Datorn nästan slut på minne men hittar inga stora filer?

Permalänk

Datorn nästan slut på minne men hittar inga stora filer?

Tjena! Som rubriken beskriver, min laptop börjar ta slut på minne, men hittar inte en enda stor fil? Har en 500gb ssd, har ett spel installerat, annats visual studio. Kollar inne på lagring, appar och funktioner tar upp 366gb men största fil e cirka 2,5gb, vill rensa men jag hittar inget att rensa? Tips?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Testa t.ex. Treesize och kör det som administratör (för att se alla folders/filer), sen scannar du t.ex. C: så får du en lista över alla filer, i storleksordning.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kört Windows diskrensning på länge?
Högerklicka på disken via Utforskaren, Egenskaper, Allmänt-fliken, Diskrensning. Du kan där välja att även söka upp onödiga systemfiler som inte behövs.
Jag gör det då och då, precis nu har jag 6GB som kan rensas bort. Har du aldrig gjort det kan det finnas väldigt mycket mer än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Efter större Microsoft uppdateringar kan man ibland frigöra uppåt 20GB onödiga filer.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapaDiouf:

Tjena! Som rubriken beskriver, min laptop börjar ta slut på minne, men hittar inte en enda stor fil? Har en 500gb ssd, har ett spel installerat, annats visual studio. Kollar inne på lagring, appar och funktioner tar upp 366gb men största fil e cirka 2,5gb, vill rensa men jag hittar inget att rensa? Tips?

Vad menar du när du säger "ta slut på minne"? Är det något program som signallerar det? Menar du verkligen minne eller diskutrymme?
*redigerat*(när man säger "minne" brukar man oftast mena RAM minne snarare än utrymmet på din SSD - men se pv2b:s inlägg nedan )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Testa t.ex. Treesize och kör det som administratör (för att se alla folders/filer), sen scannar du t.ex. C: så får du en lista över alla filer, i storleksordning.

Satan, det gjorde ju verkligen susen, hade tydligen några gamla säkerhetskopieringar från iphones, något gammalt spel som är avinstallerat men inte helt borta, kunde frigöra ca 180gb, tack för det!

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Vad menar du när du säger "ta slut på minne"? Är det något program som signallerar det? Menar du verkligen minne eller diskutrymme?
("minne" betyder RAM minne... Dvs INTE utrymmet på din SSD!)

Menar självklart diskutrymme, tänkte att det framgick när jag nämnde att det gällde min ssd, får va tydligare i fortsättningen

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Kört Windows diskrensning på länge?
Högerklicka på disken via Utforskaren, Egenskaper, Allmänt-fliken, Diskrensning. Du kan där välja att även söka upp onödiga systemfiler som inte behövs.
Jag gör det då och då, precis nu har jag 6GB som kan rensas bort. Har du aldrig gjort det kan det finnas väldigt mycket mer än så.

Yes! Hjälpte inte men testade programmet som Printscreen föreslog i tråden och det fungerade utmärkt, hade en massa gamla säkerthetskopieringar o sparade grejjer från spel som är avinstallerade, fick bort cirka 180 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapaDiouf:

Yes! Hjälpte inte men testade programmet som Printscreen föreslog i tråden och det fungerade utmärkt, hade en massa gamla säkerthetskopieringar o sparade grejjer från spel som är avinstallerade, fick bort cirka 180 gb

Kan även rekommendera att kolla på Bleachbit, kört med ett tag och är nöjd. Kan du även välja respektive browser hur den ska spara/radera historia, kakor o flera inställningar.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Vad menar du när du säger "ta slut på minne"? Är det något program som signallerar det? Menar du verkligen minne eller diskutrymme?
("minne" betyder RAM minne... Dvs INTE utrymmet på din SSD!)

"Minne" kan visst betyda både RAM och hårddisk/SSD. RAM är primärminne / arbetsminne, SSD är sekundärminne / lagringsminne. Men jo, säger man "minne" så brukar man mena RAM, men det är inte fel att använda minne för hårddisk/SSD. T.ex. så heter det USB-minne.

Permalänk
Medlem

Mycket skit kan ligga under AppData under användar-mappen och den är svårrensad då det är 5% viktigt och 95% junk - men man vet inte vilket som är vad och det gör ont om man tar bort fel filer... en del är dock uppenbart som filer liggande i 'tmp' eller 'temp' och rensar man där så kanske det blir några filer kvar, för att de just används - en del temp-file mappar sägs skall rensas vid datoromstart, men idag startar man inte så ofta om datorerna även om folk tror det - då det för det mesta går ned i en liknande hibernate-läge istället när man trycket ON/OFF-knappen eller stänger av i meny - man måste trycka 'shift' samtidigt som man klickar avstängning för att filsystemet skall stängas ordentligt och därmed städpatrullen går när man startar upp igen (och kan ta lite längre tid)

Nämnda bleachbit (vilket är nära ekvivalent med CCleaner fast open source) tar en del av det som genereras av kända program - men tyvärr är AppData en mapp som sakta växer över åren hur man än gör.

AppData är normalt osynlig i din filebrowser om du inte slagit på att visa gömda filer eller systemfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"Minne" kan visst betyda både RAM och hårddisk/SSD. RAM är primärminne / arbetsminne, SSD är sekundärminne / lagringsminne. Men jo, säger man "minne" så brukar man mena RAM, men det är inte fel att använda minne för hårddisk/SSD. T.ex. så heter det USB-minne.

I stand corrected
Man hör ju begreppet primärminne hyfsat ofta utan att reflektera över att det ju innebär att det faktiskt heter sekundärminne för hårddiskar osv... Köper det

Men när man säger "minne" utan andra förtydliganden, så utgår jag nog ändå för att det är RAM man menar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

I stand corrected
Man hör ju begreppet primärminne hyfsat ofta utan att reflektera över att det ju innebär att det faktiskt heter sekundärminne för hårddiskar osv... Köper det

Men när man säger "minne" utan andra förtydliganden, så utgår jag nog ändå för att det är RAM man menar.

Håller med om att "minne" för ens tankar till ram, inte lagring. Lite som när folk säger "data" när de menar dator, den gör mig faktiskt irriterad.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Kika på installers (exe filer) i downloads och radera de du inte behöver:).

Permalänk
Medlem

Vill man rensa ytterligare kan man testa detta verktyg. Mängden reklam på webbsidan kan få det att verka lite oseriöst, men har använt verktyget vid flera tillfällen med väldigt lyckat resultat. Det gör mest skillnad på en några år gammal Windows-installation där man installerat många uppdateringar.

Sedan kan man ju roa sig med att börja ta bort gamla drivrutiner med inbyggda pnputil också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q