Sätta in pengar på bank i Sverige 2022?

Permalänk

Sätta in pengar på bank i Sverige 2022?

HUR får man in kontanter på sitt konto idag? Jag har Danske Bank och dom hanterar det inte själva.Som inte tar ut typ 15% av summan i avgift?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

HUR får man in kontanter på sitt konto idag? Jag har Danske Bank och dom hanterar det inte själva.Som inte tar ut typ 15% av summan i avgift?

Insättningsautomater? Stödjer inte Danske Bank det?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du borde kunna starta ett konto på SEB, Nordea, Handelsbanken eller Swedbank och använda en insättningsautomat, sedan bara föra över pengarna.

Idiotiskt nog gäller lagkraven på kontanthantering bara uttag när det kommer till privatpersoner.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du borde kunna starta ett konto på SEB, Nordea, Handelsbanken eller Swedbank och använda en insättningsautomat, sedan bara föra över pengarna.

Idiotiskt nog gäller lagkraven på kontanthantering bara uttag när det kommer till privatpersoner.

Även Länsförsäkringar går bra att använda en insättningsautomat med

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Min första tanke är ju insättningsautomat men vill minnas att det finns någon gräns där typ 10 000 över nån vecka eller så. Alla storbanker erbjuder den tjänsten. Men även Ica banken erbjuder att man kan sätta in mindre summor via ica butiker. Ca 8000. Handelsbanken erbjuder det fortfarande på vissa kontor

Fysiska kontanter är utdöende.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Du borde kunna starta ett konto på SEB, Nordea, Handelsbanken eller Swedbank och använda en insättningsautomat, sedan bara föra över pengarna.

Idiotiskt nog gäller lagkraven på kontanthantering bara uttag när det kommer till privatpersoner.

Uttag?

Permalänk
Medlem

Men så stora summor är det väl bara gangstrar, knarkhandlare och liknande som behöver hålla på med. Lagliga affärer sker lämpligast och enklast med elektroniska betalningsmetoder. Vill man inte göra så får man skylla sig själv, tycker jag.

Bankerna ska inte behöva hantera kontanter. Rånrisken är stor där kontanter hanteras. Vi måste sträva mot ett helt kontantfritt samhälle!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men så stora summor är det väl bara gangstrar, knarkhandlare och liknande som behöver hålla på med. Lagliga affärer sker lämpligast och enklast med elektroniska betalningsmetoder. Vill man inte göra så får man skylla sig själv, tycker jag.

Bankerna ska inte behöva hantera kontanter. Rånrisken är stor där kontanter hanteras. Vi måste sträva mot ett helt kontantfritt samhälle!

Jag hör att du står redan i kö för att få ditt gps/bank chip opererat in i ryggraden eller i huvet. Enklast är inte alltid bäst, när valutan slutligen bara blir siffror på en webbsida och inga kontanter finns så kommer dom siffrorna inte vara värda något överhuvetaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Jag hör att du står redan i kö för att få ditt gps/bank chip opererat in i ryggraden eller i huvet. Enklast är inte alltid bäst, när valutan slutligen bara blir siffror på en webbsida och inga kontanter finns så kommer dom siffrorna inte vara värda något överhuvetaget.

Ärligt talat så är väl kontanter inte värda något heller i sådana fall mer än pappret de är tryckta på? 😒 Det är vi själva som ger pengar ett värde oavsett om de är digitala eller analoga. Eller på vilket sätt tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Jag hör att du står redan i kö för att få ditt gps/bank chip opererat in i ryggraden eller i huvet. Enklast är inte alltid bäst, när valutan slutligen bara blir siffror på en webbsida och inga kontanter finns så kommer dom siffrorna inte vara värda något överhuvetaget.

Lite väl rädd att Skynet ska ta över snart?

Förövrigt kan ett tips att skaffa ett konto på ICA Banken, då kan du gå in på valfri ICA-affär och göra insättning i kassan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Idiotiskt nog gäller lagkraven på kontanthantering bara uttag när det kommer till privatpersoner.

Penningtvättlagen sätter stopp för större/flera kontant insättningar om man inte har underlag som visar var pengarna kommer ifrån…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ärligt talat så är väl kontanter inte värda något heller i sådana fall mer än pappret de är tryckta på? 😒 Det är vi själva som ger pengar ett värde oavsett om de är digitala eller analoga. Eller på vilket sätt tänker du?

Alla samhällen genom tiderna har haft en fysiks produkt som har motsvarat ett värde, en pinne med olika storlekar av hack i till metaller och tillslut pappers sedlar. Om och när dessa försvinner så kommer valuta sluta att vara valuta och dom siffror du har på din hemmagjorda webbsida kommer vara like mycket värd som min webbsida med mycket mindre/färre siffor på. Det är endast min spekulation men valutor kommer inte längre vara valutor iaf om inte sedlar och mynt finns. Men, sedlar m.m kommer inte försvinna under det närmaste 100-200 åren så det är igentligen lite onödigt att gissa vad som händer om och när något sånt skulle kanske hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ärligt talat så är väl kontanter inte värda något heller i sådana fall mer än pappret de är tryckta på? 😒 Det är vi själva som ger pengar ett värde oavsett om de är digitala eller analoga. Eller på vilket sätt tänker du?

Dock så måste du lita på en privat aktör när det kommer till digitala pengar i dagsläget. Inte något jätteproblem i Sverige med våra relativt stabila banker samt insättnigsgarantier osv. Men det är fortfarande privata aktörer med sina egna intressen som bland annat väljer sina kunder själva och kan neka dig att bli kund t.ex.

Centralbankerna sitter ju och funderar lite i dagsläget hur man ska kunna skapa lösningar som ersätter fysiska kontanter och ge digitala alternativ (riksbanken och "e-kronan" t.ex). För att ha endast "privata" pengar skapar risker/problem i systemet och tar bort ett verktyg från centralbankerna när de ska sköta penningpolitiken.

Permalänk
Medlem

Valutaväxlingsföretagen och andra småskumma ställen brukar hjälpa till med insättning.

Kassagirot som många kiosker/spelbutiker är anslutna till kan du sätta in 10 000 kr i kontanter under 25 dagar till 75 kr i avgift.

Du kan också sätta in pengarna på matkortet eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Penningtvättlagen sätter stopp för större/flera kontant insättningar om man inte har underlag som visar var pengarna kommer ifrån…

Nu var det ju inte direkt kopplat till det jag klagade på, förstår stoppet men att det inte är lagkrav på att kunna sätta in kontanter på banken är idioti.
Du måste kunna ta ut kontanter enligt lag men aldrig garanterad att kunna sätta in dem, oavsett frekvens eller summa.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nu var det ju inte direkt kopplat till det jag klagade på, förstår stoppet men att det inte är lagkrav på att kunna sätta in kontanter på banken är idioti.
Du måste kunna ta ut kontanter enligt lag men aldrig garanterad att kunna sätta in dem, oavsett frekvens eller summa.

Vem vill ha kontanter år 2022? Är man orolig över digitala pengar köper man lämpligen silver/guld istället.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vem vill ha kontanter år 2022? Är man orolig över digitala pengar köper man lämpligen silver/guld istället.

Du kan ju försöka handla i affären med guld när internet gått ner eller en tjänst inte funkar som den ska, det var inte så länge sedan det skedde.

Nov 2021
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/v5xXWV/strul-for-fler...

Det sker lite då och då, lite varstans och Sverige är ett av de mest kortberoende länderna i världen, jag har som regel alltid lite kontanter tillgängliga för att undvika sådant strul.
Det kan vara något så litet som att kiosken på stranden har problem med kort eller Swish så blir kontanter en automatisk lösning.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Du kan ju försöka handla i affären med guld när internet gått ner eller en tjänst inte funkar som den ska, det var inte så länge sedan det skedde.

Nov 2021
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/v5xXWV/strul-for-fler...

Det sker lite då och då, lite varstans och Sverige är ett av de mest kortberoende länderna i världen, jag har som regel alltid lite kontanter tillgängliga för att undvika sådant strul.
Det kan vara något så litet som att kiosken på stranden har problem med kort eller Swish så blir kontanter en automatisk lösning.

Du kan ju försöka handla i affären med kontanter när internet gått ner eller när en tjänst inte fungerar som den ska.

Det går inte. Fungerar inte kassasystemen så spelar det ingen roll. T ex när Coops kassasystem gick ned.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bizzro:

Dock så måste du lita på en privat aktör när det kommer till digitala pengar i dagsläget. Inte något jätteproblem i Sverige med våra relativt stabila banker samt insättnigsgarantier osv. Men det är fortfarande privata aktörer med sina egna intressen som bland annat väljer sina kunder själva och kan neka dig att bli kund t.ex.

Nej, det gör de inte och det kan de inte.

Läs om kontraheringsplikten: https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/lag-ratt/vad-sage...

Citat:

vilket innebär att banken inte kan välja vilka av deras nuvarande eller blivande kunder som ska få betalkonto med grundläggande funktioner.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du kan ju försöka handla i affären med kontanter när internet gått ner eller när en tjänst inte fungerar som den ska.

Det går inte. Fungerar inte kassasystemen så spelar det ingen roll. T ex när Coops kassasystem gick ned.

Coops kassa system drabbades utav ett intrång och inte att uppkopplingen till butiken gått ner.

Har man inte idag en server per butik som kan köra kontanthantering i frånkopplat läge(lokal buffring) tills uppkopplingen mot någon master eller slav server kommit igång?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Coops kassa system drabbades utav ett intrång och inte att uppkopplingen till butiken gått ner.

Har man inte idag en server per butik som kan köra kontanthantering i frånkopplat läge(lokal buffring) tills uppkopplingen mot någon master eller slav server kommit igång?

