÄ elefantsnabeln men nÀr Ha visade sig pÄ skÀrmen blev jag vÀldigt imponerad! FÄr se vad det blir av det.

Under tiden försökte jag kolla pÄ guidningen för att se om jag kunde förbÀttra. Tyckte det klickade för mig och jag kunde snygga till grafen. Dec var ganska lÄngsam pÄ att rÀtta fel och Ra hade snarare överslag, sÄ ökade aggresivitet pÄ Dec och minskade pÄ Ra. Vips sÄ började det se bÀttre ut! Försökte justera lite till men dÄ blev det vÀrre och sen var det svÄrare och svÄrare att fÄ nÄgot som fungerade. Attans tÀnkte jag och kÀnde mig lika förvirrad av guidning som alltid. Tills jag insÄg att jag var 3 timmar in i sessionen(omkring -10 grader) och batteriet började bli sÀmre, spÀnningen hade fallit och monteringen orkade helt enkelt inte lÀngre.

Hoppas pÄ en klar kvÀll igen snart dÀr jag kan pilla med parametrarna och fÄ till nÄgot stabilt. Ska nog fundera lite pÄ den dÀr lösningen med att ha batteriet i bilen ocksÄ sÄ det hÄller sig lite varmare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Hoppas pÄ en klar kvÀll igen snart dÀr jag kan pilla med parametrarna och fÄ till nÄgot stabilt. Ska nog fundera lite pÄ den dÀr lösningen med att ha batteriet i bilen ocksÄ sÄ det hÄller sig lite varmare.

Varför inte anvÀnda bilbatteriet? PÄ med motorn lite emellanÄt sÄ den inte dör helt och hÄllet, samt du kan sitta i vÀrmen medan monteringen gör sitt.

Vad var det för montering du hade förresten?
Kanske en omsmörjning Àr pÄ plats?

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Miska:

Varför inte anvÀnda bilbatteriet? PÄ med motorn lite emellanÄt sÄ den inte dör helt och hÄllet, samt du kan sitta i vÀrmen medan monteringen gör sitt.

Vad var det för montering du hade förresten?
Kanske en omsmörjning Àr pÄ plats?

Det Àr sÄklart frestande men Àr nojig som det Àr med bilbatteriet, vill gÀrna inte bli strandad ute i -10 och behöva ringa bÀrgning. Det batteriet jag har Àr ganska överdimensionerat ocksÄ sÄ jag tycker det bör klara sig bara det fÄr hÄlla sig lite varmt.

Jag har en ganska gammal Skywatcher NEQ-6 men jag gjorde en genomgÄng av den i höstas eftersom jag hade sÄnt problem med guidningen och upptÀckte att ett kullager inte rullade sÄ bra. Efter att jag fixade det, rengjorde, smörjde och justerade backlash blev det en klar förbÀttring. Nu hoppas jag fÄ det Ànnu bÀttre med lite justering av regleringen bara. SÄ kanske jag kan ligga under den dÀr eftertraktade 1" Nu ser det ut som bilderna blev okej ÀndÄ men med nya newton tror jag inte det hade varit lika bra.