Samsung presenterar ljusstark 240 Hz-skärm med Mini LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Nä, VA paneler må ha sämre betraktningsvinklar än IPS, men de är ändå långt bättre än TN. Du ska kolla på en VA från ganska snäv vinkel innan det börjar märkas.

Förresten hittade jag ingen info om vilken paneltyp det är i denna skärm, säker på att det är VA?

Det räcker med att flytta sig lite off axis på en G9 NEO för att se att iaf den panelen har uppenbara problem med betrakningspaneler jämfört med IPS. Jämför man dessutom med OLED så är det klasskillnad. Sen kanske det finns andra VA paneler som gör det hela bättre. Sen kanske det är bättre än TN men jag hoppas man har lite högre ambitionsnivåer än så oavsett skärmteknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Har själv använt en 32" 4K på jobbet under en längre tid, men trivs inte med det då det blir lite för litet trots fullgod syn. Har provat olika avstånd osv också. Med 125% skalning blir det mer gångbart, varför bra några tum extra nog hade hjälpt.

Sett till att jag börjar närma mig åldern när man fixar risig hästsvans och skaffar sportbil men ändå kör 3 st 4k@27"@100% på skrivbordet så kanke du inte har så fullgod syn som du tror Sen kan det väl vara en personlig preferens vad man gillar samt så klart vad man vill ha för avstånd till sina skärmar. Min mittenskärm är på avståndet att om jag sträcker ut armen och fingrarna så når jag nästan skärmen för övrigt.

För egen del tycker jag G8 Neo är väldigt mycket mer intressant än G9 Neo (även om den senare hade levt upp till vad som var utlovat). G9N har helt enkelt, enligt min personliga åsikt, på tok för dålig upplösning sett till sin storlek (iaf för arbete), däremot har den andra styrkor i form av ljusstyrka, konstrast osv. (förutsatt att allt fungerar som utlovat numera). Kan man få samma sak i 32" med 4K blir det genast mer intressant. Dock hade jag nog gärna sett att G8an hade mindre curve, främst då kanske för att jag själv direkt tänker på att man skulle ha två stycken för att få plats med alla fönster.

Permalänk
Medlem

Jag kommer hellre gå på en 2560x1440 240Hz skärm. Vad är meningen med sådan hög uppdateringsfrekvens när inte ens 4K i sin helhet klarar många utav dagens nya stora AAA-titlar över 100 FPS med RTX 3090. (Dock finns det några titlar vid undantag den klarar)

4K ute i konsumentvärlden är snart 10 år och fortfarande så tycker jag att upplösningen inte har kommit över 100 FPS strecket som 1440p t.om klarade redan 2015 när jag skaffade min första 1440p skärm. Och då kunde jag lira Battlefield 4 med ett GTX 980Ti och få 120 FPS i snitt.

Blir nog att stanna kvar på 1440p länge iaf när det kommer till PC, eftersom att det är en upplösning mer vanligare på bildskärmar än Tv-apparater.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vangen:

Jag kommer hellre gå på en 2560x1440 240Hz skärm. Vad är meningen med sådan hög uppdateringsfrekvens när inte ens 4K i sin helhet klarar många utav dagens nya stora AAA-titlar över 100 FPS med RTX 3090. (Dock finns det några titlar vid undantag den klarar)

4K ute i konsumentvärlden är snart 10 år och fortfarande så tycker jag att upplösningen inte har kommit över 100 FPS strecket som 1440p t.om klarade redan 2015 när jag skaffade min första 1440p skärm. Och då kunde jag lira Battlefield 4 med ett GTX 980Ti och få 120 FPS i snitt.

Blir nog att stanna kvar på 1440p länge iaf när det kommer till PC, eftersom att det är en upplösning mer vanligare på bildskärmar än Tv-apparater.

Det finns ingen lag, juridisk eller fysisk, som tvingar dig att rendera spelen i 4K enbart för att du har en 4K-panel.

Mening med 4K på 240 Hz är att du kan köra 240+ FPS när du har ett spel som vinner på detta. Och 4K-grafik i den FPS man nu kan nå i de spelen som verkligen vinner på 4K, vilket jag skulle säga är de allra flesta spel. Då får det bästa av båda världar, kan välja fritt. Med 2560x1440 är du helt låst till vad den pixelmatrisen kan erbjuda, vilket är peak grafikkvalitet daterad ca 2015.

Fascinerande att efter alla år så är detta så svårt att koppla. För varje nyhet, artikel och test som rör 4K, 8K och höga frekvenser får alltid samma sorts inlägg om att tekniken inte duger eller är meningsfull.

