Alliansen HCA för det smarta hemmet bildas

Permalänk
Melding Plague

Alliansen HCA för det smarta hemmet bildas

Flera stora aktörer som Samsung, Electrolux och GE Appliances inleder samarbete och bildar smarta-hemmet-alliansen Home Connectivity Alliance.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge de jobbar för öppna standarder så välkomnar jag dem.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så länge de jobbar för öppna standarder så välkomnar jag dem.

Hear hear!

Hade varit fantastiskt om vi slapp "hubbar" och proprietära protokoll. Jag vill kunna pussla ihop de bästa komponenterna, oavsett tillverkare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Samsung Sverige

Riktigt trevligt! Förhoppningsvis så blir det lite mindre av en jungel när det kommer till att navigera kring smarta hem.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Så istället för att ansluta sig till Matter så har vi redan fått två olika allianser/standarder?

Permalänk
Medlem

Snart har vi lika många allianser som hubbar och standarder.

Permalänk
Avstängd

"interkompabilitet"?

Så att pryttlarna blir kompabibla med varandra? Kompabibelt är bra - om nu ordet ens hade funnits...

Permalänk
Medlem

Spontant känns detta mer som ett försök att bilda ett ekosystem och att låsa mindre aktörer ute. Men jag är också pessimistisk lagd så vi får väl se.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

"Har du idag några smarta enheter i hemmet?"

Det mesta i belysningsväg styrs att en Telldus Znet Lite v2 men jag vet inte om det klassas som smart.

Sedan ett par månader står det en uppkopplad tvättmaskin från Miele i tvättstugan. Den kan, vid behov, fjärrstyras och den meddelar mig i telefonen när den är klar, när tvättmedlet är slut och lite annat. Snart? Vet inte. .

Vore trevligt om den hade haft en öppen standard för interaktion. Dels hade det kunnat komma alternativa appar som kanske inte varit lika sega som Mieles och dels kunde andra saker interagera med maskinen. Kanske kunde Google-högtalarna berätta att tvätten är klar?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Lär väl bli som Phoebus kartellen. Jag hoppas att jag har fel men det luktar lite unket. Risken finns ju att dom låser ute mindre aktörer och innovation.

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Så istället för att ansluta sig till Matter så har vi redan fått två olika allianser/standarder?

Precis detta. Varför väljer fyra företag att starta en egen standard när det redan finns en känd och relativt ny satsning? Ställde Matter för höga krav eller var de inte tillräckligt bra? Och hur planerar de att interagera med typ resten av världen? Detta behöver besvaras innan man köper smarta prylar från de här fyra firmorna.

Permalänk

Ett smart hem är ytterligare ett sätt att kunna kartlägga folks vanor och beteenden. Så vitt jag vet framgår det på ex. tvättmaskinen när tvätten är färdig. Ställa en klocka kan de flesta, så nej tack till " smarta hem " och IOT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastarlasse:

Ett smart hem är ytterligare ett sätt att kunna kartlägga folks vanor och beteenden. Så vitt jag vet framgår det på ex. tvättmaskinen när tvätten är färdig. Ställa en klocka kan de flesta, så nej tack till " smarta hem " och IOT.

Jag har precis köpt tvättmaskin och diskmaskin men brydde mig inte om smarta funktioner. Så länge jag behöver ladda maskinerna manuellt så kan jag lika gärna sätta på den på en knapp när jag ändå är där tänker jag.
Undantaget skulle väl vara om man har autodosering och man kan i affären kolla om man behöver köpa nytt medel.

Permalänk
Medlem

"Samarbeten med regeringar och andra organisationer"

Jotack, verkar ju väldigt lovande... Dvs de garanterar en bakdörr till CIA, Putin, FOA, etc.

Permalänk
Medlem

Som redan påpekat i tråden. Finns jue redan standarder bara att implementera och använda. Varför uppfinna hjulet på nytt bara för att?

//Lanhead

Permalänk
Medlem

Jahopp, vad är det för fel på Matter nu då?

Permalänk
Medlem

"Det bästa med standarder är att det finns så många att välja på'"

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Man får rätt taskig känsla faktiskt. Sammantaget så kommer det inte vara det där som bär automatisering framåt det kan vi vara säkra på.

Frågan är vem som lyckas ta konceptet med ”hemautomation” in i framtiden? Det finns ju ett gäng lite större aktörer men alla har nackdelar som är ganska långt från där det borde vara om man får önska.

Mina personliga tankar på det jag testat i denna djungel.
Google:
Har fuckat upp hela konceptet. Man ryser när man försöker konfigurera något i home. Absolut inget är intuitivt och kan inte för mitt liv förstå varför man gjort de designval man gjort. Man känner sig som en total idiot när man måste googla de mest rudimentära funktionerna. Det är nästan lite ironiskt bara det… visst, röststyrning men i hemmet? Inget för mig.

Apple:
Inte använt jättemycket men det är ganska Apple. Alltså sjukt instängt och premiumdyra enheter. Däremot så kan nog tom min gamla mamma få igång någon brytare eller liknande i detta system.

Ikea:
Ganska rakt fram att konfigurera men ganska smalt användningsområde givetvis. Tycker det fungerar som förväntat

Millheat
Instabil, tappar enheter, konton efter varje gång de får för sig att försöka fixa något. Det är väl inte ett helt system så att säga, samma som Ikea eller andra liknande. Dåligt är det iaf.

Fibaro,
Det är ett bra försök, enheterna är stabila och det går att göra en hel del. Tyvärr så har dom missat användaren och lämnat denne helt ensam med skitdålig användarupplevelse inlåst också, givetvis. Dyrt, stabilt

Home Assistant
Går att göra allt (nästan) Det är ju inget för svärmor men det utger det sig heller för…på lite sikt så kan detta bli hur bra som helst. Öppet, krångligt, kompetent.

Enda kamerappen/kameran som visat någon sånär stabilitet vid användande är TP
Ja menar, vad är det för idé att ha en övervakningskamera som bara fungerar varannan gång?
Jag har provat några olika billiga varianter bara

Samsung smart things:
Fungerar när det själv vill, begränsat, inlåst. Det här får man också stressutslag av för det är så inkonsekvent både vid konfiguration och när enheter/funktioner svajar. Frustration rakt av..

Finns fler men jag håller på dom lite

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så på ena sidan matter som har google, amazon och apple vilket täcker alla "assistenter" som man kan tänka sig att folk faktiskt har i hemmet och som huvudpart har zigbee alliance vilket innebär bland annat Ikea och Phillips hue stöd.

å andra sidan har vi HCA som består av typ vitvaruföretag? Samsung anväder z-wave? det känns mer som att HCA är en samling av större företag som gör "smarta" saker som kylskåp, tvättmaskiner och air conditioners vilket ju inte är vad folk brukar bry sig om när det kommer till det "smarta hemmet".

så det blir i princip z-wave vs zigbee där större elektronik som vitvaror och AC enheter använder z-wave och lampor och gardiner använder zigbee?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BasseBaba:

Så istället för att ansluta sig till Matter så har vi redan fått två olika allianser/standarder?

Skrivet av Grumie:

Spontant känns detta mer som ett försök att bilda ett ekosystem och att låsa mindre aktörer ute. Men jag är också pessimistisk lagd så vi får väl se.

Skrivet av T4IM:

Lär väl bli som Phoebus kartellen. Jag hoppas att jag har fel men det luktar lite unket. Risken finns ju att dom låser ute mindre aktörer och innovation.

Skrivet av dlq84:

Jahopp, vad är det för fel på Matter nu då?

Jag är också lite förvirrad till skapandet av HCA, men det jag kan säga direkt är att HCA kommer samarbeta med Matter (gamla CSA). Samsung medverkar dessutom i Matter under namnet SmartThings, men kommer sitta i Board of Director för HCA (om jag förstått det rätt) under namnet Samsung Electronics.

Det ska bli intressant att se vad som händer, då vi nu i effekt har tre olika organisationer med alla samma mål: Öppna standarder

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BMac:

"interkompabilitet"?

Så att pryttlarna blir kompabibla med varandra? Kompabibelt är bra - om nu ordet ens hade funnits...

Yes, det som är tanken!

Att olika prylar från olika företag ska kunna kommunicera med varandra oberoende av märke och tillverkare

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Precis detta. Varför väljer fyra företag att starta en egen standard när det redan finns en känd och relativt ny satsning? Ställde Matter för höga krav eller var de inte tillräckligt bra? Och hur planerar de att interagera med typ resten av världen? Detta behöver besvaras innan man köper smarta prylar från de här fyra firmorna.

Skrivet av INCSlayer:

Så på ena sidan matter som har google, amazon och apple vilket täcker alla "assistenter" som man kan tänka sig att folk faktiskt har i hemmet och som huvudpart har zigbee alliance vilket innebär bland annat Ikea och Phillips hue stöd.

å andra sidan har vi HCA som består av typ vitvaruföretag? Samsung anväder z-wave? det känns mer som att HCA är en samling av större företag som gör "smarta" saker som kylskåp, tvättmaskiner och air conditioners vilket ju inte är vad folk brukar bry sig om när det kommer till det "smarta hemmet".

så det blir i princip z-wave vs zigbee där större elektronik som vitvaror och AC enheter använder z-wave och lampor och gardiner använder zigbee?

HCA är ett gäng vitvaru- och ventilations-företag som startat eget, och det är fler än de fyra jag nämnde i artikeln, men lite för många att lista så enklare att bara kolla in deras hemsida om man är intresserad. Matter (gamla CSA) kommer jobba med smarta-hemmet-assistenter, belysning och liknande. Som jag förstått det kommer HCA jobba ihop med Matter i någon utsträckning också, vilket inte känns helt osannolikt med tanke på att Samsung sitter med i båda organisationerna

Förhoppningsvis kan de komma fram till någon ny standard tillsammans, som kanske kan brygga z-wave och zigbee -- Alternativt en helt ny standard som ersätter dem båda, men med bibehållen bakåtkompabilitet för båda Z-standarderna

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trigger:

Mina personliga tankar på det jag testat i denna djungel.
Google:
Har fuckat upp hela konceptet. Man ryser när man försöker konfigurera något i home. Absolut inget är intuitivt och kan inte för mitt liv förstå varför man gjort de designval man gjort. Man känner sig som en total idiot när man måste googla de mest rudimentära funktionerna. Det är nästan lite ironiskt bara det… visst, röststyrning men i hemmet? Inget för mig.
Ikea:
Ganska rakt fram att konfigurera men ganska smalt användningsområde givetvis. Tycker det fungerar som förväntat

Anledningen för mig att skaffa Ikea belysning var just att den kan styras med automatik, sensorer och röst så jag inte behöver tänka på var brytarna är placerade och/eller flytta dem. Min katt har också lärt sig att tända ljuset via sensor, åtminstone så har hon ändrat rörelsemönster vid matskålen och går ofta förbi sensorn och tänder om det är mörkt, kan vara slump men katten har verkligen ändrat sitt beteende och jag tror att hon lärt sig att det blir ljust när hon sätter sig på ett visst ställe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastarlasse:

Ett smart hem är ytterligare ett sätt att kunna kartlägga folks vanor och beteenden. Så vitt jag vet framgår det på ex. tvättmaskinen när tvätten är färdig. Ställa en klocka kan de flesta, så nej tack till " smarta hem " och IOT.

Eldar du för värme hemma och lever utan ström också i din grotta? 😂

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av Pelle:

Eldar du för värme hemma och lever utan ström också i din grotta? 😂

Finns plats för en till Pelle. Kan jag lära dig lite om kritiskt tänkande och om hur man bäst överlever en zombie apocalypse (OBS! varning för sarkasm).

Permalänk
Medlem

Föredrar ett osmart hem.

Permalänk
Medlem

Har precis överklockat frysen till sällan skådade nivåer och använder den numera som ugn istället - smart tycker jag. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastarlasse:

Ett smart hem är ytterligare ett sätt att kunna kartlägga folks vanor och beteenden. Så vitt jag vet framgår det på ex. tvättmaskinen när tvätten är färdig. Ställa en klocka kan de flesta, så nej tack till " smarta hem " och IOT.

Min tvättmaskin står i källaren och det hörs inte när den är klar. Flera av programmen anpassas dessutom tidsmässigt efter mängden tvätt och det är därför riktigt trevligt med en avisering när tvätten är klar.

Maskinen stödjer också "Smart Grid" och kan ställas in att starta inom ett visst tidsintervall och då välja den tidpunkt då elen är billigast. Den funktionen har jag dock inte brytt mig om.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av [SH]:

Min tvättmaskin står i källaren och det hörs inte när den är klar. Flera av programmen anpassas dessutom tidsmässigt efter mängden tvätt och det är därför riktigt trevligt med en avisering när tvätten är klar.

Det är smart att centrifugera ordentligt så du får centrifugera hårdare så märker du när det slutar skaka

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Min tvättmaskin står i källaren och det hörs inte när den är klar. Flera av programmen anpassas dessutom tidsmässigt efter mängden tvätt och det är därför riktigt trevligt med en avisering när tvätten är klar.

Maskinen stödjer också "Smart Grid" och kan ställas in att starta inom ett visst tidsintervall och då välja den tidpunkt då elen är billigast. Den funktionen har jag dock inte brytt mig om.

Jag brukar sätta timer på mobilen när jag tvättar. Funkar hur bra som

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...