Brand hos ASML kan påverka tillverkning av världens kretsar

Permalänk
Melding Plague

Brand hos ASML kan påverka tillverkning av världens kretsar

Under natten till tisdag brann det i en av ASML:s fabriker, något som i värsta fall får långsiktiga konsekvenser för halvledarindustrin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Självklart. Vi ska inte vänta oss att marknaden återhämtar sig igen. Vad trodde ni egentligen?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort är sex år gammalt och börjar bli riktigt trött. Jag såg fram emot att kunna uppdatera grafikkort för < 10 000 kronor om ett eller två år, men det ser inte ut att hända nu.

Det vanligaste grafikkortet på Steam är GTX 1060, vilket också är ett sex år gammalt kort. Desperata tider.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Varg:

Självklart. Vi ska inte vänta oss att marknaden återhämtar sig igen. Vad trodde ni egentligen?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Börjar nästan bli löjligt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Världen skriker efter kretsar och på ASML jobbar man så det ryker!

Ingen rolig verksamhet att ha brand i, sotpartiklar är jobbiga i vanlig grov industri.

En plastfirma här i byggden hade brand, alla maskiner togs ut och togs isär och sanerades av folk från halva Europa innan de byggde en tillfällig produktion i ett plåtskjul (typ flera tusen kvm stort) och sen byggde man ny fabrik och flyttade allt igen.

Detta är ju helt vanlig formsprutning men det måste ta kostat ett antal hundra miljoner..

Edit: Nu fattas bara alla konspirationsteorier om att detta är medvetet för att hålla uppe priser, men är rätt säker på att ASML kunde fylla sina orderböcker ändå och tjänat mer pengar utan brand.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Lika bra att hårdvaruvärlden tar det lugnt lite så alla utvecklare kan nyttja den gamla befintliga hårdvaran bättre med nyare mjukvaruteknologier och optimeringar. #Tänkpositivt

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

2022 tycks börja kalasbra vad gäller tillgången till elektronik.

Permalänk

Intressant video hur den där $150 miljon-maskinen funkar.

Permalänk
Medlem

Hmm. Det är nästan så att man börjar tro att det finns en avsikt bakom de bränder som har rapporterats i halvledarvärlden.
En väldigt branddrabbad bransch. Av någon anledning.

Permalänk
Medlem

ASML borde köpas as EU och leverera dubbla mängden utrustning till alla som vill ha. Kötta på nu bara! Sjukt läskigt att ha en sån flaskhals med en ensam aktör som hanterar alla ägg i en korg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Världen skriker efter kretsar och på ASML jobbar man så det ryker!

I see what you did there

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Hmm. Det är nästan så att man börjar tro att det finns en avsikt bakom de bränder som har rapporterats i halvledarvärlden.
En väldigt branddrabbad bransch. Av någon anledning.

Ganska exotisk och energität utrustning, men viss har de mycket otur. Kanske är för att de pressar på så mycket det går, eller så är det någon konspiration som har rätt

Oavsett så håller det ju tillbaka mänsklighetens utveckling när det gång på gång blir så här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Hmm. Det är nästan så att man börjar tro att det finns en avsikt bakom de bränder som har rapporterats i halvledarvärlden.
En väldigt branddrabbad bransch. Av någon anledning.

Det tankesättet är väldigt vanligt och förekommer även hos ekonomer som studerat makro och nationalekonomi, så med andra ord, du är inte ensam av att tro detta. Det kallas för the broken window fallacy. Istället för att förklara så finns en kort video som förklarar varför det är ett vanligt tankefel hos många, inkl. mig själv innan jag lärde mig den.

Med andra ord, ingen tjänar på att en industri inte kan möta efterfrågan. En brand skadar bara produktionen och därmed vinsten för företaget och leder till brist på varor för konsumenten. Alla förlorar, inte bara konsumenterna.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Ny dag, nya kretstillverkningsmotgångar!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Inte ASML för mina öron... (Bortse från att åtminstone ägarna är holländare och inte asiater)

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det tankesättet är väldigt vanligt och förekommer även hos ekonomer som studerat makro och nationalekonomi, så med andra ord, du är inte ensam av att tro detta. Det kallas för the broken window fallacy. Istället för att förklara så finns en kort video som förklarar varför det är ett vanligt tankefel hos många, inkl. mig själv innan jag lärde mig den.

https://www.youtube.com/watch?v=hXC9FI1nAqs

Med andra ord, ingen tjänar på att en industri inte kan möta efterfrågan. En brand skadar bara produktionen och därmed vinsten för företaget och leder till brist på varor för konsumenten. Alla förlorar, inte bara konsumenterna.

Även om det skulle skada vinsten för det givna företaget (och inte bara vara en ursäkt), kan andra i branschen tjäna på att deras produkter blir bristvaror.
Hur mycket kostar det att köpa någons liv? Hur mycket skulle det kosta att köpa en brand? Vilka marknadsbelopp rör det sig om i NAND-branschen t.ex.? Vilken ROI skulle det ge Samsung att ordna en brand hos Toshiba?
Vi har naturligtvis inga möjligheter som nyhetsföljare att veta bakgrunden till det som rapporteras. Men jag redan tidigare reagerat på att mängden bränder i elektronikbranschen är anmärkningsvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Mitt grafikkort är sex år gammalt och börjar bli riktigt trött. Jag såg fram emot att kunna uppdatera grafikkort för < 10 000 kronor om ett eller två år, men det ser inte ut att hända nu.

Det vanligaste grafikkortet på Steam är GTX 1060, vilket också är ett sex år gammalt kort. Desperata tider.

Det finns relativt prisvärda LHR-kort på andrahandsmarknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det finns relativt prisvärda LHR-kort på andrahandsmarknaden.

Nja, inte i förhållande till prisbilden innan pandemin. Jag köpte mitt 1080 för lite över 5 tusen kronor nytt från komplett. Det var den prisbilden jag längtade efter. Att kunna köpa ett 3080 eller 4080 i butik för 5-6 tusen.

Det kommer säkert komma tillbaka tillslut, men nu blir det kanske uppskjutet ett par år till.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Även om det skulle skada vinsten för det givna företaget (och inte bara vara en ursäkt), kan andra i branschen tjäna på att deras produkter blir bristvaror.
Hur mycket kostar det att köpa någons liv? Hur mycket skulle det kosta att köpa en brand? Vilka marknadsbelopp rör det sig om i NAND-branschen t.ex.? Vilken ROI skulle det ge Samsung att ordna en brand hos Toshiba?
Vi har naturligtvis inga möjligheter som nyhetsföljare att veta bakgrunden till det som rapporteras. Men jag redan tidigare reagerat på att mängden bränder i elektronikbranschen är anmärkningsvärd.

Självklart kan det vara så i en bransch där det finns konkurrens. Att konkurrenter med allehanda knep saboterar för varandra är nog ingen främmande för.
Men så som jag uppfattar "konspiratorikerna" låter det oftast som att det är det drabbade företaget som anlagt en olycka hos sig själv.
I fallet med ASML där de inte har någon konkurrens (så vitt jag vet) blir det svårare att se vem som faktiskt skulle kunna dra ekonomisk nytta av händelsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Även om det skulle skada vinsten för det givna företaget (och inte bara vara en ursäkt), kan andra i branschen tjäna på att deras produkter blir bristvaror.
Hur mycket kostar det att köpa någons liv? Hur mycket skulle det kosta att köpa en brand? Vilka marknadsbelopp rör det sig om i NAND-branschen t.ex.? Vilken ROI skulle det ge Samsung att ordna en brand hos Toshiba?
Vi har naturligtvis inga möjligheter som nyhetsföljare att veta bakgrunden till det som rapporteras. Men jag redan tidigare reagerat på att mängden bränder i elektronikbranschen är anmärkningsvärd.

Alla i branschen är beroende av ASMLs EUV litografi, det finns inga alternativ.

Det kan vara en form av dold krigsföring mellan länder, men att det skulle vara mellan konkurrenter är inte rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Hmm. Det är nästan så att man börjar tro att det finns en avsikt bakom de bränder som har rapporterats i halvledarvärlden.
En väldigt branddrabbad bransch. Av någon anledning.

Det är troligtvis inte någon ovanligt olycksdrabbad branch, men när det händer något så kan det få stora efterföljder vilket gör att det blir nyheter. Samt att Sweclockers så klart är vinklad mot just teknikbranchen, så såna nyheter får mer utrymme här än olyckor i andra brancher.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av johanandersson:

Nja, inte i förhållande till prisbilden innan pandemin. Jag köpte mitt 1080 för lite över 5 tusen kronor nytt från komplett. Det var den prisbilden jag längtade efter. Att kunna köpa ett 3080 eller 4080 i butik för 5-6 tusen.

Det kommer säkert komma tillbaka tillslut, men nu blir det kanske uppskjutet ett par år till.

Blir svårt med ett kort vars MSRP var $799. Därtill tillverkas inte Ampere med EUV, Samsung 8 nm är kvar på DUV. Nytillverkade maskiner skulle alltså inte göra någon större skillnad i just det fallet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

Någon på företaget har missförstått vad det innebär att vara en eldsjäl! 🥸

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om en sådan där ASML ArF finns på prisjakt?
Tänkte att grafikkorten är rätt dyra och att en sån där manick avkastar mer än att mina?
Måste man skatta om jag tillverkar CPUer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Nja, inte i förhållande till prisbilden innan pandemin. Jag köpte mitt 1080 för lite över 5 tusen kronor nytt från komplett. Det var den prisbilden jag längtade efter. Att kunna köpa ett 3080 eller 4080 i butik för 5-6 tusen.

Det kommer säkert komma tillbaka tillslut, men nu blir det kanske uppskjutet ett par år till.

Absolut så hade det varit fint att få återkomma till den prisbilden. Dock var 5000kr inte ens lanseringspris på 3080. Tror aldrig vi kommer få återuppleva den prisbilden igen, tyvärr. Åtminstone inte vid lansering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Permalänk

HAHAHAHAHAH

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Någon som vet om en sådan där ASML ArF finns på prisjakt?
Tänkte att grafikkorten är rätt dyra och att en sån där manick avkastar mer än att mina?
Måste man skatta om jag tillverkar CPUer ?

Den kostar ungefär som 2 st JAS-plan. $150M

Permalänk
Avstängd

asså fan nu räcker det med dessa jävla kretsbrist problem!