Permalänk
Avstängd

Reikimassage - LÄGG AV!

Väntar på jobb så råkade hitta en utbildning på fejjan inom "Reikimassage" som kommer att äga rum i orten där jag bor. Utbildningen kostar tydligen 15 000 SEK inkl. moms och sedan får man "diplom inom reikimassage". Jag förstår INTE att sådant ens är lagligt i Sverige? Så sjukt mycket alternativ medicin som tillåts i Sverige att man skäms! T_T

Nej, jag pratar INTE om massagebiten utan reikibiten. Kortfattat talat är reiki Japans motsvarighet på Kinas "Qi" eller hinduismens "Chakras" - massa trams med andra ord. Tron om "energier" och "energifält" som kan manipuleras om Du bara går en tredagars kurs (som exempelvis ovan) så kan du "läka" människor med lite massage och "energi".

Möjligen kan du också ladda Samsung-fjärrkontroller med reiki. Vem vet!

Tro det eller nej, men reiki visar sig INTE kunna behandla cancer:

Citat:

"Reiki – a procedure in which the practitioner might look at, blow on, tap and touch a patient in an attempt to affect the "energy" in their body. Although there is some evidence that reiki sessions are relaxing and so might improve general well-being, Cancer Research UK say that "there is no scientific evidence to prove that Reiki can prevent, treat or cure cancer or any other disease." Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unproven_and_disproven_...

Tror jag nu att denna utbildning kommer att säga att man skall söka upp kunder som lider av cancer? Högst troligen inte. Men det finns ALLTID risken att vissa söker upp dessa tramsmetoder på grund av desinformation kring modern medicinvetenskap och/eller tron om att "allt naturligt och de naturliga väsen är bättre än människans syntetiska medicinska uppfinningar".

Liknande resonemang finns hos de som är emot GMO och de som till och med tror att "Råvatten" är bättre att dricka än kranvatten. Nåja, får troligen lite jobb imorgon. Så detta får roa mig ikväll!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Energifält säger du? Får mig direkt att tänka på

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Väntar på jobb så råkade hitta en utbildning på fejjan inom "Reikimassage" som kommer att äga rum i orten där jag bor. Utbildningen kostar tydligen 15 000 SEK inkl. moms och sedan får man "diplom inom reikimassage". Jag förstår INTE att sådant ens är lagligt i Sverige? Så sjukt mycket alternativ medicin som tillåts i Sverige att man skäms! T_T

Nej, jag pratar INTE om massagebiten utan reikibiten. Kortfattat talat är reiki Japans motsvarighet på Kinas "Qi" eller hinduismens "Chakras" - massa trams med andra ord. Tron om "energier" och "energifält" som kan manipuleras om Du bara går en tredagars kurs (som exempelvis ovan) så kan du "läka" människor med lite massage och "energi".

Möjligen kan du också ladda Samsung-fjärrkontroller med reiki. Vem vet!

Tro det eller nej, men reiki visar sig INTE kunna behandla cancer:
Tror jag nu att denna utbildning kommer att säga att man skall söka upp kunder som lider av cancer? Högst troligen inte. Men det finns ALLTID risken att vissa söker upp dessa tramsmetoder på grund av desinformation kring modern medicinvetenskap och/eller tron om att "allt naturligt och de naturliga väsen är bättre än människans syntetiska medicinska uppfinningar".

Liknande resonemang finns hos de som är emot GMO och de som till och med tror att "Råvatten" är bättre att dricka än kranvatten. Nåja, får troligen lite jobb imorgon. Så detta får roa mig ikväll!

Beträffande råvatten så kan du ju vara "bättre" än kranvatten. Vad jag vet finns det oftast mer mineraler, men nackdelen är väl bakterierna, parasiterna och virusen som följer med på kuppen.
Om folk är villiga att betala för det så får dom väl göra det. Ett dyrt nöje för dom helt enkelt.

