Permalänk
Medlem

LG C1, kalibrering, blivit lurad?

Hallå!

Köpte nyligen en ny tv, en 65" LG C1. Jag köpte även till en kalibrering av tv:n där de utlovade optimal bild osv.

Nu när jag fått igång tv:n och kikat runt bland inställningarna så kan jag inte se att tv:n är kalibrerad. Alla bildinställningar står på standard värden.

Jag har fick ett papper med olika diagram, värden och inställningar de har ändrat osv. men det stämmer inte i tv:n.

Jag kanske gör något fel, men finns det något sätt att kolla om tv:n är kalibrerad?
Kanske har blivit lurad på de 1500kr som kalibreringen kostade...?

Permalänk
Medlem

Man har väl i allmänhet blivit lurad om man köper till kalibrering?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Man har väl i allmänhet blivit lurad om man köper till kalibrering?

Inte om den utförts korrekt nej. OP kan du ta en bild på pappret så vi kan se vad för information du har fått?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd_:

Hallå!

Köpte nyligen en ny tv, en 65" LG C1. Jag köpte även till en kalibrering av tv:n där de utlovade optimal bild osv.

Nu när jag fått igång tv:n och kikat runt bland inställningarna så kan jag inte se att tv:n är kalibrerad. Alla bildinställningar står på standard värden.

Jag har fick ett papper med olika diagram, värden och inställningar de har ändrat osv. men det stämmer inte i tv:n.

Jag kanske gör något fel, men finns det något sätt att kolla om tv:n är kalibrerad?
Kanske har blivit lurad på de 1500kr som kalibreringen kostade...?

Tryckte du nollställ eller något när du starta tv'n första gången för att installera allt du kopplat till den samt kanaler?
Då tappar den inställningarna och då kan du ställa den efter pappret du fick.

Men nä jag skulle aldrig kalibrar en ny tv dom är tillräckligt bra ändå om du inte ska hålla på med färg.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tryckte du nollställ eller något när du starta tv'n första gången för att installera allt du kopplat till den samt kanaler?
Då tappar den inställningarna och då kan du ställa den efter pappret du fick.

Men nä jag skulle aldrig kalibrar en ny tv dom är tillräckligt bra ändå om du inte ska hålla på med färg.

Skulle som konsument i allmänhet känna mig lurad om det "krävs". Köper tv för 4000kr+, tillverkare och försäljare "rekommenderar" kalibrering för 1500+.

Kan inte tillverkaren leverera en TV som fungerar dugligt är det fanimej en trasig produkt och inget jag vill använda. Annars bör det stå på TV kartongen att "Kan inte användas nu, måste kalibreras av professionell"

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd_:

Hallå!

Köpte nyligen en ny tv, en 65" LG C1. Jag köpte även till en kalibrering av tv:n där de utlovade optimal bild osv.

Nu när jag fått igång tv:n och kikat runt bland inställningarna så kan jag inte se att tv:n är kalibrerad. Alla bildinställningar står på standard värden.

Jag har fick ett papper med olika diagram, värden och inställningar de har ändrat osv. men det stämmer inte i tv:n.

Jag kanske gör något fel, men finns det något sätt att kolla om tv:n är kalibrerad?
Kanske har blivit lurad på de 1500kr som kalibreringen kostade...?

Görs inställningarna separat per ingång eller liknande? Inställningarna kanske bara är applicerade på en av ingångarna, vet inte hur menyerna är på LG C1.

Men om det står på pappret vad inställningarna ska vara så är det ju en liten detalj bara *förutsatt* att de gjort jobbet och inte bara givit dig ett papper med hittepåuppgifter då.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Skulle som konsument i allmänhet känna mig lurad om det "krävs". Köper tv för 4000kr+, tillverkare och försäljare "rekommenderar" kalibrering för 1500+.

Kan inte tillverkaren leverera en TV som fungerar dugligt är det fanimej en trasig produkt och inget jag vill använda. Annars bör det stå på TV kartongen att "Kan inte användas nu, måste kalibreras av professionell"

Det beror ju på vad man har för mål. Ska man bara nöjestitta på TVn så kanske "korrekt" kalibrering inte ens är önskvärt utan man vill kanske ha t.ex. mer tryck i färgerna. Så just TV-apparater brukar inte ens sikta på att vara korrekta utan är oftast inställda efter tillverkarens tycke och smak istället.

Är man däremot ute efter korrekta färger och annat så måste alla skärmar kalibreras, dels för att kalibreringen bör utföras i miljön där skärmen ska användas och dels för att skärmar ändrar sig med tiden så att man måste kalibrera om dem med jämna mellanrum. Men det är ju ganska overkill för de allra flesta och som sagt kanske inte ens vad man vill ha på en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Skulle som konsument i allmänhet känna mig lurad om det "krävs". Köper tv för 4000kr+, tillverkare och försäljare "rekommenderar" kalibrering för 1500+.

Kan inte tillverkaren leverera en TV som fungerar dugligt är det fanimej en trasig produkt och inget jag vill använda. Annars bör det stå på TV kartongen att "Kan inte användas nu, måste kalibreras av professionell"

"Fungerar dugligt" och "kalibrerad" är ju dock helt väsensskilda saker om man inte har väldigt specifika krav.
Dvs, det *krävs* ju knappast för normalt användande av en TV och det är ju inte heller helt ovanligt att en typisk konsument föredrar andra inställningar än de som återger så korrekt bild som möjligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tycker en kalibrering av en hyfsat bra TV låter som bogus också.
Menar om det är en bra kvalitetspanel så ska ju bilden inte diffa så mkt mellan exemplaren, heller inte efter fabrikskalibreringen och kvalitets-checken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Tycker en kalibrering av en hyfsat bra TV låter som bogus också.
Menar om det är en bra kvalitetspanel så ska ju bilden inte diffa så mkt mellan exemplaren, heller inte efter fabrikskalibreringen och kvalitets-checken.

Det kan ju säkert variera mellan modeller, tillverkare, osv. men det har väl iaf traditionellt varit typiskt att tillverkarna inte alls försöker optimera inställningarna ur kartong för att återge korrekt bild utan för att TVn ska se bra ut om den står uppställd i butik?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyphoon:

Tycker en kalibrering av en hyfsat bra TV låter som bogus också.
Menar om det är en bra kvalitetspanel så ska ju bilden inte diffa så mkt mellan exemplaren, heller inte efter fabrikskalibreringen och kvalitets-checken.

Klart det diffar. Alla som arbetar med t ex bildbehandling som proffs har kalibrerade skärmar, trots att skärmarna är gjorda för sånt arbete.
Det är ingen särskilt skillnad på TV-apparater. Skillnaden är att det sannolikt är färre som bryr sig där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺

Vid en kalibrering ska en rapport följa med som innehåller mätningarna från det individuella exemplaret, med samma serienummer som din TV, samt de inställningar som krävs för att det den ska följa färgstandard. Det går inte att lägga in dessa inställningar i alla bildlägen utan man måste som kund själv lägga in dem efter att man kört igenom exempelvis en setup, nollställt och även uppdateringar. Därav att det finns ett papper med inställningar så att man få in rätt inställningar igen.

Om du betalat 1500 kr för att få ett papper med inställningar från El-giganten, då har man betalat 1500 kronor för något man googla fram själv och med samma godtyckliga effekt. Måste vara mätningar knutna till TV:ns serienummer.

Skrivet av sleepyoh:

Kan inte tillverkaren leverera en TV som fungerar dugligt är det fanimej en trasig produkt och inget jag vill använda. Annars bör det stå på TV kartongen att "Kan inte användas nu, måste kalibreras av professionell"

Det är helt och hållet en fråga om definitioner. Hur nära ska man vara?

På yrkesskärmar, där vi betalar kanske 30–50.000 kronor för en 27-tummare eller ännu mer samt 300.000 och 500.000 kronor för skärmar som är byggda för precision är kalibrering ännu viktigare för att skärmen ska kunna leva upp till den precisionen. Dessa kan komma mycket väl kalibrerade ur kartong på ett sätt som överträffar en konsument-TV. Men de måste ändå omgående kalibreras och ständigt uppdateras för att matcha ett produktionsflöde. Två skärmar bredvid varandra måste se likadana ut och går detta inte att uppnå kan man i den situationen tvingas byta någon display.

De kraven och den precisionen är svår att nå med en konsument-TV och behövs dessutom sällan. Även om jag kämpat och blivit tvungen att ta kompromisser med konsument-TV. De finns de som har yrkesskärmen för 100.000 kronor och behöver få en LG C1 eller liknande att se likadan ut. Ja, så gott som det går. C1:n används så att de ska visa betalande kunder hur bilden ser ut. Ju mindre de måste visa kunden över axeln på sin skärm och ju mer de kan visa på en TV såsom det ser ut på en TV, desto bättre.

Nu behöver en vanlig konsument inte riktigt matcha skärmar sida vid sida, utan det räcker med en enklare precision. Där är Sony och Panasonic de bättre valen ifall man vill ha en TV som i stort lever upp konsument-kraven så länge man vet vilka inställningar man ska använda. LG, Samsung, Philips, Hisense och TCL gör det inte.

Permalänk
Medlem

"Kalibrering" gör jag själv på det sättet att efterhand som jag tittar på film/tv mm osv. så går jag in & småjusterar så det passar mina ögon!

Edit: stavfel

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bael:

"Kalibrering" gör jag själv på det sättet att efterhand som jag tittar på film/tv mm osv. så går jag inte & småjusterar så det passar mina ögon!

Det är inte kalibrering utan personlig anpassning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bael:

"Kalibrering" gör jag själv på det sättet att efterhand som jag tittar på film/tv mm osv. så går jag inte & småjusterar så det passar mina ögon!

Poängen med en kalibrering i dess rätta betydelse är att man ställer in TV:n till att följa den färgstandard som alla filmer, tv-serier etc. produceras efter. Då vet man att det man ser är så som filmen, tv-serien etc. är skapad och inte något som TV:n adderar eller förvränger med allt sitt godtycke.

En av konsekvenserna av detta är att det man ser på en kalibrerad TV, det är så bilden ska se ut. Då framgår det tydligare hur skaparna arbetar med ljuset och färgerna i bilden. Då slipper man även ändra på inställningar hela tiden eftersom man vet att TV:n är rätt. Något som i ena stunden "känns bra" i en film kan blir en rätt kass effekt på en annan film om man hela tiden drar i reglagen på godtycklig känsla.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är dock att bildinställningarna i TV:ns menyer är per ingång/källa (inbyggda appar, varje HDMI-port, etc.) och per format (SDR, HDR10, HDR10+, Dolby Vision, etc.). Du kan dock välja att applicera en viss uppsättning inställningar på alla ingångar/källor, men det är ett aktivt val.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ska inte dessa "kalibreringar" ske när apparaten är på den plats där den skall vara?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ska inte dessa "kalibreringar" ske när apparaten är på den plats där den skall vara?

Jo, men ofta säger säkert säljaren "kalibrering" men kollar man texten på exempelvis Elgiganten så står detta så här:

Få perfekt bild med tjänsten TV – startklar och anpassad!
Eftersom alla skärmar är olika kan det vara lite knepigt att ställa in en optimal bildkvalitet. Med vår tjänst TV – startklar och anpassad justerar vi alla parametrar, såsom ljusstyrka, färg, skärpa och kontrast så att bildkvaliteten blir optimal.

Blir med andra ord svårt att hävda att de sålt en kalibrering.

Gissar att han köpt hos MM då den kostar 1490 där, för dubbla priset görs den i hemmet.

En Äkta Bildkalibrering, certifierad enligt ISF, från MediaMarkt åtgärdar detta och du kan lugnt njuta av film och tv-serier med vetskapen att det du ser är det budskap och den vision skaparna av filmen, TV-serien eller spelet avsåg att presentera för dig. Du får den bildupplevelse regissören, fotografen och producenten bokstavligen såg framför sig när de skapade filmen eller tv-serien.

– Låter dig uppleva filmer, spel, sport och serier som de är menade att se ut
– ISF-certifierade tekniker med avancerad utrustning säkerställer korrekt bild på din TV
– Vi kan kalibrera din TV i våra varuhus, eller på plats hemma hos dig

I slutändan är det nog få som vet vad de köper och tycker säljarens snack låter bra. Eftersom de köpt en tjänst så blir det svårt att ångra.

Permalänk
Medlem

Vore intressant med en nyhetsartikel om just kalibrering från Elgiganten, Mediamarkt och någon tredje part som kalibrerar. Vad som egentligen ingår, kalibreras samtliga portar?, en för dagen?, en för kvällen?, hur det går tillväga, utrustning, program och vad resultatet är. Som en recension. Jag tror det skulle vara intressant eftersom alla äger en tv och vi är ändå ett mer teknik intresserat forum.

Jag är personligen ytterst skeptiskt till tjänsten hos Mediamarkt eftersom när jag var där under black friday så lät dom mig veta att dom hade färdigkalibrerade tv apparater på lagret. Säljaren förklarade snabbt att dom är certifierade bland personalen och att dom lägger en kamera direkt på tv som kopplas mot en laptop som kör ett program.

Min första tanke var X-rite variant men mer än så visste inte säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Vore intressant med en nyhetsartikel om just kalibrering från Elgiganten, Mediamarkt och någon tredje part som kalibrerar.

Hade varit kul om man tog exakt samma TV och och sedan kollat skillnaderna på inställningarna(om några).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ComeradJenko:

Vore intressant med en nyhetsartikel om just kalibrering från Elgiganten, Mediamarkt och någon tredje part som kalibrerar. Vad som egentligen ingår, kalibreras samtliga portar?, en för dagen?, en för kvällen?, hur det går tillväga, utrustning, program och vad resultatet är. Som en recension. Jag tror det skulle vara intressant eftersom alla äger en tv och vi är ändå ett mer teknik intresserat forum.

Jag är personligen ytterst skeptiskt till tjänsten hos Mediamarkt eftersom när jag var där under black friday så lät dom mig veta att dom hade färdigkalibrerade tv apparater på lagret. Säljaren förklarade snabbt att dom är certifierade bland personalen och att dom lägger en kamera direkt på tv som kopplas mot en laptop som kör ett program.

Min första tanke var X-rite variant men mer än så visste inte säljaren.

MediaMarkt kör med C6-mätare och Murideo Six-G-signalgenerator. De är i övergångsfas från Calman till Light Illusion ColourSpace som mjukvara samt har merparten av personalen som ISF-certifierade. Detta vet jag med säkerhet eftersom det är jag och kollega som håller i utbildningar och ISF-certifieringar samt utbildat för Light Illusions mjukvara under övergångsfasen. MM ska följa regelboken, lämnar officiell ISF-rapport per exemplar, knutet till serienummer och så vidare. Det finns personal där som har ackumulerat erfarenhet från flera tusen kalibreringar. Samt de som förstås är nya och gröna.

El-Giganten har ingen kalibrering men de kan i butik falskt sälja in sin "optimering" som kalibrering. Vad de gör är höljt i dunkel, men det senaste jag fått höra är att de sitter en person på ett varuhus med en vanlig Spyder-mätare och dess medföljande steg-för-stegprogram. Denna tittar på ett exemplar, säg en Samsung Q70A och tar det som programmet guidar till och dokumenterar. Detta används sedan som en lapp med inställningar för alla Q70A som de säljer en "optimering" till.

Power-kedjan har i framför allt norge utbildat sig och ISF-certifierat. Men det är inte jag som har utbildat. Har ingen aning om exakt hur och när, men det ska vara enligt regelboken där med.

Utöver det finns det mindre butiker som har utbildad personal sedan tidigare och även rekryterat personal från MM.

Utbildning på de tillfällen jag är lärare består av fyra dagar av mix mellan färgteori och praktisk kunskap. Det är teoretiskt prov enligt ISF och till skillnad från den internationella ISF-utbildningen har MM-personalen även fått lämna ett praktiskt prov.

Vad man åstadkommer är egentligen samma som jag har haft i recensionerna och det tar jag upp i den här videoartikeln:
https://www.sweclockers.com/artikel/29893-teknikstund-sa-fung...

Skillnaden är att man med en kalibrering är lite mer övergripande och mer detaljerad runt inställningar. Min tester är lite mer att leta efter fel vilket inte riktigt är poängen med att kalibrera kundens TV.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Veni:

Hade varit kul om man tog exakt samma TV och och sedan kollat skillnaderna på inställningarna(om några).

Vi har haft flera praktiska prov där deltagarna har fått möjlighet att kalibrera två identiska modeller i två olika grupper. De kommer alltid fram till olika inställningar även om man kan märka att när två olika grupper har fått kalibrera samma TV. Resultatet är ändå i slutet inom det som är målet för en konsumentkalibrering med en avvikelse om dE2000 inom 3.

Mycket handlar om erfarenhet och att förstå hur en varje tillverkares produkter fungerar och hur reglagen beter sig, men också förstå hur exempelvis utformningen på testbilder påverkar responsen hos TV:n. Detta är ett evigt lärande och man lär sig nytt varje gång eftersom man inte riktigt kan ta varje TV för given.

Permalänk
Medlem

kalibrering....extra försäkring....... digital hifi kabel == Allt är ormolja där butikerna har en vinst på typ 100% per lurad kund

// LZ

Permalänk
Medlem

Det här med kalibrering, ser alla människor färger likadant?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det här med kalibrering, ser alla människor färger likadant?

Kalibrering handlar nog mer om att skärmen/TVn ska visa en så korrekt bild som möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Veni:

Det här med kalibrering, ser alla människor färger likadant?

Nej men det påverkar inte en kalibrering för det sker med mätinstrument.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Kalibrering handlar nog mer om att skärmen/TVn ska visa en så korrekt bild som möjligt.

Skrivet av mrqaffe:

Nej men det påverkar inte en kalibrering för det sker med mätinstrument.

Jag tänkte mer på att kalibrering sker för att bilden skall motsvara det som filmskaparna hade tänkt sig gällande ljus och färger. Men om människor ser färger olika medan verktygen körs mot fasta referenser, borde inte det vara ett problem om målet är att bilden skall motsvara det skaparna hade tänkt sig? Är det inte lite därför där ens finns möjlighet att själv ställa in en TV? För hade alla människor uppfattat färger identiskt(och tyckt lika) så hade det alltid räckt med en fabrikskalibrering.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Veni:

Jag tänkte mer på att kalibrering sker för att bilden skall motsvara det som filmskaparna hade tänkt sig gällande ljus och färger. Men om människor ser färger olika medan verktygen körs mot fasta referenser, borde inte det vara ett problem om målet är att bilden skall motsvara det skaparna hade tänkt sig? Är det inte lite därför där ens finns möjlighet att själv ställa in en TV? För hade alla människor uppfattat färger identiskt(och tyckt lika) så hade det alltid räckt med en fabrikskalibrering.

Det är ett universellt problem som samlas under begreppet observer metamerism där personer inte uppfattar alla färger exakt lika.

Men det är också lite sak samma eftersom de som bestämmer över de exakta färgerna ska (och verkligen bör) arbeta utifrån samma standard och därmed samma matematiska referens. Ifall James Cameron har genetisk förändring som gör att han är ensam om att se Avatar-blått på annat sätt än alla andra människor på jorden så är skärmen han och hans medarbetare använder fortfarande knuten till denna matematiska referens. Du ser din version av Avatar-blått och James ser sin version. Och det finns inget vi kan göra åt detta.

Men när du har en TV som bestämmer sig för att Avatar-blått egentligen vara purpur eller kanske turkos som en tapet från 70-talets Sovjet? Då har vi ett problem. Kalibrering åtgärdar det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tänkte mer på att kalibrering sker för att bilden skall motsvara det som filmskaparna hade tänkt sig gällande ljus och färger. Men om människor ser färger olika medan verktygen körs mot fasta referenser, borde inte det vara ett problem om målet är att bilden skall motsvara det skaparna hade tänkt sig? Är det inte lite därför där ens finns möjlighet att själv ställa in en TV? För hade alla människor uppfattat färger identiskt(och tyckt lika) så hade det alltid räckt med en fabrikskalibrering.

Det blir åtminstone efter kalibrering samma "fel" som hur du uppfattar dessa färger ute i världen i allmänhet, inte en egen variant av fel som skapas av din TV/skärm.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Poängen med en kalibrering i dess rätta betydelse är att man ställer in TV:n till att följa den färgstandard som alla filmer, tv-serier etc. produceras efter. Då vet man att det man ser är så som filmen, tv-serien etc. är skapad och inte något som TV:n adderar eller förvränger med allt sitt godtycke.

En av konsekvenserna av detta är att det man ser på en kalibrerad TV, det är så bilden ska se ut. Då framgår det tydligare hur skaparna arbetar med ljuset och färgerna i bilden. Då slipper man även ändra på inställningar hela tiden eftersom man vet att TV:n är rätt. Något som i ena stunden "känns bra" i en film kan blir en rätt kass effekt på en annan film om man hela tiden drar i reglagen på godtycklig känsla.

Vet mycket väl att kalibreringen innebär att man "ställer" in den enligt en standard & att man ska användas sig av ett ackrediterat "ställe" isåfall som har korrekt utrustning som i sin tur är kalibrerad mot en nationell standard.

Jag skulle inte få för mig att betala medimarkt eller elgiganten etc. för en kalibrering & då återstår det bara att förlita sig på sin egen smak om man kan beskriva det så!

Nu sitter jag inte & drar i "reglaget" godtyckligt utan lite småjusteringan välldigt sällan så att det passar min smak.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless