Permalänk

Undersöka telefonkablar i villa

Hej!

Jag håller på att undersöka hur telefonkablarna går i vår villa för att ev. dra om någon till nätverk nu när vi snart får fiber.

Jag har hittat fyra telefonuttag varav ett i källaren med inkommande svart kabel:

Sovrum: två vita kablar ihopkopplade via uttag
Barnrum: två vita kablar ihopkopplade via uttag
Kontor: två vita kablar ihopkopplade via uttag
Källare: en vit och en svart kabel ihopkopplade via uttag

Nu tänker jag kanske fel men om det är seriekopplat, hur blir ovan en sluten krets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaeljacob:

Hej!

Jag håller på att undersöka hur telefonkablarna går i vår villa för att ev. dra om någon till nätverk nu när vi snart får fiber.

Jag har hittat fyra telefonuttag varav ett i källaren med inkommande svart kabel:

Sovrum: två vita kablar ihopkopplade via uttag
Barnrum: två vita kablar ihopkopplade via uttag
Kontor: två vita kablar ihopkopplade via uttag
Källare: en vit och en svart kabel ihopkopplade via uttag

Nu tänker jag kanske fel men om det är seriekopplat, hur blir ovan en sluten krets?

Killgissar nu men det är inte så att när man pluggar in telefonen så sluter du kretsen? Det är ju inte så att eluttagen alltid är slutna kretsar heller.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Killgissar nu men det är inte så att när man pluggar in telefonen så sluter du kretsen? Det är ju inte så att eluttagen alltid är slutna kretsar heller.

Men el är väl som oftast inte seriekopplat? Adventsljusstakar tenderar att vara seriekopplade tror jag och då slutar ju alla lampor att fungera om du skruvar bort en lampa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaeljacob:

Men el är väl som oftast inte seriekopplat? Adventsljusstakar tenderar att vara seriekopplade tror jag och då slutar ju alla lampor att fungera om du skruvar bort en lampa..

Nej det har du rätt i, de är parallellkopplade. Men vad vill du få fram gällande ”att sluta kretsen”?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

De är väl parallellkopplade på samma sätt som många eluttag, dvs länkar vidare, a.k.a. skruvar du bort ett uttag så slutar de andra fungera. Alltså inga "stjärnnät" där varje nod når en central.

Det är ju också därför man kan lyssna in på samtalen genom att lyfta på en telefonlur till.

Permalänk

Men hur skulle ni rita upp det?

Tre uttag med två vita kablar och ett uttag med en vit och en svart kabel? Blir det inte så att den "sista" vit kabeln inte kopplas ihop någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaeljacob:

Men hur skulle ni rita upp det?

Tre uttag med två vita kablar och ett uttag med en vit och en svart kabel? Blir det inte så att den "sista" vit kabeln inte kopplas ihop någonstans?

Kan du inte rita hur det nu är kopplat?

Ser det ut som jag upplever att du beskrivit?

0 - Teleuttag
= - Två trådar

(Inkommand)==0==0==0

Permalänk

0 teleuttag
- en kabel
-* inkommande

-*0-
-0-
-0-
-0-

Då jag inte har ryckt i kablarna (ännu) så vet inte vilka vita kablar som går vart, men det skulle kunna se ut såhär:

-*0-0-0-0-

Det är den sista "-" som jag tycker är konstig om den inte går tillbaka dvs sluter kablage..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaeljacob:

Hej!

Jag håller på att undersöka hur telefonkablarna går i vår villa för att ev. dra om någon till nätverk nu när vi snart får fiber.

Jag har hittat fyra telefonuttag varav ett i källaren med inkommande svart kabel:

Sovrum: två vita kablar ihopkopplade via uttag
Barnrum: två vita kablar ihopkopplade via uttag
Kontor: två vita kablar ihopkopplade via uttag
Källare: en vit och en svart kabel ihopkopplade via uttag

Nu tänker jag kanske fel men om det är seriekopplat, hur blir ovan en sluten krets?

Bryta och mäta/plugga in telefon.
Då ser Du hur det hela är fysiskt förlagt.
Verkar som om det hela startar i källaren.
Men det verkar som om Du har minst ett uttag till någonstans baserat på din beskrivning.
Ett uttag skall enbart ha en vit kabel och inga andra kablar alls.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Gamla uttag har ett ingående sladdpar i de två nedre polerna i uttaget. Ett utgående par upptill. Om det inte sitter något i uttaget kopplas inkommande och utgående ihop. Sticker man in en kontakt som har en lång plastbit i mitten bryts det och går till telefonen som har en likadan funktion tills man lyfter på luren. Det är det gamla sättet. Då gick det inte att tjuvlyssna.

