Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

2016 3360 st
2017 4756 st
2018 7912 st
2019 17 088 st
2020 29 643 st
2021 57 470 st

Ovan visas hur många elbilar som har sålt i Sverige de senaste året.
Antalet elbilar i Sverige ökade med 91% under 2021.
Samtidigt ökade antalet snabbladdare med ca 170 st eller 12%

Blev med elbil i oktober 2019 och de första ett och halvt åren var det aldrig köer vid snabbladdarna. Senaste halvåret har jag alltid fått vänta för att påbörja en snabbladdning(oftast har dessa resor inte en skett under stora resdagar). Med två småbarn innebär köerna en påfrestning och har därför funderat på att byta till en laddhybrid. Visste att det var illa men dessa siffror visar att utbyggnaden av snabbladdarna ligger hopplöst efter och att det kommer bara bli värre de kommande åren.

Misstänker att vi kommer få se nyhetsinslag/artiklar om köer vid laddstationerna i samband med sportloven v7-v10 precis som vi såg i somras. Idag finns det troligen 30-50% fler elbilar i trafik än vad det gjorde i somras.

För oss som familj är elbil överlägsen i vardagen men börjar bli hopplös vid långresor. Att gå tillbaka till en fossildriven bil är inte ett alternativ. Det enda alternativet är som sagt en laddhybrid. De flesta sådana kommer idag ca 30-60 km, enstaka modeller kommer 90 km. Detta är under varma halvåret och vid provkörning av 90 km varianten kom vi 60 km en vinterdag.

Hur ska vi få till en infrastruktur som stödjer omställningen till elbilar så att folks livskvalitet inte försämras vid långresor och därmed förlänger omställningen?

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4E22AQHgCPhNqx6xQQ/feedshare-shrink_1280/0/1641500421640?e=1644451200&v=beta&t=q6pr4729KT_wY1cwHo5avJV1w5rwSB-Xc4hi7CJNLNg

Källor:
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/stora-fram...
https://alltomelbil.se/arets-statistik-elbilarna-slutar-pa-to...
https://www.bilsweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
https://press.powercircle.org/posts/pressreleases/2020-ett-re...
https://powercircle.org/kunskap/

Ja man får hoppas det byggs ut mycket. Som det är nu är väl infrastrukturen för laddning en del av varför vi kör Tesla idag, för att slippa oroa oss för det. Hade hoppats att Ionity skulle göra samma sak för de märkena som står bakom men de tycks inte riktigt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är ju jättebra att det går hastigt framåt, att folk inte stannar upp och tar hybridspåret.

Angående laddinfrastrukturen så får man väl hoppas att OKQ8's satsning är frälsningen men det är ju bara tragiskt att regeringen inte driver på detta hårdare, är det kostnaderna eller ovissheten kring elbilens vara/icke vara som ligger till grund för den sega omställningen?

Det är ju det som är problemet. Det går ju inte hastigt framåt där det behövs. Dvs hur många snabbladdare som byggs.

OKQ8s ska bygga 300 stolpar med 800 st laddpunkter. Normalt är att de placerar 3 stolpar per station, dvs 6 st kan ladda samtidigt. Detta är ett väldigt efterlängtat initiativ men det är en droppe i havet av vad som behövs.

Kostnader är alltid ett problem men jag skulle säga att största problemet här är tekniskt. Att få fram tillräckligt med effekt i elnätet till stationerna. OKQ8 ska ha en effekt på 150kW. 6*150kW blir 900kW. En normal villa har en huvudsäkring på 20a dvs ca 13,8 kW. Det innebär att varje OKQ8 station nu ska lägga till samma effekt som 65 normala villor. Elnätet är inte dimensionerat för att det helt plötsligt behövs en effekt motsvarande en nytt bostadsområde i ett redan etablerat område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja man får hoppas det byggs ut mycket. Som det är nu är väl infrastrukturen för laddning en del av varför vi kör Tesla idag, för att slippa oroa oss för det. Hade hoppats att Ionity skulle göra samma sak för de märkena som står bakom men de tycks inte riktigt göra det.

Detta är helt klart Teslas största fördel som jag ser det.
Vad känner du, nu när de pratar om att öppna upp sig för andra bilmärken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Detta är helt klart Teslas största fördel som jag ser det.
Vad känner du, nu när de pratar om att öppna upp sig för andra bilmärken?

