Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Jepp. jag vet. Min granne är chef över ett antal utvecklingsteam på Nordnet och har dunderkoll på sidan, appen etc. Vi har pratat en hel del om Nordnet vs Avanza. Nordnet är bra på många sätt men till slut vägde det över till Avanzas fördel. Sen är det skönt att kunna köra hela familjen ihop på samma plattform.

Nordnet får kopiera mer från Avanza. Har en 1/3 på Lysa. De lär hamna på Avanza när rabatten försvinner för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Nordnet får kopiera mer från Avanza. Har en 1/3 på Lysa. De lär hamna på Avanza när rabatten försvinner för min del.

Ja, jag har nog 50% på Lysa iaf. Sen lite på Sigmastocks och resten på Nordnet. Snart blir nog det mesta på Avanza.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Tänkte höra hur folket här på sweclockers placerar sina pengar (förutom i den senaste hårdvaran)?

Mina pengar är investerade i aktierna som ingår i OMXS30, H25, C20, O20 och DJI och ligger i ISK(Svenska)/KF(Utlänska)
Detta gör att jag i stort sätt har en nordiskindexfond men lite USA krydda. Att jag valt aktier istället för fonder är bara för det känns roligare inte för jag tror jag kommer tjäna på det.

Min Premiepension ligger kvar i Såfa.

Tjänstepensionen har jag placerat i indexfonder enligt:
40% USA
25% Sverige
18% Europa
17% Tillväxt

Där SAF-LO ligger hos AMF med en avgift på 0,375 i snitt.
Sen har jag friplan (Arbetsgivare utan kollektiv avtal) som finns hos Länsförsäkringar med en avgift på 0,234 i snitt

Till dottern sparar vi hos Avanza enligt samma upplägg som jag har på pension men avgiften där blir 0,184 i snitt.

Så hur gör ni?

Jag investerar endast i aktier. Jag har 55% av mitt innehav i Hexatronic group (sedan 2018) och 45% i Cereno Scientific (sedan 2019). Gillar att ha äggen i samma korg, roligare så och ger en jävla utdelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Jag investerar endast i aktier. Jag har 55% av mitt innehav i Hexatronic group (sedan 2018) och 45% i Cereno Scientific (sedan 2019). Gillar att ha äggen i samma korg, roligare så och ger en jävla utdelning

Spännande satsning. Var det i 2019 som Cereno bytte målgrupp när deras trombosmedicin inte fungerade som det var tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Flyttat en gammal privat ISP från Swedbank till Avanza.

Jag har också beställt detta men det verkar ta en sån jäkla tid för Avanza att få det gjort.
Tog det lång tid för dig också ?

Jag har också beställt att de ska flytta mitt Lysa innehav (värde) till Avanza men där verkar de ha glömt att skicka överföringsordern när jag pratade med Lysas kundtjänst.

Jaja .. kanske händer något nästa år.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag har också beställt detta men det verkar ta en sån jäkla tid för Avanza att få det gjort.
Tog det lång tid för dig också ?

Jag har också beställt att de ska flytta mitt Lysa innehav (värde) till Avanza men där verkar de ha glömt att skicka överföringsordern när jag pratade med Lysas kundtjänst.

Jaja .. kanske händer något nästa år.

Ja, det kan ta månader. Jag kollade med min granne om detta och som han sade, det finns inga incitament för dom som ska släppa innehavet vidare att det går fort.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

32,33% på Avanza. Men det är sjukt egentligen. Har de svenska fonderna här. Cirka 1/3 av totala kapitalet. Kör idiotstrategin. indexfonder. Köp Avanza Zero för 500kr/månad. Logga in 20 år senare =profit. Fan det är sorgligt att många av mina vänner och bekanta vägrar att lyssna. Men investerar man inte, så blir man löneslav 4 life.

"If you don't make money when you sleep you will die poor." -Warren Buffett

Permalänk
Medlem

Jag skiljer på politik och ekonomi, och fortsätter satsa hårt på Kina och Ryssland. Jag tror befolkningen värderar välstånd högre än västerländsk demokrati.
Trots handelskrig så ser andraderivatan bra ut i Ryssland och tillväxten i Kina är väldigt stark trots bojkott från väst. Synd bara att man inte kan direktäga aktier utan måste gå via dyra fonder, vilka dessutom har miljöambitioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustav-P:

Jag har också beställt detta men det verkar ta en sån jäkla tid för Avanza att få det gjort.
Tog det lång tid för dig också ?

Jag har också beställt att de ska flytta mitt Lysa innehav (värde) till Avanza men där verkar de ha glömt att skicka överföringsordern när jag pratade med Lysas kundtjänst.

Jaja .. kanske händer något nästa år.

Ibland kan det vara bättre och kötta manuellt vid kvartalsskiften i och med att hela innehavet ändå ska säljas. Dvs sälj och ta ut innehaven på Lysa och ta ut pengarna innan sista december. Sen väntar du till januari och sen sätter in på Avanza. Nordnet tex har ju avgifter per vp. Då kan man undvika avgiften och slippa skatteeffekten på en ISK.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Jag skiljer på politik och ekonomi, och fortsätter satsa hårt på Kina och Ryssland. Jag tror befolkningen värderar välstånd högre än västerländsk demokrati.
Trots handelskrig så ser andraderivatan bra ut i Ryssland och tillväxten i Kina är väldigt stark trots bojkott från väst. Synd bara att man inte kan direktäga aktier utan måste gå via dyra fonder, vilka dessutom har miljöambitioner.

Vad tror du om jaken i jadebutiken då, är det ekonomi eller politik?

https://www.bbc.com/news/business-58579833.amp

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vad tror du om jaken i jadebutiken då, är det ekonomi eller politik?

https://www.bbc.com/news/business-58579833.amp

Jag tror fastigheter är en bubbla. Normala kineser har inte råd att köpa boende eftersom priserna stigit på tok för mycket. Precis som här. Eftersom staten i Kina sitter på värdens största dollartillgångar så kommer nog ingen större bankkrasch ske där. Men miljontals privatpersoner kommer se sina investeringar försvinna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Jag tror fastigheter är en bubbla. Normala kineser har inte råd att köpa boende eftersom priserna stigit på tok för mycket. Precis som här. Eftersom staten i Kina sitter på värdens största dollartillgångar så kommer nog ingen större bankkrasch ske där. Men miljontals privatpersoner kommer se sina investeringar försvinna.

Varför tror du fastigheter är en bubbla här i Sverige? Jag tror inte det är en bubbla, men att prisökningen kommer stagnera och inte öka lika mycket procentuellt kommande 20 åren som föregående. Jag tror de flesta har råd med en ränta på 3% vilket jag ser som en ganska sannolikt om några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Jag tror de flesta har råd med en ränta på 3% vilket jag ser som en ganska sannolikt om några år.

Alltså jag är tveksam till att vi kommer se den räntan på några år.
Med tanke på nuvarande inflation som beräknas till ca 4%? så kommer nog riksbanken snarare återinföra minusränta. En del som talar för detta skulle jag säga att man brukar veta kommande ränta 1 Januari varje år, men detta är framflyttat till 10 Februari 2022.

Personligen tror jag 4% inflation är kraftigt i underkant. Vi kommer se en långtgående konsekvenser med anledning av det höga dieselpriset och elpriset.
1.Vart odlas maten vi äter och djuren som föds upp för slakt? - Glesbygd.
2.Vart har man högst elnätsavgifter - Glesbygd.
3.Vilka påverkas mest av prishöjningarna av bränsle och el - Glesbygd.

Kontentan av detta blir ökade transportkostnader, ökade framställningskostnader, som utöver höga elpriser, bränslekostnader, ökade priser på precis allt vi importerar (tillgång, efterfrågan) samt inhemska matvaror (skulle i alla fall jag kunna räkna ut blir mer än 4%) Släpeffekten blir ett faktum då få av oss kommer få en löneförhöjning som kommer matcha denna inflation, eller det att regeringen har infört en åtgärd som ger ett ordentligt utslag.

Faktumet redan nu är att det för många är mer lönsamt att VAB'a / sjukskriva sig än att pendla till arbetet - vilket blir både problematiskt och dyrt för arbetsgivaren. - så är den onda spiralen igång.

Det jag med ovanstående ville komma fram till är att NEJ jag tror inte på en höjd ränta i närtid. Sen har vi även "MAD" mutual assured destruction, vi är väldigt högt belånade i samhället - det skulle krascha totalt vid högre svängningar. Så det kommer förhoppningsvis staten att förhindra om dom har något vett och förstånd, då kostnaderna för detta är långt högre än vad åtgärderna skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Alltså jag är tveksam till att vi kommer se den räntan på några år.
Med tanke på nuvarande inflation som beräknas till ca 4%? så kommer nog riksbanken snarare återinföra minusränta. En del som talar för detta skulle jag säga att man brukar veta kommande ränta 1 Januari varje år, men detta är framflyttat till 10 Februari 2022.

Personligen tror jag 4% inflation är kraftigt i underkant. Vi kommer se en långtgående konsekvenser med anledning av det höga dieselpriset och elpriset.
1.Vart odlas maten vi äter och djuren som föds upp för slakt? - Glesbygd.
2.Vart har man högst elnätsavgifter - Glesbygd.
3.Vilka påverkas mest av prishöjningarna av bränsle och el - Glesbygd.

Kontentan av detta blir ökade transportkostnader, ökade framställningskostnader, som utöver höga elpriser, bränslekostnader, ökade priser på precis allt vi importerar (tillgång, efterfrågan) samt inhemska matvaror (skulle i alla fall jag kunna räkna ut blir mer än 4%) Släpeffekten blir ett faktum då få av oss kommer få en löneförhöjning som kommer matcha denna inflation, eller det att regeringen har infört en åtgärd som ger ett ordentligt utslag.

Faktumet redan nu är att det för många är mer lönsamt att VAB'a / sjukskriva sig än att pendla till arbetet - vilket blir både problematiskt och dyrt för arbetsgivaren. - så är den onda spiralen igång.

Det jag med ovanstående ville komma fram till är att NEJ jag tror inte på en höjd ränta i närtid. Sen har vi även "MAD" mutual assured destruction, vi är väldigt högt belånade i samhället - det skulle krascha totalt vid högre svängningar. Så det kommer förhoppningsvis staten att förhindra om dom har något vett och förstånd, då kostnaderna för detta är långt högre än vad åtgärderna skulle vara.

Udda resonemang vill du utveckla varför hög inflation skulle leda till låga räntor? Då det normala är motsatsen dvs hög inflation höga räntor, låg inflation låga räntor. Det är just därför vi har haft låga räntor då inflationen varit väldigt låg emellan åt har det även varit deflation.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Varför tror du fastigheter är en bubbla här i Sverige? Jag tror inte det är en bubbla, men att prisökningen kommer stagnera och inte öka lika mycket procentuellt kommande 20 åren som föregående. Jag tror de flesta har råd med en ränta på 3% vilket jag ser som en ganska sannolikt om några år.

Jag levde 1995 då folk fick gå från hus och hem sedan staten fick för sig att rädda kronan med skyhöga räntor. USA har börjat höja räntorna och EU måste följa efter. Här i Sthlm har folk betalat över sex miljoner bara för att kunna bo. Varav det mesta är lån. Höjs räntan från en till två procent så blir det 100% dyrare. Detta kombinerat med arbetslöshet och lågkonjunktur blir svårt att klara. Och priserna sjunker. Vilket leder till att bankerna kommer kräva säkerheter. Vilket leder till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag levde 1995 då folk fick gå från hus och hem sedan staten fick för sig att rädda kronan med skyhöga räntor. USA har börjat höja räntorna och EU måste följa efter. Här i Sthlm har folk betalat över sex miljoner bara för att kunna bo. Varav det mesta är lån. Höjs räntan från en till två procent så blir det 100% dyrare. Detta kombinerat med arbetslöshet och lågkonjunktur blir svårt att klara. Och priserna sjunker. Vilket leder till att bankerna kommer kräva säkerheter. Vilket leder till...

Bankerna räknar väl ändå att man ska ha råd med typ 7% ränta(?) när man fixar lånet?
kommer garanterat bli svettigt för många OM räntan går upp till de nivåerna igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Bankerna räknar väl ändå att man ska ha råd med typ 7% ränta(?) när man fixar lånet?
kommer garanterat bli svettigt för många OM räntan går upp till de nivåerna igen

Jo, lär vara något sånt. För mig räckte det inte att ha kvar drygt 10 000 efter att avgift, amortering och ränta var betalade iallafall.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag levde 1995 då folk fick gå från hus och hem sedan staten fick för sig att rädda kronan med skyhöga räntor. USA har börjat höja räntorna och EU måste följa efter. Här i Sthlm har folk betalat över sex miljoner bara för att kunna bo. Varav det mesta är lån. Höjs räntan från en till två procent så blir det 100% dyrare. Detta kombinerat med arbetslöshet och lågkonjunktur blir svårt att klara. Och priserna sjunker. Vilket leder till att bankerna kommer kräva säkerheter. Vilket leder till...

även om räntan går från en till två procent. ja själva ränte kostnaden ökar med 100% men tex om din ränta kostar 1000kr
och med amortering ränta osv går på typ 10 000kr, så ökar dina kostnader bara med 10%

förklarade det säkert sämst , skyller på att jag inte ätit middag ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Bankerna räknar väl ändå att man ska ha råd med typ 7% ränta(?) när man fixar lånet?
kommer garanterat bli svettigt för många OM räntan går upp till de nivåerna igen

Jag skickade precis in lånepapper på en ny bostadsrätt och det dom räknande med var 5,5% ränta i sin kalkyl. I vårt fall skulle en ränta på 5,5% innebära 6875 kr i månaden mot nuvarande 1625 kr i månaden. Inte roligt, men det klarar vi lätt. Om jag gör samma kalkyl på en polare som jag vet har lite mer lån (eftersom dom bor i Vasastan) skulle dom gå från typ 5400 kr i månaden till 23000 kr i månaden. Huga..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag skickade precis in lånepapper på en ny bostadsrätt och det dom räknande med var 5,5% ränta i sin kalkyl. I vårt fall skulle en ränta på 5,5% innebära 6875 kr i månaden mot nuvarande 1625 kr i månaden. Inte roligt, men det klarar vi lätt. Om jag gör samma kalkyl på en polare som jag vet har lite mer lån (eftersom dom bor i Vasastan) skulle dom gå från typ 5400 kr i månaden till 23000 kr i månaden. Huga..

23k är nog inte heller så farligt om man är två och har OK jobb i Stockholm.

Men visst, nog vill man ju betala så lite som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Irre:

Jag skiljer på politik och ekonomi, och fortsätter satsa hårt på Kina och Ryssland. Jag tror befolkningen värderar välstånd högre än västerländsk demokrati.
Trots handelskrig så ser andraderivatan bra ut i Ryssland och tillväxten i Kina är väldigt stark trots bojkott från väst. Synd bara att man inte kan direktäga aktier utan måste gå via dyra fonder, vilka dessutom har miljöambitioner.

Vad menar du med andraderivata? Vad betyder det i dessa sammanhang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag levde 1995 då folk fick gå från hus och hem sedan staten fick för sig att rädda kronan med skyhöga räntor. USA har börjat höja räntorna och EU måste följa efter. Här i Sthlm har folk betalat över sex miljoner bara för att kunna bo. Varav det mesta är lån. Höjs räntan från en till två procent så blir det 100% dyrare. Detta kombinerat med arbetslöshet och lågkonjunktur blir svårt att klara. Och priserna sjunker. Vilket leder till att bankerna kommer kräva säkerheter. Vilket leder till...

Usa har inte alls börjat höja räntorna, dem har dock börjat minska sina stödköp men det kommer inte vara förrän tidigast i vår dem slutar addera på sin 8.7triljoner balansräkning. Dem kommer inte höja samtidigt som dem gör stödköp.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

23k är nog inte heller så farligt om man är två och har OK jobb i Stockholm.

Men visst, nog vill man ju betala så lite som möjligt.

Nej, men jag skulle ändå gråta blod. Varje månad en missad chans att investera dom 23 tusen kronorna

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad menar du med andraderivata? Vad betyder det i dessa sammanhang?

Förändringstakten, "rate of change", tillväxttakten. Kina och Ryssland har ganska låga värderingar, samtidigt som dem växer hyffsat starkt. Även om den framtida tillväxten reviderats ner.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej, men jag skulle ändå gråta blod. Varje månad en missad chans att investera dom 23 tusen kronorna

Jo, är räntan på 23000 är det mycket smartare att flytta till en hyresrätt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Förändringstakten, "rate of change", tillväxttakten. Kina och Ryssland har ganska låga värderingar, samtidigt som dem växer hyffsat starkt. Även om den framtida tillväxten reviderats ner.

Hade en andel av mitt innehav i tillväxtmarknader förut men tröttnade på dålig avkastning i kombination med hög volatilitet.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Trevliga Q4-leveranssiffror från Tesla. Hoppas de tar ett skutt uppåt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hade en andel av mitt innehav i tillväxtmarknader förut men tröttnade på dålig avkastning i kombination med hög volatilitet.

Japp jag köper dock här, tror dock inte vi sett botten där än.
Ofta har dem positiva realräntor i dem marknaderna dessutom är det ingen folksport att äga och köpa aktier som i Väst.
I Väst är den riskfria räntan negativ, efter inflation är det ännu värre, så tillgångar/aktier har blivit "the only game in town".

Frågan är hur väst centralbanker agerar härifrån med inflationen, det ska bli intressant.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Japp jag köper dock här, tror dock inte vi sett botten där än.
Ofta har dem positiva realräntor i dem marknaderna dessutom är det ingen folksport att äga och köpa aktier som i Väst.
I Väst är den riskfria räntan negativ, efter inflation är det ännu värre, så tillgångar/aktier har blivit "the only game in town".

Frågan är hur väst centralbanker agerar härifrån med inflationen, det ska bli intressant.

Det är dock väldigt stor spridning på värderingen hos olika bolag. Tech är generellt högt värderat (inte allt), men så finns det annat som är rätt bra värderat t.ex. inom konsumtion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Jo, är räntan på 23000 är det mycket smartare att flytta till en hyresrätt.

Betalar 3400 kr per månad för min skitlägenhet och kan spara ca 20k per månad, har gjort det i många år nu. Skulle endast överväga att köpa lägenhet om min hyra var 7k.