NAS med 2 slots trasig - möjligt att migrera med endast en av hårddiskarna?

Permalänk
Medlem

NAS med 2 slots trasig - möjligt att migrera med endast en av hårddiskarna?

Min gamla NAS har lagt ner, verkar vara nätverkskortet som gett upp. De två hårddiskarna som sitter i bör dock vara intakta.
Tänkte nu köpa en ny NAS (både gammal och ny är Synology, av modell 'j'). Den gamla har kört raid där diskarna är en direkt spegling av varandra. Min fråga: kommer det funka att migrera datan till nya nasen genom att bara sätta i ena av diskarna i den nya nasen? Eller måste båda två sättas in direkt? Undrar eftersom jag vill ha en extra livlina ifall något händer med ena disken..

Permalänk
Medlem

Om nya NASen känner igen disken så räcker det med en.
Är ju poängen med Raid, du ska kunna förlora en (eller flera) disk(ar).

Permalänk
Medlem

Poängen med RAID ja, men min fråga gäller ju inte att byta ut en av diskarna i en befintlig NAS.
Jag vill ju reda ut om det funkar att bara starta upp med en av diskarna i en ny NAS (oklart om själva RAID-inställningarna som ligger på diskarna blir ledsen om man startar upp med bara en disk?)

Permalänk
Medlem

https://kb.synology.com/en-global/DSM/tutorial/How_to_migrate...

Står dock inte specifikt vad som händer om du bara flyttar en disk.
Men verkar som data finns på disken om vilken typ av Raid osv det är, så den borde gå över till återskapa Raid om du sätter i en ny disk 2.

Varför inte flytta båda diskarna samtidigt?(enligt instruktion)

Permalänk
Medlem

Hängsle/livrem/extra orolig familjemedlem jag hjälper detta med, det är anledningen till att bara börja med en disk

Ifall något skiter sig helt enkelt..

Permalänk
Medlem

Vilken Synology-modell är den havererade?
Edit: Och modell på den nya?

Permalänk
Medlem

Båda är "j" - modeller. Vet inte exakta modellnamn då det inte är mina grejer som sagt, men såg till att den nya tillhörde samma serie då det skulle vara kompatibelt med att flytta diskarna då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yllert:

Båda är "j" - modeller. Vet inte exakta modellnamn då det inte är mina grejer som sagt, men såg till att den nya tillhörde samma serie då det skulle vara kompatibelt med att flytta diskarna då

Varför jag frågade var för att en del Synology-NAS har två nätverkskort men tyvärr inte J-serien.

Det finns en noggrann instruktion om hur man ska gå tillväga på nascompares, i ditt fall är det antagligen HDD-migration, avsnitt 2.1, som gäller. Men var noga. Säkerhetskopiera först och om den ena NASen har havererat så måste du hitta en metod för säkerhetskopiering. Alla Synology-NAS använder antingen ext4 eller btrfs som filsystem och de är båda Linux-filsystem så för att säkerhetskopiera måste du
1. ha en Linux-dator eller
2. starta en dator med en Linux Live-USB-sticka eller
3. köra en Ubuntu Linux i windows subsystem för Linux (WSL) eller
4. använda en tredjeparts drivrutin för ext4 eller btrfs (beroende på vad som använts på disken)

Dessutom måste du ju koppla disken till datorn för att kunna läsa den och ta säkerhetskopian.

En viktig sak är att hålla reda på vilken disk som är disk1 respektive disk 2, sätter man dem fel i den nya NASen så fungerar det inte så sätt etiketter på dem innan du tar ut dem ur den gamla.

Du behöver ju också tillräckligt med utrymme för säkerhetskopian så en extra hårddisk är bra om man inte har mycket ledigt utrymme.

Hör av dig vare sig det går bra eller dåligt.

Permalänk
Medlem

Även om det skulle vara kompatibelt - om möjligt säkra att det finns backupper av innehållet på diskarna på tex. externa USB-diskar

Det är alltid vanskligt att flytta diskar mellan NAS då det inte säker beter sig som du hoppas på och istället formaterar disken eller synkar mot redan existerande diskar om det redan finns diskar i tron att du skall utöka volymen.

köpeNAS:ar har en massa skript för olika automationer för att det skall vara så enkelt som möjligt för den okunnige användaren i ett antal typiska sceniarion - medans en dator med tex ubuntu-server gör ingenting utan att du som användare bestämmer vad som skall hända och risken för dataförstörelse är mindre.

Räkna alltid med det värsta - att all data på diskarna förstörs!, och var nöjd om det inte gör det och allt går bra.

Permalänk
Medlem

Jag använder en sån här (av lite äldre modell än denna) för att koppla hårddiskar, som jag tagit ur havererade datorer och servrar, till min arbetsstation (som kör Fedora Linux). Fungerar alldeles utmärkt för att backa upp data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Varför jag frågade var för att en del Synology-NAS har två nätverkskort men tyvärr inte J-serien.

Det finns en noggrann instruktion om hur man ska gå tillväga på nascompares, i ditt fall är det antagligen HDD-migration, avsnitt 2.1, som gäller. Men var noga. Säkerhetskopiera först och om den ena NASen har havererat så måste du hitta en metod för säkerhetskopiering. Alla Synology-NAS använder antingen ext4 eller btrfs som filsystem och de är båda Linux-filsystem så för att säkerhetskopiera måste du
1. ha en Linux-dator eller
2. starta en dator med en Linux Live-USB-sticka eller
3. köra en Ubuntu Linux i windows subsystem för Linux (WSL) eller
4. använda en tredjeparts drivrutin för ext4 eller btrfs (beroende på vad som använts på disken)

Dessutom måste du ju koppla disken till datorn för att kunna läsa den och ta säkerhetskopian.

En viktig sak är att hålla reda på vilken disk som är disk1 respektive disk 2, sätter man dem fel i den nya NASen så fungerar det inte så sätt etiketter på dem innan du tar ut dem ur den gamla.

Du behöver ju också tillräckligt med utrymme för säkerhetskopian så en extra hårddisk är bra om man inte har mycket ledigt utrymme.

Hör av dig vare sig det går bra eller dåligt.

Oavsett om den kör btrfs eller ext4 på LVM/MD så ska det inte spela någon roll vilken ordning dom sitter i, om Synology inte fuckat upp rejält i sin implementation.

Angående att montera diskar i WSL så kräver det W11 och en ganska ny build, jag skulle rekommendera en live-sticka om man inte har någon dator med Linux på istället.

Annars riktigt bra inlägg

Permalänk
Medlem

Synology-NAS utan '+' i sin modellnamn och i det här fallet förmodligen instegs versionerna så är det med stor sannolikhet mdadm-RAID och ext4, eventuellt att det kan bygga på LVM-RAID.

ext4 och mdadm-RAID kan i stort sett varenda Live-linux hantera - men räkna inte med att diskarna hittas automatiskt förrän båda är inkopplade samtidigt[1] via SATA-kabel och/eller diskdockor (ordningen spelar ingen som helst roll - och SATA och USB hanteras lika i Linux och kan blandas fritt och den första som ansluts hugger den första lediga namnet (/dev/sda, /dev/sdb etc.)), då det är kutym att inte göra något om det är någon form av strul eller vid saknade enheter (som saknad disk i RAID-setet och helt enkelt väntar på att kompletterande enheter skall sättas in tills det är komplett set innan det monteras) och i dom lägen får köra manuella kommandon för att montera disken i icke redundant-mode om du bara skall köra på en disk i taget

- med andra ord kan bli att läsa på mdadm-RAID eller LVM/LVM2 för att läsa dess exakta kommandorader för att montera diskarna en i tagen i en terminal-fönster.

nej, det är inte nybörjarvänligt - men nästa all 'riktig' administration och problemlösning sker genom en svart terminalfönster - detta tom. i windows då tex. att formatering av disk ger betydligt fler optioner som en kommandorad än när man försöker klicka i en GUI... - finns anledning varför powershell finns i windows när den gamla cmd.com inte räckte längre...

[1]
För de distrubitionerna som kör udev-demonen påslagen för automontering av diskar under /media/användare/ så fort de ansluts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yllert:

Båda är "j" - modeller. Vet inte exakta modellnamn då det inte är mina grejer som sagt, men såg till att den nya tillhörde samma serie då det skulle vara kompatibelt med att flytta diskarna då

Löste du det?
Utan att veta exakt vilka modeller det gäller så kan jag inte säga hur smärt fritt det blir. Men svaret är "ja det funkar"

Men du kan behöva installera om OS och tappa inställningar, men detta kommer framgå.

Tekniskt så skapar Synology två raid1 med mdadm över samtliga diskar för OS. Detta gör att du kan boota med vilken disk som helst. Två är för att göra uppgraderingar säkrare. Efter dessa två ligger din data med en till mdadm raid med LVM ovan på och ext4 på j-series.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Oavsett om den kör btrfs eller ext4 på LVM/MD så ska det inte spela någon roll vilken ordning dom sitter i, om Synology inte fuckat upp rejält i sin implementation.

Angående att montera diskar i WSL så kräver det W11 och en ganska ny build, jag skulle rekommendera en live-sticka om man inte har någon dator med Linux på istället.

Annars riktigt bra inlägg

Tackar, tackar för omdömet!

Jag har gjort det här ganska många gånger och det kan hända att mitt recept är gammalmodigt men det har fungerat och de recept jag kollat på nätet efter att ha läst ditt inlägg säger samma sak, inklusive synologys egna:
"...
7. Remove the drives from the source NAS. Be sure to take note of the order each drive was installed in.
8. Install the drives in the destination NAS. Drives must be installed in the same order as they were installed in the source NAS. For details regarding drive slot numbering, refer to the Hardware Installation Guide (available in the Synology Download Center) or try looking on the drive slots of your Synology NAS.
..."

Jag har alltid haft med mig en liten laptop med Linux på och om man inte velat att jag använder min laptop har jag haft med mig en USB med Linux på. Jag har aldrig använt Windows och alltså aldrig använt WSL men läste att det numera ska fungera, så tack för uppdateringen på den punkten.

En sak till. Jag brukar sätta i extradisken (den jag använder för backup senare) i den nya NASen och initiera systemet och göra de uppgraderingar av DSM som behövs eftersom det inte är säkert att en ny NAS har senaste DSM-versionen vid leverans. Den kan ha stått i lager ett bra tag. Sedan tar jag backup på gamla NASen via (helst) min laptop och en av diskarna från gamla NASen till extradisken. Så flyttar jag diskarna.

Det här receptet förutsätter naturligtvis att det är kompatibla NASar enligt Synologys kompatibilitetsschema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yllert:

Båda är "j" - modeller. Vet inte exakta modellnamn då det inte är mina grejer som sagt, men såg till att den nya tillhörde samma serie då det skulle vara kompatibelt med att flytta diskarna då

Hur gick det? Löste det sig?