extremt få kylare för socket 1700 eller är jag blind?

Permalänk
Medlem

extremt få kylare för socket 1700 eller är jag blind?

Behöver bygga ny server/mediadator här hemma. Tänkte köra en 12600K o mina gamla 64gb ddr4 minnen.

Kollade lite på kylare o hittade 1st Noctua som sa att 1700 ingick i kitet o typ 3 AIO kylare.

Tänkt mig en midrange lösning för max 500:- då maskinen inte kommer gå tungt, men hittar inget för sockel 1700

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Behöver bygga ny server/mediadator här hemma. Tänkte köra en 12600K o mina gamla 64gb ddr4 minnen.

Kollade lite på kylare o hittade 1st Noctua som sa att 1700 ingick i kitet o typ 3 AIO kylare.

Tänkt mig en midrange lösning för max 500:- då maskinen inte kommer gå tungt, men hittar inget för sockel 1700

mvh Lazze

Tror nästa alla populära kylare fungerar men man måste köpa ett externt kit från den tillverkaren/någon ÅF

Noctua har en rad kylare som är kompatibla men två olika kit för ca 80 SEK.
Artic har kit som kan beställas
Be quiet har kit man kan beställa från dem med kvitto på kylaren och Mb.

Tror även cooler master har det till Evo, de finns på komplett för 129:-

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tror nästa alla populära kylare fungerar men man måste köpa ett externt kit från den tillverkaren/någon ÅF

Noctua har en rad kylare som är kompatibla men två olika kit för ca 80 SEK.
Artic har kit som kan beställas
Be quiet har kit man kan beställa från dem med kvitto på kylaren och Mb.

Tror även cooler master har det till Evo, de finns på komplett för 129:-

ok - det är därför jag inte hittar dem - för att man beställer mounting kittet separat!

Tackar!

mvh Lazze

Permalänk

du kan ju även kolla efter ett moderkort med hål för både gamla 115x och nya 1700 hålbilden.

asus kör detta system med hål för bägge på sina z690 kort eller iaf de flesta av dem.
exempelvis

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Behöver bygga ny server/mediadator här hemma. Tänkte köra en 12600K o mina gamla 64gb ddr4 minnen.

Kollade lite på kylare o hittade 1st Noctua som sa att 1700 ingick i kitet o typ 3 AIO kylare.

Tänkt mig en midrange lösning för max 500:- då maskinen inte kommer gå tungt, men hittar inget för sockel 1700

mvh Lazze

Varför inte en 12400f inkl helt ok kylare?
https://www.komplett.se/product/1203826/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Noctua har alltid skickat ut monteringsprylar för nya sockets strax efter launch mot bild på kvitto för mobo/CPU, gratis och fraktfritt. Bara att maila dem, det går rätt snabbt vill jag minnas t.om.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan ju även kolla efter ett moderkort med hål för både gamla 115x och nya 1700 hålbilden.

asus kör detta system med hål för bägge på sina z690 kort eller iaf de flesta av dem.
exempelvis
https://inetimg.se/img/1600x900/1903655_4.jpg

Man behöver fortfarande ett mounting kit, då höjden på sockeln är ändrad. Man får inte korrekt monteringstryck annars. Det kan fungera men det blir inte optimalt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

jag vill köra inbyggda grafiken - o 12600 har 770-grafiken

// Lazze

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Man behöver fortfarande ett mounting kit, då höjden på sockeln är ändrad. Man får inte korrekt monteringstryck annars. Det kan fungera men det blir inte optimalt.

vad jaf fattar det som så är den nya sockeln typ ~1mm lägre? (osäker var lite otydligt om det var samma mått jag tittade på)

isf bara korta ner monteringskittetets distanser/skruvar med skillnaden för 115x till 1700.

fattade det som att 1700 är 7.7mm +-0.3mmoch 115x är 7.1mm +-0.3mm

så teoretiskt borde att korta ner distanserna 0.5-1mm nånstans ge korrekt höjd.

ned kortningen av distanserna kan du lätt göra med en fil på 10sec typ med relativt precist mått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag sitter och väntar på kit från be quiet!, köpte en pure rock 2 som ska kyla en 12600k.

Dom har ett formulär på hemsidan där man får ladda upp kvitto/beställningsbekräftelse på att du köpt en av deras kompatibla kylare samt på processorn eller mobo som har lga1700. Gick väldigt smidigt, dock har de slut på kit atm och väntar på att få in dom i lager, de skrev till mig innan nyår att de förväntade att få dem ”in early or mid january” och sedan va det va 5 dagars frakt (till Sthlm) från Tyskland… så hoppas jag får det snart.

Noctua tror jag har litet inkluderat i några kylare men då börjar dom kosta runt 1000kr

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad jaf fattar det som så är den nya sockeln typ ~1mm lägre? (osäker var lite otydligt om det var samma mått jag tittade på)

isf bara korta ner monteringskittetets distanser/skruvar med skillnaden för 115x till 1700.

fattade det som att 1700 är 7.7mm +-0.3mmoch 115x är 7.1mm +-0.3mm

så teoretiskt borde att korta ner distanserna 0.5-1mm nånstans ge korrekt höjd.

ned kortningen av distanserna kan du lätt göra med en fil på 10sec typ med relativt precist mått.

Här har vi en äkta ghetto-modder hör jag 😎. Så himla enkelt är det inte att fila ned, då man inte ska fila på gängan. Sen beror det lite på vilket monteringssätt kylaren har.

Varför inte göra det lätt för sig och köpa denna https://www.inet.se/produkt/5323688/arctic-cooling-freezer-i3... om man vill ha något för runt 500:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Här har vi en äkta ghetto-modder hör jag 😎. Så himla enkelt är det inte att fila ned, då man inte ska fila på gängan. Sen beror det lite på vilket monteringssätt kylaren har.

Varför inte göra det lätt för sig och köpa denna https://www.inet.se/produkt/5323688/arctic-cooling-freezer-i3... om man vill ha något för runt 500:-.

Den kylaren du länkade har en kylningseffekt på 95W tdp medan en 12600k har en tdp på 125W. Kanske inte är optimal

Permalänk
Skrivet av Primary:

Den kylaren du länkade har en kylningseffekt på 95W tdp medan en 12600k har en tdp på 125W. Kanske inte är optimal

Kan det stämma? Trodde det var en pimpad version av https://www.inet.se/produkt/5320987/arctic-freezer-34-esports... och den klarar 200W ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad jaf fattar det som så är den nya sockeln typ ~1mm lägre? (osäker var lite otydligt om det var samma mått jag tittade på)

isf bara korta ner monteringskittetets distanser/skruvar med skillnaden för 115x till 1700.

fattade det som att 1700 är 7.7mm +-0.3mmoch 115x är 7.1mm +-0.3mm

så teoretiskt borde att korta ner distanserna 0.5-1mm nånstans ge korrekt höjd.

ned kortningen av distanserna kan du lätt göra med en fil på 10sec typ med relativt precist mått.

Det stämmer att det skiljer knappt en mm. Såg det när jag jämförde monteringsskruvarna för LGA1700 I Corsairs "kit". När tillverkarna har kit så fördrar jag det framför filande, det löser ju även problemet med monteringshålen på icke Asus brädor.

Jag monterade nyss en ca 10år gammal Noctua D14 på LGA1700 med hjälp av Noctuas kit. Fungerade bra, ca 71C i Cinebench R23 multi- thred med en 12700k.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag kör med samma AIO på min 12600K som innan.
Fint utav Asus att göra hål för både 1151 och 1700.
Corsair H100i V2 anno ~ 2017

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Finns det monteringskitt för legendaren Evo 212 ? Sålänge den funkar så ser jag ingen vits med att köpa nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_kenzo:

Finns det monteringskitt för legendaren Evo 212 ? Sålänge den funkar så ser jag ingen vits med att köpa nytt

Coolermaster Alder Lake

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Finns tydligen flera kit att välja mellan, jag har ingen aning om vilken som passar min,,,

Min kylare : https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...
kitten att välja mellan : https://store.coolermaster.com/eu/lga-1700-upgrade-kits

någon som orkar guida?

EDIT: verkar inte som att det finns för min OG 212 än med artnr RR-212E-16PK-R1 ..

Permalänk
Medlem

Jag köpte

https://www.komplett.se/product/1198214/datorutrustning/dator...

och

https://www.komplett.se/product/1182677/datorutrustning/dator...

Man ska ta bort de fjädersatta skruvarna på själva kylardelen - någon som har något bra tips på hur? de är fästa med typ låsbrickor vid distansen/genomföringen.

tänker typ avbitare eller placktång och dra bort brickorna med...

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag vill köra inbyggda grafiken - o 12600 har 770-grafiken

// Lazze

Byggde en 11400-burk i söndags, till precis samma arbetsuppgifter du ska ha din burk till. 6 kärnor, 12 trådar. UHD730 som duger till UHD 60P och mer därtill. Billiga delar idag, då gen.11 reas ut. Gamla intelkylare passar finemang!

Det är hyfsat enkla arbetsuppgifter du (och jag) ska ha burken till. Till och med min gamla burk (4670K) klarade det rätt bra. Men klarade inte win11 samt så bara 4K@30Hz. Men 730 klarar 4K@60Hz, funkar finfint för "TV"..

Du sparar ett antal 100-lappar/kanske tusenlappar på att välja gen.11 istället för gen.12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Den kylaren du länkade har en kylningseffekt på 95W tdp medan en 12600k har en tdp på 125W. Kanske inte är optimal

Låste under kvällen upp "TDP" på min 11400. Den har officiellt 65W.
Utan "watt-taket", så den går "turbo hela tiden på alla kärnor" ligger den på 137-140W såg jag i HW-monitor. Med CM 212-kylare bli den max 78 grader varm på varmaste kärnan efter tre timmars loop av IBT. (Intel Burn in Test).

Fast gen 12 är det väl lite mindre "watt på"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Låste under kvällen upp "TDP" på min 11400. Den har officiellt 65W.
Utan "watt-taket", så den går "turbo hela tiden på alla kärnor" ligger den på 137-140W såg jag i HW-monitor. Med CM 212-kylare bli den max 78 grader varm på varmaste kärnan efter tre timmars loop av IBT. (Intel Burn in Test).

Fast gen 12 är det väl lite mindre "watt på"?

Precis, läste det här om 12600k:

”The CPU is rated at 125 W base power and 150 Watt maximum Turbo power. It is manufactured in 10nm, called Intel 7, process at Intel.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Byggde en 11400-burk i söndags, till precis samma arbetsuppgifter du ska ha din burk till. 6 kärnor, 12 trådar. UHD730 som duger till UHD 60P och mer därtill. Billiga delar idag, då gen.11 reas ut. Gamla intelkylare passar finemang!

Det är hyfsat enkla arbetsuppgifter du (och jag) ska ha burken till. Till och med min gamla burk (4670K) klarade det rätt bra. Men klarade inte win11 samt så bara 4K@30Hz. Men 730 klarar 4K@60Hz, funkar finfint för "TV"..

Du sparar ett antal 100-lappar/kanske tusenlappar på att välja gen.11 istället för gen.12.

Nu bidde det en 12600 för 2700:- tyckte det var ok. Kommer troligen köra några Hyper-v maskiner på servern oxo. En för webbserver o en för SQL DB

Byter från en 3770k, så nio generationer upp -> hoppas den nya oxo håller i 10+ år

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag köpte

https://www.komplett.se/product/1198214/datorutrustning/dator...

och

https://www.komplett.se/product/1182677/datorutrustning/dator...

Man ska ta bort de fjädersatta skruvarna på själva kylardelen - någon som har något bra tips på hur? de är fästa med typ låsbrickor vid distansen/genomföringen.

tänker typ avbitare eller placktång och dra bort brickorna med...

mvh Lazze

Kan säga att jag inte fick grejerna att passa. Komplett skulle kolla och återkomma.

på CM:s hemsida så rekommenderar de ett annat 1700 kit till EVO2 än det som Komplett säljer

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Behöver bygga ny server/mediadator här hemma. Tänkte köra en 12600K o mina gamla 64gb ddr4 minnen.

Kollade lite på kylare o hittade 1st Noctua som sa att 1700 ingick i kitet o typ 3 AIO kylare.

Tänkt mig en midrange lösning för max 500:- då maskinen inte kommer gå tungt, men hittar inget för sockel 1700

mvh Lazze

Orsaken är att LGA1700 är en sprillans ny socket och återförsäljare har inte hunnit sälja bort alla äldre kylare ännu.

Bara att ta kontakt med Noctua och uppvisa kvitto för din Processor och kvitto för din kylare/bild på kylaren med ditt namn så sänder de en monteringskit till dig gratis. Tog själv kontakt med dem innan jul och gav dem bilder på CPUn samt min kylare med en pappersbit med mitt namn och datumet på. Två veckor senare (På grund av jul och nyår) så damp ett vaderat paket ned i min brevlåda.

En sak man däremot skall vara medveten om. Alla kylare passar inte alla moderkort pga. vissa valt att överdimensionera sina MOSFET-kylflänsar till förbannelse. Asus ROG Strix t.ex. tvingar en att antingen montera kylaren med fläkten nedåt alternativt ta bort delar av plasten över kylflänsarna.

Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan ju även kolla efter ett moderkort med hål för både gamla 115x och nya 1700 hålbilden.

asus kör detta system med hål för bägge på sina z690 kort eller iaf de flesta av dem.
exempelvis
https://inetimg.se/img/1600x900/1903655_4.jpg

Problemet är att man får ojämnt tryck över CPU:n om man använder de äldre monteringshålen och det kan leda till högre temps. Så den lösningen är inte att rekommendera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Orsaken är att LGA1700 är en sprillans ny socket och återförsäljare har inte hunnit sälja bort alla äldre kylare ännu.

Bara att ta kontakt med Noctua och uppvisa kvitto för din Processor och kvitto för din kylare/bild på kylaren med ditt namn så sänder de en monteringskit till dig gratis. Tog själv kontakt med dem innan jul och gav dem bilder på CPUn samt min kylare med en pappersbit med mitt namn och datumet på. Två veckor senare (På grund av jul och nyår) så damp ett vaderat paket ned i min brevlåda.

En sak man däremot skall vara medveten om. Alla kylare passar inte alla moderkort pga. vissa valt att överdimensionera sina MOSFET-kylflänsar till förbannelse. Asus ROG Strix t.ex. tvingar en att antingen montera kylaren med fläkten nedåt alternativt ta bort delar av plasten över kylflänsarna.

Problemet är att man får ojämnt tryck över CPU:n om man använder de äldre monteringshålen och det kan leda till högre temps. Så den lösningen är inte att rekommendera.

Om man har en Dremmel, borde man nog kunna borra nya hål i moderkortet så kylaren passar?
OBS! Bara ett jättedåligt skämt!