Vilket ”program” ska man använda sig av inom mining

Permalänk
Medlem

Vilket ”program” ska man använda sig av inom mining

Hej vet inte ifall jag la in de i rätt kategori. Men har ett 3070 och är sugen på att börja mina krypto valutor. Men då är frågan Villken krypto valuta ska man mina o vilket ”program” ska man använda.

Permalänk
Inaktiv

Nicehash är förmodligen bland det enklare om man vill börja testa. https://www.nicehash.com/cpu-gpu-mining

Den väljer automatiskt den mest värda valutan att minea för tillfället, och du får betalt i BTC.

Permalänk
Avstängd

Började med nicehash bara häromdagen för att värma upp sovrummet lite mer egentligen.
Helt gudomligt enkelt att starta, däremot tog det ett tag att benchmarka grafikkortet och jag trodde att något var fel igen innan det faktiskt drog igång.

Den kör så gott som alltid på DaggerHashimoto och jag hade ursprungligen en hashrate på 40 MH/s med mitt Gigabyte 2070.
Kollade vad som hände om jag sänkte grafikkortets power limit i MSI Afterburner, och det slutade med att jag kunde sänka hela vägen till 56%. Kortet drar nu bara 105 watt istället för 170 watt med identisk hashrate. Kunde peta upp det till dryga 42 MH/s genom att överklocka grafikminnet med +1000 MHz.
Var iallafall kul att jag nästan kunde dubbla effektiviteten från dryga 200 till 400 kH/J bara genom att sänka strömstyrkan till grafikkortet.
Datorn är så gott som knäpptyst också då GPU-fläktarna bara går på 40% med så låg strömstyrka, så det är inga problem att sova bredvid den. Hade förmodligen kunna rada upp 20 stycken på ett bord i sovrummet och inte störts nämnvärt av det.

Som det ser ut nu kommer jag definitivt spamma refresh på alla möjliga hemsidor när 4080 släpps, eftersom det kommer betala av sig på några månader. Kan säkert peta i två grafikkort till på min 750W PSU.

Permalänk
Medlem

är det inte så att man förlorar pengar genom att minea via nicehash via transaktion feed ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragge7:

är det inte så att man förlorar pengar genom att minea via nicehash via transaktion feed ?

Antagligen tar nicehash ut en relativt märkbar avgift, men det gör ju alla miningpooler.

Fördelen med nicehash är att det är det enda jag någonsin fått att fungera trots att jag spenderat säkert 8 timmar utspritt här och där senaste åren med att mina på andra sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragge7:

är det inte så att man förlorar pengar genom att minea via nicehash via transaktion feed ?

Jo.. En otroligt liten summa. Jag förde över 500 kr och de tog 4kr. Lätt värt enkelheten.

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabbkoll på nicehash site utifrån nuvarande elpriser och detta blev resultatet:

AMD CPU Ryzen 9 5900X, AMD RX 6800 XT 16GB
Your approx. income with NiceHash
0.27 SEK / Day

27 öre per dag känns inte värt besväret.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Gjorde en snabbkoll på nicehash site utifrån nuvarande elpriser och detta blev resultatet:

AMD CPU Ryzen 9 5900X, AMD RX 6800 XT 16GB
Your approx. income with NiceHash
0.27 SEK / Day

27 öre per dag känns inte värt besväret.

Ja det gäller ju lite om man har timpris på elmätaren och rörligt pris.

Blev glatt överraskad då jag fortfarande hade 50 öre per kilowatt på mitt rörliga förra räkningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Gjorde en snabbkoll på nicehash site utifrån nuvarande elpriser och detta blev resultatet:

AMD CPU Ryzen 9 5900X, AMD RX 6800 XT 16GB
Your approx. income with NiceHash
0.27 SEK / Day

27 öre per dag känns inte värt besväret.

Då har du valt fel currency på elen. Förmodligen USD? Slår man in 0.8 sek /kwh så får man ca 30 kr per dag med ditt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Då har du valt fel currency på elen. Förmodligen USD? Slår man in 0.8 sek /kwh så får man ca 30 kr per dag med ditt kort.

Fast elpriset ligger på 1.87 för december, inte 0.80.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Man ska inte mina, det är energikrävande och helt i onödan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Man ska inte mina, det är energikrävande och helt i onödan

Men vadå, mining är ju det som räddar Jorden mest?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Fast elpriset ligger på 1.87 för december, inte 0.80.

Dags att se över avtalet kanske

Dock med det priset, är det fortfarande 25kr om dagen. Det ska till riktigt jäkla mycket för att man ska gå back med det kortet.

Skrivet av anon201296:

Man ska inte mina, det är energikrävande och helt i onödan

Kan vara, men måste inte vara. Vissa gör som jag och värmer upp ett rum med det. Jag minear när jag inte gamear och resultatet blir att elen från elementet inte behövs. Så energin går jämt ut. Jag hade använt energin på ett annat sätt om jag inte mineade mao.

Bara för minings skull, ja nej. Då är det ett resursslöseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Dags att se över avtalet kanske

Bor i SE3 så inte mycket jag kan göra. Inte direkt smart låsa i dagsläget.

Men är det som du säger så har den där kalkylatorn på sajten fel för när jag matar in nuvarande elpris så säger den 27 öre per dag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Bor i SE3 så inte mycket jag kan göra. Inte direkt smart låsa i dagsläget.

Men är det som du säger så har den där kalkylatorn på sajten fel för när jag matar in nuvarande elpris så säger den 27 öre per dag.

Okej, ja jag använder samma kalkylator och då kommer de sifforna jag sagt upp. Att man bara skulle få 27 öre per dag faller som tur är på sin egen rimlighet.

Räknar du med CPU förresten? För i så fall kommer du gå minus på den. Det är bara GPU som du ska minea på. CPUn låter man gå Idle då det är ineffektivt att minea på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Okej, ja jag använder samma kalkylator och då kommer de sifforna jag sagt upp. Att man bara skulle få 27 öre per dag faller som tur är på sin egen rimlighet.

Räknar du med CPU förresten? För i så fall kommer du gå minus på den. Det är bara GPU som du ska minea på. CPUn låter man gå Idle då det är ineffektivt att minea på.

Ah, den räknade på båda antar jag. Blir andra siffror om jag tar bort CPU.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2