Däremot bör det vara förbjudet att annonsera om skiten när de väl "utbildat" sig för att lura folk, om det inte finns några belägg "behandlingen".

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Energifält säger du? Får mig direkt att tänka på https://www.youtube.com/watch?v=uUmDpDicuqs

Exakt den där nivån om "människa" vi snackar om här. Frågan är hur långt de är villiga att gå med själva "massagen". Ska den liggande försöka skapa ett energifält som kommer att stoppa massörens plötsliga försök att stampa på på dem - som WWE-dårar - som bevis på att "energifälten" faktiskt existerar?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är inget som tillåts i Sverige, det är inte några regioner som betalar för det vad jag känner till. Eftersom det inte handlar om sjukvård är diverse påståenden en fråga för Konsumentverket och Marknadsdomstolen då det det faller under MFL.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Beträffande råvatten så kan du ju vara "bättre" än kranvatten. Vad jag vet finns det oftast mer mineraler, men nackdelen är väl bakterierna, parasiterna och virusen som följer med på kuppen.
Om folk är villiga att betala för det så får dom väl göra det. Ett dyrt nöje för dom helt enkelt.

Däremot bör det vara förbjudet att annonsera om skiten när de väl "utbildat" sig för att lura folk, om det inte finns några belägg "behandlingen".

Självfallet, massage i sig är inga problem men när ord som "reiki" eller annat new age/traditional-trams kommer in i bilden så kan vissa få för sig att det är bättre än moderna medicinska behandlingar och därmed kan de välja borta något som fungerar mot något som inte fungerar i samband med en farlig sjukdom - särskilt om de är desperata.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AplAy:

Självfallet, massage i sig är inga problem men när ord som "reiki" eller annat new age/traditional-trams kommer in i bilden så kan vissa få för sig att det är bättre än moderna medicinska behandlingar och därmed kan de välja borta något som fungerar mot något som inte fungerar i samband med en farlig sjukdom - särskilt om de är desperata.

Svår fråga det där. Är förbud rätt väg att gå?
Ska vi förbjuda våldsamma filmer? Rockmusik? Vissa sorters böcker? Annat som folk kan missuppfatta budskapet av? Etc etc.

Frågan i sig är inte ny utan har funnits i alla(?) tider.

Är dåligt insatt men att Reiki skulle kunna bota cancer har jag inte hört någon säga 🤷‍♂️

Edit: Nu har jag inte testat Reiki eller liknande och har inte så stor förståelse för det men fick en liten annan uppfattning om varför folk testar vissa saker, för något år sedan.

Efter att ha sett min svärmor långsamt tyna bort i svår cancer som tyvärr inte gick att bota så testade hon en del ”alternativa” metoder. I hennes mening så kunde det i värsta fall fungera som palliativ vård och i bästa fall kanske förbättra hennes livskvalitet.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Svår fråga det där. Är förbud rätt väg att gå?
Ska vi förbjuda våldsamma filmer? Rockmusik? Vissa sorters böcker? Annat som folk kan missuppfatta budskapet av? Etc etc.

Frågan i sig är inte ny utan har funnits i alla(?) tider.

Är dåligt insatt men att Reiki skulle kunna bota cancer har jag inte hört någon säga 🤷‍♂️

I detta specifika sammanhang handlar det om olika behandlingsmetoder vid fall av (svår/dödlig) sjukdom och att det finns risker att vissa väljer obeprövade/obevisade behandlingsmetoder istället för evidensbaserade behandlingsmetoder.

Då går det också att se att någon person exempelvis kanske lät sig luras att välja reikimassage framför en viktig kirurgisk operation, och kanske dör eller får men för livet som följd. Här är orsakssambanden klarare än fallen med våldsamma filmer, rockmusik, med mera.

Nu vet jag inte hur omfattande kvacksalveriet här i Sverige är gällande alternativ medicin men i andra delar av världen börjar det tränga sig in i bland annat läkarutbildningar (t.ex. homeopati). Det finns också enorma summor pengar inom denna "industri" som pumpas in för att roffa åt sig "kunder" från vanliga medicinskt beprövade behandlingsmetoder. Anta jämförelsevis att svenska läkarkåren skulle behöva läsa 60 högskolepoäng inom Feng Shui som en seriös behandlingsmetod!

Med handen på hjärtat: när du blöder, vad vill du helst? Stoppa blödningen med bandage eller genom att möblera om vardagsrummet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Massage i sig är ett problem, naprapater har en enda utbildning i landet att vända sig till som skattebetalarna betalar för som inte är medicinsk på något sätt och fältet är total pseudovetenskap. Kiropraktorer är ute i samma pseudovetenskapsområde, har en enda utbildning i landet och både naprapat och kiropraktorn får en legitimation trotts att inget de sysslar med är evidensbaserat. Dessa kan sen ta in stilar de lär sig i Kina, Japan eller varsomhelst. Fysioterapeut är däremot något du kan bli hos flera olika lärosäten och har koppling till vården och evidensbaserad vetenskap.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Massage i sig är ett problem, naprapater har en enda utbildning i landet att vända sig till som skattebetalarna betalar för som inte är medicinsk på något sätt och fältet är total pseudovetenskap. Kiropraktorer är ute i samma pseudovetenskapsområde, har en enda utbildning i landet och både naprapat och kiropraktorn får en legitimation trotts att inget de sysslar med är evidensbaserat. Dessa kan sen ta in stilar de lär sig i Kina, Japan eller varsomhelst. Fysioterapeut är däremot något du kan bli hos flera olika lärosäten och har koppling till vården och evidensbaserad vetenskap.

MY MAN! MY FELLOW SKEPTIC MAN! Eller VoF som det heter i Sverige!

Jag ser vissa naprapater och kiropraktiker på fejjan också och jag blir ledsen varje gång.

Troligen är de dock mycket mer försiktiga med vad de påstår att de faktiskt kan hjälpa till med och när de möjligen rekommenderar en att uppsöka en faktisk läkare.

Ja, alla behandlingsmetoder blir problematiska om de utlovar att bota eller läka något som det saknas evidens för att kunna göra. Om massage lovar att bota något men inte gör det samtidigt som det finns beprövade behandlingsmetoder så blir det riktigt problematiskt.

Det hela blir ännu värre när det handlar om sjukdomstillstånd som är extremt tidskänsliga: ju snabbare du får rätt behandling, desto högre överlevnadsodds.

Föreställ dig en person som gått hos någon kiropraktiker i flera år för någon udda smärta som senare visade sig vara cancer som kunde ha tagits bort utan problem om den upptäckts i tid av riktig medicin men som valdes bort för denna kiropraktiker är upphöjd till skyarna och kiropraktik är svaret på allt. Får magont över att jag ens skriver det!

Vi pratar alltså om något väldigt simpelt att kontrollera vad som fungerar och inte (aka etablera orsakssamband) och inte något riktigt luddigt och svåretablerat som exempelvis våldsamma spel, hårdrock och våld IRL.

Faktum är att jag känner till ett barn på bara några år som befinner sig just nu - i skrivande stund - i ett sjukhus i Sverige för att kämpa mot en form av cancer. Samtidigt har jag tidigare läst fall om en religiös familj som försökte använda "Faith Healing" för att bota cancern hos sitt barn för de vägrade uppsöka beprövad medicinsk vård. De dömdes för grov barnförsummelse efter barnets bortgång - av extremt mycket uppenbara skäl.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Min flickvän gick en kurs i Reiki och jag läste igenom kurslitteraturen. Det jag vände mig mest emot i litteraturen var att en stor del av kursen verkar ha gått ut på att lära sig skapa en verksamhet kring sin Reiki. Det förväntade jag mig inte att hitta i boken. Som tur är hon inte intresserad av att starta någon Reikiverksamhet.

