LG tar OLED till storlekarna 42 och 97 tum

Permalänk
Melding Plague

LG tar OLED till storlekarna 42 och 97 tum

LG satsar på OLED i alla storlekar och blir under CES 2022 först ut med OLED-TV i mindre storleken 42 tum och betydligt större 97 tum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart kanske vi även får 32 tums paneler som någon skulle kunna göra datorskärm av som är rimlig. Det hade varit något det!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Känns som att min 77” just krympte en aning

Måste ju ha specialtransporter för att köra 90”+ eller är de kanske vikbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att min 77” just krympte en aning

Måste ju ha specialtransporter för att köra 90”+ eller är de kanske vikbara?

Ändå lite avis på drömpriset du fick på 77”arn. Misstänker att större än så hade du fått hyra släp att ställa pallen på?

Permalänk
Medlem

42" 8K vore ju trevligt

Permalänk
Medlem

Ja.... nu blir det LG:s 42"-OLED eller Samsung G8 Neo nästa gång. 32"/240Hz/4K är ju också fina fisken.
Osäker på om jag vill ha böjd eller ej.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av medbor:

Måste ju ha specialtransporter för att köra 90”+ eller är de kanske vikbara?

Allt är vikbart en gång.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

97" vore ju en dröm. men det kommer ta många år innan det blir rimligt.

Spännande med Matter, det verkar som att det kommer få bra spridning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ändå lite avis på drömpriset du fick på 77”arn. Misstänker att större än så hade du fått hyra släp att ställa pallen på?

Ja det var ju på centimetern att det gick.

#19415944

Jag hade med mig spännband och presenning för att lägga den på takskenorna, men helt ärligt vet jag inte hur bra/säkert det hade varit...

Tyckte det var kul att jag hann dela tipset till andra också, inte bara jag som köpte

Snyggt skött av MM också, jag trodde inte jag skulle få den. Stod och pratade med pappa om att jag hade försökt men fått den annullerad när mailet med ändringen kom.

Nu är den startad och har bättre bild än jag kunnat tänka mig (bara testat 4K YouTube än så länge), men många småsaker förvånar/stör mig (långsamma starter, sega appar/navigering, SVT Play kör hela appen bara 720p tror jag, ojämnt när ’muspekaren’ till fjärren fungerar, LG-appen funkar inte för mig, ...)

Men bilden är helt galen, och storleken är något helt annat. Klagar inte egentligen, bara förvånad att så dyra produkter är så skumma (varierande upplevelse)

Permalänk
Musikälskare

Undrar vad prislappen landar på för 97"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det var ju på centimetern att det gick.

#19415944

Jag hade med mig spännband och presenning för att lägga den på takskenorna, men helt ärligt vet jag inte hur bra/säkert det hade varit...

Tyckte det var kul att jag hann dela tipset till andra också, inte bara jag som köpte

Snyggt skött av MM också, jag trodde inte jag skulle få den. Stod och pratade med pappa om att jag hade försökt men fått den annullerad när mailet med ändringen kom.

Nu är den startad och har bättre bild än jag kunnat tänka mig (bara testat 4K YouTube än så länge), men många småsaker förvånar/stör mig (långsamma starter, sega appar/navigering, SVT Play kör hela appen bara 720p tror jag, ojämnt när ’muspekaren’ till fjärren fungerar, LG-appen funkar inte för mig, ...)

Men bilden är helt galen, och storleken är något helt annat. Klagar inte egentligen, bara förvånad att så dyra produkter är så skumma (varierande upplevelse)

Är väl Magicremote på den också? Har samma problem på B7an med att muspekaren är väldigt sporadisk och ibland dyker upp helt oönskat. Låter som att det är samma problem generellt med tv:n som varit i några år alltså. Men som du säger, bilden gör det värt att leva med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det var ju på centimetern att det gick.

#19415944

Jag hade med mig spännband och presenning för att lägga den på takskenorna, men helt ärligt vet jag inte hur bra/säkert det hade varit...

Tyckte det var kul att jag hann dela tipset till andra också, inte bara jag som köpte

Snyggt skött av MM också, jag trodde inte jag skulle få den. Stod och pratade med pappa om att jag hade försökt men fått den annullerad när mailet med ändringen kom.

Nu är den startad och har bättre bild än jag kunnat tänka mig (bara testat 4K YouTube än så länge), men många småsaker förvånar/stör mig (långsamma starter, sega appar/navigering, SVT Play kör hela appen bara 720p tror jag, ojämnt när ’muspekaren’ till fjärren fungerar, LG-appen funkar inte för mig, ...)

Men bilden är helt galen, och storleken är något helt annat. Klagar inte egentligen, bara förvånad att så dyra produkter är så skumma (varierande upplevelse)

Ja, LG WebOS är kasst. Komplettera med https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv är mitt proffstips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Är väl Magicremote på den också? Har samma problem på B7an med att muspekaren är väldigt sporadisk och ibland dyker upp helt oönskat. Låter som att det är samma problem generellt med tv:n som varit i några år alltså. Men som du säger, bilden gör det värt att leva med!

Skrivet av dlq84:

Ja, LG WebOS är kasst. Komplettera med https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv är mitt proffstips.

Ja precis ’den magiska fjärren’...

Ska kolla på annat helt klart, men just nu kollade jag bara döda pixlar och att den alls fungerade på golvet. En bit kvar tills jag vet hur jag vill ha det.

