2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag bara väntar på den dagen då vår kära regering kommer på den briljanta idé att lägga på den missade inkomsten i drivmedelskatt pga för mycket eltrafik på elen istället och på så vis straffbeskattar alla som använder el oavsett om de har elbil eller inte.

Du har så rätt! Den dagen kommer nog när som.. så fort tillräckligt många kör på el, så ser den då sittande regeringen en fantastisk inkomstkälla
Men tills dess, och även då, så känns det renare att köra på EL jämfört med ICE. Läste igår, Sverige bränner 7 Miljarder liter bensin och diesel tillsammans per år. Det vill säga 800.000 liter i minuten dygnet runt

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Så bra att återanvända en etablerad abbreviation med helt annan betydelse.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du har så rätt! Den dagen kommer nog när som.. så fort tillräckligt många kör på el, så ser den då sittande regeringen en fantastisk inkomstkälla
Men tills dess, och även då, så känns det renare att köra på EL jämfört med ICE. Läste igår, Sverige bränner 7 Miljarder liter bensin och diesel tillsammans per år. Det vill säga 800.000 liter i minuten dygnet runt

Trängselskatt på el

Vad som mer eller mindre beslutats (men nivån är inte spikad) är kilometerskatt. https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/kilomete...

Resultatet som IVL och Chalmers har kommit fram till är uppdelat i tre geografiska områden enligt följande:

• I större städer blir kilometerskatten för bensin- och dieselbilar 5,00-5,40 kronor per mil (0,50-0,54 kr/km) medan laddbara fordon får en kilometerskatt på knappt 4,80 kronor per mil (0,48 kr/km).

• I mindre städer och större vägar blir kilometerskatten omkring 1 krona per mil (0,10 kr/km) för bensin- och dieselbilar och 0,80 kronor per mil (0,08 kr/km) för laddbara bilar.

• På landsbygd tas ingen kilometerskatt ut för några fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Trängselskatt på el

Vad som mer eller mindre beslutats (men nivån är inte spikad) är kilometerskatt. https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/kilomete...

Resultatet som IVL och Chalmers har kommit fram till är uppdelat i tre geografiska områden enligt följande:

• I större städer blir kilometerskatten för bensin- och dieselbilar 5,00-5,40 kronor per mil (0,50-0,54 kr/km) medan laddbara fordon får en kilometerskatt på knappt 4,80 kronor per mil (0,48 kr/km).

• I mindre städer och större vägar blir kilometerskatten omkring 1 krona per mil (0,10 kr/km) för bensin- och dieselbilar och 0,80 kronor per mil (0,08 kr/km) för laddbara bilar.

• På landsbygd tas ingen kilometerskatt ut för några fordon.

Ja sossarna måste ju ha in skatt någonstans

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så bra att återanvända en etablerad abbreviation med helt annan betydelse.

Är väll inget fel att använda ICE som förkortning?

Det är ett vedertaget begrepp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Internal_combustion_engine

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Viking
Skrivet av pucko97:

Nej, men Europa har brist på el, och om du inte märkt det så är vi med i EU, så EUs problem blir även vårt problem. Sen att krisen även belyser Sveriges interna problem är bara ett plus.

Men är det verkligen brist? Som jag förstått det beror det mest på att priset på naturgas ökat markant och att kärnkraftverk stängs. Men alla hem får väl ändå elektricitet? Bara för att priset sticker iväg så behöver inte hus stå kalla.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men är det verkligen brist? Som jag förstått det beror det mest på att priset på naturgas ökat markant och att kärnkraftverk stängs. Men alla hem får väl ändå elektricitet? Bara för att priset sticker iväg så behöver inte hus stå kalla.

När kärnkraftverk stängs blir det EL-brist. Tyskland stängde 3 av sina 6 kärnkraftverk inatt.
Vi i Sverige har stängt 2 kärnkraftverk de senaste 2 åren, samt att det byggs bara nya vindkraftverk som bara hjälper när de blåser...när de inte blåser blir det elbrist och de nerstängda kärnkraftverken behövs som BASkraft.

Det är elunderskott och brist, sen har Putin ökat gaspriset/dragit åt skruven på Nordstream 1, samt att utsläppsrätterna har blivit betydligt dyrare, detta i kombination med nerstängd kärnkraft ger elbrist!

Det som blir intressant är hur dyr kan elen bli innan vi får så stor brist att frekvensen blir för låg att vi måsta sänga ner delar av Sverige/EU tillfälligt de värsta timmarna.

Se sveriges nuvarande frekvens:

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

BTW här kan man även se den lila grafen, Ringhals 3 fick nödstoppas för 2 dagar sedan, som de försöker återstarta nu under dagen.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men är det verkligen brist? Som jag förstått det beror det mest på att priset på naturgas ökat markant och att kärnkraftverk stängs.

Ja det är brist när priset för något ökar på ett sätt som inte är normalt. Eller skulle du säga att det inte är komponentsbrist just nu och att priset på grafikkort är "normalt"?

Skrivet av Donnerstal:

Men alla hem får väl ändå elektricitet? Bara för att priset sticker iväg så behöver inte hus stå kalla.

Kanske för att man i Sverige DÖR om man inte har uppvärmt hus och på så sätt är villig att betala för importerad el?
Det höll på att gå riktigt illa förra året i januari då bara ett land i Europa lyckades tappa frekvensbalansen.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/P-9-2021-000225...
Lycka till att starta Europas elnät genom "black-start". Då kan vi konservativt dra till med att vi tappar pengar för ett antal kärnkraftverk per sekund av strömavbrott.

Permalänk
Viking
Skrivet av atego:

När kärnkraftverk stängs blir det EL-brist. Tyskland stängde 3 av sina 6 kärnkraftverk inatt.
Vi i Sverige har stängt 2 kärnkraftverk de senaste 2 åren, samt att det byggs bara nya vindkraftverk som bara hjälper när de blåser...när de inte blåser blir det elbrist och de nerstängda kärnkraftverken behövs som BASkraft.

Det är elunderskott och brist, sen har Putin ökat gaspriset/dragit åt skruven på Nordstream 1, samt att utsläppsrätterna har blivit betydligt dyrare.

Jo, det är klart. Men när kärnkraftverken stängs så finns det alternativa kraftverk (som kol) som får sättas igång när det behövs. Det jag menar är att det finns ju alltid el i våra hus, så på det sättet är det inte brist, men det kräver dyrare (och sämre) tillverkningsalternativ vilket driver upp elpriset.

Skrivet av pucko97:

Ja det är brist när priset för något ökar på ett sätt som inte är normalt. Eller skulle du säga att det inte är komponentsbrist just nu och att priset på grafikkort är "normalt"?

Skillnaden är att det finns el till alla, men det finns inte grafikkort till alla. Därav är det brist på grafikkort, men inte riktigt brist på el (men jag håller med om att det typ är brist). Svårt att formulera hur jag menar märker jag.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo, det är klart. Men när kärnkraftverken stängs så finns det alternativa kraftverk (som kol) som får sättas igång när det behövs. Det jag menar är att det finns ju alltid el i våra hus, så på det sättet är det inte brist, men det kräver dyrare (och sämre) tillverkningsalternativ vilket driver upp elpriset.

Skillnaden med dessa alternativa kraftverk är att de startas akut och fasas in, kärnkraft är generellt alltid inkopplad och har på så sätt en viss svängkraft tillgänglig hela tiden.

Skrivet av Donnerstal:

Skillnaden är att det finns el till alla, men det finns inte grafikkort till alla. Därav är det brist på grafikkort, men inte riktigt brist på el (men jag håller med om att det typ är brist). Svårt att formulera hur jag menar märker jag.

Men det finns ju inte till alla, regioner får ju avvisa investeringar för att kunna garantera el. Eller menar du at industrier bara ska stänga ner under vinterns kallaste dagar? Sverige känns ju som ett säkert land att investera i då

Permalänk
Viking
Skrivet av pucko97:

Skillnaden med dessa alternativa kraftverk är att de startas akut och fasas in, kärnkraft är generellt alltid inkopplad och har på så sätt en viss svängkraft tillgänglig hela tiden.

Men det finns ju inte till alla, regioner får ju avvisa investeringar för att kunna garantera el. Eller menar du at industrier bara ska stänga ner under vinterns kallaste dagar? Sverige känns ju som ett säkert land att investera i då

Okej

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo, det är klart. Men när kärnkraftverken stängs så finns det alternativa kraftverk (som kol) som får sättas igång när det behövs. Det jag menar är att det finns ju alltid el i våra hus, så på det sättet är det inte brist, men det kräver dyrare (och sämre) tillverkningsalternativ vilket driver upp elpriset.

Jag vet bara hur Sveriges elproduktion ser ut, och vi maxxar på ca 23-24.000MW. Jag vet också att vi vanligtvis exporterar 2-3000MW en vanlig dag.

Vid 24.000MW exporterar vi 0MW då vi inte har något att ge... jag vet inte hur mycket överkapacitet som finns i europa/Tyskland/Polen. När det kommer till tex det du nämner, Kolkraft.

Det jag vet är att Tyskland stängde 3 kärnkraftverk, jag tror även Belgien stängde 3 kärnkraftverk då både Tyskland och Belgien ska bli kärnkraftsfria framöver. Tyskland stänger sina 3 sista kärnkraftverk innan 2025.

Så med 9 reaktorer nerlagda i Europa och Sveriges 2 som nu stängde Ringhals 1 och 2. Det måste ju ha funnits överproduktionsförmåga/marginal innan, men frågan är hur mycket av den marginalen finns kvar?

EU/Tyskland vågade/ville inte köpa in GAS ifrån Ryssland under pandemin så EUs stora gaslager står tomma, och Ryssland "lyckas" inte leverera större mängdes GAS som EU efterfrågar, så jag skulle vilja säga att det finns en överhängande risk att det är ganska stor elbrist i Sverige/Tyskland/EU.

Kanske du har större insikt i Tysklands/EUs totala elproduktion i mer detalj? Jag är ganska intresserad av Sveriges Elproduktion men har dålig koll på EUs.

Upplys mig gärna.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du har så rätt! Den dagen kommer nog när som.. så fort tillräckligt många kör på el, så ser den då sittande regeringen en fantastisk inkomstkälla
Men tills dess, och även då, så känns det renare att köra på EL jämfört med ICE. Läste igår, Sverige bränner 7 Miljarder liter bensin och diesel tillsammans per år. Det vill säga 800.000 liter i minuten dygnet runt

Knappar jag in 800.000x60x24x365 i kalkylatorn så landar jag på ~420 miljarder. Nog för att vi bränner en hel del men 800.000l per minut känns som det är en magnitud fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du har så rätt! Den dagen kommer nog när som.. så fort tillräckligt många kör på el, så ser den då sittande regeringen en fantastisk inkomstkälla
Men tills dess, och även då, så känns det renare att köra på EL jämfört med ICE. Läste igår, Sverige bränner 7 Miljarder liter bensin och diesel tillsammans per år. Det vill säga 800.000 liter i minuten dygnet runt

Skrivet av Chrisj:

Knappar jag in 800.000x60x24x365 i kalkylatorn så landar jag på ~420 miljarder. Nog för att vi bränner en hel del men 800.000l per minut känns som det är en magnitud fel.

Ska nog vara 800 000 liter/timme

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det jag vet är att Tyskland stängde 3 kärnkraftverk, jag tror även Belgien stängde 3 kärnkraftverk då både Tyskland och Belgien ska bli kärnkraftsfria framöver. Tyskland stänger sina 3 sista kärnkraftverk innan 2025.

Du har blandat ihop lite här. Belgien har inte stängt sina reaktorer än men planen är att stänga alla 7 till år 2025. Tyskland stänger ner sina 3 sista i år.

Citat:

EU/Tyskland vågade/ville inte köpa in GAS ifrån Ryssland under pandemin så EUs stora gaslager står tomma, och Ryssland "lyckas" inte leverera större mängdes GAS som EU efterfrågar, så jag skulle vilja säga att det finns en överhängande risk att det är ganska stor elbrist i Sverige/Tyskland/EU.

Det kanske blir dyrt men elbrist tror jag inte så mycket på. De har antagligen kört igång kol- eller gaskraftverk som täcker upp för reaktorernas effektbortfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kör man väldigt mycket som i din brors fall är det självklart så att kalkylen ser annorlunda ut, både vad det gäller tid och ekonomi. Alla bor inte med perfekta förutsättningar eller har möjlighet att påverka tillgång till el och laddmöjligheter.

Sen får man ju alltid väga ekonomi, säkerhet, flexibilitet och krångelfrihet mot varandra och en massa andra faktorer. Men man ska nog inte lägga så stor vikt vid möjligheten att bensin eller diesel blir billigare.

Eller att gamla bilar är gratis i reparationer och underhåll och att "alla" kan skruva själva hemma...

Ska jag testa en ny teknik så ska den vara bättre på helst alla punkter, eller iallafall vitala. De jag känner som har elbil har även en fossilbil och det är PGA planerbarheten och räckvidden. där måste elbilen bättra på sig rejält.
Infrastrukturen måste byggas ut för elbilar, man ska inte behöva åka runt och leta efter en plats att ladda, speciellt inte när laddningen tar ibland flera timmar.
Hade en kompis som hämtade en tesla tills hans andra kompis som äger en bilfirma. luleå till stockholm gjorde honom fet för att han fördrev ladd tiden med att äta mcdonalds medan bilen laddade. ökade även på tiden med många timmar. Däremot var det en av de roligaste bilar han kört.
Borde finnas delar av vägar man kör på där bilarna kan laddas medan man kör, någon form av induktiv laddning. det vore perfekt. tänk att åka på motvägen samtidigt som batteriet laddas upp, ingen onödig tid förloras på att tanka.

Elbilar är knappast gratis i reparationer dom heller. Min kompis skulle byta kylvätska på sin elbil och han blev skit arg för det kostade honom 15K. han ska nästa gång göra det själv då han hittade vätskan på ebay för en tusenlapp, ska bli kul att se hur det går.
Elbilar är nog mer lättmeckade såvida man ens får mecka med dom själv, nya bilar kan man inte ens byta belägg på utan rätt programvara.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Är väll inget fel att använda ICE som förkortning?

Det är ett vedertaget begrepp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Internal_combustion_engine

Betydelsen ja, inte förkortningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hade en kompis som hämtade en tesla tills hans andra kompis som äger en bilfirma. luleå till stockholm gjorde honom fet för att han fördrev ladd tiden med att äta mcdonalds medan bilen laddade. ökade även på tiden med många timmar. Däremot var det en av de roligaste bilar han kört.

Konstigt att han lyckades komma upp i ”många timmar” laddtid på den sträckan. Kolla man i A better route planer som stämmer ganska bra med verkligheten är totala laddtiden med en ny Model 3 med minsta batteriet 57 minuter.

Jag lyckades köra en VW ID3 58 kWh nästan exakt samma vägar i somras med ca 2 timmar laddtid. Och då är det en bil med sämre räckvidd, samt långsammare laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Betydelsen ja, inte förkortningen.

EV och ICE är vedertagna begrepp inom bilvärlden, det framgår av kontexten vad ICE syftar på. Det är inte konstigt att använda det i det här sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

EV och ICE är vedertagna begrepp inom bilvärlden, det framgår av kontexten vad ICE syftar på. Det är inte konstigt att använda det i det här sammanhanget.

I din mening blir det syftningsfel. Ta bort ditt "på" så har du rätt.

köra på EL (som bränsle) jämfört med FOSSILA BRÄNSLEN
alternativt
köra med EL (motor) jämfört med ICE

Permalänk
Medlem

Dags för långtradarchaffisarna att börja ta hem lite diesel från Polen? Alla dessa långtradare som går tomma och halvfulla.. här har ni nått. Ta med några kubik och sälj på rastplatserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

I din mening blir det syftningsfel. Ta bort ditt "på" så har du rätt.

köra på EL (som bränsle) jämfört med FOSSILA BRÄNSLEN
alternativt
köra med EL (motor) jämfört med ICE

"EV och ICE är vedertagna begrepp inom bilvärlden, det framgår av kontexten vad ICE syftar. "
Det blir inte bra när jag tar bort på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Knappar jag in 800.000x60x24x365 i kalkylatorn så landar jag på ~420 miljarder. Nog för att vi bränner en hel del men 800.000l per minut känns som det är en magnitud fel.

Skrivet av Frispel:

Ska nog vara 800 000 liter/timme

Haha det stämmer Sry va lite stressad! Men dock 800.000 Liter i timmen, det är ganska mycket soppa

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Betydelsen ja, inte förkortningen.

Ni i bensintråden kanske inte utrycker med ordet ICE, men vi en bit bort i andra delen av forumet som pratar elbil använder ordet ICE rätt ofta

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Ja sossarna måste ju ha in skatt någonstans

Hur tänker du en borgerlig regering skulle ersätta missade skatteintäkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag kan svara. Det finns ett utjämningssystem mellan rika och fattiga kommuner. Där rika kommuner bidrar med en del av sina intäkter till de fattiga kommuner.

Rika kommuner, typ Göteborg?
Din kommun Göteborg är ju den kommun som efter Malmö får högst bidrag genom systemet, 5399 kronor per invånare 2021. så ni är alltså större bidragstagare än landsbygden, enligt ditt sätt att resonera. Ska vi skicka hela din kommun rakt ut i havet för att spara pengar i landet?

Ingen stadsbo hade överlevt utan landsbygden, ni lever på inkomster och produkter från landsbygden.

Låt alla kommuner behålla intäkterna från det som produceras där och de företag som har sin verksamhet i kommunerna borde skatta där och inte i ngn storstad där de lägger sitt huvudkontor. Sen kan vi se vilka som är rika och fattiga delar av landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Rika kommuner, typ Göteborg?
Din kommun Göteborg är ju den kommun som efter Malmö får högst bidrag genom systemet, 5399 kronor per invånare 2021. så ni är alltså större bidragstagare än landsbygden, enligt ditt sätt att resonera. Ska vi skicka hela din kommun rakt ut i havet för att spara pengar i landet?

Ingen stadsbo hade överlevt utan landsbygden, ni lever på inkomster och produkter från landsbygden.

Låt alla kommuner behålla intäkterna från det som produceras där och de företag som har sin verksamhet i kommunerna borde skatta där och inte i ngn storstad där de lägger sitt huvudkontor. Sen kan vi se vilka som är rika och fattiga delar av landet.

Det har inget med ämnet att göra längre men det här stämmer inte riktigt. Per invånare är det landsbygden som kostar mest, om du kollar i absoluta tal kan det säkert vara så att Malmö och Göteborg kostar mest.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/kommunal-...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad HVO100 är men det gick upp 4kr
Jag passade på att tanka lite igår (men bensin) men ångrar att jag inte tankade när priserna låg under 17kr

https://tanka.se/prishistorik

Läste om skatter igår och helt sjukt att nästan hela priset är skatter och moms.

Det förklarar heller inte varför E85 är så dyrt just nu. Det är ju till största del en förnybar råvara. Det borde inte skattas så hårt.

Hur mycket kostar det att framställa en liter etanol? Borde ju gå att få rätt billigt om man vill.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag vet inte vad HVO100 är men det gick upp 4kr
Jag passade på att tanka lite igår (men bensin) men ångrar att jag inte tankade när priserna låg under 17kr

https://tanka.se/prishistorik

Läste om skatter igår och helt sjukt att nästan hela priset är skatter och moms.

Det förklarar heller inte varför E85 är så dyrt just nu. Det är ju till största del en förnybar råvara. Det borde inte skattas så hårt.

Hur mycket kostar det att framställa en liter etanol? Borde ju gå att få rätt billigt om man vill.

Det är fossilfri diesel. HVO100 ger en reducering av växthusgaserna mellan 60-80% i jämförelse med fossil diesel.

4kr höjning är ett slag i ansiktet på oss som kör på detta i ett försök att göra en smutsig bil betydligt mer ren. E85 är dyrt pga hög efterfrågan. E85 är skattebefriat fram till 2022. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/09/klart-med-...

Antar att HVO100 också hade hög efterfrågan, men en höjning på 4kr över en natt är sjukt. Började alla med nyårslöften att köra fossilfritt eller vad? Det tar emot rejält, men jag tvingas att gå tillbaka till fossil diesel nu. Mitt CSN räcker inte till de 200+ kr extra per tank det kostar med HVO nu.

Permalänk
Medlem

För drygt tjugo år sedan konstruerade en tysk ingenjör en trimmad VW lupo diesel som drog 0,3liter per mil. Drygt hundra ex tillverkades. Nyligen såg ingenjörn en av bilarna till salu för 200 euro. Ägaren hade varit noggrann och mätt exakt vad den drog i praktiken under över 35 000 mil! Det blev ca 0,35liter och motorn var original. Snacka om miljöbil!