Swish har tekniska problem för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Så om din bank har driftstörningar, och du slutar använda ditt bankkort...var ska du få ut dina kontanter ifrån då har du tänkt? ...och av vilken anledning är kontanter att föredra vid små transaktioner?

År 2020 stod kontantbetalning endast för 9% av alla sorters betalningar. Och siffran minskar dagligen...
Det är ingen som vill hålla i kontanter längre, det är typ helt meningslöst. Jag har inte haft kontanter i min plånbok på typ 10år, förutom när jag åkt utomlands för där är de fortfarande lite småkåta i kontanter.

Inget fel med digitala betalningar i sig, Swish är utmärkt.

Problemet är att svenskar har valt att nästan fullständigt gå över till betalsystem som vi inte har någon som helst kontroll över, dvs Visa, Mastercard, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kontanter har jag alltid ute en mindre mängd för det mest nödvändiga, annars ska man kunna få ut på banken, alternativt aldrig stoppa in dem i banken.
Kontanter kräver inte internet, telefon ström m.m vilket gör dem mycket smidigare, det enda som gör dem otympliga är deras vikt och risken att bli rånad om man dräller runt med för stora summor.

5 miljoner flugor kan inte ha fel, bajs är gott. - Det är flockmentalitetsargument, gå du i din fårskock om du vill, jag avstår.

Klart att det är bra om digital betalning fungerar 91% av tiden, det gör inte övriga 9% meningslös, utan det är nog snarare så att så länge man har alternativet att betala kontant, så måste man inte påtvinga det.

VÄLDIGT MÅNGA av alla butiker (dvs normala butiker där "normala" människor handlar i ) tar ej kontanter längre. "Kontantlösa" butiker med andra ord. Det kan handla om bagerier, caféer, barer, second-hand butiker, skoraffärer, bussar, etc. Ingen buss tar kontanter sedan länge i Malmö exempelvis, i Sverige's tredje största stad.

Många små (och stora) butiker och bland annat bussar vill inte hantera rånerisken längre så de skippar kontanta medel helt och hållet. Då spelar det ingen roll om du står o viftar med dina fint vikta sedlar för du kommer aldrig kunna använda de oavsett. Kontanta medel i ert modernt samhälle kommer försvinna helt o hållet så småningom vare sig du vill eller inte.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Att Swish ligger nere visar tydligt på att vi inte är ens i närheten av att vara reda för att förkasta kontanter, det krävs dessutom väsentliga skillnader i hur samhället är strukturerat för att kunna bannlysa kontanter. Vi pratar om att i princip förkasta verkligheten och leva enbart i en virtuell värld som gestaltas i den gamla klassikern "the Matrix".

En god vän fick för några månader sedan sitt bankkonto spärrat och han hade samma filosofi som dig, han blev helt handikappad då han t.o.m hade sitt bankkort digitalt. Som tur var för honom så hade jag lite kontanter att låna honom, för att ens kunna köpa mat.
Han kom inte åt sina digitala pengar på c.a 6 veckor.

Att du ens jämför ett kontantlöst samhälle med Matrix-filmer får mig att undra varför du hänger på detta forumet över huvudtaget

Om swish ligger nere så kan du använda ditt bankkort. Om både Swish och din bank skulle ha driftstörningar så skulle du kunna ha en annan bank som back-up om du vill. Att swish och dina eventuellt båda banker skulle ha driftstörningar SAMTIDIGT är väldigt osannolikt. Och om nu den sannolikheten skulle inträffa så kan jag säga med väldigt hög säkerhet att du inte är den enda i Sverige som skulle ha det problemet och då skulle mycket sannolikt samhället runt omkring förstå detta.

Jag vet inte om du trollar eller inte, men om din polare fick hela sitt bankkonto spärrat så har det nog ingenting att göra med swish/driftstörningar/etc... Då borde man nog fundera på VARFÖR man får sitt bankkonto spärrat? Han hade kunnat börja med att ringa banken och fråga? Istället för att låna kontanter av dig Eller ha ett annat bankkort redo för sånna situationer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inget fel med digitala betalningar i sig, Swish är utmärkt.

Problemet är att svenskar har valt att nästan fullständigt gå över till betalsystem som vi inte har någon som helst kontroll över, dvs Visa, Mastercard, etc.

Kan du utveckla detta "problem"?

Permalänk
Medlem

När läste nån att det var problem med kontanter? Det hände aldrig.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

VÄLDIGT MÅNGA av alla butiker (dvs normala butiker där "normala" människor handlar i ) tar ej kontanter längre. "Kontantlösa" butiker med andra ord. Det kan handla om bagerier, caféer, barer, second-hand butiker, skoraffärer, bussar, etc. Ingen buss tar kontanter sedan länge i Malmö exempelvis, i Sverige's tredje största stad.

Många små (och stora) butiker och bland annat bussar vill inte hantera rånerisken längre så de skippar kontanta medel helt och hållet. Då spelar det ingen roll om du står o viftar med dina fint vikta sedlar för du kommer aldrig kunna använda de oavsett. Kontanta medel i ert modernt samhälle kommer försvinna helt o hållet så småningom vare sig du vill eller inte.

Att du ens jämför ett kontantlöst samhälle med Matrix-filmer får mig att undra varför du hänger på detta forumet över huvudtaget

Om swish ligger nere så kan du använda ditt bankkort. Om både Swish och din bank skulle ha driftstörningar så skulle du kunna ha en annan bank som back-up om du vill. Att swish och dina eventuellt båda banker skulle ha driftstörningar SAMTIDIGT är väldigt osannolikt. Och om nu den sannolikheten skulle inträffa så kan jag säga med väldigt hög säkerhet att du inte är den enda i Sverige som skulle ha det problemet och då skulle mycket sannolikt samhället runt omkring förstå detta.

Jag vet inte om du trollar eller inte, men om din polare fick hela sitt bankkonto spärrat så har det nog ingenting att göra med swish/driftstörningar/etc... Då borde man nog fundera på VARFÖR man får sitt bankkonto spärrat? Han hade kunnat börja med att ringa banken och fråga? Istället för att låna kontanter av dig Eller ha ett annat bankkort redo för sånna situationer...

Då är jag en väldigt ovanlig människa i en ovanlig stad, för de flesta butiker tar kontanter. Det finns kanske en och annat pitoresk krog dit nästan ingen går som inte tar kontanter, men dem slår nog igen ganska snart. Bussar som inte tar kontanter är gratis.
Kontanta medel kommer finnas kvar tills den dagen vi är i matrisen, kanske inte som riksvaluta men i fysisk form på ett eller annat vis.

Det finns bättre sätt att undvika rån än att förkasta kontanter, det är bara den politiska viljan som saknas i Sverige, resten av världen klarar det.

Du måste ha bott under en sten om du inte har hört talas om att folk fått sina banktillgångar frysta.
Min kompis gick runt till 10 olika banker och ingen kunde hjälpa honom att ens öppna ett nytt konto utan fick bara svaret "det är under utredning", d.v.s bankerna hade redan snackat ihop sig. Samtidigt fortsatte försäkringskassan att sätta in pengar på hans spärrade konto eftersom han nekades (av alla bankerna) att öppna ett annat konto.

När både myndigheter och banker fryser ut dig, så är du extremt utsatt om du inte har kontanta medel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

När läste nån att det var problem med kontanter? Det hände aldrig.

Det enda problemet med kontanter är att det är jobbigt att bära Har inte ens nån plånbok längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Hade problem med att betala med mitt kort igår (LF) både hos Coop och Jula, varken blipp eller med chip funkade. Det löste sig genom att betala via Samsung Pay i luren.. Hur det nu går ihop.

Kortbetalningar & Swish är helt olika system, sitter inte ihop, dock sköts båda betalsätten i något som heter "Betalningar i Realtid" -BiR är det problem där har "alla" problem. Är det specifikt kort som inte går gissar jag att COOP och Jula använder samma betallösning t.ex Babs, kan ha varit som som har strul, ApplePay & SamsungPay kör någon annan lösning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bussar som inte tar kontanter är gratis.

När både myndigheter och banker fryser ut dig, så är du extremt utsatt om du inte har kontanta medel.

Bussbolagen ställer vilka krav på betalmedel som de själva vill. Precis som de i affären eller på krogen. Om du vill åka buss så får du, precis som alla andra, acceptera de betalmedel som de erbjuder. Annars kan du ta cykeln nästa gång istället. Hoppar man på bussen utan att betala så hoppas jag innerligt att busschaffören kastar av den personen som gör så. Att snylta på andra medresenärer som vuxen människa och kalla bussen för "gratisbuss" bara för att du inte kan betala kontant håller inte. Otroligt barnsligt beteende det dära.

Angående din polare så kan jag tipsa om ICA Banken. Jag öppnade ett konto där på 5 minuter typ med hjälp av Mobilt BankId och fick mina kort hemskickade samma vecka. Avanza (sparbank endast) likaså. Att öppna ett konto på Revolut kanske är ännu lättare? Kostnadsfritt dessutom. Men det kräver ju som sagt att ni är villiga att ta steget in i den digitala världen

Nu tycker jag att detta spårar ur lite väl mycket så jag tackar för god diskussion och hoppas att allt löser sig med din polare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Trist för dom 3 som har den banken.

Jag och dom andra två är snuskigt jäkla rika

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Då är jag en väldigt ovanlig människa i en ovanlig stad, för de flesta butiker tar kontanter. Det finns kanske en och annat pitoresk krog dit nästan ingen går som inte tar kontanter, men dem slår nog igen ganska snart. Bussar som inte tar kontanter är gratis.
Kontanta medel kommer finnas kvar tills den dagen vi är i matrisen, kanske inte som riksvaluta men i fysisk form på ett eller annat vis.

Det finns bättre sätt att undvika rån än att förkasta kontanter, det är bara den politiska viljan som saknas i Sverige, resten av världen klarar det.

Du måste ha bott under en sten om du inte har hört talas om att folk fått sina banktillgångar frysta.
Min kompis gick runt till 10 olika banker och ingen kunde hjälpa honom att ens öppna ett nytt konto utan fick bara svaret "det är under utredning", d.v.s bankerna hade redan snackat ihop sig. Samtidigt fortsatte försäkringskassan att sätta in pengar på hans spärrade konto eftersom han nekades (av alla bankerna) att öppna ett annat konto.

När både myndigheter och banker fryser ut dig, så är du extremt utsatt om du inte har kontanta medel.

Om någon blir ”utfryst” som du säger av myndigheter och samtliga banker så finns det antagligen en väl definierad grund till det någonstans som antingen du eller din kompis väljer att inte berätta om.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kortbetalningar & Swish är helt olika system, sitter inte ihop, dock sköts båda betalsätten i något som heter "Betalningar i Realtid" -BiR är det problem där har "alla" problem. Är det specifikt kort som inte går gissar jag att COOP och Jula använder samma betallösning t.ex Babs, kan ha varit som som har strul, ApplePay & SamsungPay kör någon annan lösning.

Tack för den enkla förklaringen. Gick in på LF appen idag, då stod det att ens kort inte kunde visas, nu är det iallafall löst, så det var antagligen fel hos LF, men att betala via Samsung Pay funkade. Inte ofta jag betalar med kort, var bara igår när jag ändå hade Jula kortet uppe annars är det i princip bara Samsung Pay, funkar så jävla klockrent.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Så om din bank har driftstörningar, och du slutar använda ditt bankkort...var ska du få ut dina kontanter ifrån då har du tänkt? ...och av vilken anledning är kontanter att föredra vid små transaktioner?

År 2020 stod kontantbetalning endast för 9% av alla sorters betalningar. Och siffran minskar dagligen...
Det är ingen som vill hålla i kontanter längre, det är typ helt meningslöst. Jag har inte haft kontanter i min plånbok på typ 10år, förutom när jag åkt utomlands för där är de fortfarande lite småkåta i kontanter.

Jag har minst 500 kronor och max 5000 kronor i plånboken hela tiden tillsammans med lite mynt. Perfekt när t.ex. kön på Coop växer och när man kommer fram så säger dom att det ej fungerar med kort, enbart kontanter eller Swish(något jag inte har).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Hoppar man på bussen utan att betala så hoppas jag innerligt att busschaffören kastar av den personen som gör så. Att snylta på andra medresenärer som vuxen människa och kalla bussen för "gratisbuss" bara för att du inte kan betala kontant håller inte. Otroligt barnsligt beteende det dära.

Hur ser du på om swish inte fungerar för att det är problem där och deras egna kortbetalningar inte går igenom. Plus att de inte tar kontanter?

Detta har Kronobergs Länstrafik råkat ut för några gånger.

Permalänk
Medlem

Har inte haft kontanter på mig de se senaste +10 åren tror jag.Bara kort. Tänk att man har överlevt de få störningarna det ändå kan handla om under alla dessa år.

När Nordea fick stöd för ApplePay och jag bara behövde telefonen så glömde jag snabbt bort att ens ta med mig plånboken. Fick ett bryskt uppvaknande en dag när bilen gick på ångorna och pumparna och kassa på bensinmacken inte hade NFC/RFID-läsare. Som tur var hade jag en trisslott med 60kr i vinst som jag kunde lösa in och tanka bilen för att på så vis ta mig hem… Och leta upp plånboken. Däri låg även körkortet och det är ju bra att ha med sig ifall farbror blå hälsar på.

Sensmoralen i denna historia är att inte lägga alla äggen i korgen och ha beredskap för det oförutsedda.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Hur ser du på om swish inte fungerar för att det är problem där och deras egna kortbetalningar inte går igenom. Plus att de inte tar kontanter?

Detta har Kronobergs Länstrafik råkat ut för några gånger.

Om swish ligger nere och deras kortbetalningar på bussen inte går igenom (för alla resenärer, inte bara dig) som försöker hoppa på bussen, då ska busschaffören släppa in folk gladeligen och låta de åka gratis. Gör de inte det så är de bara allmänt b1tch3s, tyvärr.
Det har hänt mig flera gånger att kortterminalen inte fungerar på bussarna i Malmö och då har jag fått åka gratis av busschaffisen som bara vinkat in mig. Men jag skulle aldrig få för mig att kliva på bussen gratis men tanken "jag tycker inte om swish eller deras betallösningar så bussen är gratis för mig!". Det är skillnad i de två tankesätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo tänker dock att folk har mindre "realtidsanspråk" eller hur man nu ska uttrycka det på Bankgiro kontra Swish

De går alla genom samma system. Swish är bara ett gemensamt ”kredit-system” bankerna fått godkänt att förfoga över medans de väntar på Bankgiro transaktionerna.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow