Permalänk
Medlem

Sterain på OLED-skärm

Hej,

Är nyligen registrerad på detta härliga forum efter ett par år då jag endast läst både nyheter, tester och trådar som gäst.

Jag registrerar mig med ett hjärta tungt av ilska mot frugan.
Hon lyckades nämligen hälla smält stearin över en relativt stor del av min LG CX 55" häromdagen när hon lutade en lykta för att blåsa ut blockljuset däri. Alltså, ja. Vad säger man...?

Är det någon som har ett bra husmorstips på hur jag ska få bort detta utan att repa skärmen eller bara smeta ut det. Det jag provat hittills är att försiktigt torka med en trasa och varmt vatten, det "går" men samtidigt så smetas det ut och blir en vaxig hinna. Jag har också försiktigt provat att skrapa med ett plektrum för att få bort så mycket av själva "kakorna" som möjligt. Jag vill dock inte angripa med vare sig värme, kyla, medel eller kraft innan jag förhört mig om hur känslig skärmen är. Är så galet nöjd med min TV och vill verkligen inte förstöra den. Det är trots allt första TVn jag köpt på nästan 15 år då det till slut blev dags att byta ut plasman.

Tacksam för tips och visdom!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hemförsäkring? Kolla vad de kan ersätta

Permalänk
Medlem

Jag har fått bort vaxkritor från TV med fuktad varm mikrofiberduk (TS har väl provat detta). Påminner väl en smula om stearinljus. Kommer inte ihåg om jag hade en droppe diskmedel i. Å andra sidan kanske moderna skärmar är behandlade med nåt skit som ramlar av om man gör rent dem för noga. Finns en del tips på youtube, man ska nog inte agera för fort här.

En gissning är att oljebaserade ljus är lättare att få bort med lösningsmedel än äkta stearin. Lösningsmedel känns fel. Går det med trasa så får det väl ta den tid det tar :-/

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Bildexpert 📺

Mitt husmorstips är att fråga LG:s support. De har säkert förslag om hur man får bort allt från nikotinfläckar till nagellack och från apelsinstänk till avföring. Lösningsmedel tenderar att skada reflexfilter. Men det är också sådant som supporten lär kunna berätta mer om.

Permalänk
Medlem

Skulle inte LG-supporten vara till hjälp fick jag själv nyligen kemiskt trä på en LCD-TV, som gick att försiktigt skrapa bort med ett rakblad utan några synbara rester eller skador. Möjligen kan detta vara ett alternativ om allt annat misslyckas.

Permalänk
Medlem

Kanske hjälper att värma upp stearinet igen med hårfön(om den värmen ens räcker)

Permalänk
Medlem

Tack för era tips.

Jag kommer börja med att kontakta LGs support och införskaffa en mikrofiberduk och prova att rengöra med den.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Om man håller en burk med tryckluft uppochner och sprutar, kommer bara drivmedlet ut som är väldigt kallt, det kan kyla ner stearinet och hårdna upp det, så att det kanske går att skrapa bort med rakblad.

Annars gäller det att lika löser lika, så en mild fettlösare så som Yes kan hjälpa att bryta ner stearinet och få bort oljerester på skärmen - Du ska inte använda aceton eller annat för det är så starkt att det smälter plast lätt som en plätt.

Alkohol torde funka också utan att skada ytan, men man vet aldrig med reflexfilter!

När du fått bort det mesta av det hårda, kan du nog slå på TVn och låta den bli varm, sen suga upp stearinet med diskmedel, vatten och trasa - Kan eventuellt, om du vågar riska, värma lite extra med hårtork för att få det ännu mer flytande än vad TVn mäktar med

Permalänk
Medlem

Husmorstips för stearin på duk är frysning och sen skrapa.. men inget som kan implementeras i det här fallet direkt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt... skulle nog tippa på att frugan får beställa en ny tv/ta det på hemförsäkringen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har fått bort vaxkritor från TV med fuktad varm mikrofiberduk (TS har väl provat detta). Påminner väl en smula om stearinljus.

Skrivet av Laxpudding:

Mitt husmorstips är att fråga LG:s support. De har säkert förslag om hur man får bort allt från nikotinfläckar till nagellack och från apelsinstänk till avföring. Lösningsmedel tenderar att skada reflexfilter. Men det är också sådant som supporten lär kunna berätta mer om.

Pratade precis med LGs suveräna OLED-support (de har tidigare kostnadsfritt bytt hela panelen när den strulade för ca 8 månader sedan). Tyvärr hade de inga konkreta tips eftersom de inte varit med om just stearinspill men hänvisade till en varmt fuktad mikrofibertrasa. De tyckte också att jag kunde höra med Elgiganten där jag köpt tvn, och se om de har någon erfarenhet och hur de rengör skyltex för mer handfasta tips.

Han sade också att displayen i sig inte är så känslig för rimligt hårt tryck som man kan tro iom att den är utav glas och ska således tåla lite mer än många LCD/LED. Jag har hela tiden haft uppfattningen att OLED är känsligare än andra tekniker men så är tydligen inte fallet. Jag ger mig på den med en mikrofibertrasa och hoppas på det bästa.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal mikrofiberduk jag köpt på Inet och började torka med den. Döm om min förvåning när den tog bort precis allt utan vare sig vatten eller medel. Nu känner jag mig allt lite dum som inte bara provade detta till att börja med, haha! Nåja, det kändes ändå säkrast att fråga först. Tack för era tips, nu har vi ett handfast och validerat sätt att få bort stearin från OLED-displayer av glas.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Det är ju jättebra att veta och skönt att du slapp byta den...frun alltså.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.