Nya (Vi pratar runt 80/90-talet här) telefoner (och uttag) brukar inte ha den brytande funktionen utan alla ligger parallellt och man kan tjuvlyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaeljacob:

0 teleuttag
- en kabel
-* inkommande

-*0-
-0-
-0-
-0-

Då jag inte har ryckt i kablarna (ännu) så vet inte vilka vita kablar som går vart, men det skulle kunna se ut såhär:

-*0-0-0-0-

Det är den sista "-" som jag tycker är konstig om den inte går tillbaka dvs sluter kablage..

Där är ingenting som skall gå tillbaks. Det är ingen 20mA strömslinga för kommunikation eller motsvarande.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Men det verkar som om Du har minst ett uttag till någonstans baserat på din beskrivning.

Precis vad jag tänker också!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikaeljacob:

Men hur skulle ni rita upp det?

Tre uttag med två vita kablar och ett uttag med en vit och en svart kabel? Blir det inte så att den "sista" vit kabeln inte kopplas ihop någonstans?

Det går inte att veta hur det är draget utifrån färgen på kablarna. Du får testa med en kabeltestare, eller hitta en ritning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

En sökare med tonsändare hjälper, men då gäller det att ha en ifrån 1970/1980-talet från Televerket(starka som fan). Dom man kan köpa idag duger inte för detta syfte eftersom Du lär se uttaget/klippta sladden med ögonen innan sökaren ger ens utslag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Du har ingen billig multimeter? Då är det bara att koppla isär alla uttag och sedan lägga ihop en i taget med jord och ohm-mäta. Då ser du vart tråden tar vägen. Får du ingen signal på första så provar du att koppla loss trådarna och koppla mot jord i en annan ände. Flytta inte mätpunkten fören du hittat vart trådarna går. Kommer väl ta en 30-60 minuter beroende på hur snabbt du springer

Tänk såhär:
Inkommande: alla trådar fria och multimeter mellan teletråd och jordbleck på närmaste uttag.
1:a uttag: första tråd mot jord och andra fritt i luften. Får du signal så är det dit tråden går, får du inte så går du ock gör samma på nästa. När du hittat första uttaget efter inkommande så kopplar du ihop in/ut trådarna i uttaget och fortsätter.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

@mikaeljacob, hur det är kopplat är mindre intressant, i stort sett all dragning av telefonkabel i vanliga hem gjordes från uttag till uttag. Har man tur finns det två rör från flera av uttagen men det kan också vara ett rör i vissa fall. Allt beror på hur dom gjort dragningen, snålat på rören, fuskat eller inte osv.

Genom att ta bort kontakterna och titta på kablarna kan du dra lite i en kabel och se om det rör sig i den andra brunnen då vet du vilka kablar som går vart. Kolla sedan genom att titta i brunnen att det finns ett inkommande och utgående rör. Den sista brunnen i kedjan har förmodligen bara ett rör. Sedan rita på papper så vet du vad som går vart.

Därefter måste du bestämma dig hur du vill ha ditt nätverk. IP-TV brukar ju kräva en egen separat kabel till fiberdosan, IP-Telefoni går ofta över bredband numera så det kan man till viss del köra över sitt vanliga LAN. Problem kan uppstå om man påtvingas en separat telefonidosa som många bolag har. Då får man kolla den biten om man ska ha IP-telefoni. Vart ska fiberdosan placeras, vet du det redan nu. Kan du bestämma det själv eller är det bolagen som bestämt vart den tas in.

Man kan välja många olika lösningar beroende på vad du vill göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer inte kunna använda telefonkablarna för att köra nätverk över i någon vettig hastighet ändå (om du inte köper speciella DSL-modem eller liknande), så vad spelar det för roll hur de går?

I bästa fall kan du köra 10 Mbit/s Ethernet om du har två trådpar. Och som bekant så började välfärden vid 100 Mbit/s redan 2006.

Eller tänker du att det kanske finns rör som du kan återanvända med ny kabel i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaeljacob:

0 teleuttag
- en kabel
-* inkommande

-*0-
-0-
-0-
-0-

Då jag inte har ryckt i kablarna (ännu) så vet inte vilka vita kablar som går vart, men det skulle kunna se ut såhär:

-*0-0-0-0-

Det är den sista "-" som jag tycker är konstig om den inte går tillbaka dvs sluter kablage..

Den skall absolut inte gå tillbaka. Den går nog till ett uttag du inte hittat ännu eller som är borttaget. Kanske bakom ett skåp.

Permalänk
Medlem

@pv2b, så tolkar jag starten på tråden.