Fler och Fler är direktuppkopplade, så nej fungerar inte att betala kontant om centrala betalsystemet är otillgängligt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det var några år sedan jag behövde sätta in kontanter på ett konto, men det är ett problem idag.
Jag kan inte göra det via insättningsautomater eftersom jag saknar bankkort.
Växlingskontor brukar går bra, men det är surt att behöva betala avgift för att sätta in kontanter sitt konto.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Det var några år sedan jag behövde sätta in kontanter på ett konto, men det är ett problem idag.
Jag kan inte göra det via insättningsautomater eftersom jag saknar bankkort.
Växlingskontor brukar går bra, men det är surt att behöva betala avgift för att sätta in kontanter sitt konto.

Hur mycket kontanter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du kan ju försöka handla i affären med guld när internet gått ner eller en tjänst inte funkar som den ska, det var inte så länge sedan det skedde.

Nov 2021
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/v5xXWV/strul-for-fler...

Det sker lite då och då, lite varstans och Sverige är ett av de mest kortberoende länderna i världen, jag har som regel alltid lite kontanter tillgängliga för att undvika sådant strul.
Det kan vara något så litet som att kiosken på stranden har problem med kort eller Swish så blir kontanter en automatisk lösning.

Guld är iallafall bokstavligen värt sin vikt i guld. Kontanter är bara papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Coops kassa system drabbades utav ett intrång....

Var det en freudiansk felsägning/skrivning?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du kan ju försöka handla i affären med kontanter när internet gått ner eller när en tjänst inte fungerar som den ska.

Det går inte. Fungerar inte kassasystemen så spelar det ingen roll. T ex när Coops kassasystem gick ned.

Ja det finns fler scenarion där det inte funkar men felet måste inte ligga hos affären, se länk ovan.

Edit:
Vad tror du kiosken på stranden gör om deras kortläsare och Swish inte funkar, vad gör de flesta mindre lokala matbutiker mm
Coops system är mer en problematik hos stora koncerner som har centrerade system för betalning, det finns andra aktörer som har lokalt och alltid kan ta emot kontanter.

Edit2:
Bara för det är aktuellt idag, betala grafikkortet från någon på sweclockers och personen inte är.jätte sugen på en banköverföring som tar 3 arbetsdagar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1654970-swish-har-tekn...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Guld är iallafall bokstavligen värt sin vikt i guld. Kontanter är bara papper.

Kontanter är lika mycket bara papper som pengarna på ditt bankkonto är laddningar på ett material. Guld har sitt värde baserat på spekulationer med dessa överenskommelser av värdet på olika saker så ser inte poängen du försöker göra.
Praktiskt är kontanter smidigare, jag kan byta kontanter mot guld och guld mot kontanter men få Ica kommer ta emot betalningar i guld.

Tog bort ett r som smugit sig in av auto-correct
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pekkasteele:

HUR får man in kontanter på sitt konto idag? Jag har Danske Bank och dom hanterar det inte själva.Som inte tar ut typ 15% av summan i avgift?

Du kan gå till Forex, det gjorde jag förr, men var beredd på att kunna visa var degen kommer ifrån, jag hade stora problem att sätta in 37k, fick visa lönebesked och så. jag kör numera insättningsautomat Swedbank 10k i veckan och det borde räcka för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

Alla samhällen genom tiderna har haft en fysiks produkt som har motsvarat ett värde, en pinne med olika storlekar av hack i till metaller och tillslut pappers sedlar. Om och när dessa försvinner så kommer valuta sluta att vara valuta och dom siffror du har på din hemmagjorda webbsida kommer vara like mycket värd som min webbsida med mycket mindre/färre siffor på. Det är endast min spekulation men valutor kommer inte längre vara valutor iaf om inte sedlar och mynt finns. Men, sedlar m.m kommer inte försvinna under det närmaste 100-200 åren så det är igentligen lite onödigt att gissa vad som händer om och när något sånt skulle kanske hända.

Förstår inte riktigt varför du känner att siffror i ett förhållandevis mycket säkert digitalt system inte skulle motsvara ett värde på samma (och tryggare) sätt än "hack i en pinne"?

Ta ett kliv bakåt och fundera på begreppet värde och vad det fyller för funktion. Det är en naturlig evolution av valuta att göra den digital där det är möjligt, det medför massiva förbättringar och förenklingar (samt så klart, vissa försämringar). Att ha en fysisk produkt eller representation av värde idag känns lika modernt som att försöka faxa sin kommunikation. Det hade sina små fördelar också jämfört med att maila, men de stod inte i någon som helst paritet med fördelarna för mail.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Du kan gå till Forex, det gjorde jag förr, men var beredd på att kunna visa var degen kommer ifrån, jag hade stora problem att sätta in 37k, fick visa lönebesked och så. jag kör numera insättningsautomat Swedbank 10k i veckan och det borde räcka för de flesta.

Ett tips: Du kommer få ett brev från banken som kräver underlag vart pengarna kommer ifrån om man sätter in såna summor frekvent.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.