Plötsligt satt bakom privat IPv4... (Bahnhof)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kontaktade nu kundtjänst och frågade, de sa att det mycket riktigt kostar 50:- extra, ville då ångra min beställning och blev kopplad till avdelningen för uppsägning.... kan ju säga att väntetiden där var något längre än vanliga kundtjänst

Det går ju inte heller kontakta dem på andra vis än telefon, förrutom brev.... ja brev, INTE e-post....

Varför folk rekomenderar bahnhof kan jag inte förstå, riktigt jobbiga att få kontakt med och dolda avgifter jag aldrig varit med om hos någon annan leverantör

Bahnhof lever mycket på gammalt rykte och bra reklam.

Kundsupport där har varit bland det sämsta i landet sen minst fem år tillbaka.
Nätet är dock bra så länge du inte behöver ha kontakt med någon där.

Skrivet av Dinkefing:

Att ni inte protesterar? Alla här verkar ta detta som en klackspark. Det är helt galet att Bahnhof lägger sina kunder bakom CG-NAT. En massa saker som slutar fungera normalt bakom CG-NAT. Hur tänker Bahnhof när de uppenbart kommer förlora kunder pga detta och inte ha någon fungerande ipv6? Det är ju det mest logiska men nej CG-NAT ska det vara.

Den enda operatören förutom Bahnhof jag känner till som lägger sina kunder bakom CG-NAT är IP-Only.

Bahnhof har kört med CGNAT i typ 10 år nu?

Vad jag vet så kör Tele2, Telia och Telenor med CGNAT på vissa ställen (och då på dotterbolag likt Ownit osv också).

Väldigt många stadsnät har CGNAT sen många är tillbaka.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Hur vet man om man har IPv4? Kollade på WhatsMyIp.com och det börjar på 82. och under "WAN IP" i routern är det samma IP som börjar på 82. Innebär det att man har IPv4? Fast kan vara så att mitt bara är "fast" för jag ska ha ringt om detta till Bahnhof för flera år sedan när jag ville kunna hosta något på min dator via "normal" IP-adress.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur vet man om man har IPv4? Kollade på WhatsMyIp.com och det börjar på 82. och under "WAN IP" i routern är det samma IP som börjar på 82. Innebär det att man har IPv4? Fast kan vara så att mitt bara är "fast" för jag ska ha ringt om detta till Bahnhof för flera år sedan när jag ville kunna hosta något på min dator via "normal" IP-adress.

Har du samma WAN-IP som ditt IP utåt så är du inte NATad. En 82-adress är ej NATad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tinkerbeard:

Har du samma WAN-IP som ditt IP utåt så är du inte NATad. En 82-adress är ej NATad.

Jag lever nätdrömmen med andra ord?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Om operatören håller sig till RFC så innebär en WAN-adress mellan 100.64.x.x till 100.127.x.x CGNAT.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Bahnhof lever mycket på gammalt rykte och bra reklam.

Kundsupport där har varit bland det sämsta i landet sen minst fem år tillbaka.
Nätet är dock bra så länge du inte behöver ha kontakt med någon där.

Bahnhof har kört med CGNAT i typ 10 år nu?

Vad jag vet så kör Tele2, Telia och Telenor med CGNAT på vissa ställen (och då på dotterbolag likt Ownit osv också).

Väldigt många stadsnät har CGNAT sen många är tillbaka.

Såvitt jag vet kör Ownit ipv6?

Vilka stadsnät då? Tror inte något stadsnät kör CGNAT märker inte kunderna det då? Du måste tänka på operatörer, jag har svårt att tro att stadsnät kör CGNAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror inte att det är så många fler iallfall inte renodlade bredbandsoperatörer. Aldrig hört talats om internetbolaget.

Även de som inte kan någonting om nätverk kommer märka att ingenting fungerar när man ligger bakom CG-NAT. De vet bara inte om att CG-NAT är anledningen. CG-NAT gör att du som kund får dela ett publikt ip med flera andra och det bryter mot viktiga nätverksprinciper. CG-NAT är det absolut en no go!

Säg upp avtalet till Bahnhof genast och byt till ett som antingen fortfarande kör publika ipv4 eller åtmistone ipv6 är mitt tips!

Vad menar du skulle sluta fungera för mig som helt vanlig användare?

Jag har ingen server eller nån inkommande trafik utifrån som ska kunna nå nått i mitt nät.

Så jag ser det mer som ett specialfall att man skulle behöva en publik IP.

Jag märkte inte av att Bredband2 bytte till CG-NAT förens långt senare. Och hade aldrig upplevt några problem.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FX9:

Vad menar du skulle sluta fungera för mig som helt vanlig användare?

Jag har ingen server eller nån inkommande trafik utifrån som ska kunna nå nått i mitt nät.

Så jag ser det mer som ett specialfall att man skulle behöva en publik IP.

Jag märkte inte av att Bredband2 bytte till CG-NAT förens långt senare. Och hade aldrig upplevt några problem.

Saker som kan (inte "omedelbart måste") sluta fungera är sånt som kräver kontinuerlig kommunikation, antalet portar/anslutningar/bandbredd är ändligt och säg att hela ditt grannskap sitter bakom samma ip och ska streama video eller köra ett onlinespel då kan det bli problem, om ni däremot bara "surfar runt" och klarar er med relativt intermittent trafik och troligen inte mellan exakt samma platser så är det mindre risk att det inte fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Saker som kan (inte "omedelbart måste") sluta fungera är sånt som kräver kontinuerlig kommunikation, antalet portar/anslutningar/bandbredd är ändligt och säg att hela ditt grannskap sitter bakom samma ip och ska streama video eller köra ett onlinespel då kan det bli problem, om ni däremot bara "surfar runt" och klarar er med relativt intermittent trafik och troligen inte mellan exakt samma platser så är det mindre risk att det inte fungerar.

Men för att citera vad jag ställde min fråga baserat på:

Citat:

Även de som inte kan någonting om nätverk kommer märka att ingenting fungerar när man ligger bakom CG-NAT. De vet bara inte om att CG-NAT är anledningen. CG-NAT gör att du som kund får dela ett publikt ip med flera andra och det bryter mot viktiga nätverksprinciper. CG-NAT är det absolut en no go!

Där säger han att "ingenting fungerar".
Jag ifrågasätter det uttalandet framförallt. För uppenbarligen (för mig) fungerar allting som jag använder Internet till.
Tycker man ska hålla såna påståenden till en mer vettig nivå och säga som det är istället för att blåsa upp CG-NAT som om den var ondskan återfödd

Spelar sällan online spel, surfar mest, streamar en hel del youtube/netflix.
På sin höjd har jag fått nått error från netflix att det inte går att titta på något nån enstaka gång - kan det var CG-nat? Jag har antagit att Netflix varit skälet till dessa problem.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FX9:

Men för att citera vad jag ställde min fråga baserat på:

Där säger han att "ingenting fungerar".
Jag ifrågasätter det uttalandet framförallt. För uppenbarligen (för mig) fungerar allting som jag använder Internet till.
Tycker man ska hålla såna påståenden till en mer vettig nivå och säga som det är istället för att blåsa upp CG-NAT som om den var ondskan återfödd

Spelar sällan online spel, surfar mest, streamar en hel del youtube/netflix.
På sin höjd har jag fått nått error från netflix att det inte går att titta på något nån enstaka gång - kan det var CG-nat? Jag har antagit att Netflix varit skälet till dessa problem.

Det kan bero på cgn, det lär vara populära tjänster som behöver stabil kontinuerlig trafik som drabbas först så strömningstjänster och spel lär vara där Svensson märker det för de kör inte servrar eller andra mer avancerade saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Lento:

En annan variant skulle kanske kunna vara att använda port forwarding via t.ex. Mullvad. Man vet ju dock aldrig hur mycket prestanda och pingtid påverkas med dessa lösningar eftersom hosten då först måste koppla upp sig mot en VPN-server/tjänst som kanske delas av många...

Använder du dig av Wireguard protokollet så är det så liten effekt så länge VPN servern inte ligger för långt bort, jag har 2ms drygt till VPN servern i Göteborg och inga förluster av paket än (3 månader 24/7) Mullvad borde ju fungera likvärdigt kan jag tycka, så länge du väljer en server med lägst load och nära dig borde den inte ha några problem att hinna med dina saker utan någon nämnvärd fördröjning

Permalänk
Medlem

Ja jo, publik IP via VPN går ju att skaffa, men en extratjänst det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag gissar att det är rätt många slutkunder som måste ha publik IPv4-adress på grund av politik, affärsmässiga relationer och tekniska val. Eftersom olika personer i tråden har så olika upplevelser så tror jag att mycket beror på vilken nätägare/kommunikationsoperatör man har och vilka krav de ställer. Vissa vägrar antagligen befatta sig med CG-NAT, vissa föredrar det och vissa tolererar det men ser det som en nödlösning.

Internetstiftelsens arbete tillsammans med branchen att definiera vad "internetaccess" innebär, innehåller så vitt jag kan se krav på publik ("globalt adresserbar") IPv4-adress i punkt 2.1. Texten är dock inte supertydlig. Oavsett, så kan den otydligheten ju innebära att kommunikationsoperatörer inte vill sätta sig i en sits där de inte längre kan sälja "internetaccess" till slutkund, medan Bahnhof och andra ISP:er ser sig tvugna att göra något åt IPv4-bristen och då väljer att göra det hos kommunikationsoperatörer som är mer CG-NAT-vänliga.

Jag har, ta i trä, kvar min publika IPv4 som jag haft i minst 3,5 år nu, samt samma IPv6-prefix som jag fick när IPv6 infördes. 274 kr/månad för 100/100 hos Bahnhof, vilket är i paritet med konkurrenterna i stadsnätet. Om de plockar bort den publika IP-adressen så kommer jag nog kolla upp hur punkten 2.1 egentligen ska tolkas och leva lite rövare med konsumentverket och post- och telestyrelsen, men jag håller mig lugn tills jag har ett "case" själv. Det vore ju märkligt om Bahnhof säljer något som inte är "internetaccess" till ordinarie pris och ändå marknadsför det som det, eller hur?

Skrivet av matte56:

Ni som blivit av med eran publika, får ni någon ipv6 tilldelad er?

Önskar jag kunde ha IPv6, kanske så hade det inte varit nån problem för att börja med. Tydligen vägrar mitt nät lägga till stöd för det. Så publikt IPv4 var i stort sätt ett krav för mig, men ville inte betala ännu mer efter de redan höjde priset nyligen (pga nätet).

Har Zitius som fiber nät (som ägs av Telia tror jag). Bahnhof ville att jag alltså skulle betala 400kr för 100/100 med publikt IP vilket börjar närma sig Telia's ADSL kostnad (som jag hade innan jag fick fiber). När jag originellt beställde internet hos Bahnhof var de det billigaste (om man räknar med fakturkostnad som den annars billigaste hade) på 299kr så det var en bit av ett shock när jag 30 dagar senare vid faktiska aktiveringen skulle betala 400kr för att få mina grejer att fungera, nånting som jag trodde var ett givet (jag visste inte ens att CG-NAT fanns förrän jag kopplade i routern). Nu är de inte ens det billigaste längre så deras rykte om sekretess och (förhoppningsvis) gratis publikt IP efter jag hotade lämna är det enda som håller mig kvar för nu.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag lever nätdrömmen med andra ord?

Inte för att låta dryg, men... Behöver man fråga om hjälp hur man kollar upp om man är NAT'ad eller ej så är man inte berörd negativt att vara NAT'ad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Inte för att låta dryg, men... Behöver man fråga om hjälp hur man kollar upp om man är NAT'ad eller ej så är man inte berörd negativt att vara NAT'ad.

Inte för att låta dryg, men du har fel

Finns många som har en spelserver eller liknande (kräver inga speciella kunskaper) men har ingen aning om vad CG NAT är ens och vet ännu mindre hur man kollar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Skrivet av MacAllan:

Inte för att låta dryg, men du har fel

Finns många som har en spelserver eller liknande (kräver inga speciella kunskaper) men har ingen aning om vad CG NAT är ens och vet ännu mindre hur man kollar det.

Precis, kör en plex server här hemma och ska sätta upp en Trunas med nextcloud snart tänkte jag, och lärde mig något nytt idag
(sitter på bahnhof och är inte natad då plex rapporterar en 82-adress)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

@Bahnhof AB : Vad har Ni att säga om saken?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

(sitter på bahnhof och är inte natad då plex rapporterar en 82-adress)

Nja, det är ju bara den adress som används utåt. Du kan fortfarande vara bakom CGNAT. Se WAN interface på din router helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Nja, det är ju bara den adress som används utåt. Du kan fortfarande vara bakom CGNAT. Se WAN interface på din router helt enkelt.

Vad ska jag kolla efter?
DECO rapporterar Dynamisk ip, och samma adress som plex

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad ska jag kolla efter?
DECO rapporterar Dynamisk ip, och samma adress som plex

Det är vilken adress du får till routern waninterface som bestämmer om du har cgn eller inte.
CGN nät ska enligt standard ligga på 100.64.0.0/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är vilken adress du får till routern waninterface som bestämmer om du har cgn eller inte.
CGN nät ska enligt standard ligga på 100.64.0.0/10

Den IP som decon (kör som router) får börjar på 82 (till internet, borde vara WAN), så då är jag inte bakom CGN, eller?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Den IP som decon (kör som router) får börjar på 82 (till internet, borde vara WAN), så då är jag inte bakom CGN, eller?

Det framgår inte tydligt var adressen är kollad, man måste kolla på wanporten för det går inte att läsa av den via en webbsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det framgår inte tydligt var adressen är kollad, man måste kolla på wanporten för det går inte att läsa av den via en webbsida.

Och hur checkar man det, på annat sätt än att gå till routerns hemadress?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Man loggar in i routern poch läser av adressen på wanporten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du kan kika här och se om det är samma i routern för IPv4 samt om du använder IPv6

https://whatismyipaddress.com

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man loggar in i routern poch läser av adressen på wanporten.

Då bör det vara den adressen jag sa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm, bra att jag råkade se denna tråd. Så jag inte bara en dag kommer på att det inte funkar och tar en del tid att felsöka.
Har också bahnhof och haft 5+ år nu.

Håller med vad någon sa om deras support. Hade problem med att få allt fungera i min nya lägenhet, felsökte det till routern och frågade om de kunde hjälpa mig. De sa att något med inställningarna är fel. (problemet var i detta fall att routern resetade vissa inställningar, och supporten kunde inte hur man gjorde. Var tydligen mer än vanlig support). Skaffade en ny router och gjorde allt rätt och så funkade det på 5 min.

Om de kommer ta extra betalt för att ha publikt IP så kommer jag också byta. Först höra av mig till dem och säga varför. Sen får de ta det som de tar det. Gissar på att de kommer förlora många kunder härifrån om de gör såhär. Och utan fix så kommer jag personligen inte att gå tillbaka till dem. Även om det mesta med uptime/lagg mm har varit bra. Betala nästan en fjärdedel extra för en tjänst som borde vara självklart för många, är inte okej i mina ögon. Speciellt med Bahnhofs reputation sen tidigare.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Hedersmedlem

Uppföljning på tidgare inlägg!

Ringde Bahnhof och fick publikt ip utan extrakostnad. Får se hur länge det fortsätter vara så.

Hyfsat nöjd kund nu i alla fall. Telias prishöjningar i stadsnätet åker jag på hur jag än gör.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Bahnhof är, som någon sa, lite av en entusiast-ISP. Som entusiast förväntar man sig både publik IPv4 och IPv6.

Om man bara surfar på Instagram och glor Netflix kan man ha vad som helst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maDa:

Bahnhof är, som någon sa, lite av en entusiast-ISP. Som entusiast förväntar man sig både publik IPv4 och IPv6.

Om man bara surfar på Instagram och glor Netflix kan man ha vad som helst.

Typ snabbtest.

C:\Users\mrqaffe>ping instagram.se

Pinging instagram.se [2a03:2880:f053:11:face:b00c:0:2] with 32 bytes of data:
Reply from 2a03:2880:f053:11:face:b00c:0:2: time=15ms
Reply from 2a03:2880:f053:11:face:b00c:0:2: time=17ms
Reply from 2a03:2880:f053:11:face:b00c:0:2: time=14ms
Reply from 2a03:2880:f053:11:face:b00c:0:2: time=16ms

Ping statistics for 2a03:2880:f053:11:face:b00c:0:2:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 14ms, Maximum = 17ms, Average = 15ms

Visa signatur