Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, priset är det inget fel på, jämförbart med Pilips X2HR för 695Kr på Amazon under Black Friday. Denna lur skall vara aningen mer neutral, alltså lite mer "HiFi"(X2HR är klassisk midscooped "popsound"), och lika lättdriven dvs går att driva med en potatis.

Hmm fast är HD599 så lättdriven i praktiken?
Jag minns att föregångaren HD598 hade en rätt rejäl impedanspuckel nånstans i basen, vilket gjorde att det officiella värdet på 50ohm inte stämde riktigt med verkligheten. (tror den där puckeln maxade på uppemot 150 ohm eller nått sånt) Vet inte om jag sett grafen för HD599, så har ingen aning om den följer samma mönster, men det skulle inte förvåna mig.

(Fan vad jag saknar Innerfidelity ibland - var en bra databas för mätningar på lurar )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det här kommer nog bli mitt sista tillägg till det här stickspåret, för stunden, så att alla ni som är ointresserade slipper läsa mitt trams. Men jag tar det gärna vidare i PM om ni vill, för jag vill jämföra mer. Och jag tar gärna fler rekommendationer på låtjämförelser, här eller i PM.

Skrivet av Roger W:

Spännande - jag får nog återkomma när jag gjort en färsk jämförelse med mina gamla X2 och mina färska X2HR om jag packar upp dem. (återigen så kan ju HR vara vassare)
Ett exempel där jag direkt reagerade på essigheten när jag skaffade X3 var Audislave - Shape of things to come. (studioversionen)
Rösten i S-ljud och vissa F-ljud är obehagligt övertydliga - det skär verkligen och på ett sätt jag inte kan minnas var lika tydligt på X2. Ska jämföra den sen igen

Det där är ett bra exempel på där sibilansen faktiskt blir jobbig på X3, ffa under första minuten. Spännande! Jag jämförde med X2HR och den är lika sibilant, men sibilansen sticker inte ut lika mycket, så det är inte lika jobbigt - tvärtemot mina tidigare erfarenheter.

Skrivet av Roger W:

Jo tror du är inne på något där: tendensen är nog att X2 låter "mer" och X3 låter tydligare (mindre dist osv)
Men för mig blir X3 utan EQ så mutad i basen så att visa basgitarrer mm tenderar att nästan försvinna i sämsta fall, eller iallafall att jag inte kan få "känslan" av tyngd i bästa fall.

Om vi tar låten du själv länkade nu, så är det ett fint exempel på tvärtom för mig. Här dubblar basen och den nedstämda gitarren (drop-D? Drop-B? Tror Drop-D, men spelar knappt gitarr) med X2HR och det går inte att höra mycket skillnad. Är det att basen blöder in i mellanregistret eller att den är, uh, lös? Med X3 så hör jag elbasen som en elbas och jag kan plocka ut vad han spelar då allting är helt separerat.
Jag kanske behöver vänja mig vid X2HR, för det tog någon dag för mig att verkligen älska X3. Men just nu låter inte X2HR på ett sätt som jag vill lära mig älska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

De var ca 3 veckor sedan de låg uppe sist, så håll lite utkik så dyker de nog snart upp igen.

Låg ju uppe igår? Läs några poster back

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

HD 599 se Refurb finns för 721 kr hos Sennheiser igen.....

Skrivet av Megaman9:

Låg ju uppe igår? Läs några poster back

Jag vet. Men vad jag menar är att de fanns för 3 veckor sedan sålde de slut, och i förrgår fick de in nya/släpptes fler. Oklar om det är ett regelbundet mönster men de kommer ut lite då och då verkar det som så du får säkert chansen att köpa dem igen om du håller ögonen öppna👍🏿

Permalänk
Fyndjägare

Börjar mer och mer misstänka att Fidelio X2 och X2HR blivit retunad under sin relativt långa livslängd och alla ägar och fabriksbyten. En del upplever sibilans, andra inte. Mina X2 är tex inte alls sibilanta i mina öron och jag brukar störa mig på sådant.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Randy hypetrainar Hifiman Edition XS ordentligt. Som en Sundara men med "really good bass and better soundstaging...it has body and bass". Han gillar dom med Metallica f.ö. 😀
Han jämför även med LCD-X, Meze Elite, slutna Dan Clark mfl.
Låter ju lovande, får se när dom kommer till EU.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mumu55:

Börjar mer och mer misstänka att Fidelio X2 och X2HR blivit retunad under sin relativt långa livslängd och alla ägar och fabriksbyten. En del upplever sibilans, andra inte. Mina X2 är tex inte alls sibilanta i mina öron och jag brukar störa mig på sådant.

