Asus avtäcker två OLED-skärmar med fokus på spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Eller hur, 32" hade jag kunnat ha som gamingskärm!

Precis, jag "bytte ner" mig till en 32" LG skärm istället, passade mig bättre. 32" är rätt stort det med egentligen så...!
Men OLED vill man ju åt, vill verkligen ha svärtan som dessa paneler har.

Kör en LG CX som TV hemma, svärtan är ju helt otroligt bra, så längtar att kunna få ha det på skrivbordet med, mest för strategi spel jag spelar (typ Anno1800).

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

På tok för stort för min smak.
Undra hur länge man får vänta på en 27" 1440p oled.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Testpilot

Personligen inväntar jag en skärmpanel med antingen 3440 x 1440p eller 3440 x 1600.

16:9-formatet intresserar inte direkt mig personligen när det kommer till datorskärmar. Kul med ny teknik på den fronten också såklart, men inget jag önskar köpa för personligt bruk och 24/7-användning. Detta är för att använda som datorskärm.

För ren TV- och filmtittande fungerar 16:9 utan större anmärkning, även om jag egentligen hade önskat en 21:9 eller ännu bättre, 4:1 för riktigt filmtittande

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Pga bandbredd begränsningarna? De skrev i annonsen:

"Båda modellerna kommer med äkta 10-bitars färgdjup"

10-bit HDR @ 4K UHD med 120Hz kräver 40.1 Gbps bandwidth (med 4:4:4/RGB, kolla här: https://images.idgesg.net/images/article/2017/12/formatdatara....

DisplayPort 1.4 kan pusha max 32.4 Gbps...

Det är en begränsning men vi får se ifall de kanske kan kliva över den gränsen med hjälp av DSC...
Men om inte så finns ju HDMI 2.1 portarna - Annars så får man skippa HDR eller 10 bit.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är nog mer sugen på den där Alienware 3440x1440, den verkar riktigt fet. Helt perfekt storlek och upplösning för allroundbruk och gaming imho.

Men panelen finns uppenbarligen, så det kommer nästan garanterat liknande skärmar från ASUS ROG och Acer.

Grym utveckling att det kommer mer oled! Har väntat på det i typ 15 år... vi får väl se på priset men om den inte är helt insane så blir det nog köp.

Permalänk
Medlem

Koolt. Min väggfästa 40" Philips UHD LCD har lite PWM-belysningsproblem till och från vilket får mig att misstänka att undre belysningen så småningom kommer ge med sig. Vore trevligt att kunna ersätta med något bra. Stort plus om den är hyfsat tillförlitlig i färger och har bra betraktningsvinklar.

Men är det 20'000kr+ får det nog vara.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Eftersom CX48 sålts för 10k under alla reor (jag fick min CX48 för 6500:-(demo)) så vill jag inte betala mer än 10k för en 42 vilket blir perfekt storlek!
Väntar på LG’s 42 nästa ”rea”

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur så många förväntar sig att priset kommer att hamna i paritet med TV-apparater. Datorskärmar har inte alla mjukvarubundles som TV-apparater kommer med, och som tillverkarna får betalt för att distribuera. Netflix, Youtube osv.

Utöver det är volymerna inte i närheten jämförbara. En skärm kanske säljer i tusentals medan TV-apparater säljer miljontals.

Vad vi sett tidigare är att vi kan förvänta oss ett prispåslag om ca. 5000kr jämfört med motsvarande TV-modell, så jag misstänker att en 42"-skärm kommer landa mellan 17-20,000kr.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Varför så stora? Tror 27-32” är det som säljer bäst

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag förstår inte hur så många förväntar sig att priset kommer att hamna i paritet med TV-apparater. Datorskärmar har inte alla mjukvarubundles som TV-apparater kommer med, och som tillverkarna får betalt för att distribuera. Netflix, Youtube osv.

Utöver det är volymerna inte i närheten jämförbara. En skärm kanske säljer i tusentals medan TV-apparater säljer miljontals.

Vad vi sett tidigare är att vi kan förvänta oss ett prispåslag om ca. 5000kr jämfört med motsvarande TV-modell, så jag misstänker att en 42"-skärm kommer landa mellan 17-20,000kr.

Poängen med 42-tum är ju att kunna hålla höga volymer och datorskärmarna bör klara sig med billigare elektronik. Nu lär det väl förvisso läggas till Asus-premium men 42-tum OLED generellt har ju potential att få rätt okej priser. 48" LG C1 kostar ju runt 10 000Kr idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Poängen med 42-tum är ju att kunna hålla höga volymer och datorskärmarna bör klara sig med billigare elektronik. Nu lär det väl förvisso läggas till Asus-premium men 42-tum OLED generellt har ju potential att få rätt okej priser. 48" LG C1 kostar ju runt 10 000Kr idag.

Ja, men datormodeller som bygger på samma panel (t.ex. Aorus 48-tummare m.fl.) kostar 5-6,000kr mer än C1 och lär fortsätta göra det, som det ser ut på marknaden.

Vi kan bara gissa hur mycket pengar LG m.fl. drar in på att installera all spyware i sina TV-apparater. Gissningsvis är det en hel del. Men oavsett det är det ju enklare att nöja sig med en lägre avans om man säljer åtskilliga miljoner apparater.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Varför så stora? Tror 27-32” är det som säljer bäst

Det finns ingen volym, det är inte lönsamt för dem. Persondatorer, och ännu mindre speldatorer som vi har, är en försvinnande liten andel av marknaden och den minskar varje år.

Marknaden för paneler domineras av tre målgrupper:
1) mobiltelefoner, så 5-7" typ. Det säljs runt 4 miljarder (!) mobiltelefoner varje år.
2) TV-apparater, så typ 55" och uppåt.
3) laptopskärmar, dvs 12"-17" på ett ungefär.
Övriga skärmar tillsammans lär inte komma i närheten av samma volymer som enbart en av dessa.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Ja, men datormodeller som bygger på samma panel (t.ex. Aorus 48-tummare m.fl.) kostar 5-6,000kr mer än C1 och lär fortsätta göra det, som det ser ut på marknaden.

Vi kan bara gissa hur mycket pengar LG m.fl. drar in på att installera all spyware i sina TV-apparater. Gissningsvis är det en hel del. Men oavsett det är det ju enklare att nöja sig med en lägre avans om man säljer åtskilliga miljoner apparater.

Det känns inte som en jättebra jämförelse då 48-tummare som datorskärm torde vara väldigt nischat. Jag tror marknaden är mycket större för 42-tummare, även om det fortfarande är väldigt stort.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DasIch:

Det känns inte som en jättebra jämförelse då 48-tummare som datorskärm torde vara väldigt nischat. Jag tror marknaden är mycket större för 42-tummare, även om det fortfarande är väldigt stort.

Är 42 tum rimligtvis en större marknad än 48 tum? Mest troligen. Asus i detta fallet släpper dock en skärm i båda klasserna.

Men i slutet av dagen är båda en försvinnande liten andel sett till den totala volymen av skärmpaneler. Väldigt udda storlekar oavsett om man kollar på dator eller TV.

Räkna därmed inte med att det blir billigt, oavsett vilket märke som står på lådan eller på ramen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är 42 tum rimligtvis en större marknad än 48 tum? Mest troligen. Asus i detta fallet släpper dock en skärm i båda klasserna.

Men i slutet av dagen är båda en försvinnande liten andel sett till den totala volymen av skärmpaneler. Väldigt udda storlekar oavsett om man kollar på dator eller TV.

Räkna därmed inte med att det blir billigt, oavsett vilket märke som står på lådan eller på ramen.

Väldigt få i kontorsmiljö som kör 30” eller större i min erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är 42 tum rimligtvis en större marknad än 48 tum? Mest troligen. Asus i detta fallet släpper dock en skärm i båda klasserna.

Men i slutet av dagen är båda en försvinnande liten andel sett till den totala volymen av skärmpaneler. Väldigt udda storlekar oavsett om man kollar på dator eller TV.

Räkna därmed inte med att det blir billigt, oavsett vilket märke som står på lådan eller på ramen.

Sett till totala volymen av skärmpaneler är det förvissa en väldigt liten andel. LG C1 48" borde dock kunna ge en liten hint om priserna. 10 000Kr hos Webhallen just nu. Motsvarande dattaskärm kostar betydligt mer men dessa skärmar lär främst vara ämnade att se häftiga ut hos Youtubers - tror det är få som faktiskt köper dessa.
Min gissning är att 42" C2 kommer bli något dyrare än nuvarande 48" C1. Dattaskärmarna blir ytterligare lite dyrare. Spåkulan säger att spannet kommer bli runt 12-15 000Kr.

Ytterligare en aspekt är att 42" C2 kan bli riktigt populär hos entusiaster om bara prislappen hamnar rätt. Tror det är fler än jag som funderar på om inte kompromissen med en för stor skärm är värt det, för en skärm med riktigt bra bild och pixelrespons. För mig blir det att faktorera in priset av ett större skrivbord och en ny gasarm (om inte skärmen mot förmodan väger under 10Kg). Finns nog fler som har liknande tankegångar. Priset kan då vara avgörande.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DasIch:

Sett till totala volymen av skärmpaneler är det förvissa en väldigt liten andel. LG C1 48" borde dock kunna ge en liten hint om priserna. 10 000Kr hos Webhallen just nu. Motsvarande dattaskärm kostar betydligt mer men dessa skärmar lär främst vara ämnade att se häftiga ut hos Youtubers - tror det är få som faktiskt köper dessa.
Min gissning är att 42" C2 kommer bli något dyrare än nuvarande 48" C1. Dattaskärmarna blir ytterligare lite dyrare. Spåkulan säger att spannet kommer bli runt 12-15 000Kr.

Ytterligare en aspekt är att 42" C2 kan bli riktigt populär hos entusiaster om bara prislappen hamnar rätt. Tror det är fler än jag som funderar på om inte kompromissen med en för stor skärm är värt det, för en skärm med riktigt bra bild och pixelrespons. För mig blir det att faktorera in priset av ett större skrivbord och en ny gasarm (om inte skärmen mot förmodan väger under 10Kg). Finns nog fler som har liknande tankegångar. Priset kan då vara avgörande.

Detta bör ge en indikation på vart priset för dessa nya ROG hamnar —släng på en 5 000kr för att det är OLED, en nischad premium-produkt och ROG-märket också

https://www.inet.se/produkt/2220773/acer-32-predator-x32fp-4k...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta bör ge en indikation på vart priset för dessa nya ROG hamnar —släng på en 5 000kr för att det är OLED, en nischad premium-produkt och ROG-märket också

https://www.inet.se/produkt/2220773/acer-32-predator-x32fp-4k...

Varför jämföra med den skärmen? En 32" LCD som kostar nästan lika mycket som Aorus 48" OLED... det är en jättekonstig jämförelse.

Permalänk
Medlem

Antar att de kommer i dessa storlekar pga konsol spelande.

Jag önskar personligen som många andra, en 27 variant.
Tror nog den som är först ut med det kan göra sig en hacka även om det inte är till den breda skaran.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Ser intressant ut, och snygg design på skärmen.

Önskar jag kunde hålla med. 😀
Tycker i princip allt från Asus ROG är gräsligt.

Avskalad design, tack. Enkla "rena" former. Inte vräkig gamer-estetik. 🙂
Får kanske bli en TV som datorskärm för min del.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Önskar jag kunde hålla med. 😀
Tycker i princip allt från Asus ROG är gräsligt.

Avskalad design, tack. Enkla "rena" former. Inte vräkig gamer-estetik. 🙂
Får kanske bli en TV som datorskärm för min del.

Jag känner igen mig mycket i det du skriver och vill helst ha det så, trots att jag själv sitter med en Asus ROG Strix XG438Q! Till mitt försvar så var den då (2019) i stort sett enda 43" med 120hz och 4k, fick tälja på principen. Oled, 4k och minst 120hz är nästa steg. 42" kan nog bli lika bra eller bättre nu när jag har vant mig med 43". Den lär nog också vara en aning mer slimmad byggd.
Frågan är om man ska gå på nån av tv-tillverkarna eller om det är bättre att gå på en som är mer inriktad mot spel.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Antar att de kommer i dessa storlekar pga konsol spelande.

Nä det är enklare än så. De kommer i dessa (samt större) storlekar eftersom det är i dessa storlekar bildpanelerna tillverkas i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nä det är enklare än så. De kommer i dessa (samt större) storlekar eftersom det är i dessa storlekar bildpanelerna tillverkas i.

Underförstått då: i de storlekar som panelerna redan tillverkas för användning i TV-apparater.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Förstör OLEDS bästa egenskap med ett dassigt reflexfilter! Nej tack! Att ha en high end OLED spelskärm med reflexfilter är så korkat att jag inte ens har ord för det!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Hur i h-e ska man kunna sitta med en sån stor best på sitt skrivbord på ett vettigt sätt?

32 tum...där börjar det blir s största laget för min del vad gäller pc/gaming-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hur i h-e ska man kunna sitta med en sån stor best på sitt skrivbord på ett vettigt sätt?

32 tum...där börjar det blir s största laget för min del vad gäller pc/gaming-skärm.

Skulle säga vanesak, förvånansvärt nice när man testat/vant sig

Permalänk
Medlem

En sån blir ju suupernajs som spelfälts-skärm i en fullstor virtual pinball. Flipperspel på svenska.
Även om 39" eller 45" hade passat bättre i standard resp widebody kabinett. Man kan inte få allt tydligen.

Klurat på att bygge en dylik länge, men velat runt pga problemen med bilden off axis för LCD-paneler. IPS är ju kompromissen, men den saknar kontrasten. Men OLED löser ju allt det.

Permalänk
Medlem

Väntar till QD OLED 27" 120Hz 1440p.