Skärmen är suddig - går det på garantin?

Permalänk

Skärmen är suddig - går det på garantin?

Köpte för ett par månader sedan en Sony Multiscan E450 19". Till en början verkade den bra, men nu i efterhand är jag inte alls nöjd. Skärmen uppvisar mycket suddighet utåt högerkanten som inte går att justera bort, jag får koncentrera mig för att läsa vad det står, vilket är riktigt jobbigt. Skärmen har överhuvudtaget ganska dålig skärpa, men ute till höger är den skandalöst dålig. Färgerna är inte heller speciellt bra, precis som kanten på skärmen som ej går att få rak.

Jag inhandlade skärmen hos dabus.se, direkt i butik, går detta på någons sorts garanti tro? Känns lite tråkigt att slänga iväg 5500:- på en skärm som uppenbarligen suger.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Det ska gå på garantin annars kan du väl hävda konsumentköpslagen?

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Vad innebär konsumentsköpslagen lite mer kortfattat, och hur ställer den sig till sånt här? Vilka rättigheter har man? Hur lång tid efter att grejen köptes kan man häva köpet och få pengarna tillbaka?

När jag tar kontakt med dabus, vad bör jag påpeka?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

testat samma upplösning i lägre/högre hz, min Nec skärm är lite suddig i 1280x1024@85hz men det beror på mitt grafikkort. testade på samma upplösning på ett annat grafikkort och då var den så skarp och fin.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk

Jag kör den i 1280x1024 @ 85hz, alltså i enlighet med vad som rekommenderas. Om skärmen inte pallar det så är det ju uppenbarligen något fel. Har ett Ati Radeon 9000, så bilden borde ju inte vara allt för kass...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Jag skulle lämna tillbaka den och ta en annan alternativt få den fixad. Det är inte bra för ögonen att sitta och anstränga dem.

Anders

Permalänk
Hedersmedlem

Farsan bytte sin ADI 19" rätt så många gånger innan han fick en som var tillräckligt skarp och som inte glappade i högspänningsdelen... skärmen small som bara den då och då när det blev överslag nånstans.

Jag tror att han höll på i nästan ett och ett halvt år innan han fick en ok skärm.

Oflyt?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Hur lång tid efter att grejen köptes kan man häva köpet och få pengarna tillbaka?

Tillverkaren måste få 3st reparationsförsök innan man kan häva sitt köp.

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Medlem

Jag bytte skärm för att den flimrade...Jävla skitskärm (flat, ej TFT) ....Det ska gå å byta skärm på garantin, ring deras kundtjänst, följ deras instruktioner, funkar d inte sen får man byta den

Visa signatur

Epox EP-8K9A9+ KT400A | AMD XP2500+ Barton | Arctic Cooling Cooper TC | TwinMOS Original DDR 2x256Mb 400mhz Cas2.5 | Sapphire ATI Radeon 9800Pro 128 mb | Seagate Barracuda 120gb | Creative Audigy 2 | Creative MegaWorks 550 5.1 THX | Samsung 957P 19" | Miditower Chieftec Silent 300W ATX

Permalänk
Medlem

Ring supporten

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig varit nöjd med skärpan på en CRT-skärm, men kräv att få den utbytt, det fick jag. Bytte den tre gånger, sen hävde jag köpet och köpte ett annat märke, var suddig den också tycker jag. Tacka vet jag TFT.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Re: Skärmen är suddig - går det på garantin?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Köpte för ett par månader sedan en Sony Multiscan E450 19". Till en början verkade den bra, men nu i efterhand är jag inte alls nöjd. Skärmen uppvisar mycket suddighet utåt högerkanten som inte går att justera bort, jag får koncentrera mig för att läsa vad det står, vilket är riktigt jobbigt. Skärmen har överhuvudtaget ganska dålig skärpa, men ute till höger är den skandalöst dålig. Färgerna är inte heller speciellt bra, precis som kanten på skärmen som ej går att få rak.

Jag inhandlade skärmen hos dabus.se, direkt i butik, går detta på någons sorts garanti tro? Känns lite tråkigt att slänga iväg 5500:- på en skärm som uppenbarligen suger.

På allt man köper nytt så är det minst 1 års garanti, ofta 3 års garanti på monitorer.

Har du kvitto, och din skärm inte är äldre än 1 år ( eller om du har längre garanti ) , så ska det inte va några problem alls.