Dock kan jag säga att jag ser flera positiva effekter av Reiki. Till att börja med har hon problem att varva ner ibland. Det är så mycket som pågår i huvudet. Vare sig man ger eller får Reiki så tvingas man vara där och då. Det hjälper henne att slappna av och vara i nuet.

Man ska heller inte underskatta tankens kraft. Placebo är faktiskt något som är vetenskapligt bevisat. Om du tror att Reiki kommer att hjälpa dig så kommer det i vissa fall faktiskt också att göra det. Sedan håller jag med om att det är tragiskt om Reiki är den enda behandlingen man tar emot, men som komplement kan det spela en roll om man tror på det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Min flickvän gick en kurs i Reiki och jag läste igenom kurslitteraturen. Det jag vände mig mest emot i litteraturen var att en stor del av kursen verkar ha gått ut på att lära sig skapa en verksamhet kring sin Reiki. Det förväntade jag mig inte att hitta i boken. Som tur är hon inte intresserad av att starta någon Reikiverksamhet.

Dock kan jag säga att jag ser flera positiva effekter av Reiki. Till att börja med har hon problem att varva ner ibland. Det är så mycket som pågår i huvudet. Vare sig man ger eller får Reiki så tvingas man vara där och då. Det hjälper henne att slappna av och vara i nuet.

Man ska heller inte underskatta tankens kraft. Placebo är faktiskt något som är vetenskapligt bevisat. Om du tror att Reiki kommer att hjälpa dig så kommer det i vissa fall faktiskt också att göra det. Sedan håller jag med om att det är tragiskt om Reiki är den enda behandlingen man tar emot, men som komplement kan det spela en roll om man tror på det.

Placebo är kraftfullt och verkligt. För vissa krävs "starka ord" knutet till vad som i slutändan handlar om ren och skär avkopplingsmetod. Även att göra det hela till en "ritual" kan hjälpa till att maximera placeboeffekten.

Egentligen vore det mer korrekt och rakt på sak att kalla det för "Tankeeffekt" än "Placeboeffekt" eftersom det är en effekt av tankens kraft som du själv är inne på.

Visst var det lite lustigt att större delen av kursen handlade mer om verksamheten bakom det hela än själva hela grejen reiki? Ungefär om om läkarprogrammet skulle bestå 70% av hur man startar privatvård i Sverige än själva människokroppen...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AplAy:

Visst var det lite lustigt att större delen av kursen handlade mer om verksamheten bakom det hela än själva hela grejen reiki? Ungefär om om läkarprogrammet skulle bestå 70% av hur man startar privatvård i Sverige än själva människokroppen...

Det var väl ”en stor del”, inte ”större delen”? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är lite kluven i detta ämne. Vet flera som fått hjälp av alternativ medicin, när den traditionella vården inte kunnat hjälpa.

För att ta ett exempel, så är det min egen morsa. Fick cancerbesked och att de inte kunde göra något, då knölen (stor som en golfboll) satt så illa till. Var någonstans mellan ryggrad/hjärta... Hon hade enligt läkaren bara några månader kvar att leva.
Hon gick till en homeopat som tipsade om "Björkaska" och göra te på det.
Hon var på återbesök ett par månader senare och läkarna var helt frågande. Tumören var som en ärta i storlek.
Hon är "still going strong" nu, över 20 år senare. Hon dricker fortfarande björkaskan, vilket läkaren faktiskt rekommenderade henne att fortsätta göra.

Så min ståndpunkt är väl att först gå till traditionell vård och om de inte kan hjälpa, söka vidare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

MY MAN! MY FELLOW SKEPTIC MAN! Eller VoF som det heter i Sverige!

Jag ser vissa naprapater och kiropraktiker på fejjan också och jag blir ledsen varje gång.

Troligen är de dock mycket mer försiktiga med vad de påstår att de faktiskt kan hjälpa till med och när de möjligen rekommenderar en att uppsöka en faktisk läkare.

