Asus demonstrerar DDR5 till DDR4-adapter

Permalänk
Melding Plague

Asus demonstrerar DDR5 till DDR4-adapter

På Youtube visar Asus en tidig prototyp av ett instickskort, som möjliggör att köra DDR4-minnen på ett DDR5-moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad hög den var. Men ser ut som de balanserar ut längderna på trace på baksidan som skiljer i dragningen mellan ddr4 och ddr5

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Deja vu!

Kul att ASUS håller sin utvecklingsavdelning med jobb.
Men snacka om nichprodukt!
Priset på adapter + minne lär ju vida överstiga vad enbart ett nytt minne kostar.
Plus att det krävs mjukvarustöd för adaptern på moderkortet, vilket begränsar till ASUS moderkort för man anta.

Permalänk
Medlem

Behövs det inte samma PMIC komponent (strömregulator) på detta kortet som de använder för DDR5? Då har de inte vunnit något, eftersom de inte kommer klara att leverera detta alternativ heller pga komponentbrist.

Permalänk
Medlem

Jösses vad otympligt, finns det något som helst intresse för en sådan här produkt?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Om den följde med ett moderkort utan att det ökade priset för sagda moderkort så why not?
köpa löst? Nja tveksamt om den kommer bli billig nog för att motivera köp.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Känns som flashback till 90-talet. Intel Pentium Overdrive.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Luftkylarnas fiende nummer ett!

Gillar ändå konceptet, väldigt lösningsorienterat sett till det rådande läget med kass tillgänglighet.

Permalänk
Medlem

Hinner de få ut den i volym undertiden som tillgängligheten på ddr5 är närmast 0, så tror jag det marknadsmässigt kan vara rätt bra drag, speciellt om det gör att de som uppgraderar till alderlake väljer asus moderkort.

Permalänk
Medlem

Inget för mig, men kul att se att det går

Permalänk
Samsung Sverige

Jösses vad fränt! Är ju verkligen välbehövt för uppgraderingssugna.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Rapidact:

Behövs det inte samma PMIC komponent (strömregulator) på detta kortet som de använder för DDR5? Då har de inte vunnit något, eftersom de inte kommer klara att leverera detta alternativ heller pga komponentbrist.

PMIC behövs, men inte exakt samma! Ett av problemen med DDR5 är att det finns för få PMIC-kretsar som är certifierade för DDR5.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Detta ska väl inte ses som en permanent produkt? Jag ser mer syftet som att underlätta för de som redan sitter på ddr4 men som drar sig för att uppgradera för att ddr5 inte går att få tag på. Med denna kan du köpa nytt moderkort (asus bli glada ) + cpu sedan kör du med dina existerande ddr4 tills ddr5 finns att köpa och då fimpar du adaptern och de gamla minnena om du tycker att det är värt det.

Att din CPU sedan blir 800 grader varm är ju en annan femma

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

jag är förvånad att det inte var någon RGB på adaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

jag är förvånad att det inte var någon RGB på adaptern.

Det är ju bara en prototyp, finns säkert en variant med så mycket RGB att du kan ha disco i datorn när den väl kommer ut i handeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Jösses vad otympligt, finns det något som helst intresse för en sådan här produkt?

Joda, inte alla har råd med att byta allt på en gång, och som dom sa brist på DDR5.
Det beror ju på vad adaptern kostar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Joda, inte alla har råd med att byta allt på en gång, och som dom sa brist på DDR5.
Det beror ju på vad adaptern kostar också.

Dels det och så funderar jag på hur tusan man tänker sig lösa kylningen till CPU:en med en sådan där?

Rent spontant känns det bara som något som entusiaster med vattenkylning skulle kunna köra med, som ändå lägger pengarna för DDR5 om de nu köper ett sådant moderkort.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Att få den bundlad med moderkortet kan nog vara en föräljningsframgång. Många som kan uppgradera MB +CPU och senare minne.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Bara jag som läser det som ddr5 till ddr4 adapter, alltså det låter som att jag kan köpa ddr5, stoppa in i adaptern och sedan köra i en ddr4 plats? 🤨

Permalänk
Medlem

Undrar hur man går in i BIOS för att ändra inställningen till DDR4, om man per default bara kan boota med DDR5 som man inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Bara jag som läser det som ddr5 till ddr4 adapter, alltså det låter som att jag kan köpa ddr5, stoppa in i adaptern och sedan köra i en ddr4 plats? 🤨

Adaptern konverterar en DDR5-slot till en DDR4-slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Adaptern konverterar en DDR5-slot till en DDR4-slot.

Tack! Jag förstod inte heller det..

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Behövs det inte samma PMIC komponent (strömregulator) på detta kortet som de använder för DDR5? Då har de inte vunnit något, eftersom de inte kommer klara att leverera detta alternativ heller pga komponentbrist.

Nej den här verkar ju använda en vanlig (större) DC-DC omvandlare vilket inte borde vara något problem eftersom det finns så galet många alternativ och DDR4 är ju mindre känsligt när det kommer till signalintegritet än DDR5.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Tror problemet är att moderkort tillverkarna har stora mängder kort med DDR5 som få köper på grund av bristen på DDR5. Detta är en fullösning så de kan få igång försäljningen på dyra moderkort som kräver DDR5. Vi ser även att intel har kapat priset på 12900k vilket inte är vanligt från Intels sida.

Har vi otur så håller bristen på DDR5 året ut och då kommer AMD endast släppa 1 eller 2 varianter av kommande CPU serie till att börja med.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag läser det så verkar detta endast funka om moderkortet i sig är förberett för att kunna ha stöd för den här sortens adaptrar. D.v.s. det är lite som en pin-adapter, plus en spänningsregulator.

Jag tycker det här är en rätt bra idé. Det gör att man kan köpa in sig på en DDR5-plattform idag och öppna för möjligheten att uppgradera till DDR5-minne i framtiden när tillgängligheten, priset och prestandan är bättre.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Kenneth:

jag är förvånad att det inte var någon RGB på adaptern.

Det tycker jag helt klart är det sämsta med adaptern. Var är min RGB??

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flamso:

Det tycker jag helt klart är det sämsta med adaptern. Var är min RGB??

Du får komplettera med en sån här:

https://www.thermaltake.com/thermaltake-s100-ddr4-memory-ligh...

Permalänk
Medlem

Påminner om vad Intel hittade på för sina Rambus moderkort så att de skulle kunna köra sdram

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Flamso:

Det tycker jag helt klart är det sämsta med adaptern. Var är min RGB??

Haha klart att du tycker det

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som jag läser det så verkar detta endast funka om moderkortet i sig är förberett för att kunna ha stöd för den här sortens adaptrar. D.v.s. det är lite som en pin-adapter, plus en spänningsregulator.

Jag tycker det här är en rätt bra idé. Det gör att man kan köpa in sig på en DDR5-plattform idag och öppna för möjligheten att uppgradera till DDR5-minne i framtiden när tillgängligheten, priset och prestandan är bättre.

Det är precis så som Intel och moderkortstillverkarna vill att du ska tänka. Få kunder att köpa ett dyrt moderkort även om det är brist på DDR5 nu. Intel har inte ens sagt hur många gen CPUer dagens moderkort kommer kunna funka till?

Vad tror ni om prestanda tappet med DDR4 i 2133MHz mot DDR5 6400MHz?

Inte en miljövänlig lösning att skapa något som ändå snart är förbrukat. Hoppas de tar sitt miljöansvar och inte släpper denna ful lösning.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090