Det kan också bero på exemplarvariationer, vi gjorde en gång ett test på ett antal Sennheiser hd 650 bara för att vi kunde och de hade betydligt större spridning i ljud än man förväntade sig.
Det är dyrt att matcha elerl trimma lurarna så det verkar inte ske elerl om det sker så är det inte särskilt tighta toleranser utan det spretar flera dB i exemplarvariation.
Tillverkarna brukar inte ange hur de matchar och även om hd 650 är de enda vi testade seriöst så har man fått känslan att exemplarvariationen är hörbar även mellan exemplar av andra modeller, kan även vara skillnader mellan h och v kåpa som gör att man upplever påverkan av ljudbilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är väl först med dyrare modeller som HD 800 som sennheiser försöker volymmatcha. En del lämnar ju någon garanti på 1,5 db skillnad men säger ju inget om frekvensgången

Sen är det nog överlag bättre hos sennheiser än garagefirmorna.

Jäämförde ni med nya HD 650 så inte kuddarna nötts olika?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av mrqaffe:

Det kan också bero på exemplarvariationer, vi gjorde en gång ett test på ett antal Sennheiser hd 650 bara för att vi kunde och de hade betydligt större spridning i ljud än man förväntade sig.
Det är dyrt att matcha elerl trimma lurarna så det verkar inte ske elerl om det sker så är det inte särskilt tighta toleranser utan det spretar flera dB i exemplarvariation.
Tillverkarna brukar inte ange hur de matchar och även om hd 650 är de enda vi testade seriöst så har man fått känslan att exemplarvariationen är hörbar även mellan exemplar av andra modeller, kan även vara skillnader mellan h och v kåpa som gör att man upplever påverkan av ljudbilden.

Ja kan vara exempelvariationer också på x2. Men sibilant/icke sibilant är rätt stor skillnad och borde inte vara accepterat tycker jag.
Med hd650 är det väl bekräftat att det gjorts ett antal revisioner och nyare låter annorlunda än äldre. Förutom exempelvariation, pads och vad nu mer som påverkar

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mumu55:

Ja kan vara exempelvariationer också på x2. Men sibilant/icke sibilant är rätt stor skillnad och borde inte vara accepterat tycker jag.
Med hd650 är det väl bekräftat att det gjorts ett antal revisioner och nyare låter annorlunda än äldre. Förutom exempelvariation, pads och vad nu mer som påverkar

Ja men det här var nya lurar som levererades samtidigt så det var samma produktionsserie, vi ville helt enkelt bara se om de var matchade eller inte och de var de inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Randy hypetrainar Hifiman Edition XS ordentligt. Som en Sundara men med "really good bass and better soundstaging...it has body and bass". Han gillar dom med Metallica f.ö. 😀
Han jämför även med LCD-X, Meze Elite, slutna Dan Clark mfl.
Låter ju lovande, får se när dom kommer till EU.

https://youtu.be/YfBRV1AAE0g

Finns på hifimans shop som har lager i EU, oklart vilka som finns där men går ju att fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Randy hypetrainar Hifiman Edition XS ordentligt. Som en Sundara men med "really good bass and better soundstaging...it has body and bass". Han gillar dom med Metallica f.ö. 😀

Klart intressant, låter som en lur jag skulle kunna gilla
(Möjligen lite bekymrad över att han snackar om sibilans lite beroende på vad den drivs med och att den är lite kall i mellanregistret)
Får kolla fler recensioner o mätningar…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men det här var nya lurar som levererades samtidigt så det var samma produktionsserie, vi ville helt enkelt bara se om de var matchade eller inte och de var de inte.

När jag köpte HD600 fär länge sen, som var gjorda i Irland, följde det med signerade frekvenskurvor för höger respektive vänster kåpa

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm fast är HD599 så lättdriven i praktiken?
Jag minns att föregångaren HD598 hade en rätt rejäl impedanspuckel nånstans i basen, vilket gjorde att det officiella värdet på 50ohm inte stämde riktigt med verkligheten. (tror den där puckeln maxade på uppemot 150 ohm eller nått sånt) Vet inte om jag sett grafen för HD599, så har ingen aning om den följer samma mönster, men det skulle inte förvåna mig.