Den ska också vara i orginalskick, inte målad, moddad och liknande.

Ring dem, eller åk in med skärmen!

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk

Jag bor ju i närheten, så jag åker nog in direkt med skärmen. Den är för övrigt i prima skick, och köptes i maj i år, så jag hoppas inte att det blir några problem nu...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Det går säkert bra

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk

Asså ska man inte kolla sånt där innan man tjackar dom lite dyrare prylarna?.... Men vafan gjort e gjort och jag önskar dig lycka till!

Permalänk

Vid närmare eftertanke så skickar jag nog ett mail istället först...

Tänkte mig något i stil med detta:

Citat:

Hej!

030416 köpte jag en skärm av er direkt i butiken i Lidköping. Skärmen var en Sony CPD-E450 19" för 5494.00 inklusive moms. Jag har kvar kvittot på skärmen.

Dock har jag problem med skärmen som jag inte kan åtgärda genom skärmens meny för inställningar, utan jag misstänker att det är fel på skärmen.

I den (enligt manualen) rekommenderade upplösningen 1280x1024@85Hz tenderar skärmen till att bli suddig och oregelbunden. Främst i högerdel av skärmen, och mot den högra underdelen av skärmen, mot hörnet. Detta gör att jag måste anstränga mig för att läsa vad som står där, vilket i sin tur blir en ohållbar situation eftersom mina ögon tar stryk.

Jag har testat skärmen mot två olika datorer. Grafikkorten som användes var ett Hercules 3DProphet Radeon 9000 samt ett Ati Rage 128 Pro. Skärmen uppvisar samma symptom på båda datorerna. Båda grafikkortens respektive drivrutiner var uppdaterade vid testtillfället. Flera andra personer har konstaterat felen på min skärm, så det är inte mina ögon som det är fel på.

Vad rekommenderar ni att jag gör? Har ni några grejor som jag skall testa för att säkerställa att skärmen är defekt? Skärmen är för övrigt i topptrim, inga skador eller märken någonstans.

Jag känner mig starkt missnöjd med märket Sony som ni säkert förstår, och om det är fel på den så vill jag ha den utbytt mot en annan skärm alternativt häva köpet. Eftersom garantin fortfarande gäller så antar jag att detta inte är något problem?

Mvh
Joel Dahl

Duger det?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joddla me Siv
Asså ska man inte kolla sånt där innan man tjackar dom lite dyrare prylarna?.... Men vafan gjort e gjort och jag önskar dig lycka till!

Jag blev rekommenderad Sony, så jag stack till butiken och köpte en. Den såg rätt bra ut i butiken, men jag kollade ingen längre tid på den. (var först inne på Eizo, men Sonyn var billigare, och nu fattar jag varför)...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Ditt preliminära brev ser mycket bra ut....

Prova skicka det via mail först..sen för vi se hur det går

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Jag har aldrig varit nöjd med skärpan på en CRT-skärm, men kräv att få den utbytt, det fick jag. Bytte den tre gånger, sen hävde jag köpet och köpte ett annat märke, var suddig den också tycker jag. Tacka vet jag TFT.

TFT är mycket mer instabilt än CRT, däremot är CRT Flat (lr va d heter) värdelöst...Bildkvalitén på TFT suger oxå...

Visa signatur

Epox EP-8K9A9+ KT400A | AMD XP2500+ Barton | Arctic Cooling Cooper TC | TwinMOS Original DDR 2x256Mb 400mhz Cas2.5 | Sapphire ATI Radeon 9800Pro 128 mb | Seagate Barracuda 120gb | Creative Audigy 2 | Creative MegaWorks 550 5.1 THX | Samsung 957P 19" | Miditower Chieftec Silent 300W ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozzkar
TFT är mycket mer instabilt än CRT, däremot är CRT Flat (lr va d heter) värdelöst...Bildkvalitén på TFT suger oxå...

Bästa bildkvaliten enligt min mening får man på en bra CRT-skärm, då är flat bildyta och trinitron/diamondtron/eller vad nu tillverkaren kallar det ett krav. Flatscreen (äkta alltså, inte fusk med plant glas över böjd bildyta) är alldeles underbart, min nec FE700 som jag haft några år nu är mycket trevlig på det sättet, helt plan, både glaset och bildytan.