Tack för tipset, ska kolla på flera olika externa lådor innan jag väljer något

Permalänk
Snusfri

En 42" till dautan och en 97" i vardagsrummet kopplad till min limpa och shield Pro.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att min 77” just krympte en aning

Måste ju ha specialtransporter för att köra 90”+ eller är de kanske vikbara?

Om med "special" menas en helt vanlig lastbil. Man måste upp runt 200-220" för att höjden ska börja bli problematiskt för en standardlastbil.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, LG WebOS är kasst. Komplettera med https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv är mitt proffstips.

https://www.inet.se/produkt/6203321/nvidia-shield-tv-pro-2019...
Ett bättre proffstips

Permalänk
Medlem

Ja, om man behöver hårddisk och spel-streaming. Annars är det bara bortkastade pengar. Nya chromecast är väldigt rapp och klarar 4K HDR och Dolby Vision och Atmos. Vet inte vad mer man kan begära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, om man behöver hårddisk och spel-streaming. Annars är det bara bortkastade pengar. Nya chromecast är väldigt rapp och klarar 4K HDR och Dolby Vision och Atmos. Vet inte vad mer man kan begära.

Klarar den att avkoda lika många typer av DV-profiler som som Shield genom Plex? Det är väl profil 5 och 8 men inte 7 som den klarar om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Äntligen 42”, men kanske kommer ändå att välja 48” till nästa datorskärm

Permalänk
99:e percentilen

42 tum 4K 120 Hz OLED – hyyype!!!

Nytt för G2-modellerna är också att LG för första gången utrustar en OLED-TV med en kylfläns likt vad Sony och Panasonic gjort på sina 2021-modeller.

En kylfläns utan fläkt då va? Snälla säg att det är utan fläkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Klarar den att avkoda lika många typer av DV-profiler som som Shield genom Plex? Det är väl profil 5 och 8 men inte 7 som den klarar om jag inte missminner mig.

Du säger det som om alla kör med Plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, om man behöver hårddisk och spel-streaming. Annars är det bara bortkastade pengar. Nya chromecast är väldigt rapp och klarar 4K HDR och Dolby Vision och Atmos. Vet inte vad mer man kan begära.

Går inte ens att jämföra.

Permalänk
Medlem

Tycker Webos är helt okey.
Fjärrkontrollen funkar ändå ganska bra på min C9a, ibland som den är lite seg på att hoppa igång.
På modellen innan var det lite mer si o så.
Så när jag ser att man rekommenderar nvidia Sheild så visst streamingm för spel och massa egna strömningsprogramvaror tillkommer men utöver det vet jag faktiskt inte om jag tyckte det var så mycket att betala 2k plus för.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får höra mer om Samsungs 34" OLED nu under CES. Om den kostar under 30k och har 120Hz+ så blir det bye bye 48CX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Du säger det som om alla kör med Plex.

Jag säger ingenting. Det var en fråga som jag hoppades att du hade svar på eftersom jag själv väljer mellan de två

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

42" kan bli min nästa datorskärm. Lite snabbt räknat med en PPI kalkylator så borde PPI'n vara ungefär samma som en 2560x1440 27" skärm så man borde kunna köra den i 100% skalning utan att ha svårt att se + man får plats med jäkla massa fönster:

2560x1440 @ 27" = 109 ppi
3840x2160 @ 42" = 105 ppi

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

42" kan bli min nästa datorskärm. Lite snabbt räknat med en PPI kalkylator så borde PPI'n vara ungefär samma som en 2560x1440 27" skärm så man borde kunna köra den i 100% skalning utan att ha svårt att se + man får plats med jäkla massa fönster:

2560x1440 @ 27" = 109 ppi
3840x2160 @ 42" = 105 ppi

Tänk på att du har en 27" mycket närmare än en 42" så det funkar inte riktigt att jämföra ppi rakt över. Jag måste köra 125% skalning på 48". Tycker redan jag får plats med en jävla massa med 125% skalning, plus att texten renderas bättre med mer pixlar.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Alling:

42 tum 4K 120 Hz OLED – hyyype!!!

Nytt för G2-modellerna är också att LG för första gången utrustar en OLED-TV med en kylfläns likt vad Sony och Panasonic gjort på sina 2021-modeller.

En kylfläns utan fläkt då va? Snälla säg att det är utan fläkt.

Det har inte framkommit något om att det skulle vara någon fläkt vad jag sett någonstans

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Undrar vad prislappen landar på för 97"

De ligger i prisklassen "Eftersom du frågar - såvida inte Mediamarkts prissättningen får du tupp-juck så har du inte råd".

(jag gissar på $19.9K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, om man behöver hårddisk och spel-streaming. Annars är det bara bortkastade pengar. Nya chromecast är väldigt rapp och klarar 4K HDR och Dolby Vision och Atmos. Vet inte vad mer man kan begära.

Nvidia Shield TV bortkastade pengar? kan vara det bästa jag hört, dom som köpte sin år 2015 får fortfarande uppdateringar, klarar alla ljud och bildformat (2019 Dolby Vision, AI Upscaling) du säger Atmos dock inte TrueHD Atmos utan komprimerat likt streamingtjänsterna, CC har ej match framerate, betydligt segare än Shield, jag bytte ut föräldrarnas CC efter 2 veckor till en Shield, skillnaden är natt och dag, det skiljer ca 500kr mellan Chromecast och Shield TV, mycket enkelt val.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C