Helgens snack - Sparar ni kartong och emballage

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad det är för produkt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

I regel sparas det tills jag konstaterat att varan fungerar som den ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Om jag köper en ny TV så sparar jag inte den stora kartongen.

Det tror jag absolut att du hade gjort om du ägde en sådan tunn tv som nån OLED från LG tex. Förstår inte hur man kan flytta på skiten utan emballage. Äger en sådan själv, och är illa tvungen att ha kartongen uppe i vindsförrådet. 65 tum så kartongen är gigantisk.

Skrivet av Ugga:

Kartongerna till mina Oled 65" sparar jag. Känns verkligen som det skulle vara omöjligt att frakta vid eventuell flytt utan att de går sönder om man inte har originalkartong?

Sen sparar jag alltid till moderkort, grafikkort osv. Även vissa andra varor iaf tills garantin gått ut.

Haha men precis!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Eldar upp allt emballage. Ser ingen anledning att ha det skräpandes.

Permalänk
Medlem

Brukar vänta nån dag efter man packat upp o se så att vad man nu köpt funkar etc.
Sen när det är konstaterat kastas lådan direkt !

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Jag sparar kartonger och emballage till sådant som antingen är ömtåligt, svårt att flytta eller dyrt. TV, högtalare, förstärkare, datorskärm osv sparar jag kartonger till om jag ska flytta. Hårfön (om jag hade haft någon), mus, tangentbord osv sparar jag inte kartonger till.

Permalänk
Medlem

Många säger att jag är sjuk som sparar på kartonger och emballage. 😅

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Behåller kartonger av följande:

Tv-spelskonsoler - Andrahandsvärde
Grafikkort - Lättare att sälja (jag inbillar mig det)
Moderkort - Används som förvaring för allt skit till datorn (skruvar, manualer, buntband m.m.)
Chassi - Sjukt praktiskt när man ska åka på lan

Resten behåller jag om varan varit dyr och att garantin fortfarande gäller - slänger annars.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

För större produkter som t.ex. TV under dess garantitid.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Kartongen viktig för andrahandsvärdet? Är aldrig någon som försökt pruta på en sak jag sålt med motiveringen att kartongen saknas.

Kan ju vara så att de som anser det vara värt att betala lite extra för saker i originalskick redan ignorerat vad du säljer eftersom kartong saknas.

Skrivet av Vangen:

Många säger att jag är sjuk som sparar på kartonger och emballage. 😅

Varför? Det är väl det sunda, att söka sig bort från slit-och-släng-samhället.

Permalänk
Medlem

Brukade spara mycket men nu för tiden är det i princip bara till ultrawideskärmar och min OLED som jag har kvar kartong till eftersom de inte går att flytta på ett vettigt sätt utan

Permalänk
Medlem

Ibland.

1. För ev fall av måndagsexemplar
2. Perfekta lådor för julklappar/presenter

I annat fall slänger jag det mesta, det finns ingen anledning att spara.
Det kom ju smygande efter jag flyttade hemifrån för 16 år sedan, låd- och kartonginflationen. Med åren blev jag klokare och slängde mer och mer kartonger - det finns bra mycket annat man behöver plats för med tiden.

Däremot ser jag till att spara bubbelplast och annat emballage, för det vet man då aldrig när man behöver - och det finns inte människa född som får mig att köpa wellpapp på rulle eller för den delen bubbelplast i någon affär.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Sparar kartongerna i 2 år ifall jag behöver skicka en inköpt pryl på garanti ärende. Sen slängs de flesta med undantag av datorlådekartongen och skärmkartongen. Som kommer till användning för vid exempelvis Dreamhack Winter eller flytt.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Längre än vad jag borde... De läggs ofta ovanpå en hylla och när det blir fullt åker några iväg

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

sparare allt som kan ha andrahandsvärde såsom tv grafikort moderkort, men inte saker som headset hörlurar osv.

Permalänk

Alltid!, dessvärre så hade vi översvämning under sommaren 2016 tror jag det var, och det träckte upp avloppsvatten i källaren (bostadsrätt) så jag fick slänga alla kartonger jag samlat på mig. Annars så är jag noggrann med att spara kartonger till all elektronik jag köper ifall man ska sälja vidare det en dag. Och i dessa tider så gäller det att se upp med bedragare också, slänger du din PS5 kartong utan att dra itu den först så finns det en risk att någon använder den för att lura folk t.ex.

Permalänk
Medlem

Har gjort allt för ofta, men det blev ändring på de nu sedan flytt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nästan alla och alltid, då jag är en typisk köp å sälj person, jag är handlare i själen vill göra trevliga affärer där båda parter är nöjda, och då är lite extra skoj att sälja vidare nått, som närmast är i nyskick och snyggt förpackat.
Hur som haver, jag behåller för att kunna sälja vidare i snyggt förpackat skick.
Lite OT nedan.
Jag förfasas över en hel del annonser (läs främst blocket) usla bilder, dammiga och skitiga varor, och inte minst knapphändig beskrivning.
"ja vill sälja för jag inte anväder längre jättbra skik å funka bra för mej"

Permalänk
Medlem

Sparar alltid allt, bra att ha om det ska säljas vidare senare, en annan anledning är väl att jag har så mycket plats att spara på och då blir det lätt att lägga undan

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix x570F-Gaming l CPU: Ryzen 9 5950x l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z RGB 3200 4x8 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej - "rätt svar" är att slänga ganska snabbt för man köper ju *inte* prylar för att man tänkt sälja dem vidare begagnade rätt snart. Några kartonger *kan* dock återanvändas till förvaring om de är praktiska för det, men då helst där man slipper se dem.

Ex: lyckades köpa ett PS5 till ordinarie pris, packade upp och provade allt, men även om det lockade lite att sälja vidare för mer pengar så yikes - det vore fult, elakt och dåligt så kartongen hamnade i högen för återvinning.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Gjorde det förr men nu slänger jag det mesta driekt utom kanske MB / GPUlåda för att kunna sälja senare.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Kartonger till prylar över två tusen sparar jag. Eftersom dessa skulle jag orka reklamera om det blev något fel på dem. Å då är det alltid skönt att ha kartongen kvar av någon anledning.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Många säger att jag är sjuk som sparar på kartonger och emballage. 😅

Jävla hoarder 😀

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Sparar alla kartonger. Då menar jag ALLA.
Allt från kartonger till datorskärmar till små earbuds emballage.

Främst ifall jag skulle behöva returnera eller lämna in på garantin men även för eventuell försäljning. Tycker själv det är mycket trevligare att köpa något begagnat som kommer fraktat i sin original kartong /emballage.

Spara också då det kan underlätta vid flytt, kanske inte till ett par airpods men tex om skärmar eller datorer ska skickas en längre sträcka så känns det teyggt att kunna packa ner ordentligt!

Har en kartong till ett chassi som är fyllt med en massa gamla lådor till annat

Permalänk
Inaktiv

Jag sparar kartong endast i syfte för att ha något att skicka min äldre produkt i vid begagnatförsäljning.

Permalänk
Medlem

Sparar i princip allt... Byggde precis ihop ett Alder Lake system och det som pensioneras har kvar sina original kartonger så det är bara att packa ner...

ASUS P6T Deluxe OC PALM Edition x58 moderkort
Intel i7 980 CPU
Corsair 24gb DDR3 2kit 3x4GB

Anno ca 10 år++

Brukar slänga ner alla tomma lådor från ett bygge i chassikartongen så har man allt på ett ställe. Vet inte hur jag ska göra nu dock när jag behållde mitt gamla chassi

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Nej, nej, nej - "rätt svar" är att slänga ganska snabbt för man köper ju *inte* prylar för att man tänkt sälja dem vidare begagnade rätt snart. Några kartonger *kan* dock återanvändas till förvaring om de är praktiska för det, men då helst där man slipper se dem.

Ex: lyckades köpa ett PS5 till ordinarie pris, packade upp och provade allt, men även om det lockade lite att sälja vidare för mer pengar så yikes - det vore fult, elakt och dåligt så kartongen hamnade i högen för återvinning.

Det där förstår jag inte, begagnat är begagnat. Jo man kan köpa prylar för att sälja de vidare. Jag kan köpa t ex två kamerahus ett år, för att känna på de. Sen sälja vidare till reducerat pris som begagnade. Med en viss glädje att låta någon annan få ta över, komplett och snyggt och förpackad, och göra en bra affär.

Permalänk
Medlem

Osäker på varför jag sparar. Mitt undermedvetna kanske är skadat från tidigare år när jag och min sambo mer eller mindre levde som nomader under vår ”property ladder”-era. Kartongerna, speciellt för TV-apparaterna kom väl till pass då. Men övriga kartonger för dator och andra småprylar…? Nä.

Okey, blir storstädning i helgen. Nu tömmer jag vinden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag sparar i alla fall moderkort och grafikkort, eftersom dessa komponenter behöver lite specialemballage, funkar ju även att skicka i även om produkten inte är den samma som emballaget, jag har fått behagade komponenter i alla möjliga sorters mardrömsförpackningar, jag önskar att det fanns emballage att köpa åtminstone till moderkort, det kanske inte är någon superstar business men tror ändå att communityn skulle tjäna på det 🤗. Clamshells till cpuer, plastlådor för RAM, moderkortskartonger (atx) osv...

Det ger såklart ett seriöst intryck om man säljer något begagnat med.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag har och använder fortfarande produkter som är 10+ år gamla och det har nog överlevt länge för att 1. det är kvalitativa produkter, 2 för att jag sköter om prylarna och 3. Transporteras nästan uteslutet i original kartonger. Jag har flyttat ett gäng gånger under 2000-talet och till 3 olika länder. Allt har hängt med i olika typer av transporter (båt/flyg/lastbil) Utan kartongerna skulle nog de flesta sakerna inte överleft 1 flytt.

That being said... Jag hivade rätt mycket kartonger förra året och ångrar det nu eftersom jag ska flytta igen. Kort avstånd den här gången men jag hoppas mina fina prylar överlever...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3