Ja, alla behandlingsmetoder blir problematiska om de utlovar att bota eller läka något som det saknas evidens för att kunna göra. Om massage lovar att bota något men inte gör det samtidigt som det finns beprövade behandlingsmetoder så blir det riktigt problematiskt.

Det hela blir ännu värre när det handlar om sjukdomstillstånd som är extremt tidskänsliga: ju snabbare du får rätt behandling, desto högre överlevnadsodds.

Föreställ dig en person som gått hos någon kiropraktiker i flera år för någon udda smärta som senare visade sig vara cancer som kunde ha tagits bort utan problem om den upptäckts i tid av riktig medicin men som valdes bort för denna kiropraktiker är upphöjd till skyarna och kiropraktik är svaret på allt. Får magont över att jag ens skriver det!

Vi pratar alltså om något väldigt simpelt att kontrollera vad som fungerar och inte (aka etablera orsakssamband) och inte något riktigt luddigt och svåretablerat som exempelvis våldsamma spel, hårdrock och våld IRL.

Faktum är att jag känner till ett barn på bara några år som befinner sig just nu - i skrivande stund - i ett sjukhus i Sverige för att kämpa mot en form av cancer. Samtidigt har jag tidigare läst fall om en religiös familj som försökte använda "Faith Healing" för att bota cancern hos sitt barn för de vägrade uppsöka beprövad medicinsk vård. De dömdes för grov barnförsummelse efter barnets bortgång - av extremt mycket uppenbara skäl.

Fast det är stor skillnad på dessa, en fysioterapeut kan i min region skicka någon på röntgen och det finns flera som är anställda direkt av regionen. Deras område är ganska avgränsat, men här så samverkar de med resten av vården och röntgenbilden tar dig ju vidare till en läkare om det är något som ska behandlas medicinskt eller kirurgiskt, du kommer få besked om du kan röra dig eller om du absolut inte får röra dig.

Naprapater och kiropraktiker brukar också samarbeta med "kliniker" som också erbjuder samtalsterapi, KBT, personlig träning och hälsocoacher. Det kan alltså lätt ses som att de jobbar med hälsa och att man ska vända sig dit om man mår dåligt. De säljer in pseudovetenskapen som behandling.

Permalänk
Sötast

Det finns massor med dumma människor.
Är ju trots allt rätt smart att tjäna pengar på de dumma... Lättare än att tjäna på de smarta iallafall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Visst var det lite lustigt att större delen av kursen handlade mer om verksamheten bakom det hela än själva hela grejen reiki? Ungefär om om läkarprogrammet skulle bestå 70% av hur man startar privatvård i Sverige än själva människokroppen...

Skrivet av NordhNet:

Det var väl ”en stor del”, inte ”större delen”? 🤔

Precis. Inte större delen av kursen. Kanske 25-30% av kursmaterialet till en tre dagar lång kurs, vilket jag tycker är illa nog.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror homeopatisk reikimassage är nästa grej, man späder ut massagen så mycket att man inte ens behöver vidröra eller träffa kunden, det går mycket enklare på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Energifält säger du? Får mig direkt att tänka på https://www.youtube.com/watch?v=uUmDpDicuqs

Tack, det där hoppet är det roligaste jag sett på länge!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror homeopatisk reikimassage är nästa grej, man späder ut massagen så mycket att man inte ens behöver vidröra eller träffa kunden, det går mycket enklare på det sättet.

Reikimassage sker utan beröring om jag förstått det hela rätt. Den utförs dessutom redan på distans. Framtiden är redan här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Är lite kluven i detta ämne. Vet flera som fått hjälp av alternativ medicin, när den traditionella vården inte kunnat hjälpa.

För att ta ett exempel, så är det min egen morsa. Fick cancerbesked och att de inte kunde göra något, då knölen (stor som en golfboll) satt så illa till. Var någonstans mellan ryggrad/hjärta... Hon hade enligt läkaren bara några månader kvar att leva.
Hon gick till en homeopat som tipsade om "Björkaska" och göra te på det.
Hon var på återbesök ett par månader senare och läkarna var helt frågande. Tumören var som en ärta i storlek.
Hon är "still going strong" nu, över 20 år senare. Hon dricker fortfarande björkaskan, vilket läkaren faktiskt rekommenderade henne att fortsätta göra.

Så min ståndpunkt är väl att först gå till traditionell vård och om de inte kan hjälpa, söka vidare.

Nu var det ju väldigt bra att det gick bra, men ett fall betyder inte att det fungerade. Precis som att "shit happens" så händer motsatsen ibland. Det är skillnaden på riktig medicin och vetenskap och alternativmedicin.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nu var det ju väldigt bra att det gick bra, men ett fall betyder inte att det fungerade. Precis som att "shit happens" så händer motsatsen ibland. Det är skillnaden på riktig medicin och vetenskap och alternativmedicin.

Sånt där gör mig faktiskt förbannad. Det sprider liksom misstro mot riktig medicin. Min mor var insnöad på massa dravel. Gick runt med sån där metallstänger och letade zoner. Fick cancer. Amputera benet var rekommendation från läkarna. Nej, hon skulle klara det med cellgift och nåt hokuspokus. RIP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cnst:

Sånt där gör mig faktiskt förbannad. Det sprider liksom misstro mot riktig medicin. Min mor var insnöad på massa dravel. Gick runt med sån där metallstänger och letade zoner. Fick cancer. Amputera benet var rekommendation från läkarna. Nej, hon skulle klara det med cellgift och nåt hokuspokus. RIP

Tråkigt.

Men ja jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att sitta och säga att alternativmedicin fungerar bara för att det går att få det att låta som att det gjorde det en gång.

Hade kanske gått att hänvisa till mellanmjölk också liksom istället för nån aska.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nu var det ju väldigt bra att det gick bra, men ett fall betyder inte att det fungerade. Precis som att "shit happens" så händer motsatsen ibland. Det är skillnaden på riktig medicin och vetenskap och alternativmedicin.

Nu är det ju så att det har fungerat på fler än min morsa, så det är inget enskilt fall. Men förstår om andra är skeptiska...

Forskare är ju dock inne på samma områden och letar, så så ute i periferin kan det ju inte vara.
https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/personnytt/vari...

http://www.wigstrom.net/pdf/bjorkaska_lunds_univ.pdf

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu är det ju så att det har fungerat på fler än min morsa, så det är inget enskilt fall. Men förstår om andra är skeptiska...

Forskare är ju dock inne på samma områden och letar, så så ute i periferin kan det ju inte vara.
https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/personnytt/vari...

http://www.wigstrom.net/pdf/bjorkaska_lunds_univ.pdf

Problemet är väl mest att du blandar homeopati med naturmedicin och att du inte är tydlig med att det finns spontan regression där kroppen själv tar hand om det eller om det också var någon annan behandling inblandad. Det finns inget vetenskapligt stöd för björkaska dock, annan naturmedicin kan man givetvis hitta aktiva ämnen i som har en effekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Väntar på jobb så råkade hitta en utbildning på fejjan inom "Reikimassage" som kommer att äga rum i orten där jag bor. Utbildningen kostar tydligen 15 000 SEK inkl. moms och sedan får man "diplom inom reikimassage". Jag förstår INTE att sådant ens är lagligt i Sverige? Så sjukt mycket alternativ medicin som tillåts i Sverige att man skäms! T_T

Nej, jag pratar INTE om massagebiten utan reikibiten. Kortfattat talat är reiki Japans motsvarighet på Kinas "Qi" eller hinduismens "Chakras" - massa trams med andra ord. Tron om "energier" och "energifält" som kan manipuleras om Du bara går en tredagars kurs (som exempelvis ovan) så kan du "läka" människor med lite massage och "energi".

Möjligen kan du också ladda Samsung-fjärrkontroller med reiki. Vem vet!

Tro det eller nej, men reiki visar sig INTE kunna behandla cancer:
Tror jag nu att denna utbildning kommer att säga att man skall söka upp kunder som lider av cancer? Högst troligen inte. Men det finns ALLTID risken att vissa söker upp dessa tramsmetoder på grund av desinformation kring modern medicinvetenskap och/eller tron om att "allt naturligt och de naturliga väsen är bättre än människans syntetiska medicinska uppfinningar".

Liknande resonemang finns hos de som är emot GMO och de som till och med tror att "Råvatten" är bättre att dricka än kranvatten. Nåja, får troligen lite jobb imorgon. Så detta får roa mig ikväll!

Jag chattade med en tjej för länge sen, träffade henne också. Hon var inne på just detta med reiki, auror och liknande.
En dag satt vi och chattade och jag hade ont i huvudet, hon skrev att hon kunde lösa det. Jag la mig på sängen och efter en stund så kände jag hetta i pannan och en stund senare var huvudvärken borta.
Hon var inte i närheten utan satt ca 90 mil bort.

Jag vet inte hur det funkade men huvudvärken försvann på tio minuter. Säger nu inte att detta är något man kan lära sig på en kurs och inte heller att det kan bota cancer eller liknande men det funkade för mig.

Min sambo har även förmågan att läsa på brännskador av mindre art. Hon har gjort det på mig och andra personer.
Även min pappa har varit med om en liknande händelse när han jobbade hemma hos en familj och la en matta. Då han skulle svetsa en skarv på mattan så tog han tag i mattsvetsen (ser ut som en stor värmepistol) på den varma delen och brände hela insidan av handen. Efter att han skrikigt till så kom damen i familjen och tog hans hand, mumlade lite och sen sa hon att de skulle dricka kaffe.
När kaffet var färdigt så kollade pappa i handen och det fanns inte ett märke.

Så nog finna det folk som kan men som sagt, inget du lär dig på en kurs för 15000kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är väl mest att du blandar homeopati med naturmedicin och att du inte är tydlig med att det finns spontan regression där kroppen själv tar hand om det eller om det också var någon annan behandling inblandad. Det finns inget vetenskapligt stöd för björkaska dock, annan naturmedicin kan man givetvis hitta aktiva ämnen i som har en effekt.

Är inte så värst insatt i varken homeopati eller naturmedicin. Så får väl stå på okunskapskontot...
De har ju dock hittat något i den som cellerna reagerar på och kan vara bra?

När det gäller min morsa, så var ingen annan behandling inblandad. Då de ansåg att det var kört och morsan inte ville strålbehandlas i onödan...

Även om jag föredrar traditionell medicin, så har jag svårt för folk som bara tvärvänder när alternativa vägar erbjuds. T.ex. naturmedicin som har fungerat i 100-tals kanske till och med 1000-tals år, bara för att det inte gjorts några vetenskapliga tester på den. Kanske finns en anledning till det? Skulle läkemedelsbolagen tjäna några pengar på något som du kan hitta i din egen trädgård eller bara gå ut i skogen en liten stund och hämta? Som jag brukar säga: Just follow the money.

Så kan man inte bli erbjuden hjälp av "vetenskapen", så ser jag fortfarande inte varför man inte skulle kunna testa något annat.
Vetenskapen har inte koll på allt, bara det den har undersökt. Den har haft rätt, den har haft fel och den har fått ändra sig genom åren. Så varför vara så principfast?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag la mig på sängen och efter en stund så kände jag hetta i pannan och en stund senare var huvudvärken borta.
Hon var inte i närheten utan satt ca 90 mil bort.

Jag vet inte hur det funkade men huvudvärken försvann på tio minuter. Säger nu inte att detta är något man kan lära sig på en kurs och inte heller att det kan bota cancer eller liknande men det funkade för mig.

Lite hederlig avslappning är ett utmärkt sätt att råda bot på exempelvis spänningshuvudvärk, helt oberoende av hittepåtrams.

Nästa gång du är förkyld, ta ett vedträ och daska till dig själv i baken fyra-fem gånger per dag så garanterar jag att du blir frisk igen inom en veckas tid. Givetvis är det tack vare vedträdaskandet, det har inte det minsta med kroppens inbygga reparationsprocesser (såsom immunförsvar) att göra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är inte så värst insatt i varken homeopati eller naturmedicin. Så får väl stå på okunskapskontot...
De har ju dock hittat något i den som cellerna reagerar på och kan vara bra?

När det gäller min morsa, så var ingen annan behandling inblandad. Då de ansåg att det var kört och morsan inte ville strålbehandlas i onödan...

Även om jag föredrar traditionell medicin, så har jag svårt för folk som bara tvärvänder när alternativa vägar erbjuds. T.ex. naturmedicin som har fungerat i 100-tals kanske till och med 1000-tals år, bara för att det inte gjorts några vetenskapliga tester på den. Kanske finns en anledning till det? Skulle läkemedelsbolagen tjäna några pengar på något som du kan hitta i din egen trädgård eller bara gå ut i skogen en liten stund och hämta? Som jag brukar säga: Just follow the money.

Så kan man inte bli erbjuden hjälp av "vetenskapen", så ser jag fortfarande inte varför man inte skulle kunna testa något annat.
Vetenskapen har inte koll på allt, bara det den har undersökt. Den har haft rätt, den har haft fel och den har fått ändra sig genom åren. Så varför vara så principfast?

Just det följ pengarna, du tror inte Xylogen AB var inblandad i bokföringsbrott och åtal om ekobrott?

Vetenskapen har 20 år senare inte funnit något stöd för björkaska. Ber dig bara tänka lite kritiskt, det finns massor inom läkarvården som inte har vetenskapligt stöd alltså mediciner som används fel och rön och studier som inte är tillräckliga för att säga att det är en effektiv behandling. Det finns ingen övertro allt sågas!

Ämnen vi hittat i naturen går att använda och används i läkemedel. Tråden blir snart en stor svamptripp där allt som händer i hallucinationerna på något sätt påverkar verkligheten på ett övernaturligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Just det följ pengarna, du tror inte Xylogen AB var inblandad i bokföringsbrott och åtal om ekobrott?

Vetenskapen har 20 år senare inte funnit något stöd för björkaska. Ber dig bara tänka lite kritiskt, det finns massor inom läkarvården som inte har vetenskapligt stöd alltså mediciner som används fel och rön och studier som inte är tillräckliga för att säga att det är en effektiv behandling. Det finns ingen övertro allt sågas!

Ämnen vi hittat i naturen går att använda och används i läkemedel. Tråden blir snart en stor svamptripp där allt som händer i hallucinationerna på något sätt påverkar verkligheten på ett övernaturligt sätt.

Det är det jag ofta gör när jag tänker kritiskt. Något jag gör i detta ämne också och därför har min ståndpunkt.
Vet inte om det företaget har varit inblandat i något, men i så fall kan du ju länka?
Är ju inte så att andra läkemedelsbolag haft sina påhitt och skandaler, så ska du försöka smutskasta kan jag säkert dra upp hundratals händelser kring företag med erkända mediciner...
Min enda avsikt var att visa att de hittat ämnen som har en viss inverkan på cancerceller hos just björkaskan. Sen vet inte jag hur testerna har gått sedan dess. Men det jag vet är att det räddade livet på min morsa.

Har du någonsin hört talas om att en cancerknöl stor som en golfboll på egen hand i stort sätt försvunnit på ett par månader? Det om något vore ju en svamptripp!!
Vart är svamparna????

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD