40 år sedan Commodore 64 såg dagens ljus

Permalänk
Melding Plague

40 år sedan Commodore 64 såg dagens ljus

Under CES 1982 lyfte Commodore på locket för en konkurrenskraftig efterföljare till VIC-20. Har du minnen av Commodore 64?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min c64 ligger fortfarande i en låda i källaren med tillhörande bandare och 2 joysticks. Det främsta minnet av c64:an är när man skulle ställa in "spindelbenen" som vi kallade dom när vi fick error vid inläsning av spelen. Skruvmejseln gick varm 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Fanns två att välja på i Sverige ZX Spectrum eller 64:an. Jag valde ZX men en jag kände hade en 64:a.

Permalänk
Medlem

Har min brödburk kvar! Plus nån VIC20 o ett par C64C man fiskat upp i en o annan elskrot.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Ett grattis antar jag är på sin plats ⌨️

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har min C64 C i hallen, köpt tidigt 90-tal.
Joysticken och bandstationen är borta.
Kassett på spel har jag kvar + 5" diskstationen + disketter.
Senaste ca 20 åren var den i källarförrådet.

Ska flytta till mindre lägenhet. Sälja, ge bort eller slänga enheten, det är frågan.
Inte orkat testa om den funkar.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Född 84 så jag är för liten för att ha haft en på det sättet. Men en klasskompis farsa hade en och jag brukade vara hemma hos dem och spela Thunder Blade, och för mig var musiken det som fänglsade mig helt, och spelkvällarna där var en av anledningarna till att intresset för just chipmusik vaknade och aldrig har somnat

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Min är nere i källaren. Dock trasiga joysticks. Nån knapp som inte funkar så bra heller. Många många minne kopplade till c64. Oj så många spel man spelat genom åren speciellt som liten med lillbrorsan.

För övrigt den tiden mitt nick kommer från. Vi hade Usagi Yojimbo (fantastiskt spel) som vi döpt fel till youjimbo. Skrev fel på kasetten. Sen när jag insåg felstavningen i tonåren blev det mitt nick i alla spel och på nätet.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Jag har min C64 C i hallen, köpt tidigt 90-tal.
Joysticken och bandstationen är borta.
Kassett på spel har jag kvar + 5" diskstationen + disketter.
Senaste ca 20 åren var den i källarförrådet.

Ska flytta till mindre lägenhet. Sälja, ge bort eller slänga enheten, det är frågan.
Inte orkat testa om den funkar.

Snälla inte slänga. SID-chippen är hårdvaluta och går få en del för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snälla inte slänga. SID-chippen är hårdvaluta och går få en del för.

Slänga är det minst attraktiva av de 3 alternativen.
Så det ska jag försöka undvika.

Synd att jag inte har bandstationen eller joysticken kvar.

C64 C'n och diskstationen väger förvånansvärt mycket.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Vilken bra timing på denna tråd.

Jag växte upp med C64 innan migreringen över till x86 och nu under helgen har jag lagt en beställning på en Mega65. Tänkt ta upp spelprogrammering i BASIC 10 samt ASM för 6502 (och dess derivat) under året.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1654550-mega65-possibl...

Jag var dum nog och gav bort 2st C64or, 2st Tac2, 2st bandstationer, 1st diskettstation och lådor av disketter för 20år sedan. Så nu ska jag börja köpa på mig en delmängd av detta igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Fanns två att välja på i Sverige ZX Spectrum eller 64:an. Jag valde ZX men en jag kände hade en 64:a.

Två?

Det fanns en uppsjö både då och långt tidigare, såvida man inte bara gick in på Konsum.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Fick min i julklapp julen 86/87. Glömmer aldrig de tre luftballongerna!
https://youtu.be/b7PdiE9KoHw

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Min andra dator. Osäker på vilket år jag fick den, men tror det var 88 eller 89. Innan det hade jag en VIC20, begagnad från en skola, inbyggd i trälåda.

C64:an finns kvar. Står i en låda nånstans i föräldrahemmet. Med tanke på åldern skulle jag inte våga starta den. Kondensatorerna skulle nog behöva bytas ut först.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Född 84 så jag är för liten för att ha haft en på det sättet. Men en klasskompis farsa hade en och jag brukade vara hemma hos dem och spela Thunder Blade, och för mig var musiken det som fänglsade mig helt, och spelkvällarna där var en av anledningarna till att intresset för just chipmusik vaknade och aldrig har somnat

Är själv född senare än dig, men hade ingen ’hem pc’ hos min pappa. Då hittade han både C64 och Atari begagnat med hundratals spel. Kommer ihåg hur segt det var att läsa in spel från kasettband, så Atari med disketter blev mer använt...

Detta var alltså 90-talet, sen blev det PC för hela slanten efter ~99 med min första egna dator

Har en gammal matrisskrivare kvar som ska passa till commodore, kanske någon som vill ha?

Permalänk
Medlem

Summer games, Winter games, California Games, Skate or Die, Ski or Die m.fl. Många bra minnen med polarna och våra C64or.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag och min storebror plockade jordgubbar en hel sommar för att kunna köpa en, priset hamnade norr om 6k inkl. bandstation och en joystick. Långt senare fick jag även en portabel (proffesinellt bygge i en portfölj modell större då även en liten crt skulle få plats) av en kompis när han flyttade, har dock ingen kvar.

Permalänk
Medlem

Min kära gamla C64 + diskettstationer + monitor + mycket annat kommer jag aldrig att göra mig av med. Fungerar fortfarande, så vitt jag vet, även om det var några år sedan jag sparkade igång den nu.

Den var grunden till mitt stora datorintresse och ledde i slutändan till min ingenjörsutbildning och mångåriga arbete som systemutvecklare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Summer games, Winter games, California Games, Skate or Die, Ski or Die m.fl. Många bra minnen med polarna och våra C64or.

…sex games…

…och Barbarian, underbart att hugga huvudet av polarna. (å sååå moraltanterna förfasades…)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

<3 vilken fin tråd ja jag har massor av fina minnen med min vic20 och c64 började programmera mitt första spel och musik som 10 åring allså året 1985 saknar den tiden, och långa samma vänte tider. och ladda spel har och tacka min äldsta broder då tack vare han jag kom i kontakt med datorer annars hade jag nog inte suttit idag med dator intresse

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är själv född senare än dig, men hade ingen ’hem pc’ hos min pappa. Då hittade han både C64 och Atari begagnat med hundratals spel. Kommer ihåg hur segt det var att läsa in spel från kasettband, så Atari med disketter blev mer använt...

Detta var alltså 90-talet, sen blev det PC för hela slanten efter ~99 med min första egna dator

Har en gammal matrisskrivare kvar som ska passa till commodore, kanske någon som vill ha?

Ja detta var runt 90-93 någon gång och spel på PC på den tiden var fortfarande rätt långt efter C64 både vad gäller grafik och ljud. Tog väl till 97 någon gång innan jag kände att det ens var värt att spela på en PC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Fick min i julklapp julen 86/87. Glömmer aldrig de tre luftballongerna!
https://youtu.be/b7PdiE9KoHw

Minnen😀😀
Jag bytte färg och åkväg på mina efter lite pysslande. Fick också min i julklapp eller straxt före tror jag. Året måste ha varit detsamma som för dig. Livet var underbart.

Hade för mig att priset låg på runt 2500kr för min men jag var bara med och betalade en del av den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Visst har man minnen!

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Minne? Hela min barndom är C64. Kommer fortfarande ihåg att det sved i mig när jag sålde den någon gång på 90 talet för 900 kr…

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Commodore 64 när jag var 12-13 år gammal på tidigt 80 talet, min skolkompis hade en ZX-81 och Vic 20, och då jag berättade för honom att jag hade en Commodore 64 sade han att jag ljög, för den hade inte släpps än. Jag blev sur och tog med manualen till C64 med på skolen och han var hel panisk och fattade inte hur jag hade den.

Vet inte om ni Svenskar minns bladet "Hobby Data", som var ett Norsk Dator magasin som såldes i Norge, Sverige och Danmark (köptes sen av Dator)? Jag var köparen av Redaktörens test-modell efter han hade testat, fotat och öppnat den till bladet, den hade ett väldigt tidig serienummer, har den inte kvar tyvärr, men det var för att den gick lätt sönder så jag fick ny sen.

Sen fick jag arbete hos en underleverantör av Commodore i Norge som säljare och service tekniker, jag reparerade med auktoriserat licens via min chef för Commodore Computers (vilken minnen!) hundratals av Commodore 64's och sen Amiga datorer.

Har forfarande kvar en av mina Commodore SX-64 (som är en släp/bärbar version av c64, men med inbyggd disk drive, färgskärm etc.).

Köpte for ett lite tag sen en hel samling av C-64 olika modeller, brödkassa (vit), platt modern c64 (vit), 3 Amigas, och en Commodore-128 (i låda!) från en som hade en elektronikbutik på landet, han ringde mig och frågade om jag ville ha dessa saker, hade tur vill jag säga

Det där Commodore 64 project är bara ett av många alternativ på retro projekt. Folk som saknar att koda lite i Basic etc, jag köpte en Colour Maximite 2, som jag tror ni inte känner, men har en av världens snabbaste basic-interpeters inbyggd, den kör basic live (ingen kompilering) men live - just som på en C-64:

Ja den är så kraftfylld att du kan programmera retro-spel 8-16 bitars kvalité i real-time på den, även vissa i 3d. Den tar Amiga .MOD files (från sound tracker), och Basic förtolkaren klar av över 270.000 rader med basic kod i sekundet!

Kan stärkt rekommenderas, men det finns lång väntetid på den, men den är i principen open source, alla filar finns så du kan göra din egen om du inte orkar vänta på att nån ska samla ihop den för dig

Permalänk
Medlem

Aaaa yes goda minnen från mitt barndomshem, enklare tider, roligare tider. California games var en hit som jag spelade mycket och om jag ville flyga simulator (som jag redan gjorde på den tiden) så var det AH-64 Apache som gällde, superavancerat kommer jag ihåg

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Oj, så många minnen. Har tre stycken själv, en oöppnad C64 i sin originalförpackning, en som jag köpte begagnad och körde allt på, med originalbandare och allt, och en jag fick ta över för reservdelar (och låna SID-chippet ). Hade så sjukt kul med C64:an.. har fortfarande alla banden kvar inkl mina egna program.. borde testa dem i en emulator vid tillfälle...

Permalänk
Snusfri

Började min datorbana med en C64.
Hade först en konsoll från Texas Instrument, men den blev snabbt för tråkig då det inte fanns speciellt mycket spel alls till den.

Fick några år efter att C64 släppts min alldeles egna, bör ha varit 6-7 år då och en helt ny värld öppnade sig.

Den hängde dock bara med i några år innan en Amiga 500 tog över, sedan en Acer AcerMate 386SX20 med 5MB RAM; Cyrix 5x86, P2 266 Celeron, P3 5500 osv har det sedan rullat på genom åren

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Slik Stik, aldrig pinnat på så bra i sportspel. Men Paradriod och Barry Mcguigan var klara favoriter. Satt o skrev ner alla spel och kom upp till 700 nånting, sen ledsnade jag. Vilka tider.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Min samling

Inga missfärgningar, vad jag minns, när jag kollade de i oktober/november förra året.

Som jag skrev tidigare, inte kollat hur eller om det funkar.
Inte rört de på över 10 år. Kanske upp till 20år?

Sälja eller ge bort?

Skroten / återvinning, de ska jag nog försöka undvika.
Mina gamla datorerna dumpades i eletronik behållaren på återvinningscentralen.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-