Viss oro är det väl för att de kommer strunta i vad de sagt och faktiskt försämra för Teslaägare, men jag tror (och hoppas) de kommer ha det som största fokus. Min gissning är väl att det inte blir den öppningen som vissa tror det kommer bli där hela nätverket blir tillgängligt helt plötsligt utan det handlar nog i första hand om stationerna de redan vunnit ”upphandlingen” om att bygga med statligt stöd. Tror att de inte kommer göra så att Teslaägare för köa helt plötsligt i var fall och då lär det inte bli fullt öppnat året om för alla.

Om vi pratar om vad skulle göra ifall de byggt ut nätverket så att alla kan få tillgång till alla stationer så kanske jag hade testat någon annan elbil, det finns några som lockar lite men inte jättemycket om jag skall vara ärlig så mycket kommer nog av att det är kul att testa något annat ibland.

Permalänk
Medlem

Rent samhällsmässigt tror jag det är bra med fler laddare och då vore det ju bra om Tesla öppnar upp för andra. Det är ju ett ”enkelt” sätt att få till fler laddare i Europa. Jag tror det är ohållbart om man ska behöva åka förbi laddstolpar när man behöver ladda i framtiden, bara för att man köpte ett annat märke, det vinner ingen på.

Samtidigt förstr man ju Tesla, det är det avsolut starkaste dom har. Visst har dom också bra vilar men laddnätverket skulle jag säga är den största fördelen med en Tesla.

Drygt om dom väljer att bara öppna vissa, det blir högst förvirrande. ”Ah en laddstation. Jaha nej den här dög inte, får åka till en annan tesla-stolpe”.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag laddar hemma, på jobbet och på landet då jag har laddstolpar där och det fungerar utmärkt även om bilen skulle ha lite kortare räckvidd. Dock är långresor inte att tänka på med elbil ännu på grund av de anledningar ni nämner. Det saknas laddstolpar, de som finns är för få etc. Skall elbilsboomen ske på riktigt och fungera som det är tänkt så måste massor byggas ut mellan städerna främst men även i städerna.

Sedan att snabbladda för 8-9 kr per kWh förstår jag inte hur de tänkt kring riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Det är ju det som är problemet. Det går ju inte hastigt framåt där det behövs. Dvs hur många snabbladdare som byggs.

OKQ8s ska bygga 300 stolpar med 800 st laddpunkter. Normalt är att de placerar 3 stolpar per station, dvs 6 st kan ladda samtidigt. Detta är ett väldigt efterlängtat initiativ men det är en droppe i havet av vad som behövs.

Kostnader är alltid ett problem men jag skulle säga att största problemet här är tekniskt. Att få fram tillräckligt med effekt i elnätet till stationerna. OKQ8 ska ha en effekt på 150kW. 6*150kW blir 900kW. En normal villa har en huvudsäkring på 20kW. Det innebär att varje OKQ8 station nu ska lägga till samma effekt som 450 normala villor. Elnätet är inte dimensionerat för att det helt plötsligt behövs en effekt motsvarande en nytt bostadsområde i ett redan etablerat område.

Fast så kan man ju inte resonera, då skulle med andra ord inga nya industrier få starta sin verksamhet för att man inte tar hänsyn till de redan boendes elbehov?

Det är väl klart att det går att utöka kapaciteten, allt är i slutändan bara en pengafråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag laddar hemma, på jobbet och på landet då jag har laddstolpar där och det fungerar utmärkt även om bilen skulle ha lite kortare räckvidd. Dock är långresor inte att tänka på med elbil ännu på grund av de anledningar ni nämner. Det saknas laddstolpar, de som finns är för få etc. Skall elbilsboomen ske på riktigt och fungera som det är tänkt så måste massor byggas ut mellan städerna främst men även i städerna.

Sedan att snabbladda för 8-9 kr per kWh förstår jag inte hur de tänkt kring riktigt.

En laddstation med allt vad det innebär i kabeldragning och utrustning kanske kostar en 500k eller något, bara höftar här, ja sen all administration. Det måste man väl försöka räkna hem därav 8-9kr/kwh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

2016 3360 st
2017 4756 st
2018 7912 st
2019 17 088 st
2020 29 643 st
2021 57 470 st

Ovan visas hur många elbilar som har sålt i Sverige de senaste året.
Antalet elbilar i Sverige ökade med 91% under 2021.
Samtidigt ökade antalet snabbladdare med ca 170 st eller 12%

Blev med elbil i oktober 2019 och de första ett och halvt åren var det aldrig köer vid snabbladdarna. Senaste halvåret har jag alltid fått vänta för att påbörja en snabbladdning(oftast har dessa resor inte en skett under stora resdagar). Med två småbarn innebär köerna en påfrestning och har därför funderat på att byta till en laddhybrid. Visste att det var illa men dessa siffror visar att utbyggnaden av snabbladdarna ligger hopplöst efter och att det kommer bara bli värre de kommande åren.

Misstänker att vi kommer få se nyhetsinslag/artiklar om köer vid laddstationerna i samband med sportloven v7-v10 precis som vi såg i somras. Idag finns det troligen 30-50% fler elbilar i trafik än vad det gjorde i somras.

För oss som familj är elbil överlägsen i vardagen men börjar bli hopplös vid långresor. Att gå tillbaka till en fossildriven bil är inte ett alternativ. Det enda alternativet är som sagt en laddhybrid. De flesta sådana kommer idag ca 30-60 km, enstaka modeller kommer 90 km. Detta är under varma halvåret och vid provkörning av 90 km varianten kom vi 60 km en vinterdag.

Hur ska vi få till en infrastruktur som stödjer omställningen till elbilar så att folks livskvalitet inte försämras vid långresor och därmed förlänger omställningen?

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4E22AQHgCPhNqx6xQQ/feedshare-shrink_1280/0/1641500421640?e=1644451200&v=beta&t=q6pr4729KT_wY1cwHo5avJV1w5rwSB-Xc4hi7CJNLNg

Källor:
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/stora-fram...
https://alltomelbil.se/arets-statistik-elbilarna-slutar-pa-to...
https://www.bilsweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
https://press.powercircle.org/posts/pressreleases/2020-ett-re...
https://powercircle.org/kunskap/

Surt! Har inte elbil själv, men småbarn, så jag förstår att det kan vara påfrestande.

Är laddhybrid verkligen ett bra alternativ? Det verkar vara lite det "sämsta av två världar". Dyr service, en förbränningsmotor som knappt används om man kör korta sträckor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast så kan man ju inte resonera, då skulle med andra ord inga nya industrier få starta sin verksamhet för att man inte tar hänsyn till de redan boendes elbehov?

Det är väl klart att det går att utöka kapaciteten, allt är i slutändan bara en pengafråga.

Det märks att du inte är insatt i frågan, inte följd med i nyhetsflödet eller har tekniskt kunskap kring hur ett elnät är uppbyggt. När ett nytt industriområde byggs har det planerats i många år. Det har byggts transformationsstationer och det har dragits fram nya kablar. Detta tar lång tid både i planeringsfasen och utförande fasen. Inget som görs över ett år i tättbebyggt område.

Läs gärna dessa sidor och fokusera på Nätkapacitetsbrist
https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen/elbrist-effektbr...
https://www.energiforetagen.se/pressrum/nyheter/2019/septembe...

https://www.di.se/nyheter/elbrist-hindrar-pagens-expansion-na...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Surt! Har inte elbil själv, men småbarn, så jag förstår att det kan vara påfrestande.

Är laddhybrid verkligen ett bra alternativ? Det verkar vara lite det "sämsta av två världar". Dyr service, en förbränningsmotor som knappt används om man kör korta sträckor osv.

För oss är det ett riktigt bra alternativ. Till vardags kör vi då på el och alla fördelar det innebär. Såsom alltid "laddad/tankad" bil, mjukheten som avsaknaden av en växellåda innebär och ökad ljudkomfort. Just nu finns det endast två laddhybrider som har tillräcklig räckvidd på el för oss och det är Mercedes GLE och BMW X5. Ingen av dessa två tilltalar oss tillräcklig och får därför vänta på nya modeller.

Lägger 100-200k på bil per år så dyr service är inte en faktor för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En laddstation med allt vad det innebär i kabeldragning och utrustning kanske kostar en 500k eller något, bara höftar här, ja sen all administration. Det måste man väl försöka räkna hem därav 8-9kr/kwh?

Beror ju på hur man sätter ett business case . Om återbetalning är på 1 år kanske men om det är på 5 år så borde t ex 4 kr räcka. Bara för att slänga lite siffror nu utan substans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Beror ju på hur man sätter ett business case . Om återbetalning är på 1 år kanske men om det är på 5 år så borde t ex 4 kr räcka. Bara för att slänga lite siffror nu utan substans.

Dom tjänar inte tillbaka dom pengarna på ett år. Tänk på ju högre effekt uttag desto dyrare abonnemang för elen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

BMW iX Flow om du har svårt att bestämma färg.
Rätt coolt koncept.

https://elbilen.se/nyheter/bmw-ix-flow-har-kaross-som-kan-byt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Rent samhällsmässigt tror jag det är bra med fler laddare och då vore det ju bra om Tesla öppnar upp för andra. Det är ju ett ”enkelt” sätt att få till fler laddare i Europa. Jag tror det är ohållbart om man ska behöva åka förbi laddstolpar när man behöver ladda i framtiden, bara för att man köpte ett annat märke, det vinner ingen på.

Samtidigt förstr man ju Tesla, det är det avsolut starkaste dom har. Visst har dom också bra vilar men laddnätverket skulle jag säga är den största fördelen med en Tesla.

Drygt om dom väljer att bara öppna vissa, det blir högst förvirrande. ”Ah en laddstation. Jaha nej den här dög inte, får åka till en annan tesla-stolpe”.

Själv tror jag att det är svårt att få ekonomi i laddstolpar där man kan undvika lång kö på de stora resedagarna utan att man får intäkter någon annanstans ifrån. Det lättaste är nog att intäkterna kommer från bilförsäljning som Tesla gör då vinsten per bil är så pass hög.

Skall bli väldigt intressant att se hur Tesla väljer att öppna dock, kanske blir det specifika laddare på stationen som är öronmärkt för andra, att de smäller upp ett par öppna laddare bredvid.

Att hitta öppna laddare kommer vara enkelt, kommer finnas i appen och det finns vad jag vet redan APIer som biltillverkare kan inhämta informationen från så alla kan få det i sin navigator.

Permalänk
Medlem

Bästa är ju när laddstolpar ackompanjeras av fik/lunch-möjligheter som då tex på mackar, då de inte bara tjänar pengar på själva laddandet utan även på kringförsäljning medans man laddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom tjänar inte tillbaka dom pengarna på ett år. Tänk på ju högre effekt uttag desto dyrare abonnemang för elen.

Det förstår jag med men jag pratade hypotetiska siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

En normal villa har en huvudsäkring på 20kW.

Hur tänker du här? Man matar ju huset med 3 faser om vardera 230V, det ger nedan total möjlig effekt vid

16A huvudsäkring
11.04kw (230x3)x16

20A Vanligaste?
13.8kw

25A
17.25kw

Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Hur tänker du här? Man matar ju huset med 3 faser om vardera 230V, det ger nedan total möjlig effekt vid

16A huvudsäkring
11.04kw (230x3)x16

20A Vanligaste?
13.8kw

25A
17.25kw

Eller är jag helt ute och cyklar?

Du har helt rätt, tänkte fel där. Tack för att du hittade detta. Har redigerat original texten.
6*150kW = 900kW
900/13,8 = 65,2

Dvs 65 villor istället för 400 villor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast så kan man ju inte resonera, då skulle med andra ord inga nya industrier få starta sin verksamhet för att man inte tar hänsyn till de redan boendes elbehov?

Det är väl klart att det går att utöka kapaciteten, allt är i slutändan bara en pengafråga.

Det är långtifrån självklart. Vi kan till stor del tacka miljölobbyn för detta som lyckats med att handikappa det svenska elnätet/elproduktionen till den grad att vi har effektbrist med tillhörande kapacitetsbrist.

Permalänk
Medlem

Max avsäkring du kan få normalt sett i en villa är 63 Ampere sedan blir det special. 230*3*63 = 43,5kW

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Det märks att du inte är insatt i frågan, inte följd med i nyhetsflödet eller har tekniskt kunskap kring hur ett elnät är uppbyggt. När ett nytt industriområde byggs har det planerats i många år. Det har byggts transformationsstationer och det har dragits fram nya kablar. Detta tar lång tid både i planeringsfasen och utförande fasen. Inget som görs över ett år i tättbebyggt område.

Läs gärna dessa sidor och fokusera på Nätkapacitetsbrist
https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen/elbrist-effektbr...
https://www.energiforetagen.se/pressrum/nyheter/2019/septembe...

https://www.di.se/nyheter/elbrist-hindrar-pagens-expansion-na...

Tack för länkarna men det faktum är som jag sade, och som dina egna länkar säger, allt går att lösa, det är i slutändan bara en pengafråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Det märks att du inte är insatt i frågan, inte följd med i nyhetsflödet eller har tekniskt kunskap kring hur ett elnät är uppbyggt. När ett nytt industriområde byggs har det planerats i många år. Det har byggts transformationsstationer och det har dragits fram nya kablar. Detta tar lång tid både i planeringsfasen och utförande fasen. Inget som görs över ett år i tättbebyggt område.

Läs gärna dessa sidor och fokusera på Nätkapacitetsbrist
https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen/elbrist-effektbr...
https://www.energiforetagen.se/pressrum/nyheter/2019/septembe...

https://www.di.se/nyheter/elbrist-hindrar-pagens-expansion-na...

År 1900:

"Ska varenda jävel ha glödlampor hemma? Var fan ska all el komma ifrån? Nätet klarar inte av det"

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Beställde en Cupra Born som ska levereras i februari/mars. Kollade nu igenom specifikationen och såg att jag inte valde till följande

  • Head-up-display (förstärkt verklighet) + Akustik-vindruta

    (Kräver att tillvalet Navigation beställs)

    Ny era är kommen. Njut av en körupplevelse med toppmodern teknik. AR-HUD visar relevant information direkt i vindrutan för föraren såsom vägbeskrivning samt varningar. Dessutom ingår det att vindrutan har akustisk dämpning.

Vad säger ni. Någon som vet om det gör stor skillnad med akustisk dämpad vindruta mot vanlig. Tänker att om det är stor skillnad ska jag ta och lägga till innan bilen byggs. Tillvalet kostar 10 700 kr. Tycker ni det är värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Beställde en Cupra Born som ska levereras i februari/mars. Kollade nu igenom specifikationen och såg att jag inte valde till följande

  • Head-up-display (förstärkt verklighet) + Akustik-vindruta

    (Kräver att tillvalet Navigation beställs)

    Ny era är kommen. Njut av en körupplevelse med toppmodern teknik. AR-HUD visar relevant information direkt i vindrutan för föraren såsom vägbeskrivning samt varningar. Dessutom ingår det att vindrutan har akustisk dämpning.

Vad säger ni. Någon som vet om det gör stor skillnad med akustisk dämpad vindruta mot vanlig. Tänker att om det är stor skillnad ska jag ta och lägga till innan bilen byggs. Tillvalet kostar 10 700 kr. Tycker ni det är värt det?

HUD är en smaksak, vissa älskar det andra avskyr det. Jag rekommenderar att prova det innan du beställer.

Permalänk
Medlem

Jag älskar det men det gick inte att få till Marvel R Performance
Saknar även night vision från BMWn samt rattvärmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Tack för länkarna men det faktum är som jag sade, och som dina egna länkar säger, allt går att lösa, det är i slutändan bara en pengafråga.

Skrivet av Nioreh83:

År 1900:

"Ska varenda jävel ha glödlampor hemma? Var fan ska all el komma ifrån? Nätet klarar inte av det"

Ni har rätt i att pengar behövs, massor av pengar.
Ellevio skriver att de mellan 2016 och 2020 investerade ca 14 miljarder och till 2045 tror de att de kommer ha investerat 100 miljarder i sitt elnät.

Men förutom pengar behövs det också tid. Tid att bygga fysisk infrastruktur. Därav tar det tid att bygga många snabbladdare i redan etablerade områden. Visst hade det varit fantastiskt om varje mackägare kunde sätta upp 10-20 laddare på sin mark. Mackägaren kan självklart åka och köpa 20 snabbladdare från ABB och sätta ned dem i marken vid sin station. Men nätägaren som har koncessionsplikt för elområdet som stationen ligger i kommer inte att koppla på dessa på elnätet då elnätet för närvarande inte är dimensionerat för 20 snabbladdare just där och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Ni har rätt i att pengar behövs, massor av pengar.
Ellevio skriver att de mellan 2016 och 2020 investerade ca 14 miljarder och till 2045 tror de att de kommer ha investerat 100 miljarder i sitt elnät.

Men förutom pengar behövs det också tid. Tid att bygga fysisk infrastruktur. Därav tar det tid att bygga många snabbladdare i redan etablerade områden. Visst hade det varit fantastiskt om varje mackägare kunde sätta upp 10-20 laddare på sin mark. Mackägaren kan självklart åka och köpa 20 snabbladdare från ABB och sätta ned dem i marken vid sin station. Men nätägaren som har koncessionsplikt för elområdet som stationen ligger i kommer inte att koppla på dessa på elnätet då elnätet för närvarande inte är dimensionerat för 20 snabbladdare just där och då.

Så hur har då Tesla lyckats med sina laddstationer? De sätter väl aldrig upp en laddare utan fyra eller fler och det är ju inga 22kw-pjäser direkt?