TFT har fortfarande för lång uppdateringstid och för dålig färgåtergivning. Nästa generationer är säkert både bättre och billigare.

Som du skrev så finns det ju inte några bildskärmstekniker som är acceptabla eftersom du både sågar TFT och CRT.

Vad det gäller flimmer så är TFT och CRT i två olika klasser, just pga av den enorma skillnaden i hur man ritar upp bilden. På en TFT behåller en pixel samma färg och ljusstyrka tills den skall ändras. På en CRT ritas bilden om 60-150ggr per sekund eftersom pixlarna slocknar väldigt fort. Pixlar är igentligen fel att säga eftersom skärmen är analog rakt igenom. Därav uppkommer flimmer men över 85 hz är det inte märkbart för någorlunda normala personer, neråt 75 tycker jag är fullt acceptabelt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ring sony direkt istället, det skulle förvåna mig ifall dom har sämre service än samsung som kommer & lämnar en ny skärm inom 2-3dagar & tar din gamla med sig.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Det är inte butiken som står för garanti på skärmen utan tillverkaren.
I nästan 100% av fallen så är det dom som ska ha skärmen och inte butiken.Därför är det bäst att kontakta tillverkaren och lämmna in den till dom.Är mycket smidigare och går oftast _mycket_ fortare.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla tillverkaren direkt, men det är ju aldrig fel att fråga i butiken där du köpt den.

Kom att tänka på en kompis vars 22" nec skärm rasede ihop av nån anledning. Inom två timmar hade han en ny skärm på skrivbordet. Bra service? Ja!

ADI var krångligare, de krävde att man skickade in skärmen till dem. Posten var något trötta på farsan varje gång han kom med skärmen till dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Så, ni tycker alltså att jag bör kontaka sony? Men då får jag ju en ny skärm av sony vilket innebär att jag är fast i sonyträsket, man kan inte fundera på att häva köpet på något sätt då?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Så, ni tycker alltså att jag bör kontaka sony? Men då får jag ju en ny skärm av sony vilket innebär att jag är fast i sonyträsket, man kan inte fundera på att häva köpet på något sätt då?

Du har ingen rätt att häva köpet.

Du skall kontakta sony för en utbytesmonitor, om du sedan efter 3 utbyten inte fått en bra monitor så kan du häva köpet.

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Ring sony direkt istället, det skulle förvåna mig ifall dom har sämre service än samsung som kommer & lämnar en ny skärm inom 2-3dagar & tar din gamla med sig.

Tja, det där gäller väl i och för sig bara de två första veckorna eller nåt, så var det i alla fall för 1½ år sen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Det är inte butiken som står för garanti på skärmen utan tillverkaren.
I nästan 100% av fallen så är det dom som ska ha skärmen och inte butiken.Därför är det bäst att kontakta tillverkaren och lämmna in den till dom.Är mycket smidigare och går oftast _mycket_ fortare.

Jo, visst är det så men tillverkaren lägger i många fall ut servicen på en servicepartner, t ex Antaservice. Tror dock inte just de har hand om Sony.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Så, ni tycker alltså att jag bör kontaka sony? Men då får jag ju en ny skärm av sony vilket innebär att jag är fast i sonyträsket, man kan inte fundera på att häva köpet på något sätt då?

Ta det lugnt, det är inget fel på Sony och absolut inte G-serien.
Du har fått en dålig skärm och det är du inte ensam om... Tog mig fyra skärmar innan jag fick en som var bra. Samma sak för en kompis som köpte en NEC FE950+ några månader innan, fast i hans fall så var det "på platsen-service".

Edit: Observera att det här var för 1½ år sedan.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Jag får väl ge dem en chans till då...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Min 34månader gamla HP bytade dom ut på plats, så där gällde det under hela garanti tiden.

Sony kanske har nån snik variant, men jag tvivlar starkt på att dom skulle köra med sämre vilkor än samsung eller nån annan monitor tillverkare. Sony är ju trots allt väldigt stora & framförallt bra på monitorer.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Min ADI här helt skum... men vad menas med att man kan häva köpet? Pengarna tillbaka typ? Får man tillbaka så mycket som man köpte den för då eller? Länk till info?

EDIT: Hittade själv på KO:s hemsida!

EDIT2: Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du normalt rätt att vägra gå med på fler försök. Därefter kan man häva?