Razer föreslår modulär dator i skrivbordet med konceptet Project Sophia

Permalänk
Melding Plague

Razer föreslår modulär dator i skrivbordet med konceptet Project Sophia

Traditionen med konceptuella datorer upprepas i Razers digitala CES-monter, med ett tunt skrivbord utformat för hårdvara efter behov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grym tanke uselt utförande, bara det att dom kör laptop komponenter gör det hela extremt ointressant. Då hårdvaran blir så småningom gammal och sedan värdelös.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Titta, ytterligare ett blajprojekt från Razer som aldrig kommer bli något mer än än en flashig youtubevideo.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Grym tanke uselt utförande, bara det att dom kör laptop komponenter gör det hela extremt ointressant. Då hårdvaran blir så småningom gammal och sedan värdelös.

Min första tanke också, det enda sättet att detta koncep kan bli intressant är om man kan använda vanliga PC komponenter.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Lite synd att det känns som att det inte finns något nytt coolt koncept av praktisk betydelse inom plattformen datorhårdvara.

I detta fall är det supercoolt precis när en användare köper datorbordskombinationen. Men förr eller senare, troligtvis avsevärt mycket tidigare än någon inblandad önskar, blir ena delen utan värde för användaren pga ändrad plats eller skada, och därmed även den andra delen värdelös.

Man kan tänka sig att just detta Razer-koncept skulle kunna fungera, för en viss troligtvis ganska liten del av användare, om alla stora komponenttillverkare stödde konceptet fullt ut med att långsiktigt erbjuda moduler allt eftersom.

Det vore mycket roligare om det fanns utrymme för smarta hårdvarukoncept för datorer men oftast verkar det handla om att svetsa ihop delar till en och samma enhet som tyvärr framförallt utsätter sig självt för att bli uttjänt som funktion mycket snabbt, då prestandan för t.ex. grafikkort har en signifikant snabb utveckling. Och garantin oftast är max 2 år, vilket ger i princip alla ihopsvetsade koncept en ytterst kortsiktig funktion.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Märkligt att man tycker att tjockleken på skrivbordet är en usp 🤔

Jag kan inte komma ihåg att jag tänkt ”shiiit vilken tunn och sexig bordsskiva”.

Hade varit bättre att (som andra påpekat) göra plats till komponenter i desktopstorlek så det faktiskt blir användbart

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Märkligt att man tycker att tjockleken på skrivbordet är en usp 🤔

Jag kan inte komma ihåg att jag tänkt ”shiiit vilken tunn och sexig bordsskiva”.

Hade varit bättre att (som andra påpekat) göra plats till komponenter i desktopstorlek så det faktiskt blir användbart

För en del är det säkert viktigt.

Min prio är snarare "kan man stå på detta utan problem?"

Sen känns det som att glas eller metall i bordsytan blir väldigt kallt och obehagligt.... men meningen är väl att datorn ska hålla det lagom varmt

Hade inte Lian-Li ett skrivbordschassi för ett tiotal år sedan? Samma koncept men mycket flexiblare med komponentval.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av OSkar000:

För en del är det säkert viktigt.

Min prio är snarare "kan man stå på detta utan problem?"

Sen känns det som att glas eller metall i bordsytan blir väldigt kallt och obehagligt.... men meningen är väl att datorn ska hålla det lagom varmt

Hade inte Lian-Li ett skrivbordschassi för ett tiotal år sedan? Samma koncept men mycket flexiblare med komponentval.

Jojomensan.
Just "kan man stå på detta utan problem?" är oroväckande pricksäkert på hur jag tänker med. Högst oklart varför 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Äh, det ser ju vem som helst att det där är en 65-tums laptop. Snickra på ett par gångjärn på baksidan bara så

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Jojomensan.
Just "kan man stå på detta utan problem?" är oroväckande pricksäkert på hur jag tänker med. Högst oklart varför 😁

När man ska dra upp en sladd bakom skrivbordet eller koppla in nåt i skärmen som står längst in i hörnet...

Eller byta gardiner...

Behövs fler exempel?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Moderator
Forumledare

Så sant så, gardinbyte behöver jag inte oroa mig för men däremot det andra + småbarn som klättrar 😱

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Så sant så, gardinbyte behöver jag inte oroa mig för men däremot det andra + småbarn som klättrar 😱

Småbarn är i alla fall lättare...

Tror inte det är vi som är målgruppen för den här produkten.

Men jag hade gärna byggt ett bord där man kan visa upp lite snygg hårdvara. Det hade dock förmodligen passat bättre som soffbord i vardagsrummet. Det är även högst oklart om resten av familjen godkänner ett sånt projekt...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

65/77 tum skriker budget.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Säga vad man vill om Razer, men brist på ideér har ju inte det företaget i alla fall.

#imponerad

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Cool idé. Hade varit riktigt coolt om det började tillverkas skrivbord anpassade för utbytbar hårdvara.

Permalänk
Medlem

Man har tidigare försökt med liknande koncept och misslyckats pga. en rad orsaker. Så som problem med underhåll och problem med kylning. Men även priset har gjort det till en väldigt överprisad produkt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Min reaktion, meh.
Det var någon som gjorde ett köksbord till dator här på forumet. Det var mer innovativt och användbart.
Ser du detta så länka, jag gillade verkligen det bygget. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av SCORPIUS:

Min reaktion, meh.
Det var någon som gjorde ett köksbord till dator här på forumet. Det var mer innovativt och användbart.
Ser du detta så länka, jag gillade verkligen det bygget. 👍

Jag tycker inte Razers idé är helt tokig, men datorbordet du nämner smäller ju helt klart högre. Därtill finns sistnämnda på riktigt också https://www.sweclockers.com/galleri/15450-multifunktionellt-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag tycker inte Razers idé är helt tokig, men datorbordet du nämner smäller ju helt klart högre. Därtill finns sistnämnda på riktigt också https://www.sweclockers.com/galleri/15450-multifunktionellt-k...

Ja titta, där är det Smart och praktiskt.
Undrar när IKEA kommer sno designen? 🤣

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju på sätt och vis redan gjort detta. men tyvär har man inte hört något speciellt om detta på länge.
Konceptet är ju ändå lite intressant. Skulle vara trevligt om man via mjukvara kunde välja vilka ytor som ska vara klickbara. Hela skrivbordet skulle kunna användas som skärm eller bara vissa delar av det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Microsoft har ju på sätt och vis redan gjort detta. men tyvär har man inte hört något speciellt om detta på länge.
Konceptet är ju ändå lite intressant. Skulle vara trevligt om man via mjukvara kunde välja vilka ytor som ska vara klickbara. Hela skrivbordet skulle kunna användas som skärm eller bara vissa delar av det.

https://www.youtube.com/watch?v=CL9MbEM2N4o

Mmm det där är jäkligt coolt. Troligtvis ett superanvändbart instrument för designbyråer etc.