Veckans fråga: Hur kopplar du din primära lagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ett OS är väl ingen lagring, lagring är för mig filer som foto, filmer, dokument mm.
Man snackar ju bland annat om molnlagring, du skickar väl inte upp ditt OS där då

Mjae, håller inte riktigt med om det resonemanget: ”lagring” är väl i grunden all lagring inkl os, spel mm..

Men vad som är primär lagring är väl mer luddigt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sparar min data på iPhone/iPad samt iCloud.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Laptop 1tb sata ssd
Desktop 2.5tb nvme
Server zfs (software raid?) sata@snurrande rost

Alla har ju mina viktiga filer/saker jag pysslar med nuvarande. Använder syncthing för att synka. Alla används dagligen och ungefär lika mycket. Oklart vad som är min "primära" lagring då jag använder alla 3 lika mycket

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
99:e percentilen

Det förvånar mig att denna fråga anses otydligt ställd av så många. Tyckte det var helt uppenbart vad som avsågs. Varför skulle man ställa den frågan på det sättet och med de svarsalternativen om man undrade om folks NAS?

Hade varit intressant att höra hur tankegången gick för er som utgick från er NAS eller bara tyckte att frågan var otydligt ställd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är nåt konstigt med frågeställningen...

Folk vet väl vad som menas med primär och sekundär...

M2: 500gb nvme pcie 3.0
Som dom flesta här på forumet😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det förvånar mig att denna fråga anses otydligt ställd av så många. Tyckte det var helt uppenbart vad som avsågs. Varför skulle man ställa den frågan på det sättet och med de svarsalternativen om man undrade om folks NAS?

Hade varit intressant att höra hur tankegången gick för er som utgick från er NAS eller bara tyckte att frågan var otydligt ställd.

Tycker att frågar man om lagring så är det något man sparar på du lagrar det alltså.
Hade dem fråga vilken typ av hdd/ssd/nvme har till er operativsystem då hade det varit en annan sak eller om dem frågat vilken typ har du dina spela på för dom lagar jag för att kunna använda.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

asså är m2 --> NVM Express PCI Express eller? otydligt.

M2 är bara sockelns storlek. Sen kan M2 både vara NVME och SATA. Däremot är det absolut vanligast att det är NVME då det är det superiösa standarden idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

I båda stationära är det NVM Express PCIE 3.0 via M.2 som gäller för den primära lagringen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JonasT:

I båda stationära är det NVM Express PCIE 3.0 via M.2 som gäller för den primära lagringen.

Men vad har du i din NAS då? Jag kör NVMe över PCIe 4.0 i min.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Primär=C:=Operativsystem: SSD SATA

Sekundär=D:= Spel m.m: Nvme

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ett OS är väl ingen lagring, lagring är för mig filer som foto, filmer, dokument mm.
Man snackar ju bland annat om molnlagring, du skickar väl inte upp ditt OS där då

Ditt OS måste ju ligga lagrat någonstans. Det är det enskilt viktigaste programmet som körs på en dator, därav anser jag att det är där det ligger som är ens primära lagring. Du kan ha en dator med bara ett operativsystem, men inte en dator med bara bilder. Det är förövrigt fullt möjligt att inte ha någon lokal lagring (sekundärminne) och istället nätverksboota. Där kan vi snacka "annat" som rätt alternativ i pollen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det förvånar mig att denna fråga anses otydligt ställd av så många. Tyckte det var helt uppenbart vad som avsågs. Varför skulle man ställa den frågan på det sättet och med de svarsalternativen om man undrade om folks NAS?

Hade varit intressant att höra hur tankegången gick för er som utgick från er NAS eller bara tyckte att frågan var otydligt ställd.

Jag ser det som skillnaden mellan förråd/skafferi/kyl/frys och besticklådor/köksskåp. I förråd och skafferi lagrar jag råvarorna, grundkomponenterna och skrymmande saker. I köket har jag verktyg och redskap för att bearbeta det jag har i förvaringen.

Jag lagrar saker i förråd/skafferi, men jag lagrar inget i kökslådor.

Samma princip gäller datorerna. Operativsystem och program/spel motsvarar köksredskapen: kastruller, stekpannor, slevar, bestick, osv. Datalagringen motsvarar förvaringen av råvarorna, där jag har grönsaker och bröd i frysen, mjölk i kylen, pasta i skafferiet och lite annat i förrådet.

Hos många sitter lagringen i datorn, helt eller delvis. Hos andra sitter den utanför datorn, i en NAS eller på lösa, externa diskar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

I min primära lagning idag gör jag kokt lax med sparrispotatis

Japp jag är rolig 😂

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Jag ser det som skillnaden mellan förråd/skafferi/kyl/frys och besticklådor/köksskåp. I förråd och skafferi lagrar jag råvarorna, grundkomponenterna och skrymmande saker. I köket har jag verktyg och redskap för att bearbeta det jag har i förvaringen.

Jag lagrar saker i förråd/skafferi, men jag lagrar inget i kökslådor.

Samma princip gäller datorerna. Operativsystem och program/spel motsvarar köksredskapen: kastruller, stekpannor, slevar, bestick, osv. Datalagringen motsvarar förvaringen av råvarorna, där jag har grönsaker och bröd i frysen, mjölk i kylen, pasta i skafferiet och lite annat i förrådet.

Hos många sitter lagringen i datorn, helt eller delvis. Hos andra sitter den utanför datorn, i en NAS eller på lösa, externa diskar.

Förstår din tanke, och visst är det en helt rimlig distinktion i vissa kontexter. Jag gör den själv ibland: skulle till exempel kunna använda formuleringen "en SSD för OS och spel och en HDD för lagring" i en kontext där den är rimlig.

Men här tycker jag det är solklart att det är lagring i den tekniska bemärkelsen som åsyftas. Varför skulle SweClockers annars ställa frågan överhuvudtaget – i synnerhet med alternativ som "NVM Express PCI Express 4.0", som ju förmodligen knappt hade förekommit bland svaren om alla tolkade frågan som du? Det hade med god marginal varit den minst intressanta veckans fråga någonsin om det vore den avsedda innebörden. Hade de menat specifikt fillagring – inget OS, inga program, inga spel – hade de ju valt en annan formulering.

Jag är den förste att invända mot otydligt formulerade frågeställningar, men den här gången tycker jag att det ur ett helhetsperspektiv är glasklart vad som menas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Mental härdsmälta. Det är så man tror att folk går in för att misstolka och/eller gör sig lustiga.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför skulle SweClockers annars ställa frågan överhuvudtaget – i synnerhet med alternativ som "NVM Express PCI Express 4.0", som ju förmodligen knappt hade förekommit bland svaren om alla tolkade frågan som du? Det hade med god marginal varit den minst intressanta veckans fråga någonsin om det vore den avsedda innebörden. Hade de menat specifikt fillagring – inget OS, inga program, inga spel – hade de ju valt en annan formulering.

Tja, syftet med frågan kunde ju vara att ta reda på i vilken grad snabbare anslutningar används för lagring (lagring enligt min tolkning), lite för att se hur folk prioriterar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Mental härdsmälta. Det är så man tror att folk går in för att misstolka och/eller gör sig lustiga.

Men om det nu är vilken disk folk har som primär disk, hade det inte varit lättare att ställa frågan "hur kopplar du din primära disk" i så fall?
Väljer man lagring istället för disk är det ju som upplagt för att misstolkas eftersom många har ju rena lagringsdiskar där man lagrar filer som man vill spara.
Du kan även gå in på inets sida och titta, där har du kategorin Lagring och det du hittar där är ju inte direkt tänkt att installera OS på.
Så nä, jag tror inte folk går in för att misstolka eller göra sig lustiga utan det är fel ordval på frågan i förhållande till vad man är ute efter för svar
Men det är inte första luddiga frågan som är ställd här

Nu vet jag ju inte om det var primärdisken du menar, men iaf tolkar jag det så på din post

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Tja, syftet med frågan kunde ju vara att ta reda på i vilken grad snabbare anslutningar används för lagring (lagring enligt min tolkning), lite för att se hur folk prioriterar.

Ja, det hade det rent teoretiskt kunnat vara (även om jag tycker det finns skäl att anta att den vore klart mindre intressant ur SweClockers synvinkel). Men då hade ju frågeställaren preciserat det, i synnerhet när 3 av 5 svarsalternativ (de med NVMe) skulle ha förväntats skrapa ihop någon enstaka procent tillsammans.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det hade det rent teoretiskt kunnat vara (även om jag tycker det finns skäl att anta att den vore klart mindre intressant ur SweClockers synvinkel). Men då hade ju frågeställaren preciserat det, i synnerhet när 3 av 5 svarsalternativ (de med NVMe) skulle ha förväntats skrapa ihop någon enstaka procent tillsammans.

Jag brukar inte djupanalysera svarsalternativ för att fundera på vad som är syftet med en fråga, utan läser frågan och svarar därefter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MacAllan:

Men om det nu är vilken disk folk har som primär disk, hade det inte varit lättare att ställa frågan "hur kopplar du din primära disk" i så fall?

Hade alternativen då varit desamma (SATA, NVMe etc) hade jag iallafall inte svarat Annat med motiveringen att jag sätter in min primära disk i diskmaskinen. Ingen perfekt analogi, men poängen är att en rimlighetsbedömning utifrån frågans helhet – där alternativen ingår – räcker långt.

Citat:

Du kan även gå in på inets sida och titta, där har du kategorin Lagring och det du hittar där är ju inte direkt tänkt att installera OS på.

Helt OK poäng, tycker jag faktiskt. Men jag kan nog återanvända mitt tidigare slagträ: kontext.

Citat:

Men det är inte första luddiga frågan som är ställd här

Håller med om att det har ställts otydliga frågor tidigare. Till redaktionens försvar är det svårare än man tror att ställa frågor på ett vattentätt sätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

...
Jag lagrar saker i förråd/skafferi, men jag lagrar inget i kökslådor.
...

Jodå, alla verktyg för det du lagrar i kyl/frys/skafferi
Är precis likadant på de flesta datorer, verktygen (programmen) på en disk, och råvarorna (data) på en annan, men man för ju inte glömma att verktygen faktiskt också är data som lagras på en disk.

Så tolkade jag det i alla fall, så valde PCIe 3.0, har ganska mycket olika lagring, men kort:
970 EVO Plus 1TB Primärt (PCIE 3.0)
960 PRO 2TB Sekundärt (PCIE 3.0)
850 EVO och 850 Pro 2TB Teritärt (SATA)
2x 8TB HDD över ethernet (kopplat till servern via USB)

Utöver det en plexserver med 48TB HDD

Och en 24TB HDD server som väntar på OS och konfigurering

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Att ställa frågor är en vetenskap i sig, det är svårt. Väldigt svårt. Därför man måste kolla vad som faktiskt frågats när man läser om undersökningar som gjorts. Folk kanske helt enkelt tolkar frågeställningen annorlunda än man själv tänkt sig, eller väldigt specifikt pga att man råkat komma med en ledande fråga.

Ingen idé att jaga upp sig för dock, ta en promenad runt kvarteret och reflektera över livets goda - som snöflingor.

Permalänk
Medlem

Mina lagringsdiskar har jag i skafferiet där det är torrt och svalt. Kopplas in via SATA vid behov.
Där ligger även min Windows 10 disk, som kopplas in när jag tycker jag vill hänga med i uppdateringarna.. Jag hoppas det var så frågeställaren tänkte sig.

Edit: På den SATA-anslutna arbetsdisken har jag OS och data blandat. /Edit.

Jag undviker strul med mellanliggande USB-bryggor. Fick tag på en 4T disk som inte kan monteras via SATA om den formaterats i USB-lagringslådan. Och tvärtom.
Kanske har det med advanced format (4K) att göra?

Permalänk
Medlem

För övrigt saknar jag USB-lagring i svarsalternativet, hade varit fint att få en siffra på det svart och vitt.
Men som sagt, för egen del så är den bryggan bara en felkälla som om den går sönder KAN ge mig oönskat strul.

Permalänk
Medlem

Brukar man inte oftast ha OS på C: som är primär disk?

Permalänk
Medlem

Primära lagring är en dåligt formulerad fråga. Men jag använder en 1TB NVME SSD för operativsystemet, och kör mina 'moderna' spel från SATA SSD'n, och har ca 16TB i HDD utrymme för renodlad datalagring.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

När jag köpte en för mina behov fullständigt orimlig CPU tänkte jag att jag lika gärna kan köpa mig en lika orimlig ssd, så det blev en kc3000 med pcie-4. Den kör jag OS och program på. Dom flesta spelen ligger dock på en lite äldre toshiba nvme plockad från nån märkesburk. Tror den ska ligga runt 3GB/s i läshastighet eller nåt sånt enligt spec. Fillagring i övrigt är SATA, men inga snurrdiskar finns kvar åtminstone.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Western Digital SN850, windows installation/vissa spel
Samsung 970 evo plus Spel
2 samsung Sata för film, bilder, och vissa äldre spel

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Sata då mina drygt 100TB hade kostat lite väl mkt i ett u.2 format 😉

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade alternativen då varit desamma (SATA, NVMe etc) hade jag iallafall inte svarat Annat med motiveringen att jag sätter in min primära disk i diskmaskinen. Ingen perfekt analogi, men poängen är att en rimlighetsbedömning utifrån frågans helhet – där alternativen ingår – räcker långt.

Nä men om man ger det svaret ja då vill man bara verka rolig, nu handlade mitt inlägg om de som gnällde på att man tolkade frågan som vilka anslutningar man hade på sina lagringsdiskar och då inte räknade sin systemdisk som lagringsdisk (förutsatt att man inte har fler diskar).
Men jag kanske tolkade @Jacobs inlägg fel också, det kanske inte var den tolkningen han menade?

Citat:

Helt OK poäng, tycker jag faktiskt. Men jag kan nog återanvända mitt tidigare slagträ: kontext.

Inget bra slagträ

Citat:

Håller med om att det har ställts otydliga frågor tidigare. Till redaktionens försvar är det svårare än man tror att ställa frågor på ett vattentätt sätt.

Absolut inte lätt, men man kanske inte heller då skall kritisera de som misstolkar, förutom då dom rena idiot svaren.

Så till mitt försvar, jag tolkade kritiken som så att den även var riktad till dom som inte förstod att det gällde primärdisken, men det kanske var feltolkat det också