Permalänk
Medlem

Skillnad mellan dessa 2 switchar.

Hej!

Har idag denna: https://www.netgear.com/business/wired/switches/plus/gs808e/
Och funderar på att byta ut den mot denna nya: https://www.dlink.com.au/home-solutions/DMS-106XT-6-Port-2-5G...

Det som skiljer är 2.5Gbit mot 1 Gbit och det har jag ingen nytta av idag.
Men frågan är om denna med "Turbo" ger en lägre latency och ping i spel?

Är det pengar i sjön eller kommer jag märka skillnad i spel?

Misstänker att båda switcharna använder samma teknik för att få lägre latency?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det kommer inte göra någon skillnad såvida den switch du har inte är direkt felaktig.

Testa. Koppla förbi den switch du har först. Ingen switch i världen kan någonsin vara snabbare än ingen switch alls. Märker du ingen skillnad efter att ha kopplat förbi din befintliga switch (vilket, igen, du inte kommer märka, om det inte är något fel på din befintliga switch) kommer du garanterat inte märka någon skillnad med en ny switch heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej, det kommer inte göra någon skillnad såvida den switch du har inte är direkt felaktig.

Testa. Koppla förbi den switch du har först. Ingen switch i världen kan någonsin vara snabbare än ingen switch alls. Märker du ingen skillnad efter att ha kopplat förbi din befintliga switch (vilket, igen, du inte kommer märka, om det inte är något fel på din befintliga switch) kommer du garanterat inte märka någon skillnad med en ny switch heller.

Så dom marknadsför något som inte gör någon skillnad? Det jag misstänkte.
Alla andra portar är upptagna på switchen med andra prylar och port 1 är prioriterad, bättre än så kan det inte bli?

Förstår inte att dom kan skriva att det ger 40% mer prestanda med turbo.
"The DMS-106XT also support Turbo Mode, which provides up to 40% more speeds"

Någon som är nätverkstekniker kanske kan svara på detta?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Så dom marknadsför något som inte gör någon skillnad? Det jag misstänkte.
Alla andra portar är upptagna på switchen med andra prylar och port 1 är prioriterad, bättre än så kan det inte bli?

Förstår inte att dom kan skriva att det ger 40% mer prestanda med turbo.

Det kan finnas specifik mjukvara i routern som känner igen trafik för dem vanligaste spelen och prioriterar dessa högre, men jag tvivlar stark att man märker någon skillnad i ett blind-test. QoS kan man själv konfigurera efter behov - om man vet hur.

Så här skriver netgear i produktens pdf:

Citat:

With preconfigured and optimized QoS settings that prioritize your gaming activity on the network, you'll
have the advantage when taking on your gaming foes.

Skulle personligen inte köpa någon "gaming" produkt, bättre att kolla vad företaget erbjuder i deras lägre enterprise segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Det kan finnas specifik mjukvara i routern som känner igen trafik för dem vanligaste spelen och prioriterar dessa högre, men jag tvivlar stark att man märker någon skillnad i ett blind-test. QoS kan man själv konfigurera efter behov - om man vet hur.

Så här skriver netgear i produktens pdf:
Skulle personligen inte köpa någon "gaming" produkt, bättre att kolla vad företaget erbjuder i deras lägre enterprise segment.

Då avbryter jag ordern på D-link.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Då avbryter jag ordern på D-link.

Det som har klart störst betydelse för latenser/ping (som du själv kan styra över) är val av operatör. Vilken operatör har du idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det som har klart störst betydelse för latenser/ping (som du själv kan styra över) är val av operatör. Vilken operatör har du idag?

Tele2.
1200Mbit/100Mbit på ett C2 modem och får ut 953Mbit och tweakat i nätverksinställningarna.

Tester visar 4-8ms.
Kör med AQ CAT 7 kablar med silver.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Tele2.
1200Mbit/100Mbit på ett C2 modem och får ut 953Mbit och tweakat i nätverksinställningarna.

Tester visar 4-8ms.
Kör med AQ CAT 7 kablar med silver.

Det är ju väldigt bra latens. Själv har jag Halebop/Telia och får mellan 4-6ms via Bredbandskollen. Vill du säga vart du bor? Bor du i eller nära en storstad är det större chans att din latens är hög.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är ju väldigt bra latens. Själv har jag Halebop/Telia och får mellan 4-6ms. Vill du säga vart du bor? Bor du i eller nära en storstad är det större chans att din latens är hög.

Bor 1 mil utanför Göteborg.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Bor 1 mil utanför Göteborg.

Ja, det är väldigt nära. Får du samma latens via Bredbandskollen? (Bara så att vi mäter mot samma server)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Så dom marknadsför något som inte gör någon skillnad? Det jag misstänkte.
Alla andra portar är upptagna på switchen med andra prylar och port 1 är prioriterad, bättre än så kan det inte bli?

Förstår inte att dom kan skriva att det ger 40% mer prestanda med turbo.
"The DMS-106XT also support Turbo Mode, which provides up to 40% more speeds"

Någon som är nätverkstekniker kanske kan svara på detta?

Man gör avkall på funktioner eller prioriterar ("lyssnar på") specifik trafik i switchens protokoll. 40% på 0,125ms (uppskattad latens i en vanlig konsumetswitch) är 0,075 ms vilket är marginellt och omöjligt för dig att notera.
Problemet ligger vanligen mellan din router och spelservern - det kan ingen switch trolla bort.

För konsekvent mätning av latenser använder jag alltid ping.sunet.se som referens för ping eller pathping. 2ms ikväll.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ja, det är väldigt nära. Får du samma latens via Bredbandskollen? (Bara så att vi mäter mot samma server)

Bredbandskollen gav 7.79ms
Testserver: Göteborg.

https://www.speedtest.net/my-result/d/e58eb399-033a-4fcc-9d9c...

953 ner och 100 upp med 4ms.

Modemet klarar inte mer och nytt modem kostar 1600kr för att få ut 1200Mbit.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Kollade lite mer på Netgear switchen och där skriver dem följande i specifikationen https://www.netgear.com/media/GS808E-Nighthawk_tcm148-51763.p...

Skrivet av Netgear Nighthawk:

Latency Non-Congested Network:
Nighthwak Switch : 2.7μs
Standard Gigabit Switch : 3.7μs

Latency Congested Network:
Nighthwak Switch : 4.7μs
Standard Gigabit Switch : 451 μs

Så i ett belastat nät skulle då gaming routern ha 0.466 ms lägre latency.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Kollade lite mer på Netgear switchen och där skriver dem följande i specifikationen https://www.netgear.com/media/GS808E-Nighthawk_tcm148-51763.p...

Så i ett belastat nät skulle då gaming routern ha 0.466 ms lägre latency.

Jag har haft den i drygt 3 år och är nöjd med den, men undrar om det finns mer att tweaka för att få lägre latency?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Bredbandskollen gav 7.79ms
Testserver: Göteborg.

https://www.speedtest.net/my-result/d/e58eb399-033a-4fcc-9d9c...

953 ner och 100 upp med 4ms.

Modemet klarar inte mer och nytt modem kostar 1600kr för att få ut 1200Mbit.

Skrivet av jorgen69:

Jag har haft den i drygt 3 år och är nöjd med den, men undrar om det finns mer att tweaka för att få lägre latency?

Jag får ungefär samma latens, samtidigt så bor jag 9 mil från Göteborg istället för 1 mil. Jag tror därför att det skulle vara möjligt att få 2-3ms om du bytte till Telia. 4ms är dock fortfarande väldigt bra och vet inte riktigt varför du vill få ner dessa ytterligare? Använder du Koax från Tele2? I så fall kan det har en viss betydelse också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske. Men är också Göteborgare, testade alla bredbandsleverantörer under ett år som jag kan välja med framtidensbredband (itux). Det enda jag brydde mig om är latensen till leauge of legends spelserver i Frankfurt.

De flesta leverantörererna hamnade på samma ping +-1-2 beroende på tid på dygnet. Trodde alla leverantörer hade samma infrastruktur och kablar, men en mindre leverantör var otroligt mycket bättre (i procent). Från 37 ner till 28-32. Säkert inbillning men lägre är ju alltid bättre.

Så kan rekommendera dig att testa lite olika leverantörer om du är på latensjakt! Framförallt om du inte har bindningstid på erbjudandena du hittar.

Uppdatering:
Bitcom har jag bäst ping med. Men förra året behövde jag skicka ett mejl för de inte levererade den hastighet de lovade. Nu när jag skaffade de igen har jag inte märkt något sådant. Tyvärr har de inte samma rabatter som de andra bolagen när jag bytte.

De jag minns jag testar är följande (ingame ping):
Bredband2 - 38 ping och otrevlig support
Bahnhof - 36
A3 - glömde logga, har för mig 36-37
Netatonce - 33-35
Bitcom - 28-33

Undvika citat
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jorgen69:

Så dom marknadsför något som inte gör någon skillnad? Det jag misstänkte.
Alla andra portar är upptagna på switchen med andra prylar och port 1 är prioriterad, bättre än så kan det inte bli?

Förstår inte att dom kan skriva att det ger 40% mer prestanda med turbo.
"The DMS-106XT also support Turbo Mode, which provides up to 40% more speeds"

Någon som är nätverkstekniker kanske kan svara på detta?

"Turbo" har jag ingen aning om vad det är, det låter som kvalificerat maknadsförings-BS. D-link själva verkar inte kunna förklara det i sin manual.

En del i "Turbo"-funktionen verkar vara att slå på port-baserad QoS (så att en port kan vara prioriterad över en annan), en annan är att slå på multicast-optimering, och till sist något slags "low latency mode" (varför är det inte på som standard då?).

Det kanske gör någon slags skillnad, men det är omöjligt att veta utifrån den produktioninformation jag sett.

Sedan skriver de inte att det ger 40% mer prestanda, de säger att det ger upp till 40% mer prestanda. Det kan till exempel betyda (nu gissar jag bara) att om du har två datorer kopplade till switchen som båda laddar ner filer, och slår på turbo mode, så kan den datorn som är kopplad till det prioriterade uttaget ladda ner data 40% snabbare (i utbyte mot att datorn som är kopplad på det icke-prioriterade uttaget laddar ner 40% långsammare.) Bara som ett exempel.

Oavsett kan ingen switch i världen vara snabbare än att inte ha en switch alls. Ingen switch kan därför göra ditt nätverk "snabbare", det enda den kan göra är att vara mer eller mindre i vägen. Switchen kan liksom inte skicka vidare paket snabbare än de kommer in, liksom.

Det är därför jag skrev att du ska testa koppla in dig direkt på din router om du har möjlighet, och koppla bort all annan utrustning. Då får du ett slags tak - bättre än så här kan det aldrig bli oavsett vilken switch du har.

Däremot så kan ju ditt nät bli "snabbare" genom att du byter ut en äldre switch mot en nyare, om inte annat för att du kanske har stöd för multi-gigabit-hastigheter (men det påverkar ju inte trafiken mot Internet om inte din router och ISP också stödjer det...)

En sån gär "gaming"-switch kan alltså ha fördelar om du vill prioritera ner andra saker som händer i ditt hem till fördel för din egen dator. Men även där är port-baserad QoS inte en särskilt granulär metod att göra det med. Har du din dator prioriterad till exempel så kan det ju både vara så att datorn gör högprioriterade saker (spelar) eller lågprioriterade saker (ladda ner uppdateringar).

Det kanske är därför man har en knapp för "Turbo mode"? Så att man kan stänga av prioriteringen när man inte spelar. Tyvärr är detaljerna för djupt dränkta i marknadsförings-BS för att man ska kunna förstå något eller kunna ha några förväntningar som man sedan kan testa.

Till sist: Högre länkhastigheter innebär en lägre latens, om inte annat bara genom att det tar kortare tid att skicka ett paket om hastigheten är högre. Men vid moderna länkhastigheter är skillnaden verkligen minimal. Ett paket på 1500 byte (till exempel) tar 0,012 ms att skicka vid 1 Gbit/s, eller 0,0012 ms att skicka vid 10 Gbit/s.

(Annat var det till exempel när man gick från 10 Mbps till 100 Mbps, då kunde man spara en hel millisekund bara på högre länkhastighet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Lite offtopic kanske. Men är också Göteborgare, testade alla bredbandsleverantörer under ett år som jag kan välja med framtidensbredband (itux). Det enda jag brydde mig om är latensen till leauge of legends spelserver i Frankfurt.

De flesta leverantörererna hamnade på samma ping +-1-2 beroende på tid på dygnet. Trodde alla leverantörer hade samma infrastruktur och kablar, men en mindre leverantör var otroligt mycket bättre (i procent). Från 37 ner till 28-32. Säkert inbillning men lägre är ju alltid bättre.

Så kan rekommendera dig att testa lite olika leverantörer om du är på latensjakt! Framförallt om du inte har bindningstid på erbjudandena du hittar.

Vilken operatör var det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilken operatör var det?

Skrev lite för sent, så missade visst det.

Bitcom har jag bäst ping med. Men förra året behövde jag skicka ett mejl för de inte levererade den hastighet de lovade. Nu när jag skaffade de igen har jag inte märkt något sådant. Tyvärr har de inte samma rabatter som de andra bolagen när jag bytte.

De jag minns jag testar är:
Bredband2
Bahnhof
A3
Netatonce

Permalänk
Sötast

Yikes.
Nej "gaming" prylar är i 99.9% av fallen ren marknadsföring.

gärna 5-10ggr högre pris och i vissa fall sämre prestanda än det lägsta business segmentet för 1/10 av priset

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jorgen69:

Jag har haft den i drygt 3 år och är nöjd med den, men undrar om det finns mer att tweaka för att få lägre latency?

Det som ger en påtaglig skillnad är att minska avståndet, flytta närmare.
Du verkar också ansluta via kabeltv så fiber kan kanske minska latensen men det är också bättre på andra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Lite offtopic kanske. Men är också Göteborgare, testade alla bredbandsleverantörer under ett år som jag kan välja med framtidensbredband (itux). Det enda jag brydde mig om är latensen till leauge of legends spelserver i Frankfurt.

De flesta leverantörererna hamnade på samma ping +-1-2 beroende på tid på dygnet. Trodde alla leverantörer hade samma infrastruktur och kablar, men en mindre leverantör var otroligt mycket bättre (i procent). Från 37 ner till 28-32. Säkert inbillning men lägre är ju alltid bättre.

Så kan rekommendera dig att testa lite olika leverantörer om du är på latensjakt! Framförallt om du inte har bindningstid på erbjudandena du hittar.

Vilken ISP var bättre? Är själv ansluten till Framtidens

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Vilken ISP var bättre? Är själv ansluten till Framtidens

Uppdaterade inlägget, men fanns även längre ner!

Permalänk
Medlem

har du inte lite väl hög ms?? jag bor också 1 mil utanför gbg.. sitter på 0.50-0.80ms på bbk och <1ms i speedtest.. telia öppen fiber 500/500

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Selmalagerlöf:

har du inte lite väl hög ms?? jag bor också 1 mil utanför gbg.. sitter på 0.50-0.80ms på bbk och <1ms i speedtest.. telia öppen fiber 500/500

För att han sitter på DOCSIS/Koax?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Uppdaterade inlägget, men fanns även längre ner!

Okej, Bitcom använder sig av Telenor precis som Ownit...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Okej, Bitcom använder sig av Telenor precis som Ownit...

Aha tack för infon! Vet de "hyr" kablar av andra, därför jag blev förvånad att det kunde skilja så.

Vet du om resten kör på telias infrastruktur då?

Permalänk
Medlem

Fick reda på av min ISP att dom ska uppgradera till 1200/1200 inom en snar framtid.
Jag som trodde att dom skulle köra 10Gbit, men det är väl inte möjligt via koax?

https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jorgen69:

Fick reda på av min ISP att dom ska uppgradera till 1200/1200 inom en snar framtid.
Jag som trodde att dom skulle köra 10Gbit, men det är väl inte möjligt via koax?

https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G

Beror på, tekniskt möjligt men praktiskt helt osannolikt, ingen kommer att bygga ett dedikerat coaxnät för data eftersom det redan finns fiber som är överlägset på alla sätt vid nyinstallation.
Coaxnät är bara ett sätt att dra ut på plågan och de är egentligen inte bra till vare sig tv eller data längre utan föråldrad teknik likt xdsl.
Dessutom verkar du vilja ha det för spel så du behöver nog egentligen inte bekymra dig så mycket över bandbredd för du behöver väldigt lite, 10 Mbit med låg latens så klarar du dig bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Aha tack för infon! Vet de "hyr" kablar av andra, därför jag blev förvånad att det kunde skilja så.

Vet du om resten kör på telias infrastruktur då?

Nej, ISP:erna har inte alla samma infrastruktur. Levererar de internet i ett stadsnät är vissa delar av det nätet delat, men sedan går trafiken in i ISP:ns egna nät. Trafik mellan olika ISP:er lämnas över vid olika exchanges (IX), eller möjligen på andra platser som de två bolagen kommit fram till. De olika företagen har så kallade peering-avtal med varandra, där jämnstora ISP:er (sett till trafikmängd) normalt bara kvittar kostnaderna. Beroende på vilka avtal de har med andra ISP:er tar trafiken olika väg, vilket är varför du mäter olika svarstider med olika ISP:er.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q