Med 1080p och 1440p native är man av kvalitetsskäl bunden till rendera i 1:1 utan skalning. Renderar man med skalning ser det genast mycket sämre ut. Börjar misstänka att många är så djupt fast i tanken att man därför alltid måste rendera 1:1 och man inte riktigt kan föreställa sig hur det ser ut på 4K. Eller ännu bättre: 6K och 8K som jag hoppas snart blir nästa steg när man i stort kan börja rendera spelen efter önskad FPS och flyttar skalningsproblematiken bortom ögats förmåga att urskilja pixlar och artefakter.

Permalänk

Ser där ja tjockskärmen tillbaka ige.

Permalänk
Medlem

Tacksam att den inte blir större än 32, känns som en rimlig storlek. 240Hz är väl lite overkill för mig då 120 räcker gott och väl.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

Ser där ja tjockskärmen tillbaka ige.

japp, känns inte riktigt 2022...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns ingen lag, juridisk eller fysisk, som tvingar dig att rendera spelen i 4K enbart för att du har en 4K-panel.

Mening med 4K på 240 Hz är att du kan köra 240+ FPS när du har ett spel som vinner på detta. Och 4K-grafik i den FPS man nu kan nå i de spelen som verkligen vinner på 4K, vilket jag skulle säga är de allra flesta spel. Då får det bästa av båda världar, kan välja fritt. Med 2560x1440 är du helt låst till vad den pixelmatrisen kan erbjuda, vilket är peak grafikkvalitet daterad ca 2015.

Fascinerande att efter alla år så är detta så svårt att koppla. För varje nyhet, artikel och test som rör 4K, 8K och höga frekvenser får alltid samma sorts inlägg om att tekniken inte duger eller är meningsfull.

Med 1080p och 1440p native är man av kvalitetsskäl bunden till rendera i 1:1 utan skalning. Renderar man med skalning ser det genast mycket sämre ut. Börjar misstänka att många är så djupt fast i tanken att man därför alltid måste rendera 1:1 och man inte riktigt kan föreställa sig hur det ser ut på 4K. Eller ännu bättre: 6K och 8K som jag hoppas snart blir nästa steg när man i stort kan börja rendera spelen efter önskad FPS och flyttar skalningsproblematiken bortom ögats förmåga att urskilja pixlar och artefakter.

Som några har sagt tidigare i tråden så är det inte alltid fördel att ha "max" hz. 60hz spel som jag kör på min OLED C9 ser fördjävligt ut tex. Samma spel i samma hz kan röra lite bättre i skärmar med max 60 hz istället. Det enda som ser acceptabel ut för min del när GPUn pumpar ut 120 fps, resten blir bara bajs.

Vad som kan vara intressant för oss PC---->TV ägare kan vara Motion interpolation funktioner där man kan tex pumpa ut 60 fps i GPUn men ändå njuta av 120hz skärm. Då hade även 4k varit väldigt intressant. Minns att Sonys sena 1080p TVn klarade av det för några år sen. Har dock aldrig testat det särskild väl.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yasko:

Som några har sagt tidigare i tråden så är det inte alltid fördel att ha "max" hz. 60hz spel som jag kör på min OLED C9 ser fördjävligt ut tex. Samma spel i samma hz kan röra lite bättre i skärmar med max 60 hz istället. Det enda som ser acceptabel ut för min del när GPUn pumpar ut 120 fps, resten blir bara bajs.

Vad som kan vara intressant för oss PC---->TV ägare kan vara Motion interpolation funktioner där man kan tex pumpa ut 60 fps i GPUn men ändå njuta av 120hz skärm. Då hade även 4k varit väldigt intressant. Minns att Sonys sena 1080p TVn klarade av det för några år sen. Har dock aldrig testat det särskild väl.

Fast de diskussionerna är något helt annat än mitt inlägg du citerar.

Att du tycker 60 Hz (eller menar du FPS?) ser ut som apa på din OLED C9 har två förklaringar och båda handlar om dig. Antingen gör du något galet fel eftersom miljoner sedan flera år har spelat konsol och PC i 30(!) och 60 FPS med istället fördjävlig glädje på LG:s OLED

Kanske har du en högst personlig sinnebild om hur spel ska ut baserat på andra sammanhang? Det sättet du kör din C9:a på resulterar i något annorlunda som inte faller dig i smaken. Likt att du väldigt gärna vill ha 120+ FPS-flytet. Då renderar du i 1080p eller 1440p så är saken biff.

Samsung har interpolering i sitt spelläge. Då får man som en naturlig följd acceptera högre latens med ≈30 ms istället för ≈10 ms vid 60 Hz. Interpoleringen av spel kommer likt all annan interpolering hela tiden adderar fel och artefakter runt rörelser i bilden. Saker och ting rör sig inte riktigt som väntat, särskilt synligt runt hårkorset där man har blickfånget. Men det kan ju fungera för andra spel.

Detta kan du testa själv på vilken modern TV som helst. Stäng av spelläget på din C9 och slå på Trumotion. Latensen landar på 100–200 så det blir mindre spelbart. Men du kan själv bedöma effekterna av interpolering på grafikken för att se ifall det är något för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Detta blir den sjuttonde gången jag läser microLED istället för miniLED. Tänkte givetvis att detta var en revolutionerande nyhet denna gången också.

Miniled är ju också sjukt bra dock. I rätt förhållanden är det många som ser det som jämförbart med Oled i bildkvalitét.

Tycker den ser fantastisk ut, men hade föredragit en 28" med platt skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast de diskussionerna är något helt annat än mitt inlägg du citerar.

Att du tycker 60 Hz (eller menar du FPS?) ser ut som apa på din OLED C9 har två förklaringar och båda handlar om dig. Antingen gör du något galet fel eftersom miljoner sedan flera år har spelat konsol och PC i 30(!) och 60 FPS med istället fördjävlig glädje på LG:s OLED

Det är ingen OLED fråga, såg inte ens 100% ok ens i gaming monitor med 144hz. Vi människor är olika som sagt, någon kan vara nöjd med 30 fps, en annan är missnöjd med 120 fps.

Kanske nån konsol går bra med gamepad men inte med PC i 60 fps, speciellt om du använder keyboard&mouse och har snabbare röreleser, det ser som sagt för jävligt ut. Bästa jag såg vad nån Sony med motion interpolation på någon dyrare 1080p modell för några år sen. Inte ens nyare GPUn klarar av att pumpa ut 120 fps ens i 1440p idag. Testa Cyberpunk i 1440p med raytracing och dylikt. Så nån 240 hz med 4k känns ganska meningslöst just nu för PC. Kanske om 10 år men vem vill investera för något sådant redan idag?

Skrivet av Laxpudding:

Samsung har interpolering i sitt spelläge. Då får man som en naturlig följd acceptera högre latens med ≈30 ms istället för ≈10 ms vid 60 Hz. Interpoleringen av spel kommer likt all annan interpolering hela tiden adderar fel och artefakter runt rörelser i bilden. Saker och ting rör sig inte riktigt som väntat, särskilt synligt runt hårkorset där man har blickfånget. Men det kan ju fungera för andra spel.

Precis, kanske någon ny teknik kan fixa latensen under 30ms, då blir 4k 240hz plötsligt intressant...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

Ser där ja tjockskärmen tillbaka ige.

Bättre bild med back-lit än edge-lit, så jag offrar gärna 5 cm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yasko:

Precis, kanske någon ny teknik kan fixa latensen under 30ms, då blir 4k 240hz plötsligt intressant...

Är inte säker jag är med på dina tankebanor med varför 4K/240 Hz är intressant först när används för Interpolering av 60 FPS-spel? Själv skulle jag säga att det är intressant för att man köra 240 Hz när man har spel som vinner på höga frekvenser. Och 4K när man har spel som vinner på hög upplösning.

Det finns idag ingen skärm som på pappret har samma funktionella spännvidd och kan täcka så olika behov som Samsung Neo G8 gör. Fram tills nu har 240 Hz och 4K krävt att du köper två skärmar och spelar olika spel på olika skärmar.

Hursomhelst – kan man inte "fixa" latensen vid interpolering eftersom det krävs minst två buffrade bildrutor för att interpolera mellan. Två bildrutor vid 60 FPS är 16,7 ms styck och då blir latenserna där på 30 ms och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är inte säker jag är med på dina tankebanor med varför 4K/240 Hz är intressant först när används för Interpolering av 60 FPS-spel? Själv skulle jag säga att det är intressant för att man köra 240 Hz när man har spel som vinner på höga frekvenser. Och 4K när man har spel som vinner på hög upplösning.

Vi har olika behov helt enkelt. Precis som du säger, det finns folk som är nöjda med 30 fps. Själv märker jag hur dåligt flytet blir på min LG OLED så snabbt fps sjunker ner till 110 när jag spelar. (Ej då jag kör gamepad, då är det kanske under 90 fps)

Personligen har jag aldrig sett någon fördel av hög hz i skärm så länge GPUn inte kan backa det här med lika hög fps, därav ser jag ingen poäng med 240hz för 4k just nu...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Fyndjägare

Lutar åt 16000kr för denna Mini-LED skärm. Värt?
Undra vart Odyssey 8 OLED hamnar på då.

Samsung S32BG85 (Odyssey Neo G8)
is listed for ~£1300 with a 165Hz variant (S32BG75) listed for ~£1100. Further information on price and availability plus confirmed specs still to come.

https://pcmonitors.info/samsung/samsung-s32bg85-odyssey-neo-g...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

En fråga: Blir det suddigt om man kör lägre upplösning på denna skärm som det blir på IPS?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.