Phanteks P300 inbyggd RGB Controller

Permalänk
Medlem

Phanteks P300 inbyggd RGB Controller

Hej!
Precis färdigställt ett bygge i ett P300 chassi och det har ju en inbyggd rgb controller med knapp på ovansidan. Default så ger det rgb till powerknapp samt en liten list i chassit men jag skulle vilja koppla på rgb chassifläktar på samma controller för att slippa använda mjukvara (dator till syrrans son). Vad jag kan se så finns det en kabel med 2st 4pins honor (rgb connector enligt manual), och är väl tänkta att användas ihop med phanteks egna led/neon strips men går det koppla på vad som helst här? Jag vill helt enkelt ha 3 RGB fläktar fast slippa ytterligare rgb controllers eller mjukvarustyrning.
Dum fråga förmodligen men jag har aldrig ens hållt i en rgb-fläkt och försökt forska i diverse connectors men de flesta tillverkare, precis som phanteks här verkar använda egna connectors. Min tanke var väl att Phanteks egna RGB-fläktar borde gå koppla in, men sen ser jag att de säljs som 1st eller som 3-pack där 3packen har lite converters/splitter osv.... djungel! Någon som ägen en phanteks rgb fläkt som kan fota kontakterna på kablarna?

Såhär ser de 2 kontakterna ut

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Precis som du säger så använder Phanteks egna kontakter för sina RGB-tillbehör, och för att göra det ytterligare rörigare har de ett "gammalt" system (vilket är det du har i P300-chassit) samt ett nyare system med stöd för addresserbar RGB (D-RGB). De RGB-fläktar som säljs i 3-pack (exempelvis dessa) är inte kompatibla med ditt chassi, då de använder sig av en drivspänning på 5 V och är bestyckade med 3-pinskontakter för belysningen.

Det du behöver är företagets äldre RGB-komponenter som inte är av D-RGB-typ, där dessa drivs på 12 V och har en 4-pinskontakt. Mig veterligen släppte Phanteks aldrig lösa RGB-fläktar för sitt gamla system, utan tog istället fram de här fläktramarna med integrerad RGB-belysning som man kan kombinera med vanliga fläktar. De ramarna går i alla fall utmärkt att koppla in i P300 i en kedjekoppling, då de har en 4-pins ingång och en 4-pins utgång för att göra det möjligt att koppla ihop flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Precis som du säger så använder Phanteks egna kontakter för sina RGB-tillbehör, och för att göra det ytterligare rörigare har de ett "gammalt" system (vilket är det du har i P300-chassit) samt ett nyare system med stöd för addresserbar RGB (D-RGB). De RGB-fläktar som säljs i 3-pack (exempelvis dessa) är inte kompatibla med ditt chassi, då de använder sig av en drivspänning på 5 V och är bestyckade med 3-pinskontakter för belysningen.

Det du behöver är företagets äldre RGB-komponenter som inte är av D-RGB-typ, där dessa drivs på 12 V och har en 4-pinskontakt. Mig veterligen släppte Phanteks aldrig lösa RGB-fläktar för sitt gamla system, utan tog istället fram de här fläktramarna med integrerad RGB-belysning som man kan kombinera med vanliga fläktar. De ramarna går i alla fall utmärkt att koppla in i P300 i en kedjekoppling, då de har en 4-pins ingång och en 4-pins utgång för att göra det möjligt att koppla ihop flera.

Tack! Det redde ut det mesta. Köpte faktiskt deras set med 3 rgb fläktar fast jag körde dom rätt in i moderkortets argb istället. Hade varit soft om syrrans unge slapp yra bort sig i mjukvara men det får han leva med