Permalänk
Medlem

TV med matt(ish) yta?

P.g.a. hur vårt vardagsrum ser ut har vi TV:n så gott som mitt emot stora fönster som vetter mot söder. Kort sagt, det kommer in mycket ljus mot TV:n. Nu har vi en 10 år gammal 40" Sony med matt yta så det är inga större problem. Men den kommer inte leva hur länge som helst och så vore det schysst med något större.

Nya TV-apparater verkar ha mer eller mindre blank yta. Jag tog en sväng på TV-avdelningen på Elgiganten och kunde se att mängden reflektioner i skärmarna varierade.

Finns det några tekniker/tillverkare/modeller att titta efter om man vill ha en TV med så lite reflektioner som möjligt i bildytan?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pibben:

Finns det några tekniker/tillverkare/modeller att titta efter om man vill ha en TV med så lite reflektioner som möjligt i bildytan?

De jag listar som toppmodeller i guiderna har olika nivåer av de bästa filtren idag. Dessa har som regel även mycket högre ljusstyrka och då har man två vapen till en bättre upplevelse. Det tredje och bästa vapnet är att se över rummet och hur man släpper in ljus.

Matta filter undviker tillverkarna annars på TV-apparater eftersom de slår ut fördelar runt kontrastförhållanden. Matta filter tar å enda sidan bort skarpa reflexer men plockar upp ljusnivå som en diffus hinna över bilden. Så olika former av blanka eller halvblanka filter är det som lämpar sig för just bildupplevelse.

Permalänk
Medlem

Tack för infon! Tittar man på https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/reflections-s... verkar det vara Samsung QLED som ligger bäst till. Har det med QLED att göra egentligen, eller är det bara så att det råkar vara Samsungs toppmodeller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pibben:

Tack för infon! Tittar man på https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/reflections-s... verkar det vara Samsung QLED som ligger bäst till. Har det med QLED att göra egentligen, eller är det bara så att det råkar vara Samsungs toppmodeller?

Samsung är ganska bra på det, jag har en "nästan toppmodell" från 2019 som är väldigt bra ur denna aspekt. OLEDs stora fördel är ju kontrasten så att göra skärmen mattare hade ju minskat detta ganska rejält, alltså är OLED väldigt blanka för att visa på styrkorna hos den paneltypen. Det går förstås att ha filter och så ändå, men blankheten minskar ju deras effektivitet. Alltså är det mestadels LCD-paneler som är mer matta, och bäst är förstås de bästa LCD-apparaterna vilka nu oftast är någon form av QLED eller vad respektive tillverkare kallar denna teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pibben:

Tack för infon! Tittar man på https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/reflections-s... verkar det vara Samsung QLED som ligger bäst till. Har det med QLED att göra egentligen, eller är det bara så att det råkar vara Samsungs toppmodeller?

Sitter i samma båt och köpte en QE65QN85 som har deras NeoQLED.
Denna ska vara bra i ljusstarka omgivningar och jag ser tydlig skillnad mot min gamla TV.
Men det stora testet blir i sommar när det blir riktigt ljust ute..

Visa signatur

Citera för svar..