När är det motiverat att installera om Windows

Permalänk

När är det motiverat att installera om Windows

Laddade hem ett program som heter FreeFile viewer (numera Bitberry File Opener) från Bitberry. Dum som jag var så scannade jag det med Norton och när den sa grönt så installerade jag.

I efterhand fick jag för mig att kolla installationsfilen i Virustotal. De flesta gav grönt men två gav att programmet installerade adware. När jag sedan sökte lite så fick jag se att på Symantecs forum så var det några som fått en massa popups med reklam efter installation.

Jag laddade hem Norton Power Eraser och gjorde en deep scan men den hittade inget. Sedan Tog jag hem gratisversionen av Malwarebytes men den hittade inget heller.

Det enda jag hittar när jag söker på Bitberry manuellt i registret är en nyckel som heter Bitberry och i den finns ett värde som är åtta nollor där varje diagonal är röd konstigt nog.

Jag upplever inga popups och datorn slöar inte såvitt jag kan se. Dock är jag ovan vid Windows 10 och tycker aktivitetshanteraren är sämre än den i Windows 7 så jag kan inte säga säkert om någon process som inte skall vara där kör.

Bör jag ominstallera? Det känns lite tradigt när jag nyss installerat Windows 10 för första gången och börjat fylla på med programmen jag använde i Windows 7.

Är jag bara paranoid?

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att problemet mestadels finns i ditt huvud.

Prova att stänga av och sätta på det igen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det låter som att problemet mestadels finns i ditt huvud.

Prova att stänga av och sätta på det igen.

Så kan det förstås vara, jag var mest ute efter en rekommendation innan jag börjar fylla hinken så att säga.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vilken rekommendation är du ute efter? Varför anser du det finns orsak till ominstallation?
Du kan pröva flera antivirus offline, alltså köra från USB.

Permalänk
Medlem

när datorn känns seg och/eller kluttrad, så är det läge att ominstallera. för mig blev det tex att de vanligaste spelen jag lira kraschade vid uppstart utan anledning, windows var stabilt i övrigt. blåste bara om sk*ten, jag kör personliga filer på en annan disk, gör bara en firefox backup av mina hemsidor, så blåser vi om

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vilken rekommendation är du ute efter? Varför anser du det finns orsak till ominstallation?
Du kan pröva flera antivirus offline, alltså köra från USB.

På Nortons feedbackforum hävdar flera att programmet orsakat problem. Ägaren av företaget Bitberry var inne och sa att det var en legitim produkt men fick sina fiskar varma, efterföljaren finns på Store och även där klagar folk på att den innehåller adware och på att den inte borde finnas på store.

Ger inte antivirus offline samma effekt som Power Eraser? Den kräver ju omstart och börjar jobba direkt efter boot.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

när datorn känns seg och/eller kluttrad, så är det läge att ominstallera. för mig blev det tex att de vanligaste spelen jag lira kraschade vid uppstart utan anledning, windows var stabilt i övrigt. blåste bara om sk*ten, jag kör personliga filer på en annan disk, gör bara en firefox backup av mina hemsidor, så blåser vi om

Lät som en enkel lösning.

Permalänk
Medlem

Provat HitmanPro? Kan vara värt att testa en skanning med det också.

https://www.hitmanpro.com/en-us

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Kör man bra backup, såsom image-backup av alla viktiga paritioner, så behöver man allldrig installera om. Windows egna backup-rutiner litar jag inte på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Irre:

Kör man bra backup, såsom image-backup av alla viktiga paritioner, så behöver man allldrig installera om. Windows egna backup-rutiner litar jag inte på.

Ska man göra image på system+spel så hamnar det lätt på halv terabyte. Inte lämpligt eller praktiskt.
Gör en virtuell installation, boota Audit mode, uppdatera/installera nödvändiga program/drivrutiner, avsluta och fånga den till en image.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Diversion:

På Nortons feedbackforum hävdar flera att programmet orsakat problem. Ägaren av företaget Bitberry var inne och sa att det var en legitim produkt men fick sina fiskar varma, efterföljaren finns på Store och även där klagar folk på att den innehåller adware och på att den inte borde finnas på store.

Ger inte antivirus offline samma effekt som Power Eraser? Den kräver ju omstart och börjar jobba direkt efter boot.

Fördel är att virus/skit inte körs och kan bli enklare att hitta

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Provat HitmanPro? Kan vara värt att testa en skanning med det också.

https://www.hitmanpro.com/en-us

Jag fick utslag på den också via Virustotal så jag vet inte om jag vinner något på att köra den.

Skrivet av tcntad:

Fördel är att virus/skit inte körs och kan bli enklare att hitta

Det var det jag trodde PE gjorde. Den startar ju innan Windows börjat köra något.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Diversion:

Jag fick utslag på den också via Virustotal så jag vet inte om jag vinner något på att köra den.

Det var det jag trodde PE gjorde. Den startar ju innan Windows börjat köra något.

PE som i Preinstallation Environment, ja. Med PE kan du göra flera saker. Du måste dock själv bygga en sån miljö (typ Hirens BootCD)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

PE som i Preinstallation Environment, ja. Med PE kan du göra flera saker. Du måste dock själv bygga en sån miljö (typ Hirens BootCD)

Tror det blev ett missförstånd. jag menar Power Eraser från Norton. Man kan välja hur grundligt den skall söka. Om man väljer det grundligaste så letar den root kits. Den kräver att man bootar om och börjar söka efter POST och innan Windows laddar om jag fattar rätt. Den hittade inget på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ska man göra image på system+spel så hamnar det lätt på halv terabyte. Inte lämpligt eller praktiskt.
Gör en virtuell installation, boota Audit mode, uppdatera/installera nödvändiga program/drivrutiner, avsluta och fånga den till en image.

Jag skrev viktiga partitioner. Data och annat lägger man inte på C-disken. När det gäller data så tar jag inkrementella backupper till min server och till externa diskar som jag förvarar utom hemmet.