Permalänk
Medlem

i7 3770k vs Ryzen 7 1800x

Halloj där ute i vintermörkret!

Har ett litet dilemma, min andra-burk kör jag idag med en i7 3770k i 4.3ghz och 16gb ram.
Jag har även en ryzen 7 1800x och ett strix b350 i gömmorna. Kan det vara värt att köpa ett kit med 16gb ddr4 och byta ut nuvarande hårdvaran? Kör detta tillsammans med ett gtx 970 i 1080p.

Blir det några prestandaökningar i spel tro? I produktivitets-grejer skulle man nog helt klart få ett lyft men frågan är om man får bättre prestanda i spel?
Spelar mest destiny 2 i dagsläget.

Allt gott och tack på förhand för era synpunkter!

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem

Första generations-Ryzen har ungefär samma prestanda per kärna som Sandy Bridge, åtminstone i spel. Om du inte kör spel som effektivt kan utnyttja de 8 kärnorna klarar du dig nog bättre med i7:an. Sandy/Ivy Bridge borde vara en bra bit snabbare per kärna om man överklockar, med tanke på att de generellt överklockar bättre än Ryzen.

Jag skulle kolla på att fixa en delid till processorn och försöka köra den i 4.7 GHz istället. Du kan även vinna en hel del på att överklocka minnet. Skicka ett PM om det intresserar dig.

Permalänk
Medlem

Här är en bra start. Sweclockers test från när Ryzen 1800x lanserades, både den och Intel 3770k är med.
Nu kan det så klart ha hänt saker sedan dess men det ger en ganska bra bild av hur det ser ut.

https://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-...

Vid en snabb överblick så är 1800x snabbare i den del och 3770k i andra. Det är dock inte stora skillnader.
Hur de två presterar i just Destiny 2 vet jag inte.

Dock efter överklockning, om det är något du håller på med, så är 3770k snabbare. De klockar generellt mycket bättre.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, och ja överklockning brukar jag syssla med och har kikat på det även på detta system. Bara pillat på multipliern just nu och lyckats få den till mellan 4.3-4.4 nånstans stabilt. Kanske får kika på att peta upp volten lite och se om man kan klämma upp den lite mera.

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem

En 1800x är en 5 år nyare cpu och den är bättre på enkeltråd oxå, men det är väl egentligen inte jätteintressant idag nu när nyare spel nyttjar fler kärnor.

https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-7-1800X-vs-Int...

Mer en dubbelt så snabb i multitråd.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

En 1800x är en 5 år nyare cpu och den är bättre på enkeltråd oxå, men det är väl egentligen inte jätteintressant idag nu när nyare spel nyttjar fler kärnor.

https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-7-1800X-vs-Int...

Mer en dubbelt så snabb i multitråd.

Kanske blir att köpa något billigt ram-kit och byta, får se vad orken och tiden säger. Tack!

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem

Om du inte orkar så finns alltid SweC-marknaden att sälja av det man överhamstrat i prylväg.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av thompson:

Här är en bra start. Sweclockers test från när Ryzen 1800x lanserades, både den och Intel 3770k är med.
Nu kan det så klart ha hänt saker sedan dess men det ger en ganska bra bild av hur det ser ut.

https://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-...

Vid en snabb överblick så är 1800x snabbare i den del och 3770k i andra. Det är dock inte stora skillnader.
Hur de två presterar i just Destiny 2 vet jag inte.

Dock efter överklockning, om det är något du håller på med, så är 3770k snabbare. De klockar generellt mycket bättre.

Är de resultaten fortfarande aktuella efter alla säkerhetshål som upptäckts och uppdaterats för de äldre Intel processorerna?
Kanske inte påverkar spel alls?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är de resultaten fortfarande aktuella efter alla säkerhetshål som upptäckts och uppdaterats för de äldre Intel processorerna?
Kanske inte påverkar spel alls?

Lite därför jag skapade denna tråden. Dels det du nämner samt att jag bara hittar jämförelser mellan processorerna som kom ut när 1800x släpptes, kanske blivit bättre optimerat nu med åren?

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är de resultaten fortfarande aktuella efter alla säkerhetshål som upptäckts och uppdaterats för de äldre Intel processorerna?
Kanske inte påverkar spel alls?

Det är såklart en bra fråga, vet ej, är svaret. Därför jag skrev att det var en start. Man får börja där och sedan försöka hitta mer nutida tester.

Skrivet av Dejv:

Lite därför jag skapade denna tråden. Dels det du nämner samt att jag bara hittar jämförelser mellan processorerna som kom ut när 1800x släpptes, kanske blivit bättre optimerat nu med åren?

Det finns mycket jämförelser på youtube. Men det kan nog vara svårt att hitta en någorlunda modern video med exakta processorerna.

Sök på t.ex. "3770k vs Ryzen 5 2600" eller "3770k vs Ryzen 5 3600" så får man upp massor av tester. Sedan gäller det då att ha en uppfattning om hur dessa presterar mot 1800x.

Det är också viktigt att kontrollera vem som lagt upp filmen och vilka specifikationer de olika testriggarna har. Så att det är så jämförbart som möjligt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Behåll 1800x och sälj av din gamla betydligt långsammare 3770K. Som sagt, 5 år mellan processorerna. 1800x är en betydligt snabbare cpu.

Jag länkar in ytterligare ett test.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-3770K-vs-...

För mig skulle valet vara helt självklart att behålla den betydligt snabbare 1800x och köpa minnen till den.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Behåll 1800x och sälj av din gamla betydligt långsammare 3770K. Som sagt, 5 år mellan processorerna. 1800x är en betydligt snabbare cpu.

Jag länkar in ytterligare ett test.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-3770K-vs-...

För mig skulle valet vara helt självklart att behålla den betydligt snabbare 1800x och köpa minnen till den.

Lutar starkt mot det faktiskt, känns som ett kit med minnen borde vara ganska lätt att luska fram antingen här eller lokalt på Facebook/blocket. Tack för den!

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem

Ja eller köpa ett nytt 16 GB kit på Inet för under 1000-lappen.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag har en i7 2600K i 4.6-4.8Ghz (beroende på årstid) och 1600Mhz DDR3 cl9 överklockade till 2133Mhz med rätt slappa timings (10-12-12-31, T2). Jag spelar bara quake champions men vet att min gamla cpu slår en Ryzen 5 1600 på fingrarna ganska rejält och presterar strax under en Ryzen 5 2600.
Tittar man på tester som sweclockers genomfört så har de körs processorerna i stockhastighet vilket blir gravt missvisande. Första generationens ryzen var nära på maxklockade ur kartong medan sandy/ivy bridge var kraftigt underklockade ur kartong. Dessutom var officiella minneshastigheten 1333Mhz vilket handikappar dessa cpuer ännu mer. Ha det i åtanke innan du fattar ditt beslut.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Rent anekdotiskt fanns det ingenting jag upplevde blev långsammare när jag uppgraderade från 4770K @ 4.3 GHz till 1800X 2017. Det är mycket möjligt att vissa enkeltrådade laster presterar bättre t.o.m. även på Sandy Bridge om man har klockat upp den rejält, men sådana laster är ganska ovanliga idag då även spel vinner mycket på att ha fler kärnor.

Sen är ju GTX 970 i sig också en ganska stor flaskhals i nyare spel även i 1080p så det kanske inte är så relevant vilken CPU som är marginellt snabbare i spel när GPU:n och bristen på VRAM ändå håller tillbaks prestandan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

En aspekt att beakta är att Ryzen-platformen är nyare och du kan enkelt senare uppgradera din Ryzen 1800X till en t.ex Ryzen 3900X eller en 3950X vid behov, utan att behöva byta ut moderkort eller minnen sen....

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b350...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Det blev som så att jag bytte till 1800x. Köpte nya minnen till primära burken så fick de gamla flytta med till andra datorn

Kändes bättre överlag att gå in på en nyare plattform där jag kan ploppa i nästan vilken ryzen cpu som helst i framtiden samt lite andra moderniteter t.ex. ddr4 och nvme lagring.
Som nämnts ovan så är det grafikkortet som sätter mest stopp känns det som.
Klockat minnena till 3200 och cpu till 3.9 i dagsläget och Windows i allmänhet känns lite mer responsivt än på 3770k, spelprestandan känns marginellt vassare men en ny gpu skulle verkligen lyfta upplevelsen.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.