EVGA:s RTX 3090 Ti Kingpin får dubbla 12-pinskontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Meh, släpp fram 4000-serien istället för fler kort på steroider

Blir 4000 serien för mig. Hoppas på summor under 12000 för RTX 4080 men tveksamt när folk fortsätter köpa kort för extrema summor. Då blir det ju "normalt" med de priserna istället. Parat med Ryzen 6000 eller vad den nu kommer heta på PC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Blir 4000 serien för mig. Hoppas på summor under 12000 för RTX 4080 men tveksamt när folk fortsätter köpa kort för extrema summor. Då blir det ju "normalt" med de priserna istället. Parat med Ryzen 6000 eller vad den nu kommer heta på PC.

Är nog lika bra i så fall du lägger en förhandsbokning på kommande 4080 redan idag, så har du chans att få det lagom till black friday 2023 eventuellt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är det en massa teknik för spel på "bärbara datorer", då ruttnar jag.

Permalänk
Medlem

Vad att vänta? En 20-30 procentig ökning per generation? Men denna mässan har nog inga stora nyheter för desktop-datorerna, annat än AMD's 3D V-cache refresh - som kanske lägger den i nivå med Intels senaste (är tveksam om de lyckas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är nog lika bra i så fall du lägger en förhandsbokning på kommande 4080 redan idag, så har du chans att få det lagom till black friday 2023 eventuellt

Jag är redo att köpa en färdigbyggd dator för att få det jag är ute efter. Inte nån OEM maskin som HP men kanske komplett eller Inet PC osv med retail produkter inuti.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag är redo att köpa en färdigbyggd dator för att få det jag är ute efter. Inte nån OEM maskin som HP men kanske komplett eller Inet PC osv med retail produkter inuti.

Är nog inte en dum idé

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte för att det har någon direkt relevans, men ett Nintendo Switch behöver som mest 39W. Lite skoj jämnförelse i förhållande till vad en kommande prestanda Pc kommer att kräva.

Permalänk
Medlem

2008 köpte jag ett radeon 4870 x2 vilket var ett av dem bästa på marknaden tror jag betala 4500kr vilket ansågs sjukt dyrt på den tiden. I dagens penningvärde skulle det vara ca 5600kr Vad får man för grafik kort för dem pengarna idag???
priserna är ju helt sinnessjuka.

Permalänk
Medlem

Detta fick mig att tänka på mina inköp och planeringen jag blev nödgad att göra.

När jag behövde köpa en ny skärm i början av förra året så var långsiktig ekonomisk planering ett krav.
Min budget är alltid i botten av skalan så mitt tänk blev följande.

1. 1080p för det är helt ok upplösning för mig. Jag klarar mig på det.
Det gjorde mitt val av skärm billigare.

2. Det långsiktiga tänket med en skärm på 1080p var framtida val av resten av datorkomponenterna.
Det såg verkligen inte ljust ut för grafikkort i min prisklass (läs begagnade).
Att driva en skärm i dom fps jag behöver för en fin spelupplevelse i 1080p kräver inte så mycket, så tänket var att när väl 2000 och senare 3000 serien (och motsvarande AMD) är i min budget på begagnatmarknaden så klarar jag mig länge på dom.

Jag känner mig trygg i att det rätt tänk för som jag ser det så ser jag inga indikationer på att just grafikkort kommer bli "billiga" någonsin igen. Dom få som har funnits i handeln har folk köpt. Det har visat företagen att dom kan ta vilka priser dom vill.
Korten säljer oavsett. Jag tror inte att priserna kommer att justera mycket när väl kretsappokalypsen är över om något år.
Priserna på 1000 serien ligger på priser som 2000 serien borde ligga på i marknaden.
Kommer det att ändras när 4000 serien släpps? Nej, det kommer det inte. För dom som säljer 3000 serien kommer kunna ta snuskigt betalt för dom för 4000 serien kommer med vara sjukt dyr och så rullar det på.

En notis till mitt långsiktiga val av 1080p är att AAA spel kommer bli mer och mer krävande så snabbare framtida grafikkort för mig kommer gå hand i hand med spelens krav.

Det sög att behöva tänka så här dystert och långsiktig. En skärm med högre upplösning vore såklart trevligt.
Det är vad det är och med min budget är jag överlag nöjd med min plan. Den var nödvändig för min hobby.

Hur tänker ni om detta och era egna val?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nvidias 12-pinskontakt ska klara 600W så kontakterna till kortet är på 600+600+75=1275W

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Detta fick mig att tänka på mina inköp och planeringen jag blev nödgad att göra.

När jag behövde köpa en ny skärm i början av förra året så var långsiktig ekonomisk planering ett krav.
Min budget är alltid i botten av skalan så mitt tänk blev följande.

1. 1080p för det är helt ok upplösning för mig. Jag klarar mig på det.
Det gjorde mitt val av skärm billigare.

2. Det långsiktiga tänket med en skärm på 1080p var framtida val av resten av datorkomponenterna.
Det såg verkligen inte ljust ut för grafikkort i min prisklass (läs begagnade).
Att driva en skärm i dom fps jag behöver för en fin spelupplevelse i 1080p kräver inte så mycket, så tänket var att när väl 2000 och senare 3000 serien (och motsvarande AMD) är i min budget på begagnatmarknaden så klarar jag mig länge på dom.

Jag känner mig trygg i att det rätt tänk för som jag ser det så ser jag inga indikationer på att just grafikkort kommer bli "billiga" någonsin igen. Dom få som har funnits i handeln har folk köpt. Det har visat företagen att dom kan ta vilka priser dom vill.
Korten säljer oavsett. Jag tror inte att priserna kommer att justera mycket när väl kretsappokalypsen är över om något år.
Priserna på 1000 serien ligger på priser som 2000 serien borde ligga på i marknaden.
Kommer det att ändras när 4000 serien släpps? Nej, det kommer det inte. För dom som säljer 3000 serien kommer kunna ta snuskigt betalt för dom för 4000 serien kommer med vara sjukt dyr och så rullar det på.

En notis till mitt långsiktiga val av 1080p är att AAA spel kommer bli mer och mer krävande så snabbare framtida grafikkort för mig kommer gå hand i hand med spelens krav.

Det sög att behöva tänka så här dystert och långsiktig. En skärm med högre upplösning vore såklart trevligt.
Det är vad det är och med min budget är jag överlag nöjd med min plan. Den var nödvändig för min hobby.

Hur tänker ni om detta och era egna val?

Jag har gett upp helt, efter över 30 år som både som spel och hårdvaru-hobby, dock inte enbart pga pris/tillgång, men prisutveckligen är starkt bidragande, nästan helt avgörande. Numer är dator ett arbetsredskap som inte kommer uppgraderas på många år fram över.
Ett Nintendo Switch för 3200 ger mig numer större glädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

AMD-dödare?

Plånboksdödare?

Planetdödare?

Är lite märkligt att komponenter till datorer får dra mer och mer ström, medans allt annat ska vara energisnåla för att minska på elanvändningen. Borde vara samma regler för all elektronik.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Thunde:

Är lite märkligt att komponenter till datorer får dra mer och mer ström, medans allt annat ska vara energisnåla för att minska på elanvändningen. Borde vara samma regler för all elektronik.

Detta är inget för vanlig användare det är för 3dmark överclock rekord inget annat.

Korten är extremt effektiva till prestanda kolla bara på undervoltat 3090.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240