Personen vill dra någon typ av datanät i befintliga rör där telekabel finns. Kräver att man undersöker noga vart allt går, vilken storlek det är på rören. Går det att få in flera nätverkskablar eller inte. Det är olika beroende på hur stora rören är och hur dragningen är gjort. Om det finns riktiga böjar eller om dom bara knäckt rören för att få dig skiten snabbt. Samt även om dom fuskat. Det kan vara pest å pina att försöka fixa till saker för att få det och funka eller för att man vill återanvända något till något annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Så här fungerar seriekopplade teleuttag:

Ibland kan telejacken vara parallellkopplade, enda skillnaden att inkommande och utgående är ihopkopplade på de två nedre stiften, och att de två övre stiften inte är anslutna alls.

Oavsett så brukar man rent fysiskt förlägga det hela som en enda lång slinga, även om det är möjligt att avstickare, antingen genom att man har framsignal på ett par och retursignal på ett annat vid seriekoppling, eller genom att bara parallellkoppla flera kablar från ett jack.

Oavsett så behöver du inte ha en kabel från sista jacket tillbaka till första, "slingan" består i att det är trådpar. D.v.s. signalen går in genom ena tråden och sedan tillbaka genom den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

En sökare med tonsändare hjälper, men då gäller det att ha en ifrån 1970/1980-talet från Televerket(starka som fan). Dom man kan köpa idag duger inte för detta syfte eftersom Du lär se uttaget/klippta sladden med ögonen innan sökaren ger ens utslag.

På jobbet har jag en sådan trådsökare, två delar, men det är en kombination av den högra i första bilden och den vänstra i andra bilden:

En rent ut sagt fantastisk pryl även när man letar nätverkskabel i en större anläggning. Största problemet är överhörning mellan kablar.

Du kopplar sändaren i ena änden och den skall faktiskt blinka rött när allt är som det skall och har den ett fast sken skall batteriet bytas. Mottagaren är en 6,25mm plugg som du kan använda som mottagarantenn.

Bilderna hittade jag här litet snabbt: https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=15733

Observera att hittar du sändaren, var försiktig med strömbrytaren för den är svår att få tag på. Jag hittade en "New Old Stock" på nätet, men det kostade - mer i tull och frakt än själva brytaren i och för sig, men räkna med mer än 500:- innan du har den i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Du har ingen billig multimeter? Då är det bara att koppla isär alla uttag och sedan lägga ihop en i taget med jord och ohm-mäta. Då ser du vart tråden tar vägen. Får du ingen signal på första så provar du att koppla loss trådarna och koppla mot jord i en annan ände. Flytta inte mätpunkten fören du hittat vart trådarna går. Kommer väl ta en 30-60 minuter beroende på hur snabbt du springer

Tänk såhär:
Inkommande: alla trådar fria och multimeter mellan teletråd och jordbleck på närmaste uttag.
1:a uttag: första tråd mot jord och andra fritt i luften. Får du signal så är det dit tråden går, får du inte så går du ock gör samma på nästa. När du hittat första uttaget efter inkommande så kopplar du ihop in/ut trådarna i uttaget och fortsätter.

Eller ännu enklare bara tvinna ihop ena änden och använd kontinuitetsmätning (buzzern) alt. Ohm-mät.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

På jobbet har jag en sådan trådsökare, två delar, men det är en kombination av den högra i första bilden och den vänstra i andra bilden:

http://www.mohr.se/temp/tele2.jpg

http://www.mohr.se/temp/tele7.jpg

En rent ut sagt fantastisk pryl även när man letar nätverkskabel i en större anläggning. Största problemet är överhörning mellan kablar.

Du kopplar sändaren i ena änden och den skall faktiskt blinka rött när allt är som det skall och har den ett fast sken skall batteriet bytas. Mottagaren är en 6,25mm plugg som du kan använda som mottagarantenn.

Bilderna hittade jag här litet snabbt: https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=15733

Observera att hittar du sändaren, var försiktig med strömbrytaren för den är svår att få tag på. Jag hittade en "New Old Stock" på nätet, men det kostade - mer i tull och frakt än själva brytaren i och för sig, men räkna med mer än 500:- innan du har den i handen.

Härliga bilder.
Den jag såg hade en sökare som liknar någon av dom på bilden men sändaren hade han i en klassisk väska utav någon form av läder med Televerkets konstiga orangea färg. Väskan var relativt stor. Rektangulär, hög, locket(om man kallar det så) fällde man upp och där fanns alla rattar och brytare. Sist jag såg honom använda den var år 2004. Väskan liknade något som denna:
https://www.mscdirect.com/product/details/42083287

Men betydligt mer robust(riktigt tjock) och en axelrem samt lucka/lock högst uppe.

Den som nyttjas idag är en som köps hos ELFA:
https://www.elfa.se/sv/premiumsats-med-tongenerator-och-sond-...

