AMD Ryzen 6000 "Rembrandt" kan släppas till sockel AM5

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 6000 "Rembrandt" kan släppas till sockel AM5

Den bärbara processorfamiljen med arkitekturen Zen 3+ kan komma till stationära tillsammans med kommande DDR5-sockeln AM5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den här delen förstår jag inte riktigt, vad är det dom syftar på exakt?
Skiftet över till ny sockel kan tillskrivas en övergång till minnesstandarden DDR5 och till viss del stöd för PCI Express 5.0.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Känns som att APU med Zen4 är precis bortom hörnet när AM5 landar om ca ett år, så om det går enligt plan är det väl lika bra att hoppa över dessa på stationära sidan

Känns rimligt för mig i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Den här delen förstår jag inte riktigt, vad är det dom syftar på exakt?
Skiftet över till ny sockel kan tillskrivas en övergång till minnesstandarden DDR5 och till viss del stöd för PCI Express 5.0.

Att dom var tvungen att byta sockel från AM4 för den varken stödjer DDR5 eller PCI-E 5.0?
Men antagligen att största anledningen är just stödet för DDR5 då PCI-E 5.0 inte tillför lika mycket som DDR5?
Just nu är det väl bara extrema SSD-lösningar som utnyttjar PCI-E 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Att dom var tvungen att byta sockel från AM4 för den varken stödjer DDR5 eller PCI-E 5.0?
Men antagligen att största anledningen är just stödet för DDR5 då PCI-E 5.0 inte tillför lika mycket som DDR5?
Just nu är det väl bara extrema SSD-lösningar som utnyttjar PCI-E 5.

Aah, låter rimligt. Är väl som du säger SSD som idag kan nyttja PCI-E5.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Den här delen förstår jag inte riktigt, vad är det dom syftar på exakt?
Skiftet över till ny sockel kan tillskrivas en övergång till minnesstandarden DDR5 och till viss del stöd för PCI Express 5.0.

Skrivet av slusk:

Att dom var tvungen att byta sockel från AM4 för den varken stödjer DDR5 eller PCI-E 5.0?
Men antagligen att största anledningen är just stödet för DDR5 då PCI-E 5.0 inte tillför lika mycket som DDR5?
Just nu är det väl bara extrema SSD-lösningar som utnyttjar PCI-E 5.

Eller att det är oklart om de faktiskt hade behövt byta sockel för en övergång till PCIe 5.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av RVX:

Den här delen förstår jag inte riktigt, vad är det dom syftar på exakt?
Skiftet över till ny sockel kan tillskrivas en övergång till minnesstandarden DDR5 och till viss del stöd för PCI Express 5.0.

Skrivet av slusk:

Att dom var tvungen att byta sockel från AM4 för den varken stödjer DDR5 eller PCI-E 5.0?
Men antagligen att största anledningen är just stödet för DDR5 då PCI-E 5.0 inte tillför lika mycket som DDR5?
Just nu är det väl bara extrema SSD-lösningar som utnyttjar PCI-E 5.

Skrivet av evil penguin:

Eller att det är oklart om de faktiskt hade behövt byta sockel för en övergång till PCIe 5.

Vad som menas är att konkret är skiftet till DDR5 det som tvingar en övergång till AM5. Samtidigt börjar AMD på en clean slate och introducerar PCI Express 5.0 tillsammans med den nya sockeln.

Nu vet jag inte hur mycket AMD:s ord stämmer eller om de bara ville låta häftiga, men när jag var i San Francisco inför lanseringen av Ryzen 3000 sa deras plattformsansvarige att de maxat vad de kan få ut med 1 331 kontaktstift hos AM4. Med det menade de just såväl integrerade anslutningar (SATA, USB, m.m.) som stöd för PCI Express 4.0, att de inte kunde klämma in mer utan att öka antalet kontaktstift. Om vi leker med tanken att det inte stämmer finns inga hinder att göra AM4-moderkort med PCI Express 5.0.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att APU med Zen4 är precis bortom hörnet när AM5 landar om ca ett år, så om det går enligt plan är det väl lika bra att hoppa över dessa på stationära sidan

Känns rimligt för mig i alla fall

Jag tolkade citatet i artikeln som ett försvar till varför det inte kommer någon 6000-APU på AM5 i år. Tänker framförallt på nedanstående:

Citat:

And so there may be other forces beyond the product itself that slow down or meter the introduction of APUs into that AM5 socket. You know, we do expect that to be an enthusiast-first introduction.

Dvs. DDR5 kommer först till Entusiastplattformar, APU är inte en entusiastprodukt och därför kommer AMD vänta med introduktion tills det finns tillräckligt med RAM-minne och/eller andra faktorer som gör att de vill lansera en ännu snabbare APU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vad som menas är att konkret är skiftet till DDR5 det som tvingar en övergång till AM5. Samtidigt börjar AMD på en clean slate och introducerar PCI Express 5.0 tillsammans med den nya sockeln.

Nu vet jag inte hur mycket AMD:s ord stämmer eller om de bara ville låta häftiga, men när jag var i San Francisco inför lanseringen av Ryzen 3000 sa deras plattformsansvarige att de maxat vad de kan få ut med 1 331 kontaktstift hos AM4. Med det menade de just såväl integrerade anslutningar (SATA, USB, m.m.) som stöd för PCI Express 4.0, att de inte kunde klämma in mer utan att öka antalet kontaktstift. Om vi leker med tanken att det inte stämmer finns inga hinder att göra AM4-moderkort med PCI Express 5.0.

Tack för en rimlig förklaring

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Då kanske vi får se 5950X3D iallafall. Då AMD endast kommer släppa 1 eller 2 modeller först på nya plattformen om bristen på DDR5 fortsätter.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag tolkade citatet i artikeln som ett försvar till varför det inte kommer någon 6000-APU på AM5 i år. Tänker framförallt på nedanstående:

Dvs. DDR5 kommer först till Entusiastplattformar, APU är inte en entusiastprodukt och därför kommer AMD vänta med introduktion tills det finns tillräckligt med RAM-minne och/eller andra faktorer som gör att de vill lansera en ännu snabbare APU.

Ja precis, cpu/zen4 först, då känns ju apu/zen4 som nästa steg (inte att släppa zen3+ ett år gammalt)

Kanske någon budgetmodell letar sig ut baserat på rembrandt, men de lär ha bättre saker på plats när det är dags

Permalänk
Medlem

Bristen på DDR5 lär fortsätta om ASML inte kan leverera fler 5nm maskiner pga branden

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem

Då får vi även hoppas på krav att inte överge tidiga chipsetversioner med senare cpur för det är ju ändå inte helt snyggt skött på AM4 även om cpun passar mekanisk så innebär det ju inte att den fungerar elektriskt.
AMD borde nog även kräva en mekanism så att alla moderkort alltid kan starta åtminstone så pass att bios går att uppdatera till nått som ger full funktionalitet utan att man behöver leta reda på en vis cpuversion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Bristen på DDR5 lär fortsätta om ASML inte kan leverera fler 5nm maskiner pga branden

Det hindrar expansion eventuellt men problemen som skapar bristen är inte maskinell utan det handlar om tillgång till råvaror och arbetskraft kombinerat med lavinartad ökning i förfrågan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Är väl inte så svårt att lansera Zen4 på AM4, om DDR5 fortsätter vara en bristvara? Antaget att AMD fortsätter med någon typ av Infinity Fabric, och att en eventuell nyare version är bakåtkompatibel. Är då "bara" att para ihop Zen4 CCDs med gamla trogna IO-die som används idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vad som menas är att konkret är skiftet till DDR5 det som tvingar en övergång till AM5. Samtidigt börjar AMD på en clean slate och introducerar PCI Express 5.0 tillsammans med den nya sockeln.

Nu vet jag inte hur mycket AMD:s ord stämmer eller om de bara ville låta häftiga, men när jag var i San Francisco inför lanseringen av Ryzen 3000 sa deras plattformsansvarige att de maxat vad de kan få ut med 1 331 kontaktstift hos AM4. Med det menade de just såväl integrerade anslutningar (SATA, USB, m.m.) som stöd för PCI Express 4.0, att de inte kunde klämma in mer utan att öka antalet kontaktstift. Om vi leker med tanken att det inte stämmer finns inga hinder att göra AM4-moderkort med PCI Express 5.0.

Men kräver nyare version av PCIe fler kontaktstift? Visst möjligtvis kan man förbättra signalen om den skickas över mer koppar, men själva PCIe-slotten har ju fortfarande precis samma kontaktstift som den haft sedan version 1. Största flaskhalsen för signalintegritet är nog den långa sträckan i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag som hoppades på en AM4 med RDNA2

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag som hoppades på en AM4 med RDNA2

Meningslöst, den skulle bara strypas av den låga minnesbandbredden i DDR4.

Med DDR5 (som t.ex. på AM5) är detta kanske lite mindre meningslöst dock!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Meningslöst, den skulle bara strypas av den låga minnesbandbredden i DDR4.

Med DDR5 (som t.ex. på AM5) är detta kanske lite mindre meningslöst dock!

Nej inte om man lägger in minne i APUn, man kan ju tänka sig ett grundminne i APun och så kan man expandera det på moderkortet, minnet i APun skulle kunna användas som cache, grafikminne eller ram beroende på vad som behövs, mer likt hur konsol APuerna är designade. alla måste ju ha ram så att klämma in tex 16 Gbyte i APU kapslingen vore en bra grund som sedan kan expanderas med traditionellt ram på moderkortet efter behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Meningslöst, den skulle bara strypas av den låga minnesbandbredden i DDR4.

Med DDR5 (som t.ex. på AM5) är detta kanske lite mindre meningslöst dock!

Säg det till AV1 decodern och de andra små uppdateringarna... Inte intresserad av integrerad RNDA2 för spelprestandan

Visa signatur