Permalänk
Inaktiv

Blinkande power led när datorn är på?

Ibland blinkar min power led med fast, jämn takt (1ggr/s) efter att jag startat datorn trots att allt till synes fungerar?

Har ett Asus Prime Z690-P D4.

Själva MB har inte några dioder för felkoder. Den ska tydligen använda power led för att meddela sånt, men förklaring i manualen finns inte och det jag hittar för andra modeller nämner andra blinkintervaller än den jag får.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Det är inte en HDD_LED som blinkar då när det finns HDD-aktivitet?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lorault:

Det är inte en HDD_LED som blinkar då när det finns HDD-aktivitet?

Har ingen HDD-led inkopplad utan bara power-led eftersom chassit inte har en sån funktion. Power-led sitter i strömbrytaren på chassit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon39592:

Har ingen HDD-led inkopplad utan bara power-led eftersom chassit inte har en sån funktion. Power-led sitter i strömbrytaren på chassit.

Enligt moderkorsmanualen har det hdd led, du kan alltså ha kopplat led-en på lådan till den anslutningen i stället för till pwr led.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Enligt moderkorsmanualen har det hdd led, du kan alltså ha kopplat led-en på lådan till den anslutningen i stället för till pwr led.

HDD-led är inte inkopplad då chassiet inte har en dedikerad led för det. Alltså endast Power-led är inkopplad på Power-leduttaget på MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Ibland blinkar min power led med fast, jämn takt (1ggr/s) efter att jag startat datorn trots att allt till synes fungerar?

Har ett Asus Prime Z690-P D4.

Själva MB har inte några dioder för felkoder. Den ska tydligen använda power led för att meddela sånt, men manual tycks inte finnas och det jag hittar för andra modeller nämner andra blinkintervaller än den jag får.

Några tips?

När du skriver "trots att allt till synes fungerar", vad betyder detta?
Skärm ansluten?
HDD ansluten?

Förövrigt, en googling:
https://www.asus.com/ch-en/support/FAQ/1047023/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viita:

När du skriver "trots att allt till synes fungerar", vad betyder detta?
Skärm ansluten?
HDD ansluten?

Förövrigt, en googling:
https://www.asus.com/ch-en/support/FAQ/1047023/

Allt anslutet och riggen rullar, till synes, som den ska dvs inga felmeddelanden eller annorlunda beteende.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon39592:

Ibland blinkar min power led med fast, jämn takt (1ggr/s) efter att jag startat datorn trots att allt till synes fungerar?

Har ett Asus Prime Z690-P D4.

Själva MB har inte några dioder för felkoder. Den ska tydligen använda power led för att meddela sånt, men manual tycks inte finnas och det jag hittar för andra modeller nämner andra blinkintervaller än den jag får.

Några tips?

Manual finns som vanligt på moderkortets hemsida och där står det
The System Power LED lights up when the system is connected to a power source, or when you turn on the system power, and blinks when the system is in sleep mode.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1700/PRIME_Z690-P_D4...
Låter iofs lite underligt men har dui uppdaterat bios utifall det är nån bugg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Manual finns som vanligt på moderkortets hemsida och där står det
The System Power LED lights up when the system is connected to a power source, or when you turn on the system power, and blinks when the system is in sleep mode.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1700/PRIME_Z690-P_D4...
Låter iofs lite underligt men har dui uppdaterat bios utifall det är nån bugg.

Den bootar och laddar OS som den ska, men ibland så blinkar power-led efter start.
BIOS är den senaste som finns tillgänglig.

Permalänk
Inaktiv

Efter lite felsökning så verkar det som att moderkortet uppfattar avstängd monitor vid boot som fel på VGA och ger felkod för det.

Enligt Asus så är blinkningen att tolkas som 2 sek och inte 1. Den koden betyder:

"Power LED flashes slowly after power on, flashing once every 2 seconds (no VGA card or VGA card error)

1.  Integrated Graphics(On-board) output is not normal. Please try to re-install the CPU 

2.  Add-on Graphics card display output is not normal :

a. Try to re-install Graphics card

b. Check for any dirt on the PCI-E Pin of motherboard or Graphics card Pin as shown in the below image. If so, please clean it and try again"

Problemet löstes genom att slå på monitorn och låta den boota först innan jag slår på datorn.

Felet började med min nya monitor som tar någon sekund längre på sig att starta jämfört med min gamla. Den nya monitorn bootar vid start och söker igenom anslutningarna.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag kan ställa in min monitor på en specifik ingång eller auto, där auto cyklar. går kanske sättas på din med för att slippa det?