(Fan vad jag saknar Innerfidelity ibland - var en bra databas för mätningar på lurar )

HD599 sägs ha betydligt mer bas än HD598, kan kanske ha att göra med denna puckel

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Börjar mer och mer misstänka att Fidelio X2 och X2HR blivit retunad under sin relativt långa livslängd och alla ägar och fabriksbyten. En del upplever sibilans, andra inte. Mina X2 är tex inte alls sibilanta i mina öron och jag brukar störa mig på sådant.

Sedan kan väl val av förstärkare kan spela in. Jag har bara Magni 3+ att välja på, och de anses väl vara "bright".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Sedan kan väl val av förstärkare kan spela in. Jag har bara Magni 3+ att välja på, och de anses väl vara "bright".

Har du bara testat med amp? Testa med hörlursuttaget på dator om det är möjligt. Magni 3+ kan ju vara för stark för lurarna om du har otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Har du bara testat med amp? Testa med hörlursuttaget på dator om det är möjligt. Magni 3+ kan ju vara för stark för lurarna om du har otur.

Tack för tipset. Inte X2HR, men kan pröva dem på Ipad senare och se om de fortfarande är lika harsh.
X3 har jag kört både med och utan.
Annars har jag 18 ohm-lurar (114 dB/V och 97 dB/mW), som verkligen tar enorma kliv med förstärkaren, så jag hade spontant inte gissat på att den är för stark för X2HR.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Tack för tipset. Inte X2HR, men kan pröva dem på Ipad senare och se om de fortfarande är lika harsh.
X3 har jag kört både med och utan.
Annars har jag 18 ohm-lurar (114 dB/V och 97 dB/mW), som verkligen tar enorma kliv med förstärkaren, så jag hade spontant inte gissat på att den är för stark för X2HR.

Kan också vara miss match på just X2HR och Magni 3+, jag hade Magni2. Den spelade lite ljust med vissa lurar, minns knappt vilka. Köpte mig en Asgard, så kom undan den biten. Återfann mina Hifiman HE-4XX, de behöver värmas upp en del innan de ger med sig. Fast det går fort ändå.

Ändå börjat avvänja mig vid Sennheiser HD6XX med Dekoni (kan vara Brainwavz också) fenestrated sheapskin pads, fint med bas och kropp med dem padsen, fast ja, det fungera bäst med äldre Darkthrone t.ex.. Då deras inspelningar är näst intill sibilanta från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Sedan kan väl val av förstärkare kan spela in. Jag har bara Magni 3+ att välja på, och de anses väl vara "bright".

Skrivet av anon8870:

Har du bara testat med amp? Testa med hörlursuttaget på dator om det är möjligt. Magni 3+ kan ju vara för stark för lurarna om du har otur.

Skrivet av anon8870:

Kan också vara miss match på just X2HR och Magni 3+

Där har vi det. Min förstärkare förstärker diskanten på X2HR mer än basen, balansen rubbas.
Basen förstärks lika mycket med X3, men diskanten förstärks motsvarande basen, till en nivå där balansen bevaras. A/B-lyssnade på Ipad och PC med Magni 3+.

Mina åsikter om karaktärerna i diskant och i bas kvarstår efter dessa tester, men relationen dem emellan - notsomuch.
Skarp diskant, lös bas. Men till skillnad från förut så är det faktiskt en trevlig och behaglig hörlur att lyssna på. Jag kommer nog att uppgradera dem från garderoben till min "film-i-sängen"-hörlur, och slipper använda glasögonmördande Sennheiser Amperior till det längre.

Jag tycker fortfarande att X3 är en bättre hörlur och passar bättre till finlyssning, och jag kommer använda dem som det framöver också. Men X2HR är inte längre en menlös och dålig hörlur, och jag förstår varför folk tycker om den.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Där har vi det. Min förstärkare förstärker diskanten på X2HR mer än basen, balansen rubbas.
Basen förstärks lika mycket med X3, men diskanten förstärks motsvarande basen, till en nivå där balansen bevaras. A/B-lyssnade på Ipad och PC med Magni 3+.

Mina åsikter om karaktärerna i diskant och i bas kvarstår efter dessa tester, men relationen dem emellan - notsomuch.
Skarp diskant, lös bas. Men till skillnad från förut så är det faktiskt en trevlig och behaglig hörlur att lyssna på. Jag kommer nog att uppgradera dem från garderoben till min "film-i-sängen"-hörlur, och slipper använda glasögonmördande Sennheiser Amperior till det längre.

Jag tycker fortfarande att X3 är en bättre hörlur och passar bättre till finlyssning, och jag kommer använda dem som det framöver också. Men X2HR är inte längre en menlös och dålig hörlur, och jag förstår varför folk tycker om den.

Tack för hjälpen.

Fint det, alltid bra komma åt vad som ger vad
Kör du med DAC också? För det verkar som om du förstärker ljudet från datorns 3.5mm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Fint det, alltid bra komma åt vad som ger vad
Kör du med DAC också? För det verkar som om du förstärker ljudet från datorns 3.5mm..

Båda stämmer. Jag kör med gammalt klassiskt ljudkort. Det kom upp senast här.
Inte den bästa lösningen, men till dess att jag orkar sätta mig in i Linux och får stöd för UAC2 känns det inte lönt att skaffa en skrivbordsstående DAC. Win8.1 stöder inte det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Båda stämmer. Jag kör med gammalt klassiskt ljudkort. Det kom upp senast här.
Inte den bästa lösningen, men till dess att jag orkar sätta mig in i Linux och får stöd för UAC2 känns det inte lönt att skaffa en skrivbordsstående DAC. Win8.1 stöder inte det.

Hmm ok, trodde 7an klarade usb2 dac, är iofs ett tag sedan jag använde det. Annars finns det DAC med drivers, så som Topping D10s, D30 osv. Jag kör med en D10s just nu, nice med display
Min dac fungerar i Linux, bara det man måste fixa någon spelare som kan dra bitperfect. Jag hittade Deadbeef samt Strawberry, bägge lirade fast föredrog Deadbeef, där man kan ställa in layout som i foobar2000.

Permalänk
Medlem

Jag gör en hel del egen musik och använder främst studiolurar med neutralt sound. Senaste tiden har jag mest använt AKG K550 till det syftet och är nöjd med dem.

Däremot, när jag lyssnar på musik och vill ha det bästa ljudet/soundet så blir jag inte klok. Dom bästa hörlurarna jag någonsin använt är ett par Aurvana Live! https://se.creative.com/p/headphones-headsets/aurvana-live
Det är ju verkligen en budgetlur, och i mellandagarna fanns dom på rea för under 500kr, så jag köpte 3 par till så jag har i reserv eftersom dom inte tillverkas längre 😂

Har varit inne i musikbutiker och testat hörlurar i alla möjliga prisklasser. Har även fått testa vänners "finare" hörlurar, men jag kommer inte ifrån att jag inte tycker någonting annat låter lika bra som Creative-hörlurarna. Då prövade jag även köpa Creative Aurvana Live 2, men det var bara skräp. Jag antar att jag gillar ett fylligare ljud som är lite mer generöst på bastonerna.

Någon annan som prövat dessa hörlurar som antingen håller med eller inte?

Lyssnar mest på musik från telefonen som kanske är den bästa telefonen för musik just nu (Vivo x60 pro plus, DAC: Cirrus Logic CS43131) eller från datorn (ESS ES9018K2M + AD823 + SA9023 USB DAC).

Funderar över syftet över mitt inlägg. Jag antar att jag bara känner mig frustrerad över att jag aldrig någonsin kan uppgradera till bättre ljud, så om nåt tips ramlade in här vore det intressant.

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Jag gör en hel del egen musik och använder främst studiolurar med neutralt sound. Senaste tiden har jag mest använt AKG K550 till det syftet och är nöjd med dem.

Däremot, när jag lyssnar på musik och vill ha det bästa ljudet/soundet så blir jag inte klok. Dom bästa hörlurarna jag någonsin använt är ett par Aurvana Live! https://se.creative.com/p/headphones-headsets/aurvana-live
Det är ju verkligen en budgetlur, och i mellandagarna fanns dom på rea för under 500kr, så jag köpte 3 par till så jag har i reserv eftersom dom inte tillverkas längre 😂

Har varit inne i musikbutiker och testat hörlurar i alla möjliga prisklasser. Har även fått testa vänners "finare" hörlurar, men jag kommer inte ifrån att jag inte tycker någonting annat låter lika bra som Creative-hörlurarna. Då prövade jag även köpa Creative Aurvana Live 2, men det var bara skräp. Jag antar att jag gillar ett fylligare ljud som är lite mer generöst på bastonerna.

Någon annan som prövat dessa hörlurar som antingen håller med eller inte?

Lyssnar mest på musik från telefonen som kanske är den bästa telefonen för musik just nu (Vivo x60 pro plus, DAC: Cirrus Logic CS43131) eller från datorn (ESS ES9018K2M + AD823 + SA9023 USB DAC).

Funderar över syftet över mitt inlägg. Jag antar att jag bara känner mig frustrerad över att jag aldrig någonsin kan uppgradera till bättre ljud, så om nåt tips ramlade in här vore det intressant.

Creative Aurvana Live är ju lite legendariska av en anledning. Känner du till E-Mu Walnut? Ett par "uppgraderade" Aurvana Live. Kanske värt att prova ett par. https://www.stereophile.com/content/e-mu-walnut-creative-aurv...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Creative Aurvana Live är ju lite legendariska av en anledning. Känner du till E-Mu Walnut? Ett par "uppgraderade" Aurvana Live. Kanske värt att prova ett par. https://www.stereophile.com/content/e-mu-walnut-creative-aurv...

Och E-mu Teak om man vill gå ett steg till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Creative Aurvana Live är ju lite legendariska av en anledning. Känner du till E-Mu Walnut? Ett par "uppgraderade" Aurvana Live. Kanske värt att prova ett par. https://www.stereophile.com/content/e-mu-walnut-creative-aurv...

Tackar, intressant läsning! Ska beställa mig ett par och höra om det är någon uppgradering eller inte 👍

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

När jag köpte HD600 fär länge sen, som var gjorda i Irland, följde det med signerade frekvenskurvor för höger respektive vänster kåpa

Kan intyga. Trevliga lurar, använder dem fortfarande som en referenspunkt.

Angående skillnader mellan olika exemplar så behöver det ju inte bero på elementen, det kan också bero på skillnader i öronkuddarnas fasthet, liksom (det kanske troligaste) små skillnader i läge när man sätter dem på huvudet. De som gör mätningar på lurar brukar ofta göra dem med lite systematiska variationer. De som inte bara sedan publicerar medelvärdet, utan alla kurvorna gör det tydligt hur stor skillnad detta gör för övre mellanregister och uppåt.

Detta kan skilja väsentligt från modell till modell och det är en god idé att prova själv att flytta huvudbandet lite fram och tillbaka medan man lyssnar, respektive variera lite i höjdled.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kan intyga. Trevliga lurar, använder dem fortfarande som en referenspunkt.

Angående skillnader mellan olika exemplar så behöver det ju inte bero på elementen, det kan också bero på skillnader i öronkuddarnas fasthet, liksom (det kanske troligaste) små skillnader i läge när man sätter dem på huvudet. De som gör mätningar på lurar brukar ofta göra dem med lite systematiska variationer. De som inte bara sedan publicerar medelvärdet, utan alla kurvorna gör det tydligt hur stor skillnad detta gör för övre mellanregister och uppåt.

Detta kan skilja väsentligt från modell till modell och det är en god idé att prova själv att flytta huvudbandet lite fram och tillbaka medan man lyssnar, respektive variera lite i höjdled.

Ja och även att trycka kåporna närmare örat för det påverkar tätningen och luftvolymen i utrymmet mellan öra och element men är det en öppen lur så greppa så händerna inte stör ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tog precis ut det inbyggda batteriet ur min Chord Mojo, enkelt eftersom den sitter ihop med bara åtta skruvar. Batteriet var från 2015 och hade svällt en hel del eftersom den mest använts som skrivbords-DAC. Slängde det och kör nu helt utan batteri - det behövs faktiskt inte för att Mojon ska fungera. Bra design!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Letar efter trådlösa over ear lurar. Främst till pendling. Funderar lite på 2 modeller. Den senaste från DALI i fin färg eller de nya Audo Technica. Negativa är att AT lurarna är bara online. Ser på andra också. Inga Sony eller Bose. De gillar jag ej. Ser på runt 2-3k. Dyrare än så är onödigt för mina behov. Genre jag lyssnar på är Country, pop, blues och rock.
Bör klara lite väta eftersom jag använder de i alla sorters väder. De jag har idag har varit med om mycket. De nya bör helst klara samma fysiska användande.