Sonys flaggskepp får OLED-panel från Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Finns oss som inte vill ha fula högtalarsystem i fin rummet.

Uppenbarligen. För mig har högtalarsystem aldrig vart "fula". Ljudet är (minst) halva upplevelsen för mig och då får det både ta lite plats och kosta. Samtidigt så har ljudanläggningen fått tummen upp av tanten hemma så den smälter ju in hyffsat i vardagsrummet, och allt krångel med olika enheter sköter min Logitech Harmony-fjärr (tyyvärr sjunger den svanesång och kommer försvinna från hyllorna). Ljudanläggningen kostar nog > 50.000 om man räknar allt. Bara subban kostar väl som en 65" LG Oled.
Men till Rapport duger inbyggda ljudet bra (även om jag aldrig skulle använda det)

Hoppas Sonys modeller kommer i lite större storlekar och får tummen upp av herr @Laxpudding så kan det ev bli uppgradering på den gamle 2017-LG'n. Ser riktigt intressanta ut!

EDIT: Ska tillägga att jag bor i villa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Uppenbarligen. För mig har högtalarsystem aldrig vart "fula". Ljudet är (minst) halva upplevelsen för mig och då får det både ta lite plats och kosta. Samtidigt så har ljudanläggningen fått tummen upp av tanten hemma så den smälter ju in hyffsat i vardagsrummet, och allt krångel med olika enheter sköter min Logitech Harmony-fjärr (tyyvärr sjunger den svanesång och kommer försvinna från hyllorna). Ljudanläggningen kostar nog > 50.000 om man räknar allt. Bara subban kostar väl som en 65" LG Oled.
Men till Rapport duger inbyggda ljudet bra (även om jag aldrig skulle använda det)

Hoppas Sonys modeller kommer i lite större storlekar och får tummen upp av herr @Laxpudding så kan det ev bli uppgradering på den gamle 2017-LG'n. Ser riktigt intressanta ut!

Kan bara hålla med. Ljudet är nästan viktigare än bilden för inlevelsen. Åtminstone minst lika viktigt. De som säger annat vet helt enkelt inte bättre.

Permalänk

Detta kommer att kosta skjortan!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är ju bara att flytta så till ett hus. Bor man i lägenhet eller liknande får man ta hänsyn och följa reglerna, de flesta föreningar/hyresvärdar har ju regler som säger vilka tider man ska sluta stöka.

Jag är själv väldigt trött på mina grannar under som pratar högt mitt i natten och grannen över som har en hund den inte kan kontrollera. Kommer flytta så fort jag har råd och hittat något lämpligt.

Just därför sa jag att de är en väldigt nischad kundgrupp som köper utökade system. Många som faktiskt vill se film på kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är ju bara att flytta så till ett hus. Bor man i lägenhet eller liknande får man ta hänsyn och följa reglerna, de flesta föreningar/hyresvärdar har ju regler som säger vilka tider man ska sluta stöka.

Jag är själv väldigt trött på mina grannar under som pratar högt mitt i natten och grannen över som har en hund den inte kan kontrollera. Kommer flytta så fort jag har råd och hittat något lämpligt.

Finns inget värre än grannar som väsnas på natten (eller dagen för den delen). Mina har en femåring vaken till ca 23 varje kväll. Ibland till 02 på natten. Busar, tjoar, tjimmar och kutar runt för fullt.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Finns inget värre än grannar som väsnas på natten (eller dagen för den delen). Mina har en femåring vaken till ca 23 varje kväll. Ibland till 02 på natten. Busar, tjoar, tjimmar och kutar runt för fullt.

Jag har fått äran att bli omgärdad av barnfamiljer när hyresgäster flyttat. Har nu barnfamiljer brevid, ovanför och under. Samt att kåken är byggd på härliga 40-talet där man tydligen inte kände till "ljudisolering".
Jag gick i taket för nån vecka sen när "alla" sprang runt, studsade med bollar, hoppade o stampade i golvet. Drog en busvissling och skrek "sluta dunsa". Sen dess har det blivit väldigt tyst
Antingen är familjerna bortresta eller så tog dom åt sig av min önskan.
Egentligen är det bara o gå ringa på o prata vänligt att det stör men av någon anledning känns det jobbigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Jag har fått äran att bli omgärdad av barnfamiljer när hyresgäster flyttat. Har nu barnfamiljer brevid, ovanför och under. Samt att kåken är byggd på härliga 40-talet där man tydligen inte kände till "ljudisolering".
Jag gick i taket för nån vecka sen när "alla" sprang runt, studsade med bollar, hoppade o stampade i golvet. Drog en busvissling och skrek "sluta dunsa". Sen dess har det blivit väldigt tyst
Antingen är familjerna bortresta eller så tog dom åt sig av min önskan.
Egentligen är det bara o gå ringa på o prata vänligt att det stör men av någon anledning känns det jobbigt

Uppskattas att du ringer på och pratar vänligt. Det är alltid bra att ha en bra relation till grannarna. Exempel på det är min relation till min förra granne som bodde ovan, det utvecklades till den nivån att jag ringde på och frågade om det var OK när jag ville se något som kräver lite tryck (Blade Runner 2049 tex) fick ytterst sällan nej. Ska tilläggas att jag bodde på bottenplan och ljud går mest "neråt" så det underlättar att inte ha några under såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Jag har fått äran att bli omgärdad av barnfamiljer när hyresgäster flyttat. Har nu barnfamiljer brevid, ovanför och under. Samt att kåken är byggd på härliga 40-talet där man tydligen inte kände till "ljudisolering".
Jag gick i taket för nån vecka sen när "alla" sprang runt, studsade med bollar, hoppade o stampade i golvet. Drog en busvissling och skrek "sluta dunsa". Sen dess har det blivit väldigt tyst
Antingen är familjerna bortresta eller så tog dom åt sig av min önskan.
Egentligen är det bara o gå ringa på o prata vänligt att det stör men av någon anledning känns det jobbigt

Ouch, vilken nitlott. Min är byggd på 60-talet och ljudisolering verkade inte finnas då heller. Kan höra vad grannarna pratar om, eller ja, om jag hade förstått kinesiska då. Har försökt banka i väggen och höjt ljudet på TV:n till orimliga nivåer för att få dem att haja men det verkar inte funka.

Att ringa på blir nog sista utvägen. Man vill ju inte vara den griniga grannen heller...

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Jag har fått äran att bli omgärdad av barnfamiljer när hyresgäster flyttat. Har nu barnfamiljer brevid, ovanför och under. Samt att kåken är byggd på härliga 40-talet där man tydligen inte kände till "ljudisolering".
Jag gick i taket för nån vecka sen när "alla" sprang runt, studsade med bollar, hoppade o stampade i golvet. Drog en busvissling och skrek "sluta dunsa". Sen dess har det blivit väldigt tyst
Antingen är familjerna bortresta eller så tog dom åt sig av min önskan.
Egentligen är det bara o gå ringa på o prata vänligt att det stör men av någon anledning känns det jobbigt

Bodde i en nyproducerad lägenhet från 2011 till 2014. På femte våningen av sex, i ett betonghus. Kunde lira baslåda så att köksluckorna skallrade utan att grannarna klagade. Jag frågade dom hela tiden "stör ni er inte på när jag spelar hög musik" och dom bara "Näääää... vi hör knappt något alls!".

Nyproducerat is the shit! Varken väggar eller bjälklag delas med grannarna och fundamenten ligger typ på gummibussningar. Det är verkligen helt underbart!

...tänkte bara ge dig lite motivation att kanske flytta...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Angående TV:n, så ser jag ingen direkt anledning till att den skulle behöva bli så vansinnigt dyr annat än om det är meningen att konsumensterna ska stå för R&D.

Mindre filter borde väl stå för enklare tillverkning?

Tekniken är även strömsnålare vad jag förstått, då inget extra vitt ljus behöver kämpa i bakgrunden. Att de lyckats med både färgrymden och ljusstyrkan blir fantastiskt för HDR, så det kanske blir efterfråga vs tillgång som kan låta priset ligga högt i början, men skippar vi marknadsekonomin och utvecklingskostnaden i ekvationen borde denna teknik bli billigare än både OLED och QLED i framtiden.

Hoppas vår bilguru får ett testexemplar, trots det eventuellt höga priset, då denna borde slå föregående testvinnare med iaf 15% bara sett till färgrymden. Sony är ju även bäst på rörelsehantering, vilket blir en fin kombo. Deras ljudteknik i bildpanelen saknar bara bra bas, så rent tekniskt så skulle de kunnat lösa det dåliga TV-ljudet för gott med en fet subba till.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag vill föreslå en impopulär sak: ta bort högtalarna så det blir åtminstone lite billigare.

Dagens "högtalare" i TV-apparater får dödsvisslor att låta som klassisk musik.

Lär folk att vilja investera i bra ljud om de ändå tänker investera i bra bild/TV.

/ Pontifikeraren.

Högtalarna är kanske det billigaste som sitter på en highend tv så varför skulle det ens vara en dealbreaker när det inte gör speciellt mycket på slutpriset?

Sen är det skillnad på tvhögtalare och tvhögtalare bla Sony kör egen teknik som gör så att själva skärmen vibrerar och blir högtalaren, mycket bättre ljud än många tv och så pass bra att deras topp modeller kan agera centerhögtalare i deras HT-A9 Atmos högtalarsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ser mumma ut, men snälla Sony. Bring this design back https://i.imgur.com/HMYGwET.jpg 🙂

Har "föregångaren" Sony 55" 9005B.

https://www.hdtvtest.co.uk/news/kd55x9005b-201405123771.htm

Bildmässigt finns det garanterat bättre apparater, men jag har svårt att hitta en ersättare pga ljud och design.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Har "föregångaren" Sony 55" 9005B.

https://www.hdtvtest.co.uk/news/kd55x9005b-201405123771.htm

Bildmässigt finns det garanterat bättre apparater, men jag har svårt att hitta en ersättare pga ljud och design.

Är just designen som sticker ut...på ett bra sätt. Såvida man är bekväm med att ha högtalare vid sidan om tvn, så ser jag ingen anledning varför man inte lika gärna kunde ha den här designen 🔈

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

A95K är ju inte deras flaggskepp, det är X95K, baserat på presentationen och hur de positionerat apparaterna på marknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Angående TV:n, så ser jag ingen direkt anledning till att den skulle behöva bli så vansinnigt dyr annat än om det är meningen att konsumensterna ska stå för R&D.

Mindre filter borde väl stå för enklare tillverkning?

Tekniken är även strömsnålare vad jag förstått, då inget extra vitt ljus behöver kämpa i bakgrunden. Att de lyckats med både färgrymden och ljusstyrkan blir fantastiskt för HDR, så det kanske blir efterfråga vs tillgång som kan låta priset ligga högt i början, men skippar vi marknadsekonomin och utvecklingskostnaden i ekvationen borde denna teknik bli billigare än både OLED och QLED i framtiden.

Hoppas vår bilguru får ett testexemplar, trots det eventuellt höga priset, då denna borde slå föregående testvinnare med iaf 15% bara sett till färgrymden. Sony är ju även bäst på rörelsehantering, vilket blir en fin kombo. Deras ljudteknik i bildpanelen saknar bara bra bas, så rent tekniskt så skulle de kunnat lösa det dåliga TV-ljudet för gott med en fet subba till.

Nu är det ju inte mängden färgfilter som avgör en tv-panels pris så din slutsats är alldeles för förenklad.

I praktiken så speglas priset väldigt väl mot produktionskapacitet. Och om vi jämför Samsung QD Display produktion med LGs WOLED produktion så är LGs kapacitet iår typ 20 ggr större. Dvs den som sitter och förväntar sig "LG Oled"-priser iår kommer få en jobbig överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

A95K är ju inte deras flaggskepp, det är X95K, baserat på presentationen och hur de positionerat apparaterna på marknaden.

Z9K är det uttalade flaggskeppet om man ska vara så petig.

Spelar ju ingen roll, förutsatt att man klarar sig med 65" så är det A95K "alla" vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Kan bara hålla med. Ljudet är nästan viktigare än bilden för inlevelsen. Åtminstone minst lika viktigt. De som säger annat vet helt enkelt inte bättre.

Eller så vet dem bättre, vilket bevisats i otaliga tester där audiofiler åkt på nit efter nit. Betalar tusentals kronor för tjoller som Monster kablar som ska vara isolerade mot gud vet vad för "bästa ljud" men som i blindtest förlorar mot en kabel från Clas Ohlson. Samma med ljudsystem, de billigaste skorrar om man brakar på (och saknar bas) men man behöver inte betala mycket för att få ett väldigt kompetent ljud.

Annat är det med en skärm. En billig skärm klarar inte ens nära på det en bra skärm klarar. En Led/Qled, oavsett prisklass, kan inte prestera äkta svärta dvs äkta svårt. Detta är fakta, och ser man inte skillnaden där bör man uppsöka en optiker. Det är såklart bara ett exempel, ljusstyrka och HDR kvalité, halos/bleeding och för den delen krossade svärta ser till och med en amatör. Det går inte att missa...ljud däremot? Nja, så länge de finns en bas och diskanten inte skorrar så kommer 90% av folket vara nöjda. Det svider såklart när man köpt en 9.1 Dolby Atmos och gästerna inte hör skillnad mot en 5.1 från Elgiganten. Men såklart, det gör inte audiofiler heller i blindtest...de är mycket som bara sitter i huvudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra bildkvalite i all ära. Men när media som man ofta strömmar från filmtjänster har typ sämre kvalite än vad man hade 1998 på DVD. er senare.

Du kanske borde prova nån annan "tjänst" än Dreamfilm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu är det ju inte mängden färgfilter som avgör en tv-panels pris så din slusats är alldeles för förenklad.

I praktiken så speglas priset väldigt väl mot produktionskapacitet. Och om vi jämför Samsung QD Display produktion med LGs WOLED produktion så är LGs kapacitet 10-20 ggr större. Dvs den som sitter och förväntar sig "LG Oled"-priser iår kommer få en jobbig överraskning.

Håller med! Produktionskapacitet och yields lär sätta gränserna i början... (plus att de säkert vill raka in lite R&D kostnader osv)
Om tre-fem år kanske priserna når ner mot OLED nivåer?
Detta givet att tillverkningsprocessen och materialen faktiskt är enklare/billigare (oklart) och OM Samsung låter oss konsumenter ens ta del av den vinsten: om de här panelerna uppfattas som mer premium än WRGB och efterfrågan finns, så kan de antagligen hålla uppe priset och sälja dem med högre marginaler även om tillverkningskostnaden är lägre.
(till microLED börjar bli mer prisvärd kanske)

Vi får se och hoppas att priset går ner - skulle gärna vilja ha en själv

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Z9K är det uttalade flaggskeppet om man ska vara så petig.

Spelar ju ingen roll, förutsatt att man klarar sig med 65" så är det A95K "alla" vill ha.

De har, du rätt i, glömde av den. Tycker det är intressant att deras LCD är flaggskeppen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med! Produktionskapacitet och yields lär sätta gränserna i början... (plus att de säkert vill raka in lite R&D kostnader osv)
Om tre-fem år kanske priserna når ner mot OLED nivåer?
Detta givet att tillverkningsprocessen och materialen faktiskt är enklare/billigare (oklart) och OM Samsung låter oss konsumenter ens ta del av den vinsten: om de här panelerna uppfattas som mer premium än WRGB och efterfrågan finns, så kan de antagligen hålla uppe priset och sälja dem med högre marginaler även om tillverkningskostnaden är lägre.
(till microLED börjar bli mer prisvärd kanske)

Vi får se och hoppas att priset går ner - skulle gärna vilja ha en själv

Ja, det här är ju Samsung Displays chans att få till lönsam produktion. LCD har de gett upp helt och lämnat över till Kina.

Spännande att se hur de utvecklas nästa år. De behöver nog få upp produktionen rejält.

MicroLED tycks inte redo för massproduktion på länge, eller ens någonsin. Kanske inte "behövs"heller. Samsung Displsy tittar idag på att bryta ut Oled-emittern från deras QD Display och ersätta den med en sk NanoRod emitter. Återstår att se vad det ger för fördelar (och nackdelar) och om det ens är producerbart men det vi ser här tycks alltså bara vara ett första-steg i kampen mot Kina (och i mindre grad, LG).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

De har, du rätt i, glömde av den. Tycker det är intressant att deras LCD är flaggskeppen.

Kanske lämpligt att kalla dem det om marginalen är större?

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s första OLED-modell började på 55-tum för 100.000 kronor år 2013 och vad det kostar idag för en mycket bättre variant kan ju alla se. Nio år av försprång med nio år av optimering av tillverkningsprocesser gör att QD-LED har en inledande uppförsbacke. Skulle bli överraskad om 55-tums A95K kostar under 50.000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Ouch, vilken nitlott. Min är byggd på 60-talet och ljudisolering verkade inte finnas då heller. Kan höra vad grannarna pratar om, eller ja, om jag hade förstått kinesiska då. Har försökt banka i väggen och höjt ljudet på TV:n till orimliga nivåer för att få dem att haja men det verkar inte funka.

Att ringa på blir nog sista utvägen. Man vill ju inte vara den griniga grannen heller...

Skrivet av heatm:

Bodde i en nyproducerad lägenhet från 2011 till 2014. På femte våningen av sex, i ett betonghus. Kunde lira baslåda så att köksluckorna skallrade utan att grannarna klagade. Jag frågade dom hela tiden "stör ni er inte på när jag spelar hög musik" och dom bara "Näääää... vi hör knappt något alls!".

Nyproducerat is the shit! Varken väggar eller bjälklag delas med grannarna och fundamenten ligger typ på gummibussningar. Det är verkligen helt underbart!

...tänkte bara ge dig lite motivation att kanske flytta...

Oj, jag levde i villfarelsen att 60-talet var nån slags guldålder. Min lägenhet är byggd 1969 och är en jäkla bunker. Jag hade stora problem med mobiltäckning i många år, och FM-radio gick inte utan tejpad antenn på fönstret...
Har kört hemmabio med surround och 12"-sub sen 1998, och inte ett enda klagomål sen dess. Kanske beror nåt på att jag isolerat frontar och sub från golvet med villaplattor och sånt där vibrationshämmande industrigummi från Trelleborg som man har under stora maskiner...
Har länge velat flytta till något större, men att kunna dra på en film 4 på natten utan att någon klagar är värt så sjukt mycket för mig. Blir nog hus härnäst, men nu är ju husmarknaden helt jäkla galen tyärr.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Eller så vet dem bättre, vilket bevisats i otaliga tester där audiofiler åkt på nit efter nit. Betalar tusentals kronor för tjoller som Monster kablar som ska vara isolerade mot gud vet vad för "bästa ljud" men som i blindtest förlorar mot en kabel från Clas Ohlson. Samma med ljudsystem, de billigaste skorrar om man brakar på (och saknar bas) men man behöver inte betala mycket för att få ett väldigt kompetent ljud.

Annat är det med en skärm. En billig skärm klarar inte ens nära på det en bra skärm klarar. En Led/Qled, oavsett prisklass, kan inte prestera äkta svärta dvs äkta svårt. Detta är fakta, och ser man inte skillnaden där bör man uppsöka en optiker. Det är såklart bara ett exempel, ljusstyrka och HDR kvalité, halos/bleeding och för den delen krossade svärta ser till och med en amatör. Det går inte att missa...ljud däremot? Nja, så länge de finns en bas och diskanten inte skorrar så kommer 90% av folket vara nöjda. Det svider såklart när man köpt en 9.1 Dolby Atmos och gästerna inte hör skillnad mot en 5.1 från Elgiganten. Men såklart, det gör inte audiofiler heller i blindtest...de är mycket som bara sitter i huvudet

Kan väl börja med att en Audiofil aldrig skulle gå i närheten av något som benämns som "hemmabio".

När det gäller så pass många kanaler handlar det väl mer om att det är optimerat för en "sweetspot", vilket gör det helt onödigt om man är fler som skall titta och inte kan "sitta optimalt". Men hör DU inte skillnaden på ett par... säg Klipsch rp-280F och en Klipsch rp-450c Center kontra ett par småhögtalare från Claes Ohlson bör du uppsöka öronläkare.

När det gäller just hemmabiosystem handlar det om att inte gröta ihop allt, där bättre högtalare ger dig mer detaljer i ljudet, t ex kulor som viner, glas som krossas eller clicketeclack från spindlar som springer på väggen bakom dig. Sämre högtalare har inte förmågan att särskilja dessa utan dränker dem rakt av. Huruvida många är villiga att betala x antal tusen mer för detta lilla tillägg utöver "dånandet" är en annan sak.

Samma sak gäller subbar, en dålig sub är inte snärtig utan ger ett konstant muller oavsett vad som sker. Basen i ett pistolskott/explosion skiljer sig väldigt mycket åt från t ex en rymdraket som lyfter.

Och att ljudet är halva upplevelsen är ganska konstaterad, eller tror du på fullaste allvar att folk inte skulle märka skillnad på ett dedikerat ljudsystem och tv'ns inbyggad högtalare som inlägget du svarade på handlade om?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

LG:s första OLED-modell började på 55-tum för 100.000 kronor år 2013 och vad det kostar idag för en mycket bättre variant kan ju alla se. Nio år av försprång med nio år av optimering av tillverkningsprocesser gör att QD-LED har en inledande uppförsbacke. Skulle bli överraskad om 55-tums A95K kostar under 50.000 kronor.

japp, LG 77" OLED finns för 20k, 28k, 33k (A1, B1, C1) 2022 lär bli billigare, en 77" OLED C2 för under 30k alla dagar över en 55" QD-OLED, även vid samma pris.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

QD-OLED ser ut att bli riktigt bra. Är lite orolig för att priset drar iväg dock. Får se om det blir Buyer's remorse på min 65" CX

Läste någonstans att de tror priset på A95K 65" kommer landa runt 7000 dollar.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Läste någonstans att de tror priset på A95K 65" kommer landa runt 7000 dollar.

man lär då få 2st 77" C2 OLED för samma pris.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Really? Avis

Ja, den hänger fortffarande på väggen och gör sitt. Fortfarande bra bild också. Och snygg är den!
Köpte den av MediaMarkt för halva priset som demo-TV. Men som första generationens 4K-TV var den dyr trots rabatten. Men så värd alla pengarna.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Ja, den hänger fortffarande på väggen och gör sitt. Fortfarande bra bild också. Och snygg är den!
Köpte den av MediaMarkt för halva priset som demo-TV. Men som första generationens 4K-TV var den dyr trots rabatten. Men så värd alla pengarna.

Nästan så man skulle vilja modda en OLED tv och transplants den till detta chassit.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X