Permalänk
Medlem

Unifi accesspunkt

Hej
undrar varför jag inte kommer åt mina Unifi Accesspunkter
ser dessa via unifi mobil app
men inte via webb portalen?
där står aven routern som offline
allt fungerar, men verkar inte kunna komma åt något för configration?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nollställ dem och adopta igen. Och se till att sätta upp statiskt IP på din kontroller nästa gång.

Permalänk
Medlem

Se till att Remote access är påslaget under Advanced i Dashboarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asphyxia:

Hej
undrar varför jag inte kommer åt mina Unifi Accesspunkter
ser dessa via unifi mobil app
men inte via webb portalen?
där står aven routern som offline
allt fungerar, men verkar inte kunna komma åt något för configration?

Tack på förhand

Går du in på https://unifi/ ?
Kan du SSH till routern/APs?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nu har jag till slut fått igen allt, nu har jag fåll koll både router o switch
men access punkterna står fristående i Unifi appen
vad detta betyder i praktiken? vad har det för betydelse ?
sen undrar jag behöver man verkligen en cloudkey?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asphyxia:

Nu har jag till slut fått igen allt, nu har jag fåll koll både router o switch
men access punkterna står fristående i Unifi appen
vad detta betyder i praktiken? vad har det för betydelse ?
sen undrar jag behöver man verkligen en cloudkey?

Baserat på din beskrivning har du satt upp dina enheter på ett suboptimalt sätt.

Vilka olika enheter har du? Känns som att det är väldigt rörigt just nu.

Generellt vill du köra Unifi Controller (numera Unifi Application) på antingen en egen server, dator eller en CloudKey. Har du en UDM som router har den dock controllern inbyggd. Sedan adopterar du de olika Unifi-enheterna till din controller. Alla enheter styrs sedan därifrån.

Kan det vara så att du konfigurerat dina accesspunkter som fristående via deras mobil-app?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Baserat på din beskrivning har du satt upp dina enheter på ett suboptimalt sätt.

Vilka olika enheter har du? Känns som att det är väldigt rörigt just nu.

Generellt vill du köra Unifi Controller (numera Unifi Application) på antingen en egen server, dator eller en CloudKey. Har du en UDM som router har den dock controllern inbyggd. Sedan adopterar du de olika Unifi-enheterna till din controller. Alla enheter styrs sedan därifrån.

Kan det vara så att du konfigurerat dina accesspunkter som fristående via deras mobil-app?

Det är nog troligt att jag satt upp access punterna via Unifi mobil app
men om kan få dessa att synas via portalen för bättre översikt
sen blir det nog en udm känns som ett bättre allt
men för tillfället om man bara kan få allt att rulla fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asphyxia:

Det är nog troligt att jag satt upp access punterna via Unifi mobil app
men om kan få dessa att synas via portalen för bättre översikt
sen blir det nog en udm känns som ett bättre allt
men för tillfället om man bara kan få allt att rulla fint

Ok, då tappar du allt utom väldigt grundläggande funktionalitet. Blir dock svårt att hjälpa dig om du inte svarar på frågorna om mer information.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ok, då tappar du allt utom väldigt grundläggande funktionalitet. Blir dock svårt att hjälpa dig om du inte svarar på frågorna om mer information.

Så här ser det ut nu,
router uniFi Usg-3(Secure Gateway) samt en Switch uniFi flex mini där är access punkterna uniFi UAP- LR samt UAP-Pro inkopplade
2st båda via kabel men har hört att går att köra ena via kabel men bäst är att skippa mesh
via uniFi mobil app står bara följande meddelande

Fristående enheter är inte associerade med ditt UI SSO -
konto och kan därför inte fjärrstyras. Vi rekommenderar
att använda en uniFi OS-konsol för att möjliggöra
fjärrstyrning och åtnjuta uniFi:s fulla potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asphyxia:

Så här ser det ut nu,
router uniFi Usg-3(Secure Gateway) samt en Switch uniFi flex mini där är access punkterna uniFi UAP- LR samt UAP-Pro inkopplade
2st båda via kabel men har hört att går att köra ena via kabel men bäst är att skippa mesh
via uniFi mobil app står bara följande meddelande

Fristående enheter är inte associerade med ditt UI SSO -
konto och kan därför inte fjärrstyras. Vi rekommenderar
att använda en uniFi OS-konsol för att möjliggöra
fjärrstyrning och åtnjuta uniFi:s fulla potential.

Aha, ok. Har du installerat deras controller någonstans på en server eller liknande? Hur konfigurerade du din USG exempelvis?

Ja, det är överlägset bäst att ansluta accesspunkterna med kabel.

Om du har en controller kan du ansluta deras mobil-app direkt mot den om du sitter på samma nätverk. Själv kör jag VPN hem från mobilen och kan nå min controller så. Vill man göra det enkelt för sig kan man dock använda deras Remote Access-funktion för att knyta sin controller till ett konto hos dem. Det låter som att det är så du försöker nå din controller.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Aha, ok. Har du installerat deras controller någonstans på en server eller liknande? Hur konfigurerade du din USG exempelvis?

Ja, det är överlägset bäst att ansluta accesspunkterna med kabel.

Om du har en controller kan du ansluta deras mobil-app direkt mot den om du sitter på samma nätverk. Själv kör jag VPN hem från mobilen och kan nå min controller så. Vill man göra det enkelt för sig kan man dock använda deras Remote Access-funktion för att knyta sin controller till ett konto hos dem. Det låter som att det är så du försöker nå din controller.

Jag kör deras controller på datorn, där hittar jag både router och switch
kör och deras mobil app sen, samma där hittar bode router switch där ligger också access punkterna fast dom står där fristående
men måste ju kunna få dessa knytas till mitt konto så det kan prata med mina andra enheter

Permalänk
Medlem

Nollställ en AP och adoptera den i din kontroller, när den är uppsatt och ditt Wifi fungerar kan du göra samma sak med nästa AP. Låter som att du använt controller-mjukvara för USG och switch, och en annan mjukvara för AP, och då har ju controllern ingen vetskap om dina AP, mer än att den upptäcker dem på nätet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster