Permalänk

Mobilt bredband med router och antenn

I min stuga ute på landet, ca en km från ett kraftstation med ett elektriskt ställverk, så har jag riktigt dålig mottagning.

Ytterligare 800 m -1 km därifrån är det full 4G täckning. Täckningen hos mig är så dålig att jag inte kan surfa och ringa samtidigt. Skickar någon en bild på Messenger samtidigt vi samtalar så måste jag lägga på samtalet för att få bilden skickad till mig. Det är alltså riktigt uruselt.

Vad jag har förstått så behöver jag antenn på taket och då vill ha den kopplat till en mobil wifi-router.

Vilket bolag som är bäst/starkast precis på min tomt vet jag inte, i.o.m kraftstationen så stämmer nog inte täckningskartorna, men just nu ringer och surfar jag på ett Telia mobilabb.

Vilken 4g router är riktigt bra?
Vad är en riktigt bra antenn?

Kan dessa routers med abb duga?

https://www.telia.se/privat/bredband/surfplattor-4g/produkt/w...

https://www.telenor.se/handla/routrar/huawei-b535/#clr%3D%23F...

Permalänk
Medlem

Tror inte kraftstationen är problemet, troligen är mobilmasterna bara långt borta.
Klart om mobilmasten är precis bakom kraftstationen kanske, men skulle störa lika mycket om det vore ett bageri eller vävstuga.

Du behöver ett modem med extern antenn för 3g/4g signalen.
Telenor router står att den ha uttag för extern antenn, men säger inte om det är för 3g eller wifi.

Sedan kan du behöva en stång att montera antennen på, ju högre ju bättre.
Sen har du lite jobb att rikta in antennen mot närmaste mobilmast (som ditt abonnemang använder).

Om sladden mellan antenn och modem blir väldigt lång kan du behöva en förstärkare mellan (som fungerar över de frekvensområdet du vill använda, 4g).

Permalänk
Medlem

Skaffa ett kontantkort från de tre stora operatörerna och prova vilket som är bäst till att börja med. Därefter kan du prova med riktantenner med se till att ha kolla på vilket frekvensband som används.

Permalänk
Medlem

Att man inte kan surfa samtidigt som man ringer är inget konstigt och det är så 4G fungerar utan stöd för VoLTE.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Att man inte kan surfa samtidigt som man ringer är inget konstigt och det är så 4G fungerar utan stöd för VoLTE.

Jag behöver bara gå 300 meter bort så är det inga problem att surfa och prata ett samtal samtidigt, så nog fungerar det alltid.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Skaffa ett kontantkort från de tre stora operatörerna och prova vilket som är bäst till att börja med. Därefter kan du prova med riktantenner med se till att ha kolla på vilket frekvensband som används.

Bra tänkt! Beställer kontantkort från andra operatörer än Telias nät i detta nu. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bon Scott:

Jag behöver bara gå 300 meter bort så är det inga problem att surfa och prata ett samtal samtidigt, så nog fungerar det alltid.

4G har inget stöd för att surfa och samtala samtidigt utan VoLTE. Kan du surfa samtidigt som du pratar 300m bort så har du väl 3G-signal där men inte i stugan.

Det är hela poängen med just VoLTE - att kunna prata i telefon och surfa samtidigt.

Om du menar att det går segt att surfa samtidigt så är det en helt annan grej, men du har skrivit att det inte går.

Och om det inte GÅR, så kan det bli så att en antenn och modem inte hjälper är helt onödig.

Du kommer ju inte få bättre signal på mobilen bara för att du köper en antenn och ett modem. Däremot kan det eventuellt lösa problemet för dig genom att du får tillgång till WiFi samtidigt som du ringer via 4G, men det behöver du kanske inte nödvändigtvis en antenn till. Kanske räcker det med ett modem som du ställer vid ett fönster?

Edit: Glöm inte att kolla så att din operatör, abonnemang och mobil har stöd för och aktiverat VoLTE - kanske räcker det att aktivera.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Jag bort så till. ett svart hål, jag kan ha 'E', 'H' men ofta 4G men en markering, och allt där i mellan hoppar det.

I praktiken:
Jag pratar i telefon, går jag om kring till visst rum, svajar det ordentligt. När den jag samtalar med skickar en bild med Messenger under samtalet och jag får inte bilden förens jag lägger på och får då ringa upp sedan igen.

Nu är jag dålig på begreppen, men det känns som jag ringer på 3G och har ingen plats för datatrafik samtidigt.

TP Test kan visa som sämst: Ned 2.37 Mbit/s och Upp 0.35 (00.00) Mbit/s DET är imponerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bon Scott:

Jag bort så till. ett svart hål, jag kan ha 'E', 'H' men ofta 4G men en markering, och allt där i mellan hoppar det.

I praktiken:
Jag pratar i telefon, går jag om kring till visst rum, svajar det ordentligt. När den jag samtalar med skickar en bild med Messenger under samtalet och jag får inte bilden förens jag lägger på och får då ringa upp sedan igen.

Nu är jag dålig på begreppen, men det känns som jag ringer på 3G och har ingen plats för datatrafik samtidigt.

TP Test kan visa som sämst: Ned 2.37 Mbit/s och Upp 0.35 (00.00) Mbit/s DET är imponerande

Problem:
Kan inte surfa alls under samtal. Kan inte ta emot filer, kan inte använda t.ex. Bank-ID, m.m. Internet fungerar inte förrän man lägger på. Vilken mobil använder du när detta händer?

Det låter som att man använder 4G men har inte har stöd för VoLTE. Som nämnt så har inte 4G stöd för samtal och data samtidigt utan ytterligare hjälp från antingen VoLTE eller WiFi eller 3G.

Lösningar:

1. Billigast: Aktivera VoLTE på ditt abonnemang och din mobiltelefon.
2. Skaffa WiFi: Köp ett 3G/4G-modem och ställ i valfritt rum med täckning. Då får du WiFi+4G, vilket gör att du kan ta emot data samtidigt som du pratar. Kräver ytterligare abonnemang för modemet/"tvillingkort" om det är möjligt.
3. Får du ingen signal med modemet så kan du behöva en antenn - riktantenn är bäst när den är riktad mot rätt mast. Kort antennkabel är extremt viktigt! Är förstås bäst om du vill ge hela huset vettig WiFi, förutsatt att du är villig att betala för ett ytterligare abonnemang.

Edit: på din mobil innebär; E: Edge- snabbare 2G. H: 3G.

Som permanent lösning så kan man även - med många nya telefoner - ringa via WiFi. I kombination med ett 4G-modem och eventuell riktantenn så skulle det kunna ge mycket bättre signal än vad du har enbart via 4G idag. Det kräver dock mer jobb, ett andra mobilabonnemang etc. som kanske är onödigt om det råkar visa sig att du bara behöver aktiver VoLTE.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Problem:
Kan inte surfa alls under samtal. Kan inte ta emot filer, kan inte använda t.ex. Bank-ID, m.m. Internet fungerar inte förrän man lägger på. Vilken mobil använder du när detta händer?

Det låter som att man använder 4G men har inte har stöd för VoLTE. Som nämnt så har inte 4G stöd för samtal och data samtidigt utan ytterligare hjälp från antingen VoLTE eller WiFi eller 3G.

Lösningar:

1. Billigast: Aktivera VoLTE på ditt abonnemang och din mobiltelefon.
2. Skaffa WiFi: Köp ett 3G/4G-modem och ställ i valfritt rum med täckning. Då får du WiFi+4G, vilket gör att du kan ta emot data samtidigt som du pratar. Kräver ytterligare abonnemang för modemet/"tvillingkort" om det är möjligt.
3. Får du ingen signal med modemet så kan du behöva en antenn - riktantenn är bäst när den är riktad mot rätt mast. Kort antennkabel är extremt viktigt! Är förstås bäst om du vill ge hela huset vettig WiFi, förutsatt att du är villig att betala för ett ytterligare abonnemang.

Edit: på din mobil innebär; E: Edge- snabbare 2G. H: 3G.

Som permanent lösning så kan man även - med många nya telefoner - ringa via WiFi. I kombination med ett 4G-modem och eventuell riktantenn så skulle det kunna ge mycket bättre signal än vad du har enbart via 4G idag. Det kräver dock mer jobb, ett andra mobilabonnemang etc. som kanske är onödigt om det råkar visa sig att du bara behöver aktiver VoLTE.

Iphone 13 pro, Telia eSIM plus nu ett fysiskt Comviq (tele2) SIM

I min 'grop' får jag lite bättre styrka enligt telefonens indikator, två pinnar av fyra, med Comviq isf en pinne med Telia. Det är väldigt varierande jag har haft 12 ner och 7 upp (!) 1 gång under ett 20-tal mätningar, vanligtvis 3-5 upp och 0.5 ner. OM det var en riktig katastrofdag när jag mätte och försökte ringa första gångerna i min nya 'grop' vet jag inte.

1. Billigast: Aktivera VoLTE på ditt abonnemang och din mobiltelefon.

Check

2. Skaffa WiFi: Köp ett 3G/4G-modem och ställ i valfritt rum med täckning. Då får du WiFi+4G, vilket gör att du kan ta emot data samtidigt som du pratar. Kräver ytterligare abonnemang för modemet/"tvillingkort" om det är möjligt.

Kommer att beställa Netgear Mobile Hotspot Router MR1100
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4678379

Dels att jag beställer ett abb med obegränsad surf till den, då ska den fan med över allt, i bilen, till stugan och kanske kan ha den som hotspot mellan kamera och dator.

3. Får du ingen signal med modemet så kan du behöva en antenn - riktantenn är bäst när den är riktad mot rätt mast. Kort antennkabel är extremt viktigt! Är förstås bäst om du vill ge hela huset vettig WiFi, förutsatt att du är villig att betala för ett ytterligare abonnemang.

Kort kabel är taget! Kollar upp efter jag fått routern vilken vettig antenn man får för max 1500 kr.

Tack för hjälpen så här långt, återkommer med siffror när routern kommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bon Scott:

Iphone 13 pro, Telia eSIM plus nu ett fysiskt Comviq (tele2) SIM

I min 'grop' får jag lite bättre styrka enligt telefonens indikator, två pinnar av fyra, med Comviq isf en pinne med Telia. Det är väldigt varierande jag har haft 12 ner och 7 upp (!) 1 gång under ett 20-tal mätningar, vanligtvis 3-5 upp och 0.5 ner. OM det var en riktig katastrofdag när jag mätte och försökte ringa första gångerna i min nya 'grop' vet jag inte.

1. Billigast: Aktivera VoLTE på ditt abonnemang och din mobiltelefon.

Check

2. Skaffa WiFi: Köp ett 3G/4G-modem och ställ i valfritt rum med täckning. Då får du WiFi+4G, vilket gör att du kan ta emot data samtidigt som du pratar. Kräver ytterligare abonnemang för modemet/"tvillingkort" om det är möjligt.

Kommer att beställa Netgear Mobile Hotspot Router MR1100
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4678379

Dels att jag beställer ett abb med obegränsad surf till den, då ska den fan med över allt, i bilen, till stugan och kanske kan ha den som hotspot mellan kamera och dator.

3. Får du ingen signal med modemet så kan du behöva en antenn - riktantenn är bäst när den är riktad mot rätt mast. Kort antennkabel är extremt viktigt! Är förstås bäst om du vill ge hela huset vettig WiFi, förutsatt att du är villig att betala för ett ytterligare abonnemang.

Kort kabel är taget! Kollar upp efter jag fått routern vilken vettig antenn man får för max 1500 kr.

Tack för hjälpen så här långt, återkommer med siffror när routern kommit.

Du kan ju enkelt testa om du kan surfa samtidigt som du pratar i telefon genom att t.ex. använda BankID med mobilen samtidigt som du pratar i den.

T.ex. försöka logga in på din bank-app med mobilt bankid samtidigt som du pratar i telefon. Om det inte går så är det för att VoLTE inte är aktivt/fungerar på din mobil.

Fungerar det så har du VoLTE fungerande - eller så råkar du få en 3G-signal just då.

Men du verkar vara inställd på att köpa en router ändå...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Uppdatering.

Köpte mig en Netgear Nighthawk MR1100, men jag fick ingen märkbar skillnad, beställde omgående en Diablo 7dBi MiMo TS9 299 kr, 500 kr hos Klas i sjön.

Nu händer det grejer, får 2-3 markeringar av 4 på telefon och 20 Mbps ner och 10 Mbps upp, ping 25-45, så nöjd så att det överhuvudtaget fungerar. Antennen står i ett fönster och sladden är onödigt lång, 5 m, för mig.

Kommer framöver titta efter en utomhus antenn och max 1.5 m meter kabel behöver jag. men en antenn för tre hundra så var detta suveränt, routern 2700 kr dock, men då är den även batteridriven och fullt mobil.

Permalänk
Medlem

Det låter som du behöver en bra riktad antenn. Bästa är en kombinerad riktad antenn+modem/router, t.ex en Mikrotik SXT LTE eller så, så slipper man kabelförlusterna.

Netgear:en är bortkastade pengar. Du betala för en display och massa bling bara tyvärr.

Permalänk

Nu är det handlat och jag kan vara helt fel ute men kolla in Teltonika hos Kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/mob.... Finns strömmatning via ett antal varianter till nästan samtliga. Kan vara bra att ha i stugan samt att vissa priser tangerar Nethawken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bon Scott:

Nu händer det grejer, får 2-3 markeringar av 4 på telefon och 20 Mbps ner och 10 Mbps upp, ping 25-45, så nöjd så att det överhuvudtaget fungerar. Antennen står i ett fönster och sladden är onödigt lång, 5 m, för mig.

Jag antar att du syftar på att ditt WiFi blev bättre (mot tidigare icke-existerande?) för signalstyrkan på 4G på mobilen ökar inte bara för att man skaffar ett 4G-modem.

Jag använde denna riktantenn. När den riktades mot en mast ca 9km bort så fick jag ca 270Mbit/s med mitt Huawei B525 låst till 1800MHz (CA).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag antar att du syftar på att ditt WiFi blev bättre (mot tidigare icke-existerande?) för signalstyrkan på 4G på mobilen ökar inte bara för att man skaffar ett 4G-modem.

Jag använde denna riktantenn. När den riktades mot en mast ca 9km bort så fick jag ca 270Mbit/s med mitt Huawei B525 låst till 1800MHz (CA).

Datahastigheten gick ju upp så nog hade 4g modemet med extern antenn bättre mottagning än mobilen iaf.
Men ja, om högsta hastighet önskas kan en riktvärden antenn behövs, men kan även fungera om antennen kommer upp mer från marken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Datahastigheten gick ju upp så nog hade 4g modemet med extern antenn bättre mottagning än mobilen iaf.
Men ja, om högsta hastighet önskas kan en riktvärden antenn behövs, men kan även fungera om antennen kommer upp mer från marken.

Det känns som att något behöver klargöras här.

Ett 4G-modem som du har köpt används för att ta emot en 4G-signal och sedan dela ut datatrafik via WiFi eller nätverkskabel. Den har ingen möjlighet att utöka eller förstärka befintlig 4G-signal överhuvudtaget och detta skulle dessutom vara olagligt utan tillstånd!

När du har en antenn ansluten till 4G-modemet så påverkar detta endast 4G-modemets signalstyrka och ingenting annat.

Om du har anslutit mobiltelefonen till 4G-modemets WiFi så kommer mobiltelefonen kunna ta vara på den utökade signalstyrkan från 4G-modemets antenn. Utökad hastighet kan du se via hastighetsmätningar. För att kunna ta del av den utökade signalstyrkan från 4G-modemets antenn för samtal så kan man säga att det krävs stöd för VoWiFi i din telefon och ditt mobilabonnemang.

All annan skillnad har med placering av mobil, mast, "tur" etc. att göra men har absolut ingenting med ditt 4G-modem och antenn att göra.

Edit: Sorry, trodde att du var trådstartaren. Mina poänger är lika relevanta oavsett.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det känns som att något behöver klargöras här.

Ett 4G-modem som du har köpt används för att ta emot en 4G-signal och sedan dela ut datatrafik via WiFi eller nätverkskabel. Den har ingen möjlighet att utöka eller förstärka befintlig 4G-signal överhuvudtaget och detta skulle dessutom vara olagligt utan tillstånd!

Förbättringen kom efter trådskaparen köpt en ny extern antenn till 4g modemet.
Vi pratar inte om någon 4g repeater här.
Att gå från mobilantenn (troligen omkring 0 dBi) mot en 7dBi extern antenn ger en ganska bra förbättring i både signalstyrka och SNR.
Men kan även bero på specifikationerna på modemet, tex dess egna brusnivå.

Skrivet av nu1mlock:

När du har en antenn ansluten till 4G-modemet så påverkar detta endast 4G-modemets signalstyrka och ingenting annat.

Du får bättre SNR och EIRP med.

Skrivet av nu1mlock:

Om du har anslutit mobiltelefonen till 4G-modemets WiFi så kommer mobiltelefonen kunna ta vara på den utökade signalstyrkan från 4G-modemets antenn. Utökad hastighet kan du se via hastighetsmätningar. För att kunna ta del av den utökade signalstyrkan från 4G-modemets antenn för samtal så kan man säga att det krävs stöd för VoWiFi i din telefon och ditt mobilabonnemang.

Trådskaparen har ju gjort en hastighetsmätning,
Mobilen som bäst: Ned 2.37 Mbit/s och Upp 0.35 (00.00) Mbit/s
4g router + wifi: 20 Mbps ner och 10 Mbps upp

Markeringarna i mobilen säger inte så mycket, kan spekulera att mobilen gått över till 3G (eller 2G/GSM om de finns kvar) och därmed visar bättre "staplar".

Skrivet av nu1mlock:

All annan skillnad har med placering av mobil, mast, "tur" etc. att göra men har absolut ingenting med ditt 4G-modem och antenn att göra.

Ja, men det fanns då ingen placering för mobilen på fastigheten som gav tillfredsställande resultat.
Mobilen har inte stöd för extern antenn, så ett 4g modem med extern antenn rekommenderades vilket ger möjlighet till bland annat en bättre placering.
Ibland behöver man även lite tur, för alla 4g modem är inte lika bra...

Permalänk

Ni båda har så rätt så!

Luringen ligger i att min Telia stabel i telefonen visade helt plötsligt full mottagning, 4/4.
Självklart stängde jag routern och mätte hastigheten. Den var kvar på gamla lika slös hastighet och mätningen visar Telia på låg (en stapel) igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bon Scott:

Ni båda har så rätt så!

Luringen ligger i att min Telia stabel i telefonen visade helt plötsligt full mottagning, 4/4.
Självklart stängde jag routern och mätte hastigheten. Den var kvar på gamla lika slös hastighet och mätningen visar Telia på låg (en stapel) igen.

Det låter som att du påstår att 4G-mottagningen på din mobiltelefon ökar när du har modemet igång. Det är dock omöjligt att modemet ger telefonen bättre täckning och är i sådana fall endast ett sammanträffande.

Om du är ansluten till modemet via WiFi så är det inte konstigt att du får högre hastighet, då modemet numera har en starkare antenn än mobilen.

Visa signatur

press nu1mlock