Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag hade Gboard på min android och hade en nummerrad ovanför QWERTY-raden. Går det att ha så på iphone också?

Jo, med SwiftKey.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jo, med SwiftKey.

Kung ska kolla på det!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Avstängd

Jag har även märkt att jag väldigt ofta måste trycka flera gånger på samma ställe för att saker ska hända i iPhonen. Sjuttioelva tryck för att starta en app för att telefonen tolkade nåt som jag flyttade fingret en pixel.

Sedan med rättstavningen, i android om den har vyttt it order och du suddar direkt, så antingen byter den tillbaka till vad du skrev, eller ger det ordet som ett förslag i flrslagslistwn. Medans i iOS så måste du sudda hela ordet och skriva om det, för ett stavfel.

Vilket får mig att komma till att det är fan omöjligt att peka ”här ska markören vara” i iPhone, utan den ska fan hemstaden markera hela ordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har även märkt att jag väldigt ofta måste trycka flera gånger på samma ställe för att saker ska hända i iPhonen. Sjuttioelva tryck för att starta en app för att telefonen tolkade nåt som jag flyttade fingret en pixel.

Sedan med rättstavningen, i android om den har vyttt it order och du suddar direkt, så antingen byter den tillbaka till vad du skrev, eller ger det ordet som ett förslag i flrslagslistwn. Medans i iOS så måste du sudda hela ordet och skriva om det, för ett stavfel.

Vilket får mig att komma till att det är fan omöjligt att peka ”här ska markören vara” i iPhone, utan den ska fan hemstaden markera hela ordet

Du kan hålla in "mellanslag" så kan du justera var markören ska hamna på ordet genom att dra vänster/höger på mellanslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det där låter märkligt. Kan du ge ett konkret exempel? Gäller det exempelvis ikoner på hemskärmen? För i så fall låter det som att din lur kan vara knas.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heenk3:

Du kan hålla in "mellanslag" så kan du justera var markören ska hamna på ordet genom att dra vänster/höger på mellanslag

Ska prova nästa gång jag måste rätta stavfel

Skrivet av Gorian:

Det där låter märkligt. Kan du ge ett konkret exempel? Gäller det exempelvis ikoner på hemskärmen? För i så fall låter det som att din lur kan vara knas.

Händer lite då å då, även i apppar så kan det krävas flera tryck för att registrera nåt ska ske

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Händer lite då å då, även i apppar så kan det krävas flera tryck för att registrera nåt ska ske

Hm, låter märkligt. Inget tajt skal som ligger mot displayen?

Om du har möjlighet så kan jag rekommendera att du tar dig till en Apple Premium Reseller/Service provider, så kan de köra ett test på din lur. Det tar bara ~5 minuter eller så.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heenk3:

Funkade inte nu när jag testade

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Skumt, ska funka.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag saknar tiden då det fungerade och var pålitligt på min iPhone 11.
Sedan jag bytte skärmen på Teknikmagasinet så har det inte fungerat riktigt rätt.
Jag kan flytta markören men det är allt utom smidigt. Ibland dubbelklickar den medan den rör sig förbi en text man har skrivit och börjar markera lite slumpmässigt, som den sedan kan råka radera med ett mellanslag efter att man har släppt.

Riktigt knepigt. Jag hoppades ändå att såna funktioner skulle fortsätta fungera som vanligt för det var ändå 2000;- för skärmbytet.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Som sagt det ska funka. Kolla videon om du inte förstod

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Jag saknar tiden då det fungerade och var pålitligt på min iPhone 11.
Sedan jag bytte skärmen på Teknikmagasinet så har det inte fungerat riktigt rätt.
Jag kan flytta markören men det är allt utom smidigt. Ibland dubbelklickar den medan den rör sig förbi en text man har skrivit och börjar markera lite slumpmässigt, som den sedan kan råka radera med ett mellanslag efter att man har släppt.

Riktigt knepigt. Jag hoppades ändå att såna funktioner skulle fortsätta fungera som vanligt för det var ändå 2000;- för skärmbytet.

Teknikmagasinet använder inte originaldelar (oavsett vad de säger). Man ska nog tyvärr inte räkna med att allt funkar om man installerar tredjepartsgrejer. Förhoppningsvis blir det bättring med det nu när Apple ska ge fler tillgång till originalgrejerna.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Bytte från OP6 för en månad sedan.

Som nämnts tidigare tycker jag att notifikationssystemet är sämre på iOS. Därtill är jag besviken på att Apple (eller om det är Garmin) inte har stöd för selektiva notifikationer på klockan när man använder Focus. Jag skaffade iPhone pga de utökade fokuslägena. Bara att hoppas det löses med någon uppdatering.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Med 95% säkerhet beror det på att du har kontakt med skärmen någon annanstans än där du trycker, typ ett skal eller med andra handen eller nåt. Kan också hända med en del laddare och laddsladdar. Man behöver inte köpa Apples, men håll dig borta från det billigast skräpet.