Kommer inte i närheten utav den ifrån Televerket gällande styrka. Med hans kunde man gå utomhus och höra om kabeln fanns under asfalten och följa den så man "såg" hur den var förlagd. Han var dock noga att påtala att aldrig köra igång sändaren om där fanns någon elektronik ansluten på ledarna någonstans.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Går att köra t.ex. en VDSL2-länk med två modem över två-tråds, men när det finns nätverkskabel du kan dra eller powerline/homeplug finns det ingen vits i att titta på dessa.

Vill du bara veta hur rören går så är det väl bara att följa. Telejacken fungerar inte som tänkt om de inte är seriekopplade.

Ska du dra till mer än enskilt ställe dra nytt, det är inte så svårt att dra i väggar/tak/golv i många hus. Elektriker fixar det åt dig om du inte vill leka själv.

Permalänk
Medlem

@pv2b, precis.

Det är därför det är omöjligt för oss att säga vad man ska göra, det måste undersökas så man vet hur dragningen är gjort, att det finns rör, vilka dimensioner det är osv. Men vanligast är helt klart en form av dragning i rör som kan liknas med seriekopplade uttag. Har man riktig otur kan det ju även vara så att man har en inkommande telefontråd till ett uttag eller dosa och sedan är resten av kablarna utanpåliggande installation gömd bakom lister och andra märkliga lösningar på kabeldragning.

Permalänk

Min tanke var att antingen dra om all telefonkabel till nätverkskabel eller "patcha" nätverkskabel mellan två eller flera uttag. Villan har idag nätverksuttag i några rum men främst på en sida av huset. Den andra sidan har bland annat telefonuttag. Om det telefonuttaget skulle vara kopplad till ett annat telefonuttag nära ett nätverksuttag så skulle det gå att få till på ett smidigt sätt tänker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikaeljacob:

Min tanke var att antingen dra om all telefonkabel till nätverkskabel eller "patcha" nätverkskabel mellan två eller flera uttag. Villan har idag nätverksuttag i några rum men främst på en sida av huset. Den andra sidan har bland annat telefonuttag. Om det telefonuttaget skulle vara kopplad till ett annat telefonuttag nära ett nätverksuttag så skulle det gå att få till på ett smidigt sätt tänker jag.

Du tänker helt rätt, byt ut telefonuttagen till nätverksuttag och använd den gamla telefonkabeln som dragtråd när du drar i ny kabel. Ett tips kan vara att dra i en dragfjäder med kabeln först och sen dra i nätverkskablarna med den. Det går att få i två nätverkskablar i ett 16mm rör.

Med tanke på hur uttagen sitter så borde du rätt lätt kunna räkna ut vilken som är först och vilken som kommer efter osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem

Uttagen är på sätt och vis både i serie och parallellkoppling samtidigt beroende på vad man avser, vanligtvis är det kopplat så >.

De sitter alla i serie för de har in och utgående plintar men de är samtidigt även elektriskt parallellkopplade så länge ingen telefon är inkopplad med plastpluggen kvar på sin kontakt och ingen har svarat med den telefonen. när någon svarar så ändrar telefonen kopplingen för de jack som sitter senare i kedjan om pluggen i kontakten inte är bortklippt så att telefoner senare i kedjan kopplas bort från telenätet.

Den svarande telefon som är närmast inkommande anslutning har alltså högst prioritet om det är standardkopplat.
Ska man mäta med en vanlig multimeter behöver man på nått sätt bryta isär lednigarna i jacken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du tänker helt rätt, byt ut telefonuttagen till nätverksuttag och använd den gamla telefonkabeln som dragtråd när du drar i ny kabel. Ett tips kan vara att dra i en dragfjäder med kabeln först och sen dra i nätverkskablarna med den. Det går att få i två nätverkskablar i ett 16mm rör.

Med tanke på hur uttagen sitter så borde du rätt lätt kunna räkna ut vilken som är först och vilken som kommer efter osv.

Köper han kabel av lite kvalité så kan han t.o.m. få i 3st i ett 16mm rör eller 2st om det råkar var 15mm som jag hade för mina telekablar.

Permalänk

Jag hittade faktiskt husets ritning för data, TV och telefoni där det verkar som om det finns ett en inbyggnadsdosa på ovanvåningen där det "sista" telefonuttaget går till.

En annan intressant upptäckt från ritningen är att det fanns ett tv-antennuttag i en platsbyggd bokhylla på nedervåningen. Jag öppnade upp uttaget (Renova antennuttag https://www.elbutik.se/PICTURE/175888-44-eljo-renova-antennut... och såg en inkopplad antennkabel men även en klippt vitgrå kabel.

Se bild: https://ibb.co/qWD2GJj

Vad kan det vara för kabel tror ni?