40 år sedan Commodore 64 såg dagens ljus

Permalänk
Medlem

Vi gnäller om höga priser nu, 6000 för en C64 var en sjuhelvetes massa pengar på den tiden. Det var vad en hyfsad begagnad bil kostade. I dagens värde 20 882,96 kr.

Apple 2 för 1500 dollar är alltså upp emot 50 lakan i dagens värde.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

c64 -> Amiga 500 -> PC

Vilken fantastisk tidsepok att leva i.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Vi gnäller om höga priser nu, 6000 för en C64 var en sjuhelvetes massa pengar på den tiden. Det var vad en hyfsad begagnad bil kostade. I dagens värde 20 882,96 kr.

Det var å andra sidan en hel dator, idag är det bara en GPU man får för pengarna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Fick ärva en C64 av min äldre kusin när han gick över till Amiga. Var väl kanske 8-10 år gammal vid den tiden. Fick till och med en handskriven manual som beskrev hur jag skulle gå till väga för att starta spelen haha!

Har kvar en souvenir från den tiden, resten försvann vid en rensning av vinden.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Går inte sammanfatta hur mycket C64 har betytt för mig. Till att börja med hade jag aldrig haft det jobbet jag har idag utan C64:a.

I början var det bara spel och de som gick varma var bland annat:

Giana Sisters (fortfarande världens bästa plattformsspel och dessutom det bästa soundtracket)
Bubble Bobble (som alla kallade Babbel Babbel)
Pirates!
Operation Wolf
Micropose Soccer
Target Renegade
Rick Dangerous
Wonderboy
Rampage
One Track Racing
Rally Speedway
Speedway International
Commando
Skate or die
Ikari Warriors
Last Ninja
Spy vs Spy
Scuba Kidz
Buggy Boy
Bruce Lee
International Karate (IK+)
International Basket
Gyruss
1942
Double Dragon
Prince of Persia
Winter Games
Summer Games
Silent Sevice
California Games
Track n Field
Leaderboard Golf
World Games

Säkert glömt massor, men dessa kom fram direkt i skallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Går inte sammanfatta hur mycket C64 har betytt för mig. Till att börja med hade jag aldrig haft det jobbet jag har idag utan C64:a.

Giana Sisters (fortfarande världens bästa plattformsspel och dessutom det bästa soundtracket)

+1 la grunden för min karriär också, så mycket tacksamhet för det!

Giana Sister är en rak kopia av Super Mario bros, banorna är exakt de samma, klart det verkar vara bästa plattformsspelet...
https://www.retrogamer.net/retro_games80/the-making-of-the-gr...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Citat:

På senare tid har klassikern följts upp av emulerad hårdvara och chassi som påminner om originalet, men utan fungerande tangentbord och med nymodigheter som HDMI och USB.

Det kom en uppfölljare till TheC64 Mini i full storlek också, med fungerande tangentbord.

Min egen datorhistoria började med att jag fick en C64G i julklapp '88 som jag skaffade diskettstation till senare. Den försvann tyvärr i samband med att den lånades ut till en kompis i mitten av 90-talet.
Har i nutiden bara kört emulerat, med egenprogrammerad joystick-adapter till USB: Det ska vara joysticken TAC-II, och ingen gamepad här inte!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Giana Sister är en rak kopia av Super Mario bros, banorna är exakt de samma, klart det verkar vara bästa plattformsspelet...
https://www.retrogamer.net/retro_games80/the-making-of-the-gr...

Nope banorna är inte exakt samma, men väldigt mycket inspirerade av
Står ju i den där intervjun till och med: "I did go out of my way to ensure that all levels were originally designed"

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det borde egentligen stå att VIC-64 efterträdde VIC-20 eftersom den hette så från början. Jag ägde aldrig en Commodore 64 men vi hade en på "långtidslån" från mammas jobb under mellanstadiet. Jag köpte dock en Commodore 128 när den kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nope banorna är inte exakt samma, men väldigt mycket inspirerade av
Står ju i den där intervjun till och med: "I did go out of my way to ensure that all levels were originally designed"

Hans väg var inte särskilt lång.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hans väg var inte särskilt lång.

Håller med - hela poängen var ju att härma SMB, så det var väldigt lika, men inte exakt ... jag är petig på orden
(härma - inte kopiera liksom)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Det borde egentligen stå att VIC-64 efterträdde VIC-20 eftersom den hette så från början. Jag hade aldrig en Commodore 64 men vi hade en på "långtidslån" från mammas jobb under mellanstadiet. Jag köpte dock en Commodore 128 när den kom.

Nej, den hette aldrig så. Det fanns en prototyp som kallades VIC-40 men det är allt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orisons:

Kommer mest ihåg att man somnade när spelen skulle läsas in från kasseterna och hur fruktansvärt svårt Turtles var....

En favorit var de spelen som under tiden de laddades in hade små spel man kunde spela :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, den hette aldrig så. Det fanns en prototyp som kallades VIC-40 men det är allt.

Okej, jag kanske kom ihåg fel? Eller så var det min kompis som lurade mig. Han kallade dem VIC-64. Fast man får ändå över 800000 träffar på Google när man söker på VIC-64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Okej, jag kanske kom ihåg fel? Eller så var det min kompis som lurade mig. Han kallade dem VIC-64. Fast man får ändå över 800000 träffar på Google när man söker på VIC-64.

Den vi hade, första modell av brödburken - den hette Vic 64 - döptes senare om till Commodure 64 (C64) - åtminstone så är det så jag minns det!

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:
Citat:

Skrivet av Niolator:
Okej, jag kanske kom ihåg fel? Eller så var det min kompis som lurade mig. Han kallade dem VIC-64. Fast man får ändå över 800000 träffar på Google när man söker på VIC-64.

Gå till inlägget
Den vi hade, första modell av brödburken - den hette Vic 64 - döptes senare om till Commodure 64 (C64) - åtminstone så är det så jag minns det!

// LZ

Ja, jag har ett svagt minne av att ha sett VIC-64 logotypen på en 64:a.

Permalänk

Jag minns att mor köpte en begagnad tillsammans med en stor plastlåda med spel. Jag och bror delade på spelandet, men jag spelade mest. Outrun och RoboCop var de mest spelade.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Har min brödburk kvar! Plus nån VIC20 o ett par C64C man fiskat upp i en o annan elskrot.

Oj oj oj, vilken miss att slänga dessa. Borde vara olagligt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1 la grunden för min karriär också, så mycket tacksamhet för det!

Giana Sister är en rak kopia av Super Mario bros, banorna är exakt de samma, klart det verkar vara bästa plattformsspelet...
https://www.retrogamer.net/retro_games80/the-making-of-the-gr...

Heh, ändå gillade jag Giana Sisters mer än Super Mario Bros...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Saknar C64:an!

Ni som sitter på en enhet som bara dammar, varför säljer ni inte??

Problemet för mig är att man inte vet om så gammal hårdvara fungerar fortfarande. Så antingen får man sälja i "befintligt skick" vilket i princip betyder att man skänker bort det, eller så måste man lägga en massa tid på att försöka få igång det, felsöka o.s.v. så att man vågar garantera i annonsen att allt fungerar. Det är ett sånt där projekt som jag alltid tänker att jag ska ta itu med "någon gång".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Växte också upp med denna skapelse men hade ingen i min närhet som kunde lära mig programmera. Däremot har jag alltid varit fascinerad av demos. På senare år (2006!) fick jag och en kompis för oss att lära oss assembler på denna burk och några månader senare hade vi faktiskt släppt en liten skapelse (typ bild+scroll+rasters+plotter+musik) som var mer pinsam än bra, men jag var stolt likväl.

Direkt efter det så påbörjade vi ett nytt projekt som var betydligt häftigare och faktiskt innehöll lite ordentliga effekter. Men annat kom emellan så det är fortfarande osläppt 2022. Faktiskt just installerat verktygen igen för cross-assembler igen och blev lite pepp på att dra igång det här nu igen. 6510 assembler är enda programspråket jag beriper än idag, antagligen för att det är så enkelt och fantastiskt kul!

Släpps mycket roligt till C64 än idag, och kvaliten på en del är så hög att man skulle trillat av stolen ifall det kom ut när man var liten. Såg att Sonic släppts nyss, galet imponerande och sjukt snyggt, men tyvärr med krav på REU (minnesexpansion) vilket jag tyckte var en stor miss eftersom väldigt få har tillgång till det utanför emulatorernas värld.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Släpps mycket roligt till C64 än idag, och kvaliten på en del är så hög att man skulle trillat av stolen ifall det kom ut när man var liten. Såg att Sonic släppts nyss, galet imponerande och sjukt snyggt, men tyvärr med krav på REU (minnesexpansion) vilket jag tyckte var en stor miss eftersom väldigt få har tillgång till det utanför emulatorernas värld.

Helt otroligt!

Skrivet av Pepsin:

Problemet för mig är att man inte vet om så gammal hårdvara fungerar fortfarande. Så antingen får man sälja i "befintligt skick" vilket i princip betyder att man skänker bort det, eller så måste man lägga en massa tid på att försöka få igång det, felsöka o.s.v. så att man vågar garantera i annonsen att allt fungerar. Det är ett sånt där projekt som jag alltid tänker att jag ska ta itu med "någon gång".

Den tiden tar man sig när det gäller en C64. Så är det bara!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag och min bror, fick en c64, med bandstation år 1985.
Det var min första kontakt kontakt med datorvärlden . 😊

Något år senare, så införskaffade jag en egen dator, en c128 med 1571 drive.
Den datorn har jag fortfarande kvar. Provstartade den i mellandagarna, och den fungerade perfekt.

Så grattis på 40-års dagen C64 💥💥🥳💥🥳🥳🥳🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Okej, jag kanske kom ihåg fel? Eller så var det min kompis som lurade mig. Han kallade dem VIC-64. Fast man får ändå över 800000 träffar på Google när man söker på VIC-64.

Skrivet av Tea42BBS:

Den vi hade, första modell av brödburken - den hette Vic 64 - döptes senare om till Commodure 64 (C64) - åtminstone så är det så jag minns det!

// LZ

Skrivet av Niolator:

Ja, jag har ett svagt minne av att ha sett VIC-64 logotypen på en 64:a.

Officiellt har den aldrig hetat så. Däremot döpte Handic, som importerade den i början, om den till Vic-64 men det var helt på eget bevåg. Gällde bara under en kort period också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Fick ärva en C64 av min äldre kusin när han gick över till Amiga. Var väl kanske 8-10 år gammal vid den tiden. Fick till och med en handskriven manual som beskrev hur jag skulle gå till väga för att starta spelen haha!

Har kvar en souvenir från den tiden, resten försvann vid en rensning av vinden.
https://i.imgur.com/NuCv378.jpg

Kan man få se baksidan också?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Kommer mest ihåg att man somnade när spelen skulle läsas in från kasseterna och hur fruktansvärt svårt Turtles var....

Turtles har inte blivit lättare heller trots att man är äldre. =P
Jag har inte tålamodet (eller idiotin) kvar att sitta och nöta.
Last Ninja är också en pina. Fick aldrig till det med att hoppa över stenarna. Bara att plocka upp saker är ett problem. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Datavetare

Skaffade en C=64C 1986. Vad min 3:e datorn, efter VIC20 och ZX Spectrum. Original C=64 var helt enkelt utanför min budget på den tiden, insåg hela tiden att ZX Spectrum inte var på samma nivå

Tog första stegen i programmering på dessa 3 maskiner, men var först på Atari ST / Amiga 500 (hade båda...) som polletten riktigt trillade ned runt programmeringen. Lärde mig 68k assembler och insåg då att man naturligtvis borde lärt sig 6502 assembler i stället för att försöka harva i BASIC!

Är själv ingen "retro" person. Har gjort mig av med alla dessa system och är glad över det. Det var verkligen inte bättre förr, så vill hellre ha de rosafärgade felaktiga minnena kvar av dessa maskiner än återuppleva dem idag och inse hur löjligt primitiva de faktisk var! Har gjort misstaget att köra en del arkadklassiker på emulatorer; enda reaktionen var "hur kunde man vara så imponerad av detta?"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skaffade en C=64C 1986. Vad min 3:e datorn, efter VIC20 och ZX Spectrum. Original C=64 var helt enkelt utanför min budget på den tiden, insåg hela tiden att ZX Spectrum inte var på samma nivå

Tog första stegen i programmering på dessa 3 maskiner, men var först på Atari ST / Amiga 500 (hade båda...) som polletten riktigt trillade ned runt programmeringen. Lärde mig 68k assembler och insåg då att man naturligtvis borde lärt sig 6502 assembler i stället för att försöka harva i BASIC!

Är själv ingen "retro" person. Har gjort mig av med alla dessa system och är glad över det. Det var verkligen inte bättre förr, så vill hellre ha de rosafärgade felaktiga minnena kvar av dessa maskiner än återuppleva dem idag och inse hur löjligt primitiva de faktisk var! Har gjort misstaget att köra en del arkadklassiker på emulatorer; enda reaktionen var "hur kunde man vara så imponerad av detta?"

Är väl ingen som säger att det var bättre förr. Jag har också mängder av fantastiska minnen från 80-talets datorpyssel, de förstörs inte det minsta av att jag leker med dessa datorer fortfarande/igen. Tvärtom skulle jag vilja säga, det är ändå något speciellt att dra igång favoritspelen från den tiden på respektive dator eller köra något av de program jag själv skrev.

I viss mån kan jag dock tycka att vissa av spelen från den tiden faktiskt var bättre än det mesta som släpps idag, med spelkänslan som perspektiv. Kanske är det ett visst mått av nostalgi men samtidigt var de flesta spel på den tiden nya och innovativa, idag är det mest bara upprepningar av samma tema med lite fräckare grafik för varje år som går. Gridrunner, Impossible Mission, Attack of the mutant camels, alla textäventyr som var grymt fängslande, Summer Games (oh vad min Tac-2 fick lida pga det spelet) och så vidare.

Det var fantastiskt då. Egentligen är det fortfarande fantastiskt vad som kunde åstadkommas med så snåla resurser. Jag ser det precis tvärtemot din syn.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Två?

Det fanns en uppsjö både då och långt tidigare, såvida man inte bara gick in på Konsum.

Ja det fanns bara två. Visst ett tag fanns Texas Instruments Ti99/4A, Ataris 400/800 och senare XL/XE serien men de var irrelevanta här hemma. Samma sak med Dragon 32/64, Lambda 8300, Jupiter ACE etc. De försvann efter något år. 9 av 10 hemdatorägare 1983-1986 ägde en Spectrum eller en 64:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kan man få se baksidan också?

Det är en gammal bild, spelet är tyvärr undanstuvat i ett förråd

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850