Citat:

När de rättar och du inte vill ha rättelsen, tryck backspace en gång för att gå tillbaka så att du står precis efter ordet. Vänta en halvsekund, så poppar det upp alternativ i en ballong direkt vid ordet. Ett av dem skall vara vad du egentligen skrev, och de andra (om det är mer än ett) är andra tänkbara rättelser. Funkar också att bara dra pekaren och ställ sig direkt efter ett rättat ord.

Sen tycker jag att autocorrect är sämre nu än det var. Apple kör nån form av maskininlärning på vad alla användare skriver, och den hittar en massa knäppa ord. Man kan manuellt spärra vissa rättelser som bara är korkade, men då får det vara irriterande ofta som det kommer upp för att det skall vara värt det.

Citat:

Som andra har sagt, men jag skall försöka förklara: håll ner på mellanslagstangenten. Efter nån sekund försvinner tangentbordet (det blir grått) och markören blir lite längre. Nu är hela tangentbordsytan en trackpad, och du kan dra på den för att flytta markören.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jo, med SwiftKey.

Gboard finns till iPhone också. Aldrig kört det själv, men det finns och det stödjer svenska.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Är det för att du har fler än 1 språk installerat? Jag hade också samma problem och upptäckte nyligen om att det var det som orsakade.

Följdfråga som jag aldrig har tänkt på tidigare: Har alltid haft engelska och svenska installerat. Nu när det inte går att ha cursor control med 2 språk så kan jag bara ha svenska. Så ju mer jag skriver på engelska så kommer den att lära sig de engelska orden? Har tidigare haft engelskan för att jag kan skriva engelska på svenska tangentbordet.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Gboard finns till iPhone också. Aldrig kört det själv, men det finns och det stödjer svenska.

Det är det som jag körde från början men såg ut som att det inte fanns number row av någon anledning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Är det för att du har fler än 1 språk installerat? Jag hade också samma problem och upptäckte nyligen om att det var det som orsakade.

Jag har flera språk inlagda och byter varje dag, och det går absolut att styra pekaren ändå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag har flera språk inlagda och byter varje dag, och det går absolut att styra pekaren ändå.

Intressant! Och du kör swiftkey visst var det så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Nej, kör inte Swiftkey. Ursäkta om jag missade den biten, lite svårt att följa tråden ibland.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Bytte från OP6 för en månad sedan.

Som nämnts tidigare tycker jag att notifikationssystemet är sämre på iOS. Därtill är jag besviken på att Apple (eller om det är Garmin) inte har stöd för selektiva notifikationer på klockan när man använder Focus. Jag skaffade iPhone pga de utökade fokuslägena. Bara att hoppas det löses med någon uppdatering.

Selektiva notifications funkar fint med iPhone 12 PM och Apple Watch 6 åtminstone. Den synkar exakt mellan telefon och klocka. Hör med Garmin om de kan veta

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skrivet av Dashio:

Skrivet av mpat:

Nej, kör inte Swiftkey. Ursäkta om jag missade den biten, lite svårt att följa tråden ibland.

Det funkar med standardtangentbordet, det funkar bara med ett språk inlagt med SwiftKey.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det funkar med standardtangentbordet, det funkar bara med ett språk inlagt med SwiftKey.

Jaha! Men med standardtangentbordet kan man inte ha number rows ovan QWERTY eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

På min gamla iPhone 8 fungerar det alldeles utmärkt även med swiftkey tack vare 3d touch. Dum grej att ta bort

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha! Men med standardtangentbordet kan man inte ha number rows ovan QWERTY eller hur?

Nixpix

Skrivet av NiV3Rt:

På min gamla iPhone 8 fungerar det alldeles utmärkt även med swiftkey tack vare 3d touch. Dum grej att ta bort

Ah, right, det glömde jag bort.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

När man har en iphone, kan man bara koppla in den med sladd till sin PC och dra över mp3-filer till mobilen, och de känns igen som mp3or? Eller måste man hålla på att synca och tramsa med itunes fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

När man har en iphone, kan man bara koppla in den med sladd till sin PC och dra över mp3-filer till mobilen, och de känns igen som mp3or? Eller måste man hålla på att synca och tramsa med itunes fortfarande?

Vad jag vet går det inte att bara dra över, så som man kan på Android.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Aaaah, fan va skönt att veta det nu! Årets julklapp! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Fortfarande iTunes eller annan mjukvara som gäller för musik. Skulle nog kika på att använda nån molnlagringslösning istället, om du måste skicka över musikfiler ofta. Eller via iTunes förstås.

Det går att dra över bilder, men det är ingen trevlig upplevelse (massa märkliga mappar och skit).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Längst ned till höger har jag en mikrofon, där vad jag förstår kan man prata och så skriver den åt en. Ifall jag inte använder den, kan jag ta bort den då den äter så mycket av yta tycker